جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳
۲۱:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۰۹۱۴
فیلم و سینمای ایران

گفت و گو با محمدرضا ممتاز، کارگردان «چهار اصفهاني در بغداد»

فیلم من ربطی به «اخراجی ها» ندارد

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,محمدرضا ممتاز

محمدرضا ممتاز، کارگردان فیلم سینمایی «چهار اصفهانی در بغداد» اولین فیلم سینمایی خود را در اصفهان و با استفاده از عوامل اصفهانی ساخته است. فیلمی که به گفته این کارگردان بدون هیچ تبلیغی در شبکه های ملی به فروشی بیش از یک و نیم میلیارد رسید. او معتقد است که قصه این فیلم کاملاً مستقل است و بازیگران آن بدون هیچگونه نگاه به پیشینه شان و براساس توانایی هایشان انتخاب شده اند. با کارگردان این فیلم سینمایی به گفت و گو نشستیم که از نظر می گذرانید:

 

محمدرضا ممتاز در خصوص ساخت «چهار اصفهانی در بغداد» به بانی فیلم گفت: این فیلم اولین کار من در حوزه سینما است و پیش از این ۶ سریال و حدود ۱۰ تله فیلم برای سیما تولید کرده ام. برای اولین قدم هم نمی خواستم سمت موضوع دفاع مقدس بروم، چرا که ورود کردن به این حوزه کار بسیار دشواری است و مسائل و مشکلات مربوط به خودش را دارد. ما در اصفهان امکانات ساخت یک فیلم دفاع مقدس را نداشتیم و تمام صحنه ها را خودمان در اصفهان ساختیم.

 

وی افزود: بیشترین دلیلی که تصمیم به ساخت این فیلم داشتم، احساسات خودم بود و دوست داشتم که تمام اتفاقات این فیلم از صفر تا صد در اصفهان باشد.

 

این کارگردان در خصوص ساخت فیلم در اصفهان عنوان کرد: از ابتدای کار قطعاً مشخص نبود که اسم فیلم «چهار اصفهانی در بغداد» باشد. از لحاظ محیطی هم سعی کرده بودیم که پل خواجوی اصفهان در سال ۱۳۶۵ را نشان دهیم و برای افرادی هم که در فیلم حضور داشتند لهجه اصفهانی را انتخاب کردیم. حتی بومی بودن لوکیشن ها هم کاملاً مشخص است.

 

ممتاز در خصوص سختی هایی که برای ساخت این فیلم داشت، اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما در ساخت و تولید این فیلم، بحث دفاع مقدسی بودن آن بود. تا به حال در این حوزه در اصفهان فیلمی ساخته نشده بود و برای گرفتن سلاح ها دوستان کمی با ما غریبه بودند. با این حال خیلی جاها به ما محبت و کمک کردند، ولی بعضی جاها هم به خاطر ناآشنا بودن با فضای سینما و فضای حرفه ای امکان همکاری با ما نداشتند.

 

این کارگردان در خصوص وضعیت اکران این فیلم گفت: علیرغم اینکه دوستان سازمان سینمایی در اکران این فیلم کمک های زیادی کردند و از آنها تشکر می کنم، ولی کم لطفی سینما شامل فیلم ما شد و هیچگونه تبلیغاتی به فیلم ما اختصاص داده نشد. قانونی وجود دارد که وقتی فیلمی در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود، حق تبلیغ در شبکه های ملی را ندارد، ولی جالب اینجاست که همان فیلم هایی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می کردند، پس از توقف تبلیغ هایشان در آن شبکه ها شروع به تبلیغ در شبکه های ملی کردند. در این میان تبلیغی به فیلم ما اختصاص ندادند و فیلم «چهار اصفهانی در بغداد» به فروشی بالای یک و نیم میلیارد رسید. به نظرم این اتفاق خوبی است و جا دارد از مردم به جهت این استقبال و حمایت تشکر کنم.

 

وی در خصوص علت پخش نشدن تیزر این فیلم در شبکه های ملی گفت: ما درخواست پخش تیزر کردیم و خود آقای باباییان به عنوان تهیه کننده پیگیری کرد و نامه نوشت، ولی مساعدت نشد. تلویزیون برای اکثر فیلم ها ۸۰ الی ۱۲۰ تیزر در نظر می گیرد، ولی برای فیلم ما هیچگونه تبلیغاتی در نظر نگرفتند. اگر قرار باشد که تیزر را به صورت شخصی به سازمان صدا و سیما بدهیم که پخش کنند، هزینه هنگفتی از ما می گیرند، ولی طبق توافقاتی که بین سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی وجود دارد تلویزیون یکسری تیزر رایگان به عنوان بسته فرهنگی به سینما اختصاص می دهد. حتی دو- سه باری هم که تیزر این فیلم از طریق شبکه های ماهواره ای پخش شد، بدون هیچگونه سفارشی بود. به خاطر خصومت مدیران آن شبکه با آقای باباییان این کار را کردند و می خواستند فیلم به توقیف برسد، ولی لطف خداوند شامل حال ما شد و این اتفاق نیفتاد.

 

ممتاز درباره فیلمنامه و داستان فیلم گفت: اینگونه نبود که فیلم «چهار اصفهانی در بغداد» بخواهد موضوع دفاع مقدس را تحت الشعاع قرار دهد. به همین خاطر ما نگاه عمیقی به بحث دفاع مقدس نداشتیم. ما می خواستیم یک قصه معمولی درباره اتفاقاتی که در سال های جنگ برای یک خانواده رخ می دهد با متریالی که در شهرک های سینمایی اصفهان است روایت کنیم. درست است که پیشرفت های کلان شهرها در اصفهان هم صورت گرفته، ولی ایجاد کردن فضای مورد نظر برای فیلم از مسجد و ماشین ها گرفته تا خانه ها و لوکیشن ها برای ما زمان بر و هزینه بر بود و اگر حمایت های شخصی تهیه کننده و عوامل ما نبود، این فیلم ساخته نمی شد.

 

وی در خصوص بازیگران این فیلم گفت: به جرأت می توانم بگویم که باز هم یک کار خوب از اکبر عبدی در این فیلم شاهد هستیم و باز هم این بازیگر هنرش را به رخ کشید و بسیار خوب از پس نقش خود برآمد. در آن ۲۵ روز که در خدمت او بودم، به اندازه یک دانشگاه از آقای عبدی یاد گرفتم.

 

این کارگردان با اشاره به تشابه ترکیب بازیگران این فیلم با فیلم «اخراجی ها» گفت: من شاید بیش از یک بار «اخراجی ها» را در آن سال ندیدم و این قصه الهام گرفته از هیچ قصه دیگری نیست. اگر قرار باشد بگوییم اکبر عبدی در هر فیلم ژانر کمدی دفاع مقدس حضور دارد، آن فیلم برگرفته از «اخراجی ها» و یا هر فیلم دیگری است اشتباه است. اگر بگوییم ورود کردن به کمدی دفاع مقدس برگرفته از فلان نویسنده و کارگردان است، پیش از اینها کمال تبریزی با فیلم «لیلی با من است» به این جریان ورود پیدا کرده است. «چهار اصفهانی در بغداد» یک قصه کاملاً مستقل است و بازیگران آن بدون هیچگونه نگاه به پیشینه آنها و براساس تواناییشان انتخاب شده اند. انتخاب بازیگران نیز توسط خودم انجام شد.

 

وی ادامه داد: برای این فیلم حدوداً چهار ماه پیش تولید داشتیم و کل فیلمبرداری هم در ۲۶ جلسه صورت گرفت.

ممتاز در خصوص پروسه فیلمسازی در شهرستان ها گفت: شهری مثل اصفهان مردم همراهی دارد و در ساخت یک اثر بسیار همکاری و حمایت می کنند. وقتی من در شهر باغ بهادر اصفهان می روم تا فیلمی بسازم همه اهالی آنجا به کمک ما می آیند. از لحاظ تجهیزات و انتقال امکانات هم در اصفهان تجهیزات فیلمبرداری مهیاست و نهایتاً یک دوربین الکسا را برای این فیلم از تهران به اصفهان انتقال دادیم. جالب است بدانید که عوامل پشت صحنه این فیلم به جز مجتبی رحیمی که فیلمبردار بود مابقی عوامل از طراحی صحنه و لباس گرفته تا تهیه کننده و خود بنده اصفهانی بودیم. پتانسیل های خوبی در شهرستان ها وجود دارد و من انتظار دارم که مسوولان محترم سازمان سینمایی و وزارت ارشاد نگاه ویژه ای به سینما در شهرستان ها داشته باشند.

 

وی ادامه داد: اینکه من فکر می کنم برای ساخت فیلمی مربوط به دوره قبل از انقلاب حتماً باید به تهران بیایم، اشتباه است. ای کاش می شد این نگاه را تغییر داد. در جای جای اصفهان افراد بسیار مستعدی داریم. این موضوع را ثابت کرده ایم و هنوز هم مدعی هستیم. اصغر فرهادی و بسیاری از هنرمندان کشور ما از اصفهان هستند و این خودش حرف مرا تایید خواهد کرد که پتانسیل خوبی در این شهر وجود دارد، ولی چرا اصغر فرهادی تا وقتی در اصفهان است در حد یک فیلمساز معمولی و فعال در حوزه سینمای جوان است و پس از آن باید برای کار حرفه ای خود به تهران بیاید. این جای فکر و حرف دارد.

 

ممتاز با اشاره به اینکه حمایت هایی که در تهران در خصوص ساخت و تولید فیلم ها می شود در شهرستان ها صورت نمی گیرد، افزود: به طور مثال شنبه ها یا دوشنبه ها شورای پروانه ساخت در تهران جلسه دارد و اینکه یک نویسنده و کارگردان و یا تهیه کننده اصفهانی قرار باشد هر هفته درگیر رفت و آمد به تهران شود، بسیار دشوار است. فکر می کنم اگر راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته و کمی دیدگاه مسوولان به سمت شهرستان های مستعد معطوف شود، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای کار سینمایی طنز دیگری آماده می شوم که باز هم در خدمت آقای اکبر عبدی و داریوش باباییان خواهم بود. البته تاکید من برای ادامه کارگردانی فیلم های طنز نیست. همانطور که می دانید، ساخت کارهای طنز بسیار دشوارتر از کارهای دیگر است. می خواهم تلاش کنم که در این حوزه به موفقیت درستی دست پیدا کنم. امیدوارم من هم مثل بسیاری از هنرمندان باعث افتخار و سربلندی کشورم و شهرم اصفهان باشم.

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 21
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش