دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۸:۰۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۲۹۴۰
فیلم و سینمای ایران

نگاه‌ مشکوک به سینما باید برطرف شود

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,ابوالحسن داودی
حیدریان می‌تواند از تجربه مفید خود در عرصه مديريت به نفع سینما استفاده کند

به گزارش خبرآنلاین،  ابوالحسن داودی با اشاره به اینکه حضور مدیری باسابقه چون محمدمهدی حیدریان در راس مدیریت سینما می‌تواند به نفع سینمای ایران باشد، تاکید کرد باید نگاه‌ مشکوک به سینما برطرف شود. 

صبح امروز، محمدمهدی حیدریان با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی منصوب شد. با توجه به سابقه طولانی مدت حیدریان در مدیریت سینمایی، اهالی هنرهفتم با شناخت در مورد او اظهار نظر می کنند. ابوالحسن داودی در دور دوم حضور حیدریان در معاونت سینمایی که به سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ مربوط می‌شود، مسئولیت مدیریت خانه سینما را برعهده داشت.

 

تجربه ارزشمند مدیران باسابقه

ابوالحسن داودی درباره انتصاب محمدمهدی حیدریان به خبرآنلاین گفت: «سال ها قبل زمانی که  علیرضا رضاداد از مديريت فارابی كنار گذاشته شد، سرمقاله ای برای روزنامه اعتماد نوشتم و در آن به اهمیت استمرار حضور این مدیران در سينما اشاره کردم و اينكه كارآمد شدن اين مديران چقدر براى سينما هزينه برداشته است. مدیرانی مثل رضاداد و حیدریان افرادی اند که اهالي سينما بیش از سه دهه است با آنان در ارتباط بوده‌اند و آنان «طرح کاد» خود را همراه این دست اندركاران قديمى طی کرده‌اند. تمام این مدیران تجربیات خودشان را در دوره های مختلف با منافع و زیان هایی که برای اهالی سینما پديد آورده، به دست آورده اند و به موقعیت فعلی رسیدند.»

 

داودی با اشاره به اینکه برای پرورش یافتن مدیرانی چون حیدریان و رضاداد، سینمای ایران سال‌ها هزینه کرده است، گفت: «شناختی که از آقای حیدریان و رضاداد دارم این است که شاید در مواردی هم با آنان هم سلیقه نبودم و گاهى هم در ارتباط با این دو متضرر شدم، اما در بسيارى إز مقاطع شخصا به عنوان یک سینماگر توانسته‌ام ارتباط مدیریتی خوبى را با آنان برقرار کنم. اگر بپرسيد انتظارم إز مديريت جديد چيست بايد بگويم براى خودم مطلقاًهيچ ... اما لازم است به این نکته تاکید و رسما اعلام کنم حضور کسانی مثل حیدریان و رضاداد که به دلیل نزدیکی و ارتباطی که با هم دارند (و اگر در دوره جدید هم با هم همکاری داشته باشد) این امتیاز را برای سینما دارد که آنان با اتکا به تجربه چندین ساله ای که در سینما به دست آورده اند، می‌توانند تجربه مفید و مستمر خود را در سینما استفاده کند كه به نفع سینماست.»

 

شائبه تغییرات سیاسی

کارگردان «رخ دیوانه» با اشاره به برداشت سیاسی که می تواند از این تغییرات صورت بگیرد، گفت: «تنها چیزی که شخصا نمی پسندم این نوع جا‌بجایی در دو سه ماه مانده به انتخابات است که احتمال و شائبه سیاسی بودن تغییرات را به وجود می آورد. من در این زمینه نمی توانم چیزی بگویم و با شناختی که از آقای حیدریان دارم، فقط از زاویه غیرسیاسی می توانم به ماجرا نگاه کنیم.»

 

نگاهی به دوره مدیریت ایوبی

این کارگردان در مورد عملکرد ایوبی همچنین گفت: «از دوره‌ای که آقای ایوبی گذراند به نسبت وضعیت قبل إز خودش از او ممنون هستم و بر این باورم که او توانست امتیازاتی را برای سینما به وجود آورد. البته این معنایش آن نیست که این دوره بدون اشکال بود.»

 

داودی در مورد مهمترین نکته‌ای که در دوره مدیریت ایوبی در سینما به وجود آمد، گفت: «مهمترین وجهی که آقای ایوبی بعد از همه این افت و خیزهای سه دهه در سینما به سینمای ایران آورد، احترامی بود که سعی می کرد به اهل سینما بگذارد. ممکن است آن احترام به تنهايى خیلی مشکل سینما را حل نمی کرد، اما این رابطه مغتنم بود. به علاوه اینکه برنامه و پروژه‌های مثبتى در این سه چهار سال آغاز كرد که می توانند کامل شوند، اشکالات آن برطرف شود وفكر مى كنم آقای حیدریان با تجربه‌اش این کار را خواهد کرد.»

 

فضای پیش روی مدیریت جدید

داودی درباره مسئولیت‌هایی که از پیش روی حیدریان در دوره جدید مدیریت‌اش وجود دارد، گفت: «یکی از انتظاراتی که از  حیدریان می‌رود دقت نظر در این است که چه کسانی را مرتبط با اهل سینما می گذارد و برنامه هایی که تعیین می کند.»

 

او ادامه داد: «سینمای ایران توان آنرا دارد كه  در جایگاه سفیر فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران ظاهر شود و این اتفاقی است که قبلاًدر دوره مدیریت  قبلى او در سینما دیده بودیم و چندان برايش بیگانه نیست. همچنانكه در چند وقت اخیر دیدیم که سینمای ایران در مراسم اسکار توانست به چه جایگاهی دست پیدا کند. بنابراین زمان مناسبی است که سینمای ایران بتواند در جایگاه سفیر فرهنگی ایران حاضر شود.» 

 

 

این کارگردان گفت: «البته در یک رابطه متقابل انتظار می رود نظام هم سینماگران را آدم های درجه دو در نظر نگیرد، سران و مسئولان رده بالاى مملكت مطمئن باشند اگر این اتفاق بیافتد سینما می تواند بسیاری از مشکلات دیپلماتیک، سیاسی و امنیتی که کشور ما را تهدید می کند با دخالت مثبت بهبود ببخشد. در این سال ها هیچ وقت اعتماد و ظرفیت لازم به سینما داده نشد و همواره مدیریت دولتی با احتیاط و شک به سینما نگاه کرده است و در عین حال اهالی سینما به خودی و غیرخودی تقسیم شدند.»

 

داودی تاکید کرد: «اگر این تصور ادامه پیدا کند به سینمای ما به شدت لطمه می زند و ظرفیت ها را از بین می برد. وگرنه سینما به توانی رسیده است که خیلی نیازی به اتفاقات عجیب و غریب ندارد و می تواند خودش را اداره کند و به خودکفایی برسد به شرط اینکه نگاه به سینما، دوستانه و در شان آن و با احترام باشد، همچنین آن نگاه مشکوکی که در بعضی دوره‌های گذشته در مورد بخشی یا کلیت سینما وجود داشت برطرف شود.»

 

داودی در پایان نیز توضیح داد: «شخصا بسيار امیدوارم براساس اینکه خودم هیچ انتظار شخصی برای کارم ندارم و مطالباتم برای سینماست ، اتفاقات خوب بیافتد. همچنین کسانی که حیدریان را همراهی می کنند کسانی باشند که اهل سینما بتوانند تداوم بخش مثبت تجربيات مدیریت گذشته را هم شاهد باشند، هم احترام متقابل باشد و هم کسانی که شناخت کافی نسبت به اهالی سینما دارند و توان ارتباط با آنان را دارا هستند بر مسئوليت ها گمارده شوند. این ویژگی‌ها در آدم‌های خاصی می تواند باشد که اگر درست انتخاب شوند، بدنه سینماهم می تواند همراه تر با مدیریت دولتی باشد.»

 

 

 

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش