پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۲۱:۲۹ - ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۱۷۷۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

جشن فیلمنامه‌نویسان

برترین فیلمنامه‌های سینمای۹۷ معرفی شدند/ از«لاتاری» تا«سرو زیر آب»

جشن فیلمنامه‌نویسان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
هشتمین جشن «شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران» با معرفی برترین فیلمنامه‌های سینمای ایران در سال ۹۷ و اهدای سه نشان «سپنتا» برگزار شد.

به گزارش مهر، هشتمین جشن «شب کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران» امشب چهارشنبه ششم شهریورماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با حضور چهره‌هایی همچون منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، حبیب رضایی، محسن امیریوسفی، سیروس الوند، جواد طوسی، افشین هاشمی، امیرحسین قاسمی و... برگزار شد.

این مراسم با حدود یک ساعت تاخیر ساعت ۱۹:۳۰ با اجرای فرزاد حسنی آغاز شد.

حسنی در ابتدای مراسم گفت: امشب قرار است به دو تن نشان «سپنتا» اهدا شود و بعد از آن تصاویری از خشایار الوند و گفتگوهای او درباره «پایتخت» و همچنین خانواده او نمایش داده شد که همان ابتدای مراسم حضار داخل سالن را تحت تأثیر قرار داد.

اهدای نشان «سپنتا» به خشایار الوند

نخستین نشان «سپنتا» به خشایار الوند تقدیم شد که اهدای این نشان با حضور مجید قاری‌زاده کارگردان قدیمی سینما، صورت گرفت.

سپس سیروس الوند فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و برادر زنده‌یاد خشایار الوند، در سخنانی گفت: سینمای ایران سینمای تفاوت قصه‌هاست. می‌گوییم فیلمی خوب است، چون فیلمنامه خوبی دارد، اما ارزش نوشتن هنوز پایین است. هنوز برای یادآوری می‌گویند فیلم فردین و... البته من خوشحال می‌شوم مثلا بگویند فیلم پرویز فنی‌زاده یا فیلم نوید محمدزاده، ولی کاش بگویند فیلمِ فلان فیلمنامه‌نویس که در جاهای دیگر دنیا این ارزش و قرب را قائل می‌شوند.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم بابت معرفتی که کانون فیلمنامه‌نویسان نسبت به خشایار الوند نشان داد.

الهام ایمانی همسر خشایار الوند نیز در سخنانی با اشاره به آیین تجلیل از همسرش با نشان «سپنتا» گفت: این اتفاق برای فرزندانم دلگرمی بود و اطمینان دارم روح خشایار هم اینجا حضور دارد و همان لبخند مشهورش را می‌زند.

وی ادامه داد: من از خشایار خیلی یاد گرفتم و خوشبختانه در دو کار هم توانستم جزو گروه نویسندگان او باشم. چند روز دیگر می‌شود ۶ ماه که از رفتنش گذشته است. او در کار هیچ رقابتی با کسی نداشت و خود را با کسی مقایسه نمی‌کرد. خصوصیت حرفه‌ای این بود که اگر امضا و قولی داشت، حتما به آن تعهد نشان می‌داد و عملی‌اش می‌کرد.

قاری‌زاده نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: فیلمنامه‌ای از خشایار الوند گرفتم ک هنوز به تصویر درنیامده است. دو تا از فیلمنامه‌های او را سیروس الوند کار کرد، ولی هنوز فیلمنامه‌ای دارد که کار نشده است.

توجه ویژه به ژانرهای غایب در سینمای ایران

مهدی سجاده‌چی سپس پشت میکروفن قرار گرفت و عنوان کرد: اهمیت جوایز امشب صرفاً تکنیکی است. اغلب جشنواره‌ها در ایران موضوعی هستند. مثل جشنواره کودک اصفهان و یا دفاع مقدس و مقاومت که به موضوع فیلمنامه توجه می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون اضافه کرد: امسال توانستیم براساس ۱۰ ژانر معمول در سینما به آثار جایزه بدهیم. برخی از این ژانرها در سینمای ما غایب هستند و حتماً لازم است فیلم‌هایی در این گونه ساخته شود. گونه علمی تخیلی از جمله این آثار است. ما اکنون خیلی خود را شاید نتوانیم صاحب تکنولوژی بدانیم، اما به فیلم‌هایی بر این اساس نیاز داریم. ملت باید برای ۲۰ سال یا ۵۰ سال آینده رویا داشته باشد و بر این اساس فیلم بسازد.

سجاده‌چی ادامه داد: مثلا فیلم ترسناک یا هارور در سینمای ما ساخته نمی‌شود درحالی که این گونه از سینما مخاطب بسیاری دارد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: بنیاد فارابی اسپانسر اصلی ما در این مراسم بود و امیدوارم به زودی همکاری کانون فیلمنامه‌نویسان و بنیاد فارابی و حتی تلویزیون به نتیجه برسد و تفاهمنامه‌هایی را امضا کنیم.

اهدای جوایز؛ ۱۰ فیلمنامه برتر در ۱۰ ژانر

در نخستین بخش اهدای جوایز هشتمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، بهترین فیلمنامه «هنر و تجربه» معرفی شد.

در این بخش با حضور کیوان کثیریان، محسن امیریوسفی و پریسا شمس، تندیس و لوح بهترین فیلمنامه بخش هنر و تجربه به کاظم ملایی برای فیلمنامه فیلم «کوپال» اهدا شد.

در ادامه رضا حیدرنژاد، غلامرضا موسوی و عباس یاری روی صحنه آمدند و جایزه بهترین فیلمنامه موزیکال را به افشین هاشمی و فرشته طائرپور برای فیلمنامه فیلم «خاله قورباغه» اهدا کردند.

فرشته طائرپور بعد از دریافت جایزه خود گفت: جلسه شما با یک اشک همدلانه شروع شد. امیدوارم با قدردانی همدلانه ما ادامه یابد. جایزه گرفتن و جایره دادن اتفاق دلچسبی است. با توجه به کم‌لطفی‌های مختلفی که به فیلمم شد، هرجای دیگر این جایزه را گرفته بودم فکر می کردم نوشداروست، اما الان خوشحالم این جایزه را از گروهی حرفه‌ای می‌گیرم.

وی افزود: در کشور ما کار موزیکال آسان نیست و فقط برای بچه‌ها می‌توان کار کرد. من بین تمام تولیداتم «خاله قورباغه» را ویژه دوست دارم و موافق با نیازهای کودک امروز می‌دانم. این سومین جایزه‌ای است که به خاطر فیلمنامه نویسی می گیرم و خیلی خوشحالم که به دلیل جنبه موزیکال این جایزه را می‌گیرم.

در ادامه برای اهدای بهترین فیلمنامه دفاع مقدسی جواد طوسی و علی‌اکبر قاضی نظام روی صحنه رفتند.

جوایز این بخش به محمدعلی و حامد باشه‌آهنگر برای فیلم «سرو زیر آب» تعلق گرفت.

در بخش فیلمنامه ژانر فانتزی حبیب رضایی و جلال الدین دری روی صحنه رفتند. رضایی در سخنانی گفت: نویسنده جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و من خیلی خوشحالم اینجا هستم. جایزه عزیزی را می‌دهیم به کارگردانی که فیلم‌هایش به اندازه دو دوره ریاست جمهوری توقیف و بعد اکران می‌شود!

جایزه این بخش به محسن امیریوسفی برای فیلمنامه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» رسید.

امیریوسفی پس از دریافت این جایزه در سخنانی گفت: این اولین جایزه‌ای است که در عمرم برای فیلم بلند در کشور خودم می‌گیرم. یادی کنم از دوستانی که ۱۶ بار مرا مجبور کردند فیلمنامه «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را بازنویسی کنم و سپس مورد تایید قرار گرفت. در همین‌جا (فارابی) ما دعوایی داشتیم و من تا مرز سکته رفتم. انگار نگاه «آشغال‌های دوست داشتنی» که می‌گوید همه با هم هستیم، بر همه ما مستولی است. متاسفانه هیچ‌گاه نشد همه عوامل با هم یک افتتاحیه داشته باشیم،  با این حال از همه کسانیکه ۶ سال کمک کردند تا این فیلم اکران نشود(!) تشکر کنم. از کسانیکه توبیخ هم شدند تشکر می‌کنم.

در بخش بهترین فیلمنامه اکشن طهماسب صلح جو و خسرو نقیبی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه رفتند.

در ادامه ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان برای فیلم «لاتاری» روی سن آمدند و جایزه خود را در این بخش دریافت کردند.

صلح‌جو در ادامه گفت: مهدویان قواعد ژانر را خوب می‌شناسد. اگر جای قهرمان و ضدقهرمان در فیلم او عوض شود باز هم جذاب است.

مهدویان نیز بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خوشحالم که این اولین جایزه فیلمنامه را از یک نهاد حرفه‌ای مثل کانون دریافت می‌کنیم.

اهدای نشان «سپنتا» به سیامک تقی‌پور

در ادامه مراسم با حضور عنایت بخشی، محمودمهراور و فرزانه شبانی، نشان افتخاری سپنتا به سیامک تقی‌پور هیات موسس کانون فیلمنامه نویسان تعلق گرفت.

تقی‌پور سخنان خود را با این شعر که «افسوس که نامه جوانی طی شد...» شروع کرد و در ادامه به تجلیل از هم‌صنفانش پرداخت و بر اهمیت جایگاه فیلمنامه در موفقیت یک فیلم سینمایی تأکید کرد.

در ادامه نوبت به بخش فیلمنامه فیلم‌های جنایی رسید که جایزه این بخش با حضور حجت قاسم‌زاده اصل، مصطفی رستگاری و مهرداد فرید به هومن سیدی نویسنده فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رسید.

نوید محمدزاده به نیابت از سیدی این جایزه را گرفت و گفت: چقدر خوشحالم هومن سر فیلمبرداری بود و من به جای او به این جمع آمدم. هومن گفت که بگویم خیلی خوشحال است که این جایزه فیلمنامه را دریافت می‌کند. او به شوخی بیان کرد: این تندیس خیلی هم خوشگل است از این‌ها به بازیگران هم بدهید!

در بخش بهترین فیلمنامه کمدی جایزه این بخش با حضور حسین فرحبخش، مجید صالحی و مهدی سجاده‌چی به علی فرقانی نویسنده فیلمنامه «مصادره» رسید.

فرقانی عنوان کرد: خوشحالم برای کمدی منزلتی قائل شده‌اند چون فیلمنامه کمدی اسمش کمدی است اما فرآیند تراژیکی دارد و با خون و دل آن را ‌می‌نویسید.

فرحبخش هم در این بخش در سخنانی گفت: بعضی فکر می‌کنند که دوروزه می‌توان فیلمنامه نوشت، اما کمتر از پنج ماه یک فیلم را نمی‌توان نوشت و گاهی فیلمنامه‌هایی که من کار کرده ام تا دو سال و بیشتر هم زمان برده است تا نوشته شوند.

در بخش درام جایزه بهترین فیلمنامه از مجیدرضا مصطفوی و پیام کرمی برای فیلم «آستیگمات» با اهدای جایزه ویژه هیأت داوران تقدیر شد.

مصطفوی در حین دریافت این جایزه گفت: آستیگمات مسیر سختی را از زمان ساخت تا اکران و توزیع در شبکه نمایش خانگی طی کرد و شرایط بسیار سختی داشت. از بیضایی و ناصر تقوایی یادی می‌کنم برای مجموع کوشش‌هایی که برای همه ما انجام دادند.

در ادامه مراسم جایزه بهترین فیلمنامه درام به پیمان معادی برای نگارش فیلمنامه «بمب؛ یک عاشقانه» اهدا شد.

در نبود معادی، حبیب رضایی این جایزه را دریافت کرد و گفت: پیمان معادی بیش از ۲۰ سال است که فیلمنامه می‌نویسد. این فیلمنامه هشت سالی در ذهنش بود. در دو سال اخر که منتهی به ساخت  فیلم شد بارها و بارها آن را بازنویسی کرد و مسلما او هم خیلی خوشحال است که از دست همکارانش این جایزه را می‌گیرد.

  • 12
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش