چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۱۲:۰۲ - ۲۴ دي ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۰۲۱۸۸
فیلم و سینمای ایران

اکران خارجی محدود به سینمای چین و سوریه است؟ / چرا ۳۰ سال جلوی اکران فیلم خارجی گرفته شد؟

اکران فیلم خارجی در سینما,اکران های فیلم خارجی
واقعیتی انکارناشدنی در مورد سینمای ایران وجود دارد و آن، این است که بعد از شیوع کرونا سینما‌ها با افت و ریزش چشمگیر مخاطب روبه‌رو شده‌اند. وضعیت بغرنج و گیشه اورژانسی فیلم‌ها بعضی اوقات تا حدی پیش رفته که وقتی با اطرافیان درباره نمایش فیلمی در سینما‌ها صحبت می‌کردیم، با تعجب از ما سوال می‌کردند که مگر سینما‌ها باز است یا مگر فیلمی اکران می‌شود؟

به گزارش اعتماد، البته بعد از فروکش کردن ویروس کرونا، ظرف یک‌سال گذشته، سینما‌های مدرن و ممتاز بحران ریزش مخاطب را تا حدودی پشت سر گذاشته بودند و بعضی فیلم‌ها فروش خوبی داشتند، اما در پی ناآرامی‌های اخیر در سطح کشور، سینما‌ها همان رونق نسبی را از دست دادند و به طرز عجیبی رغبت تماشای فیلم در مردم از بین رفت.

پیشنهاد‌هایی برای رفع رکود سینما

چنین افت مخاطبی با نگرانی‌های زیادی از جانب سینماگران همراه است. حتی این نگرانی وجود دارد که نکند ادامه این رکود باعث تعطیلی سینما‌ها شود! در هفته‌های گذشته، کارشناسان و سینماگران راهکار‌های متفاوتی برای رهایی از وضعیت رکود و پویایی سینما‌ها و جذب مخاطبان ارایه دادند. از نمایش آثار توقیفی جذاب مثل «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله تا فیلم‌هایی با شکل و شمایل نامتعارف همچون «کاناپه» کیانوش عیاری و فیلم‌های کمدی مخاطب پسند.

چند وقت پیش نویسنده‌ای در خلال صحبت‌هایش تعریف می‌کرد که زمان‌های قدیم برای جذب مخاطب بیشتر به سالن‌ها، سینماداران از ترفند تماشای «دو فیلم با یک بلیت» بهره می‌بردند که در شرایط فعلی و با توجه به تورم بی‌سابقه و افزایش هزینه‌های تولید شاید به کار بستن این شگرد هم محلی از اعراب نداشته باشد.

به تازگی سازمان سینمایی تصمیم گرفته برای رفع رکود سینما نمایش فیلم‌های خارجی هر چند به صورت محدود و با رعایت مقررات و موازین خاص را در دستور کار قرار دهد. البته بحث اکران فیلم‌های خارجی نکته جدیدی در سینما‌ها نیست. همین چند ماه پیش فیلم هندی «خیزش غرش آتش» با تبلیغات گسترده اکران شد و اگر سری به سایت‌های فروش بلیت سینما بزنیم، می‌بینیم برای نمایش فیلم‌های خارجی نظیر انیمیشن لوکا، سری فیلم‌های احضار و... بلیت‌فروشی می‌شود و به صورت محدود در سینما‌های سراسر کشور اکران شده‌اند؛ اما موردی که صحبت‌های رییس سازمان سینمایی را مهم جلوه می‌دهد، اکران فیلم‌های روز دنیاست.

یعنی از سال بعد قرار است سیستم اکران فیلم خارجی در کشور راه‌اندازی شود و البته که رییس سازمان سینمایی گفته سینماگران تا زمان تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی اکران فیلم‌های خارجی، نسبت به مذاکره و توافق با کشور‌های دیگر اقدام نکنند؛ اما در تکمیل صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرده که برای تدوین آیین‌نامه اکران فیلم‌های خارجی به مباحثی همچون تعیین درصد و ضریب اشغال سالن‌های سینما، تنوع ژانر‌ها و همچنین تنوع محصولات کشور‌های مختلف، اهتمام به شاخص‌ها و استاندارد‌های فرهنگی و اجتماعی توجه شود. خزاعی همچنین تصمیم دارد از درآمد‌های حاصله از اکران فیلم خارجی در جهت تقویت سینمای ملی استفاده کند. حال پرسش این است که آیا این طرح و برنامه که اتفاقا از سالیان دور دغدغه بسیاری از اهالی سینما و سینماگران بوده، در شرایط فعلی جواب می‌دهد و می‌توانیم به اجرای آن خوشبین باشیم؟

اکران فیلم خارجی دایره مخاطبان را افزایش می‌دهد

سیدجمال ساداتیان امسال مسوولیت نمایش فیلم «خیزش غرش آتش» را بر عهده داشت. فیلمی که از بدشانسی اکرانش تا حدودی با ناآرامی‌های اخیر در سطح کشور همزمان شد و نتوانست فروش خوبی داشته شود. او از سینماگرانی است که همواره بر لزوم نمایش فیلم‌های خارجی تاکید دارد.

ساداتیان به «اعتماد» می‌گوید: «بحث ضرورت نمایش فیلم‌های خارجی در ایران از موضوعاتی است که سال‌ها درباره آن صحبت می‌شود و اخیرا سازمان سینمایی هم از این امر استقبال کرده و رسما اعلام شده که از سال آینده می‌توانیم فیلم خارجی در ایران اکران کنیم. این موضوع برای توسعه و رونق سینمای کشور امر پسندیده‌ای است و اهالی سینما در همه سطوح باید از این مهم استقبال کنند. سال‌هاست از ریزش مخاطب در سینمای ایران گلایه داریم که به نظر من بخشی از آن به این دلیل است که اکران فیلم‌های خارجی در ایران استمرار نداشته. من فکر می‌کنم اکران فیلم خارجی در کشور مخاطب خاص خود را خواهد داشت و اگر شرایطی فراهم کنیم تا علاقه‌مندانی که فیلم‌های ایرانی می‌بینند، همزمان فیلم‌های روز دنیا به خصوص سینمای امریکا را هم تماشا کنند، پای مخاطبان بیشتری به سینما باز می‌شود. این موضوع هم برای چرخه اقتصادی سینماداری مهم است و هم بین سینماگران رقابت ایجاد می‌کند و باعث افزایش کیفی فیلم‌های ایرانی می‌شود.»

به زودی تعداد سینما‌های ایران به عدد هزار می‌رسد

ساداتیان به دلایل مختلف استقبال از این طرح اشاره کرده و می‌گوید: «این تاکید من برای این است که عنقریب تعداد سالن‌های سینما‌های کشور به هزار سالن می‌رسد و روند تولیدات فیلم‌های ایرانی نشان داده ما با محصولات داخلی خودمان نمی‌توانیم سالن‌های سینما را پر کنیم و چرخه اقتصادی سینماداری را بچرخانیم. اگر در کنارش نمایش فیلم‌های خارجی داشته باشیم، کمی به ثبات اقتصادی سینما کمک می‌شود و گیشه فیلم‌ها شرایط بهتری پیدا می‌کند.»

در شرایطی از اکران فیلم خارجی در سینما‌های ایران صحبت می‌کنیم که به گفته ساداتیان تمام دنیا از محصولات سینمایی دیگر کشور‌های جهان استفاده می‌کنند و فیلم‌های روز جهان را در سینماهای‌شان نمایش می‌دهند؛ اما با سازو‌کار‌هایی خاص و مشخص. نظیر اینکه یک‌چهارم ظرفیت نمایشی را به اکران فیلم خارجی اختصاص می‌دهند.

ساداتیان می‌گوید: «ما هم می‌توانیم برای این موضوع دستورالعمل بنویسیم تا نگرانی برای تهیه‌کننده‌های سینمای ایران به وجود نیاید که با باز شدن در‌های سینما‌های ایراین به روی فیلم‌های خارجی، کل سینمای ایران تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عملا نمایش فیلم‌های ایرانی دچار اختلال می‌شود. ما اگر تنها یک‌چهارم سالن‌های سینمای ایران را به این امر اختصاص دهیم، این سوءتفاهم در میان سینماگران برطرف می‌شود.»

اکران خارجی محدود به سینمای چین و سوریه نیست

اما نکته‌ای که این وسط وجود دارد و ساداتیان هم به آن تاکید کرده، مسوولیت وزارت ارشاد در قبال موضوعی است که مطرح کرده. اکران فیلم خارجی در ایران قرار است چه سازوکاری داشته باشد؟

ساداتیان در این باره می‌گوید: «حالا که اراده نمایش فیلم خارجی در سینما‌های کشور به وجود آمده، باید نقشه راه آن را هم ترسیم کرده و صد البته که مراحل اخذ مجوز برای نمایش فیلم‌های خارجی را کمی تسهیل کنند. متاسفانه روندی که در حال حاضر برای اخذ پروانه نمایش فیلم خارجی طی می‌کنیم، کارآمد نیست. صدور پروانه نمایش فیلم خارجی نباید سه ماه طول بکشد! شورای پروانه نمایش تا بخواهد فیلم‌ها را ببیند و اصلاحیه به آن‌ها وارد کند، این پروسه طولانی مدت، پخش‌کننده‌های خارجی را منصرف می‌کند. همین الان هم کمپانی فیلم‌های میجر امریکایی معلوم نیست از تصمیم ایران در مورد اکران فیلم خارجی استقبال کنند! بسیار باید رایزنی شود تا آن‌ها قانع شوند فیلم‌های‌شان در ایران نمایش داده شود. حالا وقتی آن‌ها قانع شدند در مرحله بعد اگر فیلم‌های‌شان بخواهد بیشتر از سه هفته در وزارت ارشاد معطل بماند، مفهوم این موضوع به ضد خودش تبدیل می‌شود. قدیم، چون فیلم‌های خارجی کپی ۳۵ بود، مدیریت فیلم در ایران در اختیار واردکننده فیلم بود، اما در حال حاضر، چون نسخه فیلم‌ها دیجیتال شده، مسوولیت را خود کمپانی‌های خارجی بر عهده دارند. به این موضوع دقت کنیم که اگر مدام بخواهیم در ایران فیلم‌های خارجی را به لحاظ محتوایی و پوششی سانسور کنیم، به ضد خودش منجر می‌شود.»

ساداتیان به نکته مهمی اشاره می‌کند: «شاید این بحث هم مطرح شود که سینمای ایران نیازی به سینما‌های هالیوود ندارد و اکران فیلم‌های خارجی در ایران را از روسیه، چین، سوریه یا کشور‌هایی مثل کره تامین می‌کنیم؛ بله، کاملا قابل قبول است، اما بپذیرید این فیلم‌ها در کنار فیلم‌های هالیوودی برای مردم جذاب است. اگر فقط متمرکز به غیر از سینما‌های امریکا باشیم نمایش فیلم‌های خارجی برای مردم جذابیت زیادی ندارد و مخاطب را ترغیب نمی‌کند.»

به گفته او از اینجا به بعد موضوع اکران فیلم خارجی در حیطه مسوولیت وزارت ارشاد است که از موضوعی که مطرح کرده مراقبت کند تا این طرح برای سینمای ایران ارزش افزوده داشته باشد و ما هم باید صبر کنیم تصمیم وزارت ارشاد برای نمایش فیلم خارجی مشخص شود تا ببینیم چطور می‌توانیم خودمان را با آن‌ها تنظیم کنیم.

چرا ۳۰ سال جلوی اکران فیلم خارجی گرفته شد؟

کیوان کثیریان، کارشناس و منتقد سینما درباره اکران فیلم‌های خارجی یادآوری می‌کند که این موضوع سال‌ها محل مناقشه سینماداران، مدیران سینمایی و صاحب‌نظران سینما بوده. او می‌گوید: از آنجا که یک‌سری از تهیه‌کنندگان نفوذ زیادی در میان مسوولان دارند، مانع اجرای این طرح می‌شدند. این افراد با پیش کشیدن مباحثی همچون حمایت از تولید ملی یا منافع سیاسی‌شان عملا اجازه نمایش فیلم‌های خارجی را در ایران نمی‌دادند. به بیانی دیگر از اواخر دهه هفتاد فیلم‌های خوب خارجی در سینما‌های ایران نمایش داده نمی‌شود.

چرا در این شرایط بحرانی به این فکر افتادند؟

کثیریان با اشاره به اینکه در تمام این سال‌ها عده‌ای از سینماداران تلاش‌هایی کردند و تک‌وتوک فیلم خارجی هم در سینما‌ها نمایش داده می‌شد، اما عملا سیستم نمایش فیلم خارجی در ایران نداریم، توضیح می‌دهد: «این موضوع در همه جای دنیا مساله‌ای حل شده است و به گمانم فقط در ایران و چین و چند کشور دیگر است که از ترس به خطر افتادن منافع‌شان گارد خاصی نسبت به اکران فیلم خارجی دارند و نسبت به این موضوع مقاومت می‌کنند و اجازه تماشای فیلم‌های خارجی را در سینماهای‌شان به مردم نمی‌دهند وگرنه از آنجایی که در کشور‌های صاحب فرهنگ دنیا بازار اقتصاد فرهنگ، وضع مشخصی دارد، تابع ضوابط آزادتری هستند و فیلم‌های روز همه کشور‌ها را در سینما‌ها برای مردم‌شان نمایش می‌دهند. ضمن اینکه مردم حق‌شان است که فیلم خوب را در سالن‌های سینما و روی پرده ببینند و از این رهگذر اقتصاد هنری‌شان هم می‌چرخد.

این منتقد سینما با بیان اینکه چنین تفکرات انحصارطلبانه‌ای فقط محصول آدم‌های خاصی در کشورمان است که نه خودشان تولید قابل توجه و قابل ملاحظه‌ای دارند و نه می‌گذارند دیگران کارشان را به درستی انجام دهند، می‌گوید: «باز کردن در‌های سینما‌های جهان و اتخاذ این تصمیم در شرایط بحرانی سینماها، هم عجیب و غریب است و هم نقض غرض و باعث سوال‌های زیادی شده است.»

کثیریان در توضیح بیشتر صحبت‌هایش می‌گوید: «ما در حال حاضر با عدم قانون کپی رایت در سینمای ایران مواجه هستیم و کشور به شدت درگیر تحریم و تبعات آن است و برای جابه‌جایی پول دچار مشکل می‌شویم و هزار گرفتاری ریز و درشت دیگر داریم. حالا اکران فیلم خارجی در سینما‌های ایران چگونه تعریف می‌شود؟»

آقایان چه ایده‌ای برای این طرح دارند؟

این کارشناس در ادامه تصریح می‌کند که «آقایان مسوول تصمیم غیرکارشناسی و بی‌موقعی گرفتند» و می‌گوید: «قطعا از موافقان پر و پاقرص اکران فیلم خارجی در ایران هستم، اما در شرایطی که اوضاع کشور پیچیده است و مردم حال و حوصله و دل و دماغ سینما رفتن ندارند، آقایان مسوول چه توجیهی برای اکران فیلم خارجی دارند؟ با چه برنامه و چه فکری قرار است به این ماجرا نگاه کنند؟ ایده‌شان درباره این موضوع چیست؟ مثل اکثر برنامه‌های دولت که هیچ ساز و کار مشخصی ندارد، نمی‌توان موضوعی را بدون استراتژی بیان و اجرا کرد و برای آن هدف نداشت. در شرایطی که مردم فیلم‌های خارجی روز را بدون سانسور و ممیزی به سادگی آب خوردن از اینترنت دانلود می‌کنند، آیا آقایان می‌خواهند نسخه ممیزی شده فیلم‌ها را به خورد مخاطب بدهند؟ به نظر شما مخاطب از این فیلم‌ها استقبال می‎کند؟ اصلا به این فکر کرده‌اند که کدام کمپانی بزرگ و حتی کوچک معتبر فیلم‌هایش را در اختیار ما قرار می‌دهد؟»

حتی کارگردان هم تایید کند مردم اعتماد نمی‌کنند

اما عباس یاری، منتقد و نویسنده سینمایی نظر دیگری دارد. او با اشاره به اینکه از موافقانِ اکرانِ فیلم خارجی است، می‌گوید: «طبیعی است که مردم اعتمادی به اکران فیلم خارجی در کشورمان ندارند. یعنی اوضاع به گونه‌ای است که حتی اگر کارگردان فیلم هم به ایران بیاید و سند ارایه بدهد که نمایش فیلمم مشکلی ندارد و هیچ پلانی از آن حذف نشده، باز مردم برای تماشای فیلم خارجی به سینما نمی‌روند! چون با خودشان می‌گویند حتما بخش‌هایی از فیلم ممیزی شده است.»

یاری توضیح می‌دهد: «در تمام این سال‌ها اکران فیلم خارجی را به صورت انگشت‌شمار در سینما‌ها شاهد بودیم، اما کمتر فیلمی استقبال مردمی را در پی داشته است. اگر منظور از نمایش فیلم خارجی در سینما‌ها نشان دادن فیلم‌ها بر پرده عریض است که در حال حاضر نمایشگر‌های خانگی با ابعاد وسیع در بسیاری از خانه‌های مردم هست و اتفاقا برای تماشاگران راحت‌تر است که در خانه روی مبل لم بدهند و با موبایل‌شان بازی کنند و انواع تنقلات را بخورند و فیلم ببینند. یادم هست زنده‌یاد انتظامی می‌گفت این توهین بزرگی به سینماست که کسی لِنگ‌هایش را هوا کند و فیلم ببیند! البته این واژه‌هایی است که او در اوج سادگی بیان می‌کرد. من البته کاملا با این دیدگاه موافقم؛ ما که شبیه دیگر کشور‌های جهان نیستیم که موبایل چک کردن در سینما توهین به دیگر تماشاگران باشد. در ایران تماشاگرانِ ما از فرهنگِ تخمه شکستن پرتاب شدند به چیپس خوردن در پلاستیک‌های پرسرو صدا. الان هم نور گوشی‌های موبایل است که هم تمرکزتان را به هم می‌زند، هم برقش صاف توی چشم‌تان است. واقعا بگویم این موضوع آزاردهنده است و تبدیل به آفتی برای سینما و تئاتر شده. این نکات مهم آموزشی متاسفانه در کشورمان فرهنگ‌سازی نشده، چون از کودکی در مدرسه به بچه‌ها عشق به هنر و فرهنگ آموخته نشده. درحالی که باید از کودکی به آن‌ها درستی‌ها را آموخت. دقیقا مثل ژاپنی‌ها که بعد از بازی فوتبال در جام جهانی، آشغال‌های‌شان را جمع می‌کنند.»

خواسته اصولگرایان حکومتی محقق شد

یاری می‌گوید: «من فکر می‌کنم نمایش فیلم خارجی در ایران موفق نمی‌شود آن هم در این دوره و زمانه که بیشترین ترکش‌ها به سمت سینما، تئاتر، گالری و کلیت هنر نشانه رفته است و انگار خواسته اصولگرایانِ حکومتی مبنی بر تعطیلی هنر به دستِ خودمان دارد محقق می‌شود. در حالی که اگر شما به سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها سر بزنید، می‌بینید مردم کیپ تا کیپ نشسته‌اند ولی سینما رفتن و تئاتر رفتن را بد می‌دانند. دکه‌های روزنامه‌فروشی هم به جای مجله و روزنامه، سیگار مهم‌ترین بخش فروش‌شان است. من معتقدم اعتراضات و مخالفت‌های ما باید به حذف و از دست رفتن فعالیت‌های فرهنگی و کم‌رمق شدن آن باشد. البته نکته نگران‌کننده این است که متاسفانه آن‌هایی که این روز‌ها برای جوانان ما انواع و اقسام نسخه‌ها را می‌پیچند، از هویت خاصی در شبکه‌های مجازی برخوردار نیستند.»

فیلم خارجی را از مغازه که نمی‌توانیم بخریم

بنیانگذار مجله فیلم و فیلم امروز در پایان می‌گوید: «اگر می‌خواهیم فیلم خارجی در سینما‌ها نمایش بدهیم، حتما باید همراه با برنامه و طرح ویژه و نویی باشد وگرنه باور کنید نسخه کامل به‌روزترین فیلم‌ها در اینترنت موجود است! به نظرم حرف آقای خزاعی خوب است، اما تاریخ مصرفش گذشته! این حرف‌ها برای زمانی بود که تکنولوژی دیجیتال و انواع سایت‌های نمایش فیلم پیشرفتی نداشت. صرف دستورالعمل صادر کردن برای سینما آن هم در شرایط بغرنج فعلی، چیزی را تغییر نمی‌دهد. دکان که نیست به راحتی برویم هر چیزی را بخریم. باید برنامه و نسخه قابل دفاعی برای این مهم داشته باشیم. من این حرکت را به فال نیک می‌گیرم؛ به شرطی که برنامه مشخصی پشت آن باشد. در نتیجه امیدوارم برنامه‌شان مثل مسکن مهر نباشد که دیوارهایش سست باشد!»

  • 11
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش