دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۴:۱۱ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۱۲۱۷۲۸
فیلم و سینمای ایران

ادامه کشمکش محمدحسین مهدویان با مدیران/ اظهارات تازه تهیه‌کننده

ه کشمکش محمدحسین مهدویان با مدیران,تهیه‌کننده «شیرینی بله‌برون»
تهیه‌کننده «شیرینی بله‌برون» محمدحسین مهدویان توضیحاتی درباره ماجرای صادر نشدن پروانه ساخت این فیلم و اکران نشدن فیلم «شیشلیک» ارائه کرد.

به گزارش ایسنا،طی چند روز گذشته ماجرای صادر نشدن پروانه ساخت برای دو فیلم‌نامه محمدحسین مهدویان، باعث شد که این کارگردان در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی‌، مطلبی در انتقاد به این موضوع منتشر کند. در ضمن درباره نمایش داده نشدن فیلم «شیشلیک» هم با وجود صدور پروانه نمایش نکاتی را مطرح کرد و پس از آن بهمن حبشی از مدیران سازمان سینمایی وزارت ارشاد هم در پاسخ به این صحبت‌ها، نکاتی را مطرح کرد.

محمدحسین مهدویان در بخشی از مطلبش نوشته بود: «فیلم سینمایی «شیشلیک» با وجود پروانه نمایش بی هیچ توضیحی بایگانی شده است و هنوز هم با وجود پروانه نمایش امکان اکران ندارد و در سه ماه گذشته با دو فیلم‌نامه مختلف، یک فیلم‌نامه جنایی و یک فیلم‌نامه کمدی با تهیه‌کنندگان و نویسندگان مختلف درخواست پروانه ساخت داده‌ام که هر دو فیلم‌نامه بدون ارائه اصلاحیه و هیچ‌گونه توضیحی رد شدند و اجازه ساخت نگرفتند.»

کارگردان «ماجرای نیمروز» و «ایستاده در غبار» نسبت به روند مجوزها، انتقاداتی را مطرح کرد و به این بهانه، نگرانی خودش را از آینده فیلم‌سازی مطرح کرد.

اما بهمن حبشی - مدیرکل دفتر نظارت بر ساخت فیلم سازمان سینمایی - به اظهارات مهدویان واکنش نشان داد که در سایت سازمان سینمایی منتشر شده و در آن تاکید کرد که دلیل صادر نشدن مجوزها، اعلام شده است. او در بخش‌هایی از سخنان خود اعلام کرد که فیلم‌نامه‌ها قبل از ارائه به شورای پروانه ساخت در مشورت خصوصی از سوی معاون اداره نظارت و ارزشیابی اعلام شده است که مجوز نمی‌گیرند، چون دارای فضای سیاه و تلخ است.

در پی این ماجراها، محمدرضا منصوری - تهیه‌کننده «شیرینی بله‌برون» و «شیشلیک» - با اشاره به صحبت‌های اخیر مدیرکل دفتر نظارت بر ساخت فیلم سازمان سینمایی درباره مجوز فیلم «شیرینی بله‌برون» محمدحسین مهدویان گفت: «آقای حبشی می‌گوید، من به‌عنوان تهیه کننده با آقای ایل‌بیگی (رییس اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) به‌صورت خصوصی مشورت کرده‌ام، این موضوع در روال کار سینما، ایرادی ندارد. نه من اولین نفرم و نه آخرین نفر.»

وی یادآور شد: «در روند ساخت فیلم طبیعی است که خیلی‌ها فیلم‌نامه را به اعضای شورای پروانه ساخت و حتی بالاتر از این شورا ارائه کنند و از آن‌ها مشورت بگیرند اما این که آقای حبشی اشاره کرده آقای ایل‌بیگی به‌صورت خصوصی گفته که به دلیل تلخی و سیاهی فیلم‌نامه‌ پروانه ساخت نمی‌دهند، ایشان به هیچ وجه از سیاهی و تلخی فیلم‌نامه حرفی نزد. به من نظر مشورتی داد، چون اگر قرار به حرف ایشان باشد، پس فلسفه شوراهای پروانه ساخت و نمایش چیست؟! اگر شورا موجودیتی ندارد و قرار است فقط یک مدیر نظر بدهد، همه بروند مستقیما فیلم‌نامه‌ها را به آن مدیر بدهند.

این تهیه‌کننده یادآور شد: «به همین دلیل بعد از اینکه آقای ایل‌بیگی نظر شخصی‌اش را گفت، خودش تاکید داشت که ما روال پروانه ساخت را طی کنیم. چون از موقعیتی که حق ماست که نباید می‌گذشتیم. البته من فعلا نمی‌خواهم قضاوت کنم که اساسا شوراهای پروانه ساخت و نمایش کارشان درست است یا نه؟! فقط درباره فیلم آخر خودم، این نکات را مطرح می‌کنم.»

منصوری در پاسخ به این که به فیلم‌نامه «شیرینی بله‌برون» اصلاحاتی داده نشد؟ توضیح داد: «به من چیزی را نگفتند. عین صورت جلسه‌ای که برای من خواندند، حتی بحثی درباره تلخی و سیاهی فیلم‌نامه نبود، فقط گفتند که با ساخت این فیلم‌نامه موافقت نمی‌شود. شاید در صحبت‌های خصوصی‌شان بحث سیاهی و تلخی بوده باشد ولی دوستان در صورت‌جلسه، این مساله را قید نکردند و به‌طور کلی و بدون اعلام دلایل و جزییات بیشتر، فقط اعلام کردند که فیلم‌نامه رد شده است. این که آقای حبشی می‌فرماید به تهیه‌کننده اعلام شده است، اصلا چنین چیزی به بنده نه اعلام رسمی شد، نه شفاهی گفتند. فقط تلفنی گفته‌اند که فیلم‌نامه مردود شده است.»

وی ادامه داد: «وقتی فیلم‌نامه را به‌طور کلی رد کردند، ما دیگر پیگیری نکردیم. اما همین‌جا اعلام می‌کنم، دوست دارم لینک فیلم‌نامه «شیرینی بله‌برون» را در جایی بگذارند و همه بخوانند و قضاوت کنند و آزاداندیشانی که آقای حبشی می‌گویند، حتما فیلم‌نامه را بخوانند و نظر بدهند.»

منصوری تصریح کرد: «اگر شورای پروانه ساخت، اصلاحاتی می‌داد، قطعا ما اصلاحات را بررسی می‌کردیم و در حد توان برای این که فیلم ساخته شود، انجام می‌دادیم اما دوباره تاکید می‌کنم که چنین اتفاقی نیفتاد که ما به مرحله مذاکره برسیم.»

این تهیه‌کننده یادآور شد: «ما فیلم‌نامه «جشن بله‌برون» را به عنوان یک فیلم‌نامه کمدی ارائه کردیم و به دوستان سازمان سینمایی گفتیم که قصد داریم فیلم کمدی و مفرح بسازیم و سریع هم اکران کنیم. اما در کمال ناباوری اعلام کردند که این فیلم‌نامه نه تنها کمدی نیست، بلکه سیاه و تلخ است. برای ما جای سوال دارد که چطور ما به‌عنوان سازندگان می‌گوییم این فیلم کمدی است اما دوستان در ارشاد معتقدند که فیلم‌نامه، تلخ و سیاه است؟! خود این موضوع محل بحث و گفت‌وگو است.»

محمدرضا منصوری که فیلم «شیشلیک» را هم تهیه کرده است، درباره آخرین وضعیت این ساخته محمدحسین مهدویان نیز توضیح داد: «فیلم «شیشلیک» پروانه نمایش دارد و هنوز هم این پروانه، اعتبار دارد. وقتی از فیلمی صحبت می‌کنیم که پروانه نمایش دارد، بقیه حرف‌ها جدی نیست. مثلا اینکه بعضی‌ها فیلم را دوست دارند، بعضی‌ها ندارند و یکسری آزاداندیشان گفتند که این فیلم نمایش داده نشود. به هرحال ممکن است منِ آزاداندیش از اکران برخی از فیلم‌های روی پرده ناراضی باشم اما آیا می‌توانم نامه بزنم که این فیلم‌ها را نشان ندهید؟!»

وی با تاکید دوباره بر این که «شیشلیک» پروانه نمایش دارد، خاطرنشان کرد: «طبق آن‌چه مطلع هستم، مالک فیلم (سرمایه‌گذار) نامه زده است و اطلاع دارم که در هفته آینده هم قصد دارد اقدام حقوقی بر روی پروانه نمایش فیلم انجام بدهد.»

منصوری در عین حال خاطرنشان کرد: «طی دو، سه هفته گذشته ما را خواستند و گفتند به فیلم «شیشلیک» چند اصلاحیه خورده (با وجود پروانه نمایش) من به دوستان گفتم، باشد ولی اگر من اصلاحات را انجام بدهم - که هزینه‌ای هم برای من دارد - آیا شما پروانه نمایش را می‌دهید؟ چون من به‌عنوان تهیه‌کننده با وجود پروانه نمایش برای اینکه حسن نیتم را ثابت بکنم، اصلاحات را انجام می‌دهم اما آیا تضمینی به اکران هست؟ اما دوستان جواب واضحی ندادند. چند ساعت بعد هم مشخص شد به دلیل نامه‌ای که سرمایه‌گذار برای سرنوشت اکران فیلم زده است، ما را خواسته بودند، چون دوباره زنگ زدند و گفتند فعلا اصلاحات را فراموش کنید.»

منصوری در پایان در پاسخ به اینکه از سرنوشت اکران فیلم «دسته دختران» منیره قیدی چه خبر؟ گفت: «فیلم «دسته دختران» قرار است در سوم خرداد ماه در روز آزادسازی خرمشهر توسط حوزه هنری اکران بشود. درباره آن فیلم حرف بسیار است که همزمان با اکران آن مفصل صحبت خواهم کرد.»

  • 17
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش