شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۴:۲۱ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۰۰۳۲
فیلم و سینمای ایران

اولین فیلم سینمایی رئال ـ انیمیشن در ایران

اسطوره‌های ایرانی بر پرده سینما

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,فیلم رئال ـ انیمیشن «مبارک»
از نوروز ۹۲ و اکران فیلم انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» ساخته بهرام عظیمی که از چهره‌هایی چون مهران مدیری، هدیه تهرانی و... بهره برده بود امیدی در دل انیمیشن‌سازان زنده شد و این روند موفقیت‌آمیز ادامه داشت تا انیمیشن «شاهزاده روم» به کارگردانی هادی محمدیان که سال گذشته اکران شد و با فروش غافلگیر‌کننده‌ای که داشت خیلی زود توانست وارد باشگاه میلیاردی‌ها شود.

با این تفاسیر اما، استقبال از انیمیشن در سال‌های اخیر باز هم آن‌گونه نیست که مانند تمام دنیا، آن را به چشم «صنعت انیمیشن» نگاه کنیم. در کشور استعدادها و قابلیت‌های زیادی برای تولید انیمیشن داریم، اما سفارش‌دهندگان ساخت انیمیشن مبالغ نازلی برای ساخت انیمیشن پیشنهاد می‌کنند که به هیچ وجه برای تولید این آثار مقرون به صرفه نیست.

 

این روزها فیلم رئال ـ انیمیشن «مبارک» به کارگردانی محمدرضا نجفی امامی بر پرده سینماهاست، فیلمی که نخستین تجربه ساخت رئال ـ انیمیشن در ایران است و با در هم آمیختن انیمیشن و صحنه‌های واقعی (با بازی الناز شاکردوست) سعی‌ کرده کاری متفاوت در حوزه انیمشین‌سازی در ایران معرفی و پنجره‌ای جدید برای انیمیشن‌سازان بگشاید.

 

«مبارک» که در جشنواره‌های معتبری چون مونترال کانادا، بوسان کره جنوبی و... مورد تحسین قرار گرفته در جشنواره فجر دو سال پیش حضور داشت و امسال بعد از اتمام جشنواره فجر روی پرده اکران رفت.

 

«مبارک» فیلم سالمی است

محمود کاظمی، مدیرعامل موسسه بهمن سبز حوزه هنری که پخش این فیلم را بر عهده گرفته با تاکید بر رضایت از میزان فروش «مبارک» در گیشه سینماها، به جام‌جم گفت: فیلم مبارک حدود یک هفته است در سینماها اکران شده و با توجه به این‌که تازه جشنواره فجر به اتمام رسیده و سینماروها از دیدن فیلم اشباع هستند و به نوعی سینما رفتن چندان برایشان جدی نیست، اما فیلم ما فروش خوبی داشته که امیدوارم در آینده بهتر هم بشود. در روزهای آینده قرار است بچه‌ها از طرف مدارس به دیدن این فیلم بیایند و این اتفاق قطعا تاثیر خوبی بر گیشه فیلم خواهد گذاشت.

 

کاظمی ادامه داد: تیزرهای فیلم از تلویزیون پخش می‌شود و در حال رایزنی با شهرداری و مترو هستیم که بتوانیم از ظرفیت‌های آنان هم برای تبلیغات بهره‌مند شویم. فیلم‌هایی مانند «مبارک» فیلم‌های سالمی هستند که با همت و پشتکار جوانان علاقه‌مند در داخل کشور ساخته می‌شوند. به همین خاطر ارگان‌های ذی‌ربط مانند آموزش و پرورش و شهرداری تا جایی که می‌توانند باید از آنها حمایت کنند که این فیلم‌ها بفروشند و چرخه اکران بچرخد.

 

ریسک کردم

محمدرضا نجفی امامی، کارگردان «مبارک» با تاکید بر ریسکی که برای ساخت این فیلم انجام داده به جام‌جم گفت: ساخت فیلم رئال ـ انیمیشن «مبارک» تجربه تازه و نویی در ایران بود و ریسک زیادی می‌خواست، اما به هر حال ما باید از جایی شروع می‌کردیم. انیمیشن در ایران صنعت جوانی است و نباید از تجربه کردن آن ترسید.

 

او افزود: مدت‌ها قبل از درگذشت سعدی افشار فکر کردم چقدر خوب است که ما بتوانیم به اسطوره‌هایمان و ماندگاری آنها توجه بیشتری کنیم. به همین خاطر شخصیت «مبارک» را که سیاه بامزه‌ای است و تمام ایرانی‌ها با او آشنا هستند به عنوان کاراکترمحوری داستان در نظر گرفتم و بر اساس آن «مبارک» را جلوی دوربین بردم.

 

نجفی درخصوص استفاده از الناز شاکردوست به عنوان بازیگر این فیلم توضیح داد: الناز شاکردوست و جایگاهش به‌عنوان یک سوپراستار برایم اهمیت داشت. البته این را هم بگویم که در ابتدا شخصیت محوری داستان، پسر بود اما وقتی تمرین‌های شاکردوست را دیدم تصمیم گرفتم که این شخصیت را به دختر تبدیل کنم و خیلی هم از این تغییر راضی هستم.

 

نجفی درباره حضور فیلمش در جشنواره‌های معتبر جهانی گفت: از ابتدا هدفم جشنواره‌های خارج از کشور هم بود که قابلیت‌های انیمیشن ایرانی و هنرمندان ایرانی را به سینمای جهان هم معرفی کنیم. «مبارک» در چندین جشنواره معتبر جهان از جمله جشنواره مونترال کانادا، جشنواره بوسان کره، جشنواره کلکته هند و... تحسین شد و به نظرم مانند انیمیشن‌های برتر جهان از لحاظ گرافیکی پتانسیل توانسته ارتباط موثری با مخاطب خاص و عام برقرار کند. ساخت انیمیشن کار پرزحمتی است و همین که فیلمی مانند «مبارک» ساخته می‌شود که اکنون همتراز بهترین فیلم‌ها قرار گرفته نشانه خوبی است. امیدوارم شاهد حمایت‌های بهتری از سوی مراکز ذی‌ربط از این دست فیلم‌ها باشیم.

 

 

jamejamonline.ir
  • 12
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش