دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۱۶ - ۲۵ تير ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۴۲۲۱۱
فیلم و سینمای ایران

یک بام و دو هوای اکران فیلم «قاتل و وحشی»

فیلم قاتل و وحشی,یک بام و دو هوای اکران فیلم قاتل و وحشی

روزنامه هم میهن نوشت: حالا باید گفت فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله دو قصه دارد؛ یکی قصه فیلم و دیگری قصه اکران آن که به‌نظر می‌رسد دارد پرفرازونشیب‌تر از خود درام می‌شود. فیلم در سال ۹۸ ساخته شد و هنوز در گیر‌ودار مجوز، اکران و نمایش است. پیش از مسئله اکران هم اختلافاتی بر سر مالکیت آن وجود داشت و به همین دلیل از سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بیرون ماند و سال بعد هم زیر تیغ سانسور قرار گرفت و به سی‌ونهمین جشنواره نرسید. «قاتل و وحشی» فیلم ششم کارنامه سینمایی حمید نعمت‌الله با بازی لیلا حاتمی، امین حیایی، ستاره اسکندری و شهرام حقیقت‌دوست، توجهات رسانه‌ای پررنگی به خود جلب کرده و درحالی‌که بسیاری از مخاطبان و سینمادوستان منتظر اکران این فیلم بودند، چهارسال است که در لیست توقیفی‌ها قرار گرفت. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «زیبا، در حال آماده شدن برای عروسی دختر خود است که به‌طور اتفاقی اسیر یک باند گانگستری مخوف می‌شود. او سعی می‌کند از این بند خود را رها کند. وقت زیادی ندارد، چون دخترش نیز بی‌خبر از همه‌چیز عازم همان‌جاست و این اتفاقی‌است که نباید بیفتد. زیبا، برای نجات خود و دخترش می‌جنگد.»

از توقیف تا اکران خارجی

فیلم در میانه‌راه ساخت به‌علت مشکل بودجه برای مدتی متوقف شد، همچنین به دلیل اختلافات مالکیتی مجوز حضور در جشنواره فجر ۹۸ را نگرفت، سرانجام در پاییز سال ۱۳۹۹، با اتمام مراحل صدا و ساخت موسیقی آماده نمایش شد. با وجود دریافت نقدهایی مثبت از آنها که فیلم را در اکران‌های خصوصی دیده بودند، پروانه نمایش ازطرف وزارت ارشاد برای اکران در جشنواره فجر ۹۹ را دریافت نکرد. موضوعی که انتقادات زیادی را ازطرف مردم و اهالی هنر به‌دنبال داشت. در ۶ اسفندماه ۱۴۰۱ بعد از چهارسال توقیف و سه‌بار ممانعت از حضور در جشنواره فیلم‌فجر پروانه‌نمایش فیلم «قاتل و وحشی» فقط برای اکران در خارج از کشور صادر شد، در بیانیه سازمان سینمایی آمده است: اگرچه مضمون فیلم دارای فضایی ملتهب و خشن بوده و مخاطب خاصی را جلب خواهد کرد، اما وحشت و‌ خشونت حاکم بر فیلم، علت عدم‌نمایش این اثر نبوده و تنها تصاویر بازیگر زن با موی تراشیده این امکان را از اثر سلب کرده است‌. با وجود اینکه در گذشته چنین اتفاقی در برخی آثار رخ داده است اما به‌دلیل حساسیت‌های مختلف، تاکنون از نمایش این فیلم جلوگیری شده بود با این وجود شورای پروانه‌نمایش سینمایی صرفاً با اکران بین‌المللی «قاتل و وحشی» موافقت کرد و  از این پس تهیه‌کننده اثر مجاز به نمایش این فیلم در خارج از کشور خواهد بود.

گوش یا مو؛ مسئله کدام است؟

ایرادهایی که به فیلم تازه نعمت‌الله وارد شده، موهای تراشیده‌شده نقش اول زن با بازی لیلا حاتمی است. گرچه معلوم نیست آیا مسئله اصلی همین است یا چیز دیگر، چون برخی مدیران می‌گویند مسئله مو نیست، گوش است! البته ایفای‌نقش خانم‌ها در سینما با سر تراشیده ماجرای تازه‌ای نیست و پیش‌تر بازیگرهای زیادی این را تجربه کرده‌اند، مثل فریماه فرجامی در فیلم «سرب»، رویا نونهالی در «زندان زنان»، زهرا داوودنژاد در «بچه‌های بد»، شایسته ایرانی در «آینه‌های روبرو»، پانته‌آ بهرام در «شنای پروانه» و رویا تیموریان در «شیفتگی» که برخی هم به نحوی با مشکل مجوز روبه‌رو شدند.

فیلمی متفاوت و عجیب

طی این چندسال چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران مانند هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، نوید محمدزاده، محسن تنابنده، سحر دولتشاهی، همایون شجریان، حامد بهداد، امیر جدیدی، طناز طباطبایی، تینا پاکروان، نرگس آبیار، مهناز افشار، سجاد افشاریان، حبیب رضایی و هومن بهمنش، با انتشار پست، توئیت و استوری در فضای مجازی از فیلم« قاتل و وحشی» و نمایش این فیلم در جشنواره فیلم‌فجر حمایت کرده‌اند، اما نقدهایی نیز توسط برخی رسانه‌ها به این فیلم شده است. به گفته برخی از رسانه‌ها فیلم «قاتل و وحشی»، اثری‌است که در ادامه سیاست توسعه خشونت در آثار نمایشی ساخته شده و نخستین اثر سینمایی تاریخ سینمای ایران است که به‌صورتی آشکار به موضوع بردگی جنسی می‌پردازد و سیاست‌گذاری اخیر اهالی سینما پس از نمایش «خانه پدری»، اعطای مجوز به آثار نمایشی است که خشونت عینی و واقع‌گرایانه را تصویر می‌کند. بااین‌حال بارها و بارها شاهد حضور فیلم‌های مختلفی در جشنواره فجر بوده‌ایم که زمان اکران با اصلاحاتی همراه بوده‌اند البته گاهی صاحبان اثر با زیر بار نرفتن به انجام موارد اصلاحی، فیلم چندسالی مهر توقیف را یدک کشیده است. «قاتل و وحشی» یکی از همین فیلم‌هاست. فیلمی که به‌نظر می‌رسد جنجالی‌ترین و البته متفاوت‌ترین فیلم حمید نعمت‌الله باشد. امین حیایی که از بازیگران اصلی این فیلم است و در فیلم قبلی حمید نعمت‌الله «شعله‌ور» حضور درخشانی داشته است در مورد «قاتل و وحشی» گفته بود: «اگر این فیلم در جشنواره فجر اکران می‌شد، یکی از پرسروصداترین آثار تاریخ سینمای ما لقب می‌گرفت. او در مورد دلیل این اظهارنظر توضیح داد، چون به‌قدری این فیلم خاص و متفاوت است و در آن نگاه عجیبی از سوی یک کارگردان به یک ماجرا و داستان جنایی دیده می‌شود که حدی نمی‌توان برایش متصور بود.» به گفته حیایی: «در داستان این‌فیلم زوایایی از نگاه کارگردان را می‌بینید، از روان‌شناسی آدم‌ها و تک‌تک کاراکترهای درون فیلم که وقتی با یکدیگر پیوند می‌خورند، اتفاقات جالب و عجیبی را رقم می‌زنند. «قاتل و وحشی» فوق‌العاده فیلم متفاوت و عجیبی شده است. یک فیلم درخشان که حس می‌کنم زمانی که بیرون بیاید، به‌گونه‌ای ما را بگیرد و درگیرش شویم که تا سال‌ها درباره‌اش حرف بزنیم و نقد و تحلیل‌اش کنیم.»

اکران خارجی آری، اکران داخلی نه

حالا پس از فرازونشیب‌های فیلم در چهارسال اخیر، خبر آمده که فیلم برای اکران خارجی و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی مجوز اکران گرفته است. روح‌الله سهرابی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی ضمن تأیید ثبت پروانه‌نمایش فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله در سامانه رسمی سازمان سینمایی، درباره این پروانه توضیح داد: این پروانه نمایش درواقع همان پروانه‌نمایشی است که در اسفندماه سال گذشته درباره آن اطلاع‌رسانی کرده بودیم و مربوط به اکران بین‌المللی این فیلم و حضورش در جشنواره‌های خارجی است. حالا این پروانه به‌صورت رسمی صادر شده است. او درباره تأخیر در صدور رسمی این پروانه برای اکران بین‌المللی گفت: بالاخره بخشی از این فرآیند مربوط به مباحث اداری می‌شود و بخشی از آن هم منوط به پیگیری عوامل فیلم است. در مواردی صاحبان آثار هم سر صبر، پیگیر کارها می‌شوند و فوریتی برای رسیدن به نتیجه ندارند تا مجوزها در کارتابل آنها ثبت‌نهایی شود. این مدیر سینمایی در پاسخ به اینکه سرانجام اکران داخلی «قاتل و وحشی» چه می‌شود؟ ادامه داد: درباره پروانه‌نمایش داخلی این فیلم می‌توانم این توضیح را بدهم که اگر اصرار بر دریافت این پروانه ازسوی عوامل باشد، شورای صدور پروانه‌نمایش باید مجدد فیلم را بازبینی و درباره آن اعلام‌نظر کنند. شورا نسخه فعلی را دیده و فعلاً نظرشان بر این است که اکران خارجی آن بلامانع است و با اصلاحاتی پروانه‌نمایش برای آن صادر شد.

سخن پایانی

آنچه بر سرنوشت فیلم «قاتل و وحشی» تا اینجا اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که بعد از این‌همه پشت در بسته ماندن، به اندازه مخاطب خارجی برای مخاطب داخلی احترام قائل نبودند تا «قاتل و وحشی» را در ایران اکران کنند. گویی چشم مخاطب وطنی، نامحرم بود و تماشای سر تراشیده و گوش پیدای لیلا حاتمی موجب گناه. پرسش این است که اگر مشکل فیلم، گوش اوست که پیش از این در «دلشدگان» هم گوش‌هایش نمایان بود! اگر سر تراشیده مشکل است که پیش از این زنانی با موهای تراشیده کم نداشتیم. از «فریماه فرجامی» در سرب و «رویا نونهالی» در زندان زنان گرفته تا «زهرا داوودنژاد» در بچه‌های بد و «رویا تیموریان» در شیفتگی و «پانته‌آ بهرام» در شنای پروانه. اتفاقاً برای برون‌رفت سینما از بحران، سیاست‌گذاران سینمایی باید اعتماد ازدست‌رفته را برگردانند. شاید یکی از راهکارهای اثربخش در این وضعیت اکران همه فیلم‌های توقیف‌شده دودهه قبل باشد. شاید اکنون اکران فیلم‌هایی مثل «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا، «کاناپه» کیانوش عیاری و «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله بتواند بخشی از مخاطبان قهرکرده با سینما را به سالن‌های سینما برگرداند و سینماگران را هم امیدوار کند که بتوانند در فضای آزادتری به تولید فیلم دست بزنند.

رضا صائمی

  • 11
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش