شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳
۱۲:۵۹ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۱۱۰۰۷۴۸
فستیوال ها و جشنواره های هنری

جای خالی علی انصاریان در نخستین روز «فجر»/ «حاشیه‌ها» برخط شد!

فیلم های جشنواره فجر,فیلم رمانتیسم عماد و طوبا
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» در حالی به‌عنوان فیلم افتتاحیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود که علی انصاریان از بازیگران آن این روزها درگیر مبارزه با ویروس منحوس کرونا است.

 «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۳۹» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در متفاوت‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.

سال گذشته و در قالب «مهر سیمرغ ۳۸» روایت‌گر متن و حاشیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بودیم.

امروز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه و هم‌زمان با اولین روز اکران فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه و سینماهای مردمی با اولین شماره از «مهر سیمرغ ۳۹» همراه شوید.

چهره روز؛ علی انصاریان

جشنواره فیلم فجر در حالی متفاوت‌ترین دوره خود را در سایه تهدید «کرونا» آغاز می‌کند که یکی از بازیگران فیلم افتتاحیه این رویداد، درگیر مبارزه با این ویروس منحوس است و احتمال مهمترین غایب جشنواره در روز رونمایی از فیلمش محسوب می‌شود. علی انصاریان فوتبالیست باسابقه‌ای که چند سالی است به عرصه سینما ورود کرده و بازیگری را هم تجربه می‌کند، در یکی از جدی‌ترین تجربه‌های بازیگری‌اش در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به ایفای نقش پرداخته است؛ فیلمی که امروز به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سی‌ونهم در برج میلاد روی پرده می‌رود.

علی انصاریان در همان دوران اوج حضورش در میدان فوتبال، اولین‌بار به‌عنوان بازیگر در سریال طنز «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان مقابل دوربین ظاهر شد و بعد از آن در چندین سریال کمدی دیگر هم نقش خود به‌عنوان یک فوتبالیست مشهور را ایفا کرد. اولین پیشنهاد جدی برای بازیگری در یک فیلم را اما شهرام شاه‌حسینی برای فیلمی ویدئویی به نام «کلاف» به او داد.

فیلم های جشنواره فجر,فیلم رمانتیسم عماد و طوباعلی انصاریان در نمایی از «رمانتیسم عماد و طوبا»

از سال ۹۱ و با ایفای نقش اصلی در فیلم «کلاف» علی انصاریان رسماً وارد دنیای بازیگری شد و در ادامه مسیر هم تجربه‌های متفاوتی را در قالب سریال، تله‌فیلم و فیلم سینمایی در کارنامه خود ثبت کرد.

فیلم‌های «اژدر» و «کلوب همسران» واپسین تجربه‌های انصاریان بر پرده سینما بود که هر دو از آثار گیشه‌ای محسوب می‌شدند. در این شرایط پیشنهاد نقش‌آفرینی در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» از سوی کاوه صباغ‌زاده می‌توانست نقطه عطفی برای هنرنمایی انصاریان در مقام یک بازیگر محسوب شود.

«رمانتیسم عماد و طوبا» یک کمدی فانتزی در سبک و سیاق فیلم اول کاوه صباغ‌زاده یعنی «ایتالیا ایتالیا» است و همین ایفای نقش در آن را برای بازیگران به چالشی جدی‌تر بدل کرده است.

حالا اما در حالی قرار است نقش‌آفرینی علی انصاریان در «رمانتیسم عماد و طوبا» بر پرده مهمترین رویداد سینمایی کشور رونمایی شود که او خود پنجه در پنجه ویروس منحوس کرونا، در بستر بیماری است. طبق آخرین اعلام پزشکان معالج او وضعیت وخیم اولیه را پشت‌سر گذاشته و امیدها برای غلبه او بر ویروس کرونا بیش از گذشته است.

به امید آنکه او تا پایان ده روز جشنواره فرصت پیدا کند و حتی به اندازه یک سئانس مخاطبان جشنواره را در تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» همراهی کند.

حاشیه روز؛ چالش بلیت‌فروشی در آغاز راه

جشنواره فیلم فجر، بدون حاشیه انگار چیزی کم دارد. این سنت هر ساله است. حالا و در شرایطی که جشنواره سی‌ونهم در مواجهه با تهدید کرونا بخشی از فرآیندهای اجرایی خود را به فضای مجازی منتقل کرده است، اولین حاشیه جدی این رویداد هم به‌صورت «برخط» رقم خورد!

جشنواره امسال به همان اندازه که در بخش انتخاب و داوری آثار، فرآیندی ویژه و متفاوت را تجربه کرد، در زمینه میزبانی از مخاطبان هم تبدیل به یکی از متفاوت‌ترین دوره‌ها شده است؛ سینماهای مردمی جشنواره نزدیک به دو برابر سینماهای دوره‌های گذشته هستند و در هر سالن تنها برای ۳۰ درصد ظرفیت بلیت‌فروشی می‌شود. بلیت‌ها هم تنها به‌صورت اینترنتی عرضه می‌شود و دیگر خبری از فروش گیشه‌ای و صف‌های مقابل سینماها نیست.

در چنین شرایطی وقتی روز گذشته و از ساعت ۱۴ فروش اینترنتی بلیت آغاز شد، همه منتظر رصد میزان استقبال از جشنواره بودند؛ اینکه مخاطبان نگران کرونا تا چه اندازه علاقمند به همراهی با جشنواره فیلم فجر در شرایط فعلی دارند، سوالی بود که کمیت فروش روزانه بلیت‌ها می‌توانست به آن پاسخ دهد.

رصد استقبال مخاطبان اما در کمتر از یک ساعت به مخابره اولین حاشیه جدی فجر سی‌ونهم در رسانه‌ها شد؛ مختل شدن سامانه‌های فروش بلیت و بلاتکلیفی مخاطبان!

علی‌الظاهر میزان استقبال مردمی از جشنواره فجر امسال هر چند به اندازه دوره‌های قبل نبوده اما فراتر از ظرفیت قابل تحمل سامانه‌های برخط بوده و همین عامل سبب اختلال در فرآیند ثبت بلیت و ارسال کد مربوطه به مخاطبان جشنواره شد.

نکته جالب‌تر اینکه همزمان با مخابره این اختلال در رسانه‌های رسمی، روابط عمومی جشنواره بدون هیچ توضیحی، صرفاً به انتشار آمار بلیت‌های فروخته شده اکتفا کرد.

براساس آخرین آمار منتشرشده تا ساعت ۲۴ دیشب، مجموعاً ۴۴ هزار و ۳۱۲ قطعه بلیت در سینماهای مردمی به فروش رسیده است که این آمار مربوط به اکران امروز فیلم‌ها در سینماهای مردمی می‌شود.

نکته روز؛ جشنواره بدون افتتاحیه

افتتاحیه و اختتامیه براساس یک عادت همیشگی، بخشی جدایی‌ناپذیر از جشنواره‌ها و رویدادها محسوب می‌شود. جشنواره فیلم فجر هم هر ساله بخشی از برنامه‌های اجرایی خود را در آیین افتتاحیه پیگیری می‌کرد؛ از اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی گرفته تا برگزاری آیین نکوداشت‌ها.

با احتساب امسال اما حالا دو سالی می‌شود که جشنواره فیلم فجر از سنت سابق برگزاری افتتاحیه پیروی نمی‌کند. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سال گذشته علت برگزار نشدن این مراسم را حوادث تلخ روزهای منتهی به آبان و دی ماه اعلام و عنوان کرد هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه به سیل زدگان سیستان و بلوچستان اهدا می‌شود.

فیلم های جشنواره فجر,فیلم رمانتیسم عماد و طوبانمایی از افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در دوره سی‌وهفتم

تبعات فراگیری ویروس کرونا و تغییرات تحمیلی‌اش به جشنواره فجر، حالا این دوره از جشنواره را هم از آیین افتتاحیه بی‌نصیب کرده است.

از همان ابتدا که خبرهای برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم مخابره شد، مسعود نجفی اعلام کرد که به سنت سال قبل امسال هم افتتاحیه‌ای برگزار نمی‌شود و تنها قرار است دو نکوداشت در آیین پایانی جشنواره فیلم فجر برگزار شود، مراسمی که پیش از این در افتتاحیه این رویداد سینمایی شاهدش بودیم.

برگزاری جشنواره بدون افتتاحیه حالا در دو سال پیاپی تجربه شده و باید دید برای سال‌های آتی این تجربه می‌تواند به بازنگری در هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌های این رویداد منجر شود؛ سوال کلیدی این است که مبتنی‌بر تجربه دو سال اخیر آیا الزامی به برگزاری هرساله آیین افتتاحیه وجود دارد؟

پیشنهاد ویژه؛ فیلم «بی‌همه چیز»

در میان فیلم‌های راه‌یافته به جدول اکران جشنواره سی‌ونهم یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز تازه‌ترین ساخته سینمایی محسن قرایی است. فیلمی که اقتباس از نمایشنامه معروف «ملاقات با بانوی سالخورده» است و مهمترین نکته درباره آن ترکیب بازیگران اصلی است؛ حضور پرویز پرستویی، هدیه تهرانی و هادی حجازی‌فر در کنار باران کوثری و پدرام شریفی «بی‌همه چیز» را تبدیل به فیلمی جذاب برای ویترین جشنواره کرده است.

محسن قرایی در آغاز راه «خسته نباشید» را به‌طور مشترک با افشین هاشمی کارگردانی کرد. فیلم سرحال و متفاوت به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی که برای قرایی بهترین نقطه عزیمت برای ورود به عرصه کارگردانی بود.

فیلم های جشنواره فجر,فیلم رمانتیسم عماد و طوباهدیه تهرانی در نمایی از «بی‌همه‌چیز»

«سد معبر» اما دورخیز مستقل قرایی برای رسیدن به قله کارگردانی بود. فیلمی که فیلمنامه آن را «سعید روستایی» استعداد نوظهور سینمای ایران نوشته بود و به همین دلیل بسیاری در جشنواره سی‌وپنجم فجر برای رونمایی از آن کنجکاو بودند. فیلم با بازی تحسین شده حامد بهداد توانست در چرخه اکران عمومی هم به خوبی دیده شود.

همکاری در نگارش فیلمنامه «قصر شیرین» که سیمرغ بهترین فیلمنامه جشنواره فجر را هم از آن خود کرد، توفیقی دیگر در کارنامه محسن قرایی بود، کارنامه‌ای که حالا به استناد آن بسیاری از فیلم‌بازها در انتظار رونمایی از «بی‌همه چیز» هستند. فیلمی که نویسندگی و کارگردانی‌اش را محسن قرایی برعهده دارد و امروز در سئانس دوم قرار است در سینمای اصحاب رسانه روی پرده برود.

  • 10
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش