جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۰:۳۴ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ کد خبر: ۹۹۱۱۰۱۴۳۵
فستیوال ها و جشنواره های هنری

دست پژمان جمشیدی از سیمرغ کوتاه ماند/ رویا افشار بهترین بازیگر زن شد

اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر/ «یَدو» بهترین فیلم «فجر ۳۹» شد/ سیمرغ تماشاگران برای «ابلق»

اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر,جشنواره فیلم فجر 39
سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر در شرایطی متفاوت از تمام دوره‌های قبل با مهمان‌هایی اندک به پایان راه رسید.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن ماه همانند سال‌های قبل در مرکز همایش‌های برج میلاد برپا شد ولی امسال مراسم پایانی هم مثل خود جشنواره با پروتکل‌های خاص بخاطر شیوع کرونا روبرو بوده است.

اجرای مراسم  اختتامیه که ساعت ۱۸:۱۵ با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، برعهده محمد سلوکی است و بجز داوران و نامزدها و برخی مدیران دیگر علاقه‌مندان همیشگی این رخداد از طریق مجازی و پخش تلویزیونی شاهد اعلام نام برگزیده‌ها خواهند بود.

این مراسم با  حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی و پیروز حناچی شهردار تهران در حالی آغاز شد که محمد سلوکی با ماسک برنامه را اجرا کرد و پیشاپیش از برگزیده‌ها و داورها خواست برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام حضور روی سن با میکروفن تماسی نداشته باشند و در نقاط مشخص شده با حفظ فاصله بایستند. 

در ابتدا سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر در سخنانی کوتاه گفت: خسته نباشید می‌گویم به کسانی که یک کار نشدنی را شدنی کردند. دو ماه قبل ما اصلا نمی‌دانستیم چه شرایطی داریم ولی امروز خوشبختم که بگویم چهار هزار سانس نمایش در سراسر  کشور با ایمنی برگزار شد. از همه مخاطبانی که با فهم و وراستگی پروتکل‌ها را اجرا کردند، تشکر می‌کنم. همچنین قدردانی می‌کنم از صاحبان تمام فیلم‌هایی که در جشنواره بودند و آن‌هایی که به این رقابت راه نیافتند اما باعث رونق سینما شدند. 

سپس مراسم به یادبود علی انصاریان اختصاص داشت که امسال در جشنواره، فیلم داشت.

کلیپی به یاد این فوتبالیست قدیمی و بازیگر سال‌های اخیر با صحبت‌هایی از هوتن شکیبا ، بهرنگ علوی و الناز حبیبی و ... پخش شد که در آن پژمان جمشیدی هم گفت: تنها حسرتم این است که نتوانست فیلمش را در جشنواره ببیند.

او در همان کلیپ از حاضران خواست ایستاده انصاریان را تشویق کنند و سپس کلیپی دیگر از درگذشتگان امسال سینما با مرور نام آن‌ها پخش شد.

نکوداشت چنگیز جلیلوند چهره ماندگار دوبله سینمای ایران که امسال به دلیل ابتلاء بر اثر کرونا درگذشت، دیگر بخش این مراسم بود که کلیپی به کارگردانی مجید توکلی با صدای حامد بهداد و پخش گفته‌هایی از چند هنرمند دیگر درباره جلیلوند پخش شد.

برای تجلیل از نام و جایگاه این هنرمند عرصه دوبله، رئیس سازمان سینمایی شهردار تهران و دبیر جشنواره روی سن حضور یافتند و هدیه‌ای را به نماینده خانواده جلیلوند اهدا کردند.

او گفت: آقای جلیلوند پدر معنوی بنده بود و پدر واقعی خودم هم ۴۸ ساعت بعد از درگذشت ایشان فوت کردند.استاد جلیلوند چهره‌ای بودند که جمع زیادی ایشان را دوست داشتند و از جشنواره برای این تقدیر تشکر می‌کنم.

وی سپس صوتی از دختر این هنرمند را پخش کرد که در آن گفته بود پدرم نه فقط افتخار من بلکه افتخار همه ایرانی هاست.

️پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه این مراسم با گرامیداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب و نکوداشت یاد مدافعان سلامت در راه مبارزه با بیماری کرونا، به شرایط دشوار معیشت و فعالیت جامعه در سال جاری اشاره کرد و گفت: تاثیر این فضا در آثار جشنواره و مشکلات حاشیه نشینی شهری دیده می‌شود. ما هم از طرح این مسائل در سینما و توجه سینماگران به مسائل اجتماعی استقبال می کنیم.

اولین بخش اهدای جوایز جشنواره به بخش تبلیغات اختصاص داشت.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به سحاب زری‌باف برای فیلم  «خورشید» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به وحید عبدالحسینی برای فیلم «هفت و نیم» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر به حمید نجفی‌راد برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.

در بخش بعدی این مراسم جایزه‌ فیلم‌های کوتاه و مستند با حضور دوران اهدا شد. 

در بخش بهترین فیلم کوتاه، فیلم «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی‌خانی برنده سیمرغ بلورین شد.

جایزه بهترین فیلم مستند هم به تقی امیرانی برای ساخت فیلم« کودتای ۵۳ » تعلق گرفت.

حسام اسلامی مستندساز که پخش کننده فیلم در ایران است،از طرف او متنی قرائت کرد که نوشته بود : این فیلم مهم ترین فیلم زندگی من است و ساخت آن ۱۱ سال کلید خورد. من در ایران عاشق سینما شدم و این فیلم ادای دین به سینما و سرزمینم است. او فیلمش را به مستندسازان ایران و در ادامه به محمد مصدق تقدیم کرد.

نکوداشت مرحوم پرویز پورحسینی بازیگر سینما،تاتر که او هم چند ماه قبل بر اثر کرونا در گذشت، بخش دیگر مراسم بود.

برای این هنرمند کلیپی پخش شد که هنرمندان مختلف از جمله مریلا زارعی، رضا کیانیان، علی مجلل، آتیلا پسیانی در یک پیغام تلفنی با این هنرمند فقید صحبت کردند.

پورنگ پورحسینی ( فرزند این هنرمند) در این بخش از همه کسانی که در این مدت آن‌ها را همراهی کرده‌اند، قدردانی و به طور ویژه از کادر درمان تشکر کرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌نیز که برای این تجلیل روی سن آمده بود، در سخنانی با اشاره به مدرن بودن سینما در ایران از آمار قابل توجه ساخت فیلم در دوران جنگ گفت و افزود: در دوران کرونا نیز فیلم های زیادی ساخته شدند که توانستند نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کنند و از این بابت از هنرمندان برای زنده نگه داشتن سینما قدردانی می کنم.

نامزدهای این دوره از جشنواره که توسط محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی انتخاب و داوری شده‌اند به این ترتیب است: 

 سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری اهدا شد به ​​​​​ فرید ناظرفصیحی برای فیلم ابلق

سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی اهدا شد به ایمان کریمیان برای تک تیرانداز

سیمرغ بهترین چهره‌پردازی اهدا شد به ایمان امیدواری برای فیلم ابلق

سیمرغ بهترین طراحی لباس اهدا شد به مارال جیرانی برای فیلم «بی همه چیز»

سیمرغ بهترین طراحی صحنه اهدا شد به سهیل دانش اشراقی برای فیلم‌های روزی روزگاری آبادان 

سیمرغ بهترین صدابردار اهدا شد به رشید دانشمند برای فیلم‌ یدو

سیمرغ بهترین صداگذاری اهدا شد به امیرحسین قاسمی برای فیلم یدو

سیمرغ  بهترین موسیقی متن اهدا شد به حامد ثابت برای فیلم بی همه چیز

سیمرغ بهترین تدوین اهدا شد به عماد خدابخش برای فیلم بی همه چیز

سیمرغ بهترین فیلمبرداری اهدا شد به مرتضی نجفی برای فیلم‌های روشن و یدو

دیپلم افتخار هم در این بخش به محمد رسولی برای زالاوا تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین نقش مکمل مرد اهدا شد به  پوریا رحیمی‌سام برای فیلم زالاوا

سیمرغ بهترین نقش مکمل زن اهدا شد به گلاره عباسی برای فیلم ابلق

سیمرغ بهترین نقش اول مرد اهدا شد به رضا عطاران برای فیلم روشن

سیمرغ بهترین نقش اول زن اهدا شد به رویا افشار برای فیلم مامان

دبپلم افتخار هم به ستاره پسیانی برای فیلم یدو اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلمنامه اهدا شد به ارسلان امیری، آیدا پناهنده، تهمینه بهرام برای فیلم زالاوا

سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی اهدا شد به محسن قرایی، محمد داودی برای فیلم بی همه چیز

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مهدی جعفری برای فیلم یدو اهدا شد.

سیمرغ بهترین فیلم اهدا شد به یدو به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به« بی همه چیز» محسن قرایی تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین کارگردان اول اهدا شد  به ارسلان امیری برای فیلم زالاوا

دیپلم افتخار  هم در این بخش به حسین دارابی برای فیلم مصلحت اهدا شد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم ملی به یاد شهید سردار سلیمانی اهدا شد به تهیه کننده و کارگردان فیلم «تک تیرانداز»

سیمرغ بلورین مردمی جشنواره فیلم فجر اهدا شد به «ابلق» نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی.

فیلم بی همه چیز در رتبه دوم مردمی و فیلم شیشلیک در رتبه سوم آرای مردمی قرار گرفتند.

اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر,جشنواره فیلم فجر 39

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش