دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۱:۰۴ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۹۰۵۵۷
فیلم و سینمای ایران

سینمای بحران زده در روزهای فوتبالی چقدر فروخت؟ /  شکست «بیرو»

تیم ملی,سینما
این گزارش مروری است بر فروش ۲روز آخر هفته گذشته که تیم ملی فوتبال ایران در دومین مسابقه خود در جام‌جهانی فوتبال به مصاف ولز رفت و پیروز شد.

به گزارش همشهری آنلاین، ‌روز جمعه تیم ایران در دومین مسابقه خود در جام‌جهانی فوتبال به مصاف ولز رفت و پیروز شد. این پیروزی موفقیت بزرگی برای تیمی بود که بازی قبلی خود را ۶بر ۲به انگلیس باخته بود. در همین روز، سینمای ایران اصلا حال و روز خوبی نداشت. طبق آمار «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما)، مجموع ۱۸فیلم روی پرده، حدود یک‌میلیاردو۷۰میلیون و ۴۳۴هزار تومان در این روز فروش کردند و ۳۱هزارو۳۸۱نفر در هزارو۸۲۴سانس به تماشای این فیلم‌ها نشستند. می‌توان گفت،

به‌طور میانگین، در این روز هر فیلم ۶۰میلیون تومان فروش و در حدود هزارو۷۴۳نفر تماشاگر داشته است. این میزان فروش و تماشاگر توضیح‌دهنده اوضاع ناامیدکننده سینماست. شاید اینطور به‌نظر بیاید که فروش پایین فیلم‌ها در روز جمعه به بازی فوتبال ربط داشته است، اما بی‌مخاطبی سینمای ایران نه به‌دلیل بازی‌های جام‌جهانی فوتبال است و نه ربطی به آخر، وسط یا اول هفته بودن دارد.

رابطه قشر محدود و معدود سینمارو با سینما و اکران به طرز نگران‌کننده‌ای گسسته شده و بر کسی معلوم نیست چطور می‌توان این رابطه را قدری بهبود بخشید. در این گزارش، نگاهی انداخته‌ایم به فروش فیلم‌ها در ۲روز پایانی هفته که با بازی دوم ایران در جام‌جهانی مصادف بود.

«بخارست»؛ آهسته و پیوسته

مسعود اطیابی در ۲سال گذشته نشان داده که راه فتح گیشه در زمانه عُسرَت را به‌خوبی بلد است. سال گذشته «دینامیت» اطیابی در دوره اوج کرونا روی پرده رفت و با فروش ۵۸میلیارد تومانی رکورد زد و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد. امسال هم که «انفرادی» او با فروش ۷۳میلیارد تومانی «دینامیت» را کنار زد و خودش در جایگاه اول تاریخ سینمای ایران قرار گرفت و «دینامیت» را به ردیف دوم رده‌بندی پرفروش‌ها فرستاد.

این امید وجود داشت که «بخارست» با بازی پژمان جمشیدی بتواند موفقیت این دو ساخته قبلی اطیابی را تکرار کند و سقف فروش در سینمای ایران را ارتقا دهد و باعث شود که سینماها از این رخوت طولانی خلاصی یابند، ولی تا اینجا که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. در روزهای پنجشنبه و جمعه، «بخارست» ۸۹۱میلیون‌و ۴۷هزار و ۷۵۰تومان فروخت و در هزارو۱۷۱سانس، ۲۴هزارو۱۹۴تماشاگر داشت.

به‌طور میانگین، در هر سانس ۲۰.۶نفر تماشاگر این فیلم در ۲روز پایانی هفته بوده‌اند. البته «دینامیت» هم شروع چندان خوبی نداشت و تقریبا بعد از ۳، ۲ماه که روی پرده بود، کم‌کم بیشتر مورد توجه سینماروها قرار گرفت و خودش را به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال۱۴۰۰ مطرح کرد. حالا شاید این اتفاق برای «بخارست» هم بیفتد و بعد از چند ماه و در روزهای پایانی سال از این فیلم به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال یاد کنیم. فعلا که اطیابی جدی‌ترین رقیب خودش در ساخت کمدی‌هایی است که بزرگ‌ترین خدمتگزاران گیشه هستند.

رونق انیمیشن به وقت رکود

«لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری، دومین فیلم پرفروش آخر هفته بود. این فیلم در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶۴۷میلیون‌و۲۸۰هزار و ۵۰۰تومان فروخت و در ۸۲۴سانس، ۲۱هزارو۷۴۷تماشاگر داشت. این فیلم به‌طور میانگین در هر سانس ۲۶.۳تماشاگر داشته که از این بابت از «بخارست» - با ۳۴۷سانس بیشتر - پربیننده‌تر بوده است. شاید بخشی از موفقیت این فیلم به توزیع خوب آن مربوط باشد که دست شرکت بهمن سبز حوزه هنری است و سالن‌های بهتری به این محصول حوزه هنری اختصاص یافته است.

در رتبه سوم فیلم‌های پرفروش آخر هفته، انیمیشن دیگری دیده می‌شود که آن هم توانسته به مذاق سینماروهای کم‌تعداد این روزها خوش بیاید و بفروشد. «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش در ۲روز آخر هفته ۲۰۱میلیون‌و۲۸۱هزار و ۵۰۰تومان در ۴۶۶سانس با ۶هزارو۷۰۷بلیت فروخته است. میانگین تماشاگر این فیلم در هر سانس در این دو روز ۱۴.۳نفر بوده است. با توجه به اینکه اکران این فیلم از روز دوم شهریور شروع شده، طبیعی است که تماشاگران بالقوه‌اش در روزهای نخست اکران به تماشایش رفته‌اند و اینکه هنوز بعد از ۳ماه تماشاگر دارد و در رده سوم جدول پرفروش‌ها جاخوش کرده، نشان می‌دهد که انیمیشن قابلیت سرمایه‌گذاری و جذب مخاطب بیشتری را دارد.

عطاران بدون توقف؛ «بام‌بالا» ی شگفتی‌ساز

«انفرادی» اطیابی با بازی رضا عطاران رکورددار فروش در تاریخ سینمای ایران است. مهم‌ترین نکته درباره این فیلم رقم فروشش است و تقریبا نه فیلمنامه، نه کارگردانی، نه بازی‌ها و نه سایر وجوه آن مورد توجه نبوده و نه از ابتدا قرار بوده کسی به این چیزها توجه کند. «انفرادی» در ۲روز آخر هفته ۲۰۰میلیون‌و۲۱۱هزار و ۲۵۰تومان فروخته و در ۳۷۵سانس ۵هزارو۵۱۰نفر به تماشای آن نشسته‌اند.

میانگین تماشاگران هر سانس این فیلم ۱۴.۸نفر است و همین نشان می‌دهد چرا سینماداران هنوز به نمایش فیلمی ادامه می‌دهند که حدود ۷ماه از اکران آن می‌گذرد. بعد از «انفرادی»، فیلمی قرار دارد که شاید انتظار نداشته باشید: «بام‌بالا» ساخته سیدجمال سیدحاتمی که در ۲روز آخر هفته ۱۰۷میلیون و ۴۹۵هزار تومان در ۱۹۹سانس و با ۳هزارو۶۸۱بلیت فروخته است. میانگین تعداد تماشاگر هر سانس آن، ۱۸.۴ بوده که از جهت میانگین تعداد تماشاگر هر سانس در روزهای آخر هفته در جایگاه سوم، بعد از «لوپتو» و «بخارست» قرار می‌گیرد.

شکست «بیرو»

علیرضا بیرانوند در بازی نخست جام تنها ۳۰دقیقه در چارچوب دروازه بود و بعد به‌دلیل شکستگی بینی‌اش از بازی بیرون رفت. ناکامی بیرانوند در زمین، به ناکامی‌اش روی پرده سینما شبیه است. در روزهای جام‌جهانی، فیلم زندگی علیرضا بیرانوند با عنوان «بیرو» ساخته مرتضی علی‌عباس‌میرزایی در ۲روز آخر هفته در ۲۱سانس تنها ۷۰بلیت فروخته است و با ۲میلیون‌و۶۲۰هزار تومان فروش، از میان فیلم‌های به‌تازگی اکران‌شده، با سردترین استقبال سینماروها مواجه شده است. این فیلم در هر سانس، به‌طور میانگین، در آخر هفته ۳.۳تماشاگر داشته است.

  • 15
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش