دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۳۸ - ۲۸ دي ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۱۰۰۶۷۷۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

نگاهي به همه فيلم‌هايي كه امسال در بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر حضور دارند

سی وهشتمين جشنواره فيلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

امسال بخش مسابقه سي‌وهشتمين جشنواره فيلم فجر بيست و دو فيلم با مضامين وداستان‌هاي متفاوت را به نمايش مي‌گذارد . بيست و دو فيلم با رويكرد ونگاه متفاوت كه قرار است ويترين سينماي سال آينده را طراحي كنند. در گزارش پيش رو نگاهي داشتيم به قصه‌هايي كه اين فيلم‌ها براي مخاطبان جشنواره تعريف مي‌كنند.

۱- «سه كام حبس»

هفتمين فيلم سامان سالور يك داستان زن محور دارد؛ اين فيلم قصه تمام آدم‌هايي است كه در جامعه امروز با شرايط سخت اقتصادي كار مي‌كنند تا بتوانند خانواده خود را از زير فشار در آورند اما واقعيت‌هاي موجود در جامعه به آنها اجازه نمي‌دهد و نتيجه تلاش آنها برعكس مي‌شود. به نظر مي‌آيد «سه كام حبس» در كارنامه سامان سالور جايگاه ويژه‌اي داشته باشد براي اينكه اين فيلم ماحصل تمام تجربيات ۶ فيلم گذشته او به حساب مي‌آيد با اين تفاوت كه فيلم داستان گو‌تر و در فضاي اجتماعي قابل لمس‌تر اتفاق مي‌افتد. بازي‌ها قابل باورتر است و مخاطب ارتباط بيشتري با اين فيلم برقرار مي‌كند. محسن تنابنده، پريناز ايزديار، سميرا حسن‌پور نقش‌هاي اساسي را در اين فيلم بر عهده دارند.

۲-«قصيده گاو سفيد»

بهتاش صناعي‌ها براي ساخته شدن دومين فيلمش «قصيده گاو سفيد» به لحاظ مضموني نزديك به چهار سال دوندگي كرد تا بتواند پروانه ساخت آن را دريافت كند گويا داستان فيلم موضوعي جسورانه ودرعين حال حساس دارد و مخاطب گسترده‌اي را در بر مي‌گيرد. غلامرضا موسوي در مقام تهيه‌كننده با دومين فيلم صناعي‌ها همكاري دارد و مريم مقدم، عليرضا ثاني‌فر و پوريا رحيمي سام بازيگران اصلي فيلم را تشكيل مي‌دهند. ساخت فيلم «احتمال باران اسيدي » نخستين ساخته صناعي‌ها استقبال و جوايز زيادي را درپي داشت و مستند بلند «ديپلماسي شكست‌ناپذير آقاي نادري» هم ايضا.

۳-«خروج»

زندگي گروهي كشاورز پنبه‌كار شهرستاني كه محصول‌شان بر اثر بارش شديد باران و سيل به باد مي‌رود و وعده‌هايي كه به آنها داده شده، پوچ از آب در مي‌آيد؛ به همين دليل آنها به صورت دسته جمعي سوار تراكتور مي‌شوند و براي اعتراض به وضعيت‌شان نزد هيات دولت مي‌روند.اين خلاصه داستان واپسين ساخته ابراهيم حاتمي كيا با نام «خروج» كه از منبع موثق دريافت كرديم را مي‌گذاريم كنار اولين عكسي كه از فيلم او چند روز پيش منتشر شده به نظرمي رسد با اثر غيرمعمول در كارنامه او رو به رو باشيم كه حتي ممكن است مهم‌ترين فيلم كارنامه اين كارگردان تلقي شود. كمااينكه به عقيده فرامرز قريبيان كه نقش اصلي اين فيلم را برعهده دارد «خروج» حاتمي‌كيا بهترين فيلم كارنامه‌اش است. البته تركيب بازيگران فيلم جديد حاتمي‌كيا تركيب متداول فيلم‌هاي او نيست. به غير از فرامرز قريبيان؛ پانته‌آ پناهي‌ها، جهانگير الماسي، سام قريبيان، كامبيز ديرباز، گيتي قاسمي و محمدرضا شريفي‌نيا هم دراين فيلم نقش‌آفريني مي‌كنند. نكته ديگر درباره فيلم «خروج» اينكه ابراهيم حاتمي‌كيا تمام همكاران خود را در پشت صحنه از ميان جوانان تازه‌كار انتخاب كرده است. با توجه به مضموني كه فيلم خروج دارد به نظر مي‌آيد بي‌شباهت به موضوع فيلم «زنده بادزاپاتا»ي الياكازان نباشد.

۴- «آبادان يازده ۶۰»

فيلم «آبادان يازده ۶۰» به كارگرداني مهرداد خوشبخت در زمره فيلم‌هاي جنگي امسال جشنواره فيلم فجر به حساب مي‌آيد و داستان اين فيلم روايت آغازين روزهاي جنگ و حواشي مرتبط با آن است و به تاثير راديو نفت آبادان در شكست حصر آبادان مي‌پردازد.

عليرضا كمالي، ‌حسن معجوني و ويدا جوان از مهم‌ترين بازيگران اين فيلم به شمار مي‌روند. شايد جالب باشد بدانيد كه مهدي جعفري كارگردان فيلم« بيست و سه نفر» در مقام مدير فيلمبرداري با خوشبخت همكاري مي‌كند و به نوعي مشاور او در اين پروژه هم به حساب مي‌آيد و جهانگير ميرشكاري صدابردار معروف آباداني در اين فيلم با اوهمكاري دارد.

۵- «روز بلوا»

طبق شنيده‌هاي موثق ما فيلم «روز بلوا» به كارگرداني بهروز شعيبي موضوع سياسي دارد و به فساد اقتصادي و اختلاس‌ها در كشور مي‌پردازد. در خلاصه داستان فيلم آمده« عماد استاد دانشگاهي خوشنام و يك چهره تلويزيوني مورد توجه است كه ناگهان توسط پليس با اتهام‌هايي جدي مواجه مي‌شود » مهران كاشاني نويسنده فيلم «روز بلوا»ست.در اين فيلم بابك حميديان با گريم متفاوت نقش اصلي را برعهده دارد و ليلا زارع و داريوش ارجمند هم ديگر بازيگران فيلم به شمار مي‌روند. ناگفته نماند كه كارن همايونفر موسيقي اين فيلم را مي‌سازد.

۶- «مردن در آب مطهر»

نويد محمودي در فيلم «مردن در آب مطهر» به بحث مهم مهاجرت مي‌پردازد. داستان اين فيلم درباره دو جوان به نام رونا و حامد است كه عاشق و معشوقي هستند كه مهاجرت مهم‌ترين مانع سر راه عشق‌شان است. اساسا مهم‌ترين مشخصه كارنامه برادران محمودي پرداختن به موضوع مهاجرت يا مهاجر است. در اين فيلم هم به دليل جذابيتي كه ابعاد موضوع مهاجرت براي‌شان داشته و از آنجايي كه آنها به اين بحث آشنا هستند با شناخت‌شان به اين مقوله ورود كرده و بر بستري عاشقانه آن را به چالش كشيدند. متين حيدري‌نيا، صدف عسگري، علي شادمان و نداجبرئيلي به عنوان بازيگر در اين فيلم با برادران محمودي همكاري دارند. به اين نكته هم اشاره كرديم كه مرتضي غفوري فيلمبردار اين فيلم است. به اين نكته اشاره كنيم كه جمشيد محمودي تهيه‌كننده و نويد محمودي‌كارگردان اين فيلم هستند.

۷- «مغز استخوان»

دومين فيلم حميدرضا قرباني هم همچون «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم» از بازيگران شناخته شده‌اي بهره برده؛ پريناز ايزديار، بابك حميديان، نويد پورفرج، جواد عزتي و بهروز شعيبي در فيلم «مغز استخوان» بازي دارند. داستان اين فيلم درباره كودكي است كه مادرش مجبور مي‌شود براي نجات او دست به كاري غيرمتعارف بزند. اين فيلم به نوعي ادامه‌دهنده مسير فيلم گذشته حميدرضا قرباني به حساب مي‌آيد با اين تفاوت كه در فيلم «مغز استخوان»كارگردان ذهنيت خود رابه مخاطب امروزي نزديك مي‌كند . اگر در فيلم «خانه‌اي در خيابان چهل و يكم» مخاطبان خاص بيشتري با فيلم ارتباط برقرار مي‌كردند دومين فيلم اين كارگردان سليقه تماشاگران خاص و عام را توامان در نظر گرفته است.

۸-«درخت گردو»

گويا پنجمين فيلم كارنامه محمد حسين مهدويان تحت عنوان «درخت گردو» هم به لحاظ ساختاري و هم مضموني متفاوت از ديگر كارهاي او ساخته شده و كارگردان سوژه‌اي تلخ را از دل جنگ بيرون آورده است و محصول يك فيلم ضد جنگ به‌شمار مي‌رود. داستان اين فيلم در مورد وقايع بعد از بمباران شيميايي سردشت و آثار مخربي است كه بر اهالي يك روستا به جاي مي‌گذارد. سيدمصطفي احمدي، تهيه‌كننده واپسين ساخته فيلم مهدويان است و مهران مديري و پيمان معادي و مينا ساداتي هم به عنوان بازيگر در اين فيلم حضور دارند. انتخاب مهران مديري و پيمان معادي خود دليلي بر متفاوت بودن اين كار مي‌تواند تلقي شود. عليرضا قرباني خواننده موسيقي سنتي كشورمان قطعه‌اي را براي «درخت گردو» خوانده و گويا حبيب خزايي‌فر آهنگساز و اردشير كامكار نوازنده كمانچه در اين فيلم همكاري دارند.

۹- «‌ من مي‌ترسم»

«‌ من مي‌ترسم» به كارگرداني، تهيه‌كنندگي و نويسندگي بهنام بهزادي زمستان پارسال مقابل دوربين رفت و كليه مراحل فني اين فيلم امسال به پايان رسيد. داستان چهارمين فيلم اين كارگردان بر اساس شنيده‌هاي ما تقاطع چند انسان مختلف يا روايت متقاطع چند آدم با يكديگر را به نمايش مي‌گذارد: «بديش اينه من وسط كلي شك‌ام كه مي‌خوام برم يا نه…ولي بدترش اينه كه صدبرابرش مطمئنم نمي‌تونم بمونم.» به نظر مي‌رسد اين فيلم هم در امتداد ديگر ساخته‌هاي بهنام بهزادي و دل مشغوليش قرار مي‌گيرد. فيلم نيم نگاهي به مساله قدرت دارد. پوريا رحيمي سام، الناز شاكر دوست، امير جعفري، ستاره پسياني، مهران احمدي و پيام يزداني در اين فيلم به ايفاي نقش مي‌پردازند.

۱۰- «عامه‌پسند»

گفته مي‌شود «عامه‌پسند» تكميل سه‌گانه سهيل بيرقي درباره زنان است و مانند دو فيلم پيشين بيرقي محوريت كاراكترهايش با زن است. اگر چه «عامه پسند» موضوع اجتماعي‌ دارد اما فضايي كاملا متفاوت با دو فيلم قبلي اين كارگردان دارد. فاطمه معتمد آريا، هوتن شكيبا و باران كوثري گروه بازيگران ساخته جديد اين كارگردان را تشكيل مي‌دهند. حسين جعفريان در مقام مدير فيلمبرداري، هايده صفي‌ياري به عنوان تدوينگر، كريستف رضاعي در جايگاه آهنگساز، مهرداد ميركياني به عنوان طراح چهره‌پردازي با بيرقي در اين فيلم همكاري داشتند.

۱۱-«خون شد»

‌ به اذعان آن دسته از منتقداني كه توانستند بخش‌هايي از فيلم جديد مسعود كيميايي را ببينند «خون شد» توانسته نظر آنها را تامين كند و اين فيلم يكي از پنج فيلم خوب كارنامه اين كارگردان قديمي تلقي مي‌شود. در واقع «خون شد» همان مانيفست كيميايي به حساب مي‌آيد و به سبك و سياق همه فيلم‌هاي گذشته او ساخته شده با اين تفاوت كه نوع پرداخت كارگردان در اين فيلم متفاوت است. قصه اين فيلم تركيبي از داستان دو فيلم «قيصر» و «گوزن ها»ي اين كارگردان است: «مردي بعد از چند سال دوري از خانواده بر مي‌گردد؛ فقط مادر و پدر در خانه بزرگ زندگي مي‌كنند.» عليرضا زرين‌دست از رفقاي قديمي كيميايي كه همكاري پيوسته‌اي هم با اين كارگردان قديمي داشته در مقام مدير فيلمبرداري، اسحاق خانزادي در كسوت فيلمبردار، محمد قومي به عنوان طراح گريم و هايده صفي ياري در مقام تدوينگر با اين فيلمساز در اين پروژه همكاري دارند. ساخت موسيقي فيلم خون شد هم بر‌عهده ستار اوركي است. سعيد آقاخاني، سيامك انصاري، ليلا زارع، نسرين مقانلو، هومن برق‌نورد، سيامك صفري و... گروه بازيگران اين فيلم به تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي با سرمايه‌گذاري صادق رنج‌كشان را تشكيل مي‌دهند.

۱۲- «روز صفر»

«فيلم قصه‌اي متفاوت از يك اتفاق ملتهب معاصر را روايت مي‌كند.» اين تنها خلاصه داستاني است كه از «روز صفر» فيلم اول سعيد ملكان در مقام كارگردان منتشر شده است. آن طور كه در رسانه‌ها مطرح شده ماجراي فيلم اول ملكان درباره عبدالمالك ريگي رييس گروهك تروريستي است. ساعد سهيلي و امير جديدي دو بازيگر اصلي اين فيلم به شمار مي‌روند. البته سال گذشته نرگس آبيار داستاني حول موضوع عبدالمالك ريگي ساخته بود حالا بايد ببينيم ملكان از چه زاويه‌اي به اين شخص نگاه كرده است.

۱۳- «آتاباي»

ساخته جديد نيكي كريمي در مقام كارگردان به نام «آتاباي» يك فيلم به زبان آذري است كه شخصيت اصلي آن آتاباي نام دارد و هادي حجازي فر اين نقش را بازي مي‌كند و كليت قصه را هم اين شخصيت در بر مي‌گيرد. اما داستان فيلم درباره آدمي است كه عاشق شهرش است و هميشه تلاش مي‌كند براي شهرش اتفاقات خوب بيفتد. نيكي كريمي در اين فيلم از جواد عزتي هم بهره برده است كه براي اولين‌بار اين بازيگر در اين فيلم به زبان آذري صحبت مي‌كند. يكي ديگر از نقش‌هاي كليدي اين فيلم را سحر دولتشاهي بر عهده دارد. نيكي كريمي در مقام تهيه‌كننده و كارگردان در اين فيلم نقش دارد و بازي نكرده است. او همچنين تنها زن فيلمساز جشنواره امسال به حساب مي‌آيد.

۱۴ -‌ «شناي پروانه»

محمد كارت اولين فيلم سينمايي خود را «شناي پروانه»مضمون اجتماعي و تلخ انتخاب كرده و توانسته به پشتوانه رسول صدرعاملي به عنوان تهيه‌كننده و محمد صادق رنجكشان در مقام سرمايه‌گذار را بسازد. حالا هم در دو بخش جشنواره فيلم فجر هم سوداي سيمرغ و هم بخش نگاه نو (فيلم اولي) فيلمش نمايش داده مي‌شود. در خلاصه داستان كوتاهي كه از فيلم منتشر شده آمده كه «در جنوب شهر، شناي پروانه توفان به پا مي‌كند.» اين كارگردان جوان در اولين تجربه فيلمسازي بلند خود با بازيگران مطرحي چون جواد عزتي، طناز طباطبايي، امير آقايي، پانته آ بهرام و علي شادمان همكاري داشته است.

۱۵ – «خورشيد»

دهمين فيلم مجيد مجيدي با تهيه‌كنندگي مشترك امير بنان و مجيد مجيدي «خورشيد» نام دارد . مساله «خورشيد» كودكان كار است كه اين روزها در جامعه و شبكه‌هاي مختلف اجتماعي در باره آن زياد صحبت مي‌شود و به نوعي مساله اجتماعي به حساب مي‌آيد. فيلمنامه «خورشيد» را مجيد مجيدي و نيما جاويدي نوشته‌اند و هومن بهمنش در مقام فيلمبردار در اين فيلم همكاري داشته در ضمن كيوان مقدم طراحي صحنه خورشيد را انجام داده است.

۱۶- «ارتش سري»

فيلم «خوب بد جلف ۲- ارتش سري» به كارگرداني پيمان قاسم خاني با بازي پژمان جمشيدي، سام درخشاني، حامد كميلي، ريحانه پارسا، گوهر خيرانديش، فرهاد آييش، اميرمهدي ژوله، مارال فرجاد و شكيب شجره يكي از فيلم‌هاي بخش مسابقه جشنواره امسال است كه در ادامه فيلم قبلي اين كارگردان قرار مي‌گيرد و با حال و هواي كمدي ساخته شده است.

۱۷- «تومان»

به نظر مي‌رسد سومين فيلم مرتضي فرشباف با نام«تومان» كه با تهيه‌كنندگي سعيد سعدي ساخته شده از فضاي تازه‌اي برخوردار است. داستان راجع به جواناني است كه تلاش دارند با ميانبر طبقه‌اي كه به آن تعلق دارند را عوض كنند و براي دستيابي به هدف‌شان به قمار روي مي‌آورند. فيلمي كه بر خلاف دو فيلم گذشته فرشباف مخاطبان عام را هدف قرار داده است. كارگردان اثر معتقد است پروژه تومان بسيار سنگين است و حتي بعيد مي‌داند بار ديگر شانس كار كردن چنين فيلمي را به دست بياورد. در فيلم «تومان» مجتبي پيرزاده و پرديس احمديه به ايفاي نقش پرداخته‌اند.

۱۸ –‌ «آن شب»

شهاب حسيني، اميرعلي حسيني، آرمين مهر، گلبرگ خاوري و علي كوششي بازيگران فيلم «آن شب» نخستين فيلم بلند كوروش آهاري را تشكيل مي‌دهند. داستان اين فيلم درباره يك زوج ايراني در امريكاست كه در يك هتل محبوس شده‌اند در حالي كه نيروهاي بيگانه‌اي آنها را وادار مي‌كند كه با رازهايي كه از هم پنهان كرده‌اند روبه‌رو شوند.

۱۹- «پوست»

«پوست»اولين فيلم سينمايي برادران ارك هم در بخش نگاه نو جشنواره امسال نمايش دارد و هم در بخش سوداي سيمرغ. پيش از اين فيلم‌هاي كوتاه اين دو برادر بهمن و بهرام ارك با نام «حيوان» در محافل مختلف هنري داخلي و خارجي درخشيد و جوايز مختلفي هم دريافت كرده. حالا قصه «پوست» يك داستان عاشقانه دارد كه با الهام از افسانه‌هاي محلي در فضايي آميخته با سحر و جادو براي مخاطب تعريف مي‌شود. بازيگران شناخته شده‌اي در اين فيلم حضور ندارند و فيلم زبان تركي دارد.

۲۰-«دوزيست»

فيلم «دوزيست» به كارگرداني برزو نيك‌نژاد و تهيه‌كنندگي سعيدخاني از داستاني اجتماعي برخوردار است. عكس‌هايي كه از فيلم منتشر شده حكايت از فضايي تلخ بر فيلم دارد. جواد عزتي، هادي حجازي‌فر، ستاره پسياني، مجيد نوروزي، الهام اخوان، پژمان جمشيدي، ماني حقيقي و سعيدپورصميمي جمع بازيگران «دوزيست» را تشكيل مي‌دهند. خلاصه اين فيلم در رسانه‌هاي اين گونه روايت شده كه «حميد: دوزيسته ديگه، نره زير آب كه، ميره زير دست و پا له ميشه.».از برزو نيك‌نژاد فيلم‌هاي «زاپاس» و «لونه زنبور» طيف مخاطبان بيشتري را با خود همراه كرده بود.

۲۱- «سينما شهر قصه»

كيوان علي محمدي را اهالي سينما به عنوان فيلمساز تجربي با رويكرد غيرمتعارف مي‌شناسند. اما گويا فيلم «سينما شهر قصه»او از مضمون اجتماعي بارگه‌هاي كمدي برخوردار است: «داوود تكنسين تعمير آپارات عاشق سينماي فيلمفارسي است.» در فيلم سينما شهر قصه، مرحوم جمشيد مشايخي، در كنار سياوش مفيدي، هديه تهراني، حامد كميلي، ‌بابك كريمي، آناهيتا درگاهي، ‌علي اوجي و فرخ نعمتي به ايفاي نقش پرداختند.

۲۲-«ابر بارانش گرفته»

فيلم سينمايي «ابر بارانش گرفته» چهارمين فيلم بلند مجيد برزگر بر اساس داستان و فرم متفاوت ادامه فيلم‌هاي پيشين اين كارگردان قرار مي‌گيرد: «سارا، پرستار ۳۵ ساله و مجرب، به بيمارانش كمك مي‌كند تا آرام شوند. حتي آنها كه اميدي به زنده ماندن‌شان نيست.» فيلم نامه اين قصه توسط خود برزگر و آرمان خوانساريان نوشته شده و تهيه‌كنندگي اثر را خود برزگر عهده‌دار است. نازنين احمدي، مزدك ميرعابديني، علي ثاني‌فر و ارشيا نيك‌بين بازيگران اصلي فيلم هستند.

etemadnewspaper.ir
  • 12
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش