پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۰۷:۵۳ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۱۰۱۳
فیلم و سینمای ایران

الناز شاکردوست در «خفگی» همه را سورپرایز خواهد کرد

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,الناز شاکردوست

بازگشت فریدون جیرانی به سینما با سورپرایز همراه است. او برای فیلم جدیدش دنبال دو هنرپیشه زن سرشناس رفته که این اواخر تقریبا از دایره بازیگران پرکار خارج شده اند.

 

بازگشت فریدون جیرانی به سینما با سورپرایز همراه است. او برای فیلم جدیدش دنبال دو هنرپیشه زن سرشناس رفته که این اواخر تقریبا از دایره بازیگران پرکار خارج شده اند. خیلی ها اعتقاد داشتند الناز شاکردوست که تا سه یا چهار سال قبل، سوپراستار گیشه ها بود، بهترین انتخاب برای بازی در فیلم های گیشه ای است. او اما یکباره از این دایره بیرون افتاد. ستاره ای که حاشیه های زندگی شخصی اش، مدتی رسانه ای شده بود، بعد از بازی در رسوایی و چند فیلم این شکلی سینمای بدنه، یکباره ول کرد و دو سالی به انگلستان رفت.

 

شاکردوست که یکی از گرانقیمت ترین ستاره های نقش اول زن بود، با این کناره گیری اجباری، در بازه زمانی دو ساله، از بورس خارج شد، با این که هنوز در اینستاگرامش، یکی از پرطرفدارترین ها بود. شاکردوست به قدری در حاشیه قرار گرفت که درباره اش گفته شد جلساتی را با مشاوران رسانه ای خودش برگزار کرده تا بداند چرا دیگر روی بورس نیست. بازیگر فیلم هایی مثل بوی گندم، اما حالا با زاویه نگاه فریدون جیرانی به جشنواره فیلم فجر می آید. جیرانی خود را در تغییر سبک بازیگری چهره های سرشناسی مثل هدیه تهرانی در قرمز و مهناز افشار در سالاد فصل بی تاثیر نمی داند.

 

جیرانی حتی یکبار در فیلم شام آخر، تلاش داشت تا سبک بازی رضا گلزار هم عوض شود، اما گلزار علاقه زیادی به سبک بازی همیشگی اش داشت و بعد از تجربه همکاری با جیرانی، در همکاری با خیلی ها از بیضایی تا حاتمی کیا، تاب نیاورد و کارهای جدی تر را رها کرد!

 

فریدون جیرانی به این بهانه پاسخگوی سوالات ما شده است. البته او اصرار داشت که ابتدا بگذاریم فیلم دیده شود چون می خواهد بازی شاکردوست در فیلم سورپرایزمان کند، اما سرانجام تصمیم گرفت توضیحاتی درباره بازیگر فیلم جدیدش بدهد. جیرانی بی کار ماندن شاکردوست را رد می کند و می گوید این هنرپیشه در بازگشت از انگلستان هم کلی پیشنهاد داشته اما می خواسته سبک بازی اش را عوض کند.

 

این کارگردان می گوید شاکردوست «خفگی» قبل از هر چیز پذیرفته که برای زیبایی صورتش جلوی دوربین نرود و قرار است که زشت باشد.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,الناز شاکردوست

کارگردان فیلم «خفگی» البته به سراغ ماهایا پطروسیان هم رفته است؛ سوپراستار سینمای دهه ۶۰ ایران کسی که از کارهای مخملباف تا فیلم های مرحوم ملاقلی پور، سوپراستار بودن را تجربه کرد و رسیدن به میانسالی، دوره فروغش را از بین برد. حرف های کارگردان خفگی درباره او هم خواندنی ست.

 

شما برای فیلم جدیدتان به سراغ هنرپیشه هایی رفت آید که مدتی است بازی نمی کنند. آیا به خاطر صرفه اقتصادی از خانم شاکردوست و ماهایا پطروسیان استفاده کردید؟ در حقیقت هم سوپراستار دارید و هم دستمزد بالایی ندادید.

داستان ماهایا با الناز شاکردوست فرق دارد. ماهایا مدتی است که با خودش پیشنهادها را قبول نمی کند یا کمتر سراغش می روند. مدت ها بود که من می خواستم با ایشان کار کنم. دو بار هم تا پای کار رفتیم که هر دو بار هم نشد. ولی داستان خانم شاکردوست متفاوت است. او خودش فیلم ها را انتخاب نمی کرد. به هرحال یک مدتی به او، همه فیلم داده اند و کار کرده و مدتی هم هست که خودش دیگر نمی خواسته کار کند.

 

جایگاه گیشه اش را از دست داد؟

نه، این طور نیست. همان زمانی که من با او صحبت کردم، سه، چهار فیلم را رد کرده بود. بعد از اینکه از لندن برگشته بود هم چند پیشنهاد داشت که آنها را رد کرده بود. یک فیلم هم قرار بود برای خانم میلانی بازی کند که به دلایلی که خودش باید بگوید از آن کار هم بیرون آمده بود.

 

به هر حال ما با او مذاکره کردیم و مایل بودیم با او کار کنیم، به این دلیل که مدت ها بود کار نکرده بود و دل مان می خواست یک فرم تازه و یک شکل تازه ای از الناز شاکردوست داشته باشیم که وقتی سناریو را خواند و موافقتش را گرفتیم، خودش هم خیلی راغب بود که این نقش را بازی کند. خواهید دید که نقش کاملا متفاوتی است و هیچ ربطی به الناز شاکردوستی که تا به حال در فیلم ها دید از نظر تیپ، چهره، فیزیک و... ندارد. اصلا آن الناز شاکردوستی که انتظار دارید باشد، نیست. در حقیقت الناز شاکردوستِ خوشگل و زیبا نیست.

 

چهره اش برای شما مهم نبود.

فقط برای ما بازی اش مهم بود.

 

اتفاقی که یک روز برای مهناز افشار افتاده اینجا قرار است برای الناز شاکردوست بیفتد؟

امیدوارم این اتفاق بیفتد. من معتقدم مهناز افشار در سالاد فصل نقش دوم بود و لیلا حاتمی نقش اول بود، ولی الان نقش اول را خانم شاکردوست بازی می کند و کاملا متفاوت. باید خودتان ببینید، من نمی توانم درباره اش چیزی جز این بگویم که کاملا متفاوت است.

 

این تحولی که شما ایجاد می کنید خواست خود هنرپیشه است یا شما می خواهید؟

هنرپیشه هم باید دلش بخواهد تغییر کند تا ما بتوانیم تغییرش بدهیم. یعنی هنرپیشه باید دلش بخواهد در یک کاری بازی کند که  کاراکترش با کارهای دیگرش متفاوت است و هیچ ربطی به کارهای قبلی اش ندارد و با گریمی که حتی او را از زیبایی بیندازد، موافق باشد.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,الناز شاکردوست

خانم پطروسیان را هم برای فیلم تان آورده اید. ایشان سال هاست که کمتر جلوی دوربین رفته اند.

داستان ماهایا پطروسیان فرق می کند. ایشان نقش دو فیلم را بازی می کند. گفتم که همیشه دوست داشتم با ماهایا در فیلم هایم کار کنم، اما هر بار قسمت نمی شود. او واقعا هم بازیگر خوبی است، اما مدتی بود که کمتر بازی می کرد. خب این بازی نکردنش هم دلایل مختلفی داشته.

 

می توانسته خواست خودش باشد به خاطر سناریوهایی که به دستش رسیده، یا بالاخره تغییر سنش و به تبع آن نقش هایی که باید بازی کند، کمتر شده است.

 

این اتفاق همه جای دنیا برای همه سوپراستارها بعد از سن جوانی می افتد. خیلی های دیگر هم در سینمای خودمان بعد از سنین جوانی، یک مدتی پیشنهادهایشان کم شده. در حقیقت نقش هایی که می توانند بازی کنند، کم می شود.

 

ماهای پطروسیان هنوز آن شمِّ بازیگری که در هنرپیشه داشته را دارد؟

به هر حال همه آن جنبه ها را دارد، بازیگر خوب و فهیمی است. بازیگری در خونش است، ولی وقتی سین بالا می رود آدم یک مقدار با سال های پیشش فرق می کند. آن زمان که ماهایا روی بورس بود برای یکسری نقش های جوانانه به بازی گرفته می شد.

 

نقش سوپراستار جوان دیگر به این بازیگر نمی خورد. این اتفاق نه فقط برای پطروسیان که برای خیلی از هنرمندان دیگر مثل او هم افتاده است، اما به هر حال توان بازی اش که فرقی نکرده. فقط دیگر بازی برای نقش های سن جوان به آنها پیشنهاد نمی شود یا خودش دیگر بازی نمی کند. به هر حال یک زمانی دوره یک هنرپیشه است، یک زمان دیگری دوره یک هنرپیشه دیگر است، ولی واقعا از بازی کوتاه او در فیلمم خوشحالم.

 

فرق نوید محمدزاده با بقیه!

هنرپیشه نقش اول مردم فیلم جیرانی هم نوید محمدزاده است. یکی از ستاره های این سال های سینما. او البته یک بازیگر خاص برای نقش های پرتنش و عصبی است. از عصبانی نیستم تا لانتوری و خشم و هیاهو یا ابد و یک روز. هر جا بوده، استرس خاصی در بازی هایش دارد. آیا نوید، این بار و در «خفگی» هم برای عصبانیت ذاتی اش جلوی دوربین به بازی گرفته شده و قرار است خودش را تکرار کند؟ این سوال ما از کارگردان فیلم است.

 

چیزی که جیرانی درباره آن می گوید: «شما باید فیلم را ببینید. وضعیت نوید با این دو بازیگر نقش زن که گفتید، تفاوت دارد. او الان یک ستاره روی بورس است که سال پرترافیکی داشته و همه دوست دارند در فیلم هایشان بازی کند. بالاخره یک قالب خاص هم در سبک بازی اش داشته که باعث شناخته شدنش شده است، اما در «خفگی»، نوید محمدزاده یک مقدار نسبت به فیلم هایی که بازی کرده، متفاوت است. باز هم می گویم نوید محمدزاده آدم مطحری است و الان همه به سراغش می روند. او داستان با بقیه متفاوت است.»

 

 

 

 

tamashagaranemrooz.com
  • 19
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش