جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۲۰:۲۲ - ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۳۷۷۸
فیلم و سینمای ایران

شايعه ۲۰ هزار توماني شدن بليت سينماها رد شد، فعلاً!

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,بليت سينما

با آغاز سال جدید بحث افزایش قیمت بلیت سینماها در کشورمان دوباره در گرفته است. بحثی که این بار زودتر از سال جدید و اواخر پارسال آغاز شد و فعلاً در حد شایعه باقی مانده است. با وجود آنکه سینماداران اغلب موافق اجرای افزایش قیمت بلیت سینماها هستند، اما این طرح قطعا از سوی سینماروها با مخالفت مواجه می شود. نیمه سال گذشته افزایش قیمت بلیت فیلم «فروشنده» تا ۱۵ هزار تومان که در برخی پردیس های سینمایی صورت گرفت و باب تخلف و عدم ضابطه مندی را باز کرد، موجب شد تا در اواخر سال قضیه گران شدن بلیت به صورت جدی تر پیگیری شود.

 

این در حالی بود که در همان مقطع، ضیا هاشمی، عضو شورای صنفی نمایش گفته بود: «این افزایش قیمت بلیت تنها در پردیس ها و سینماهای مدرن صورت خواهد گرفت و به مرور قیمت کاهش می یابد. در ابتدای اجرایی شدن طرح، کاهش قیمت بلیت باید با اطلاع و صدور حواله شورای صنفی صورت گیرد تا برخی سینماداران نتوانند خود سرانه قیمت بلیت را کاهش یا افزایش دهند». با این حال دیروز غلامرضا فرجی انتشار شایعات افزایش قیمت بلیت سینماها به ۲۰ هزار تومان را به شدت تکذیب کرد و به ایسنا گفت: «در حال حاضر هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بلیت وجود ندارد و افزایش آن در دستور کار نیست». در همین حال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اواخر پارسال گفته بود که مخالف افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت سینماهاست و با شیوه شناور در احتساب نرخ بلیت هم موافق نیست. او افزوده بود وزارتخانه متبوعش مانع امکان ایجاد یک شوک قیمتی در حوزه فروش بلیت خواهد شد.

 

تابناک در این باره می نویسد: «همزمان با آغاز غیررسمی تعطیلات، سینماداران توانستند به خواسته حداقلی شان دست یابند و افزایش ۲۰ درصد قیمت بلیت سینما را به صورت قطعی اجرایی کردند و اکنون بلیت پردیس های سینمایی به قیمت ۱۲ هزار تومان افزایش یافته و به همین نسبت، بهای بلیت سایر سالن های سینما نیز افزایش یافته است. با وجود آنکه به نظر می رسد افزایش ۲۰ درصدی بلیت سینماها احتمال تأثیر جدی در کاهش مخاطبان سینماها نخواهد داشت، همین میزان اندک افزایش نیز تأثیر خود را در فروش نوروزی گذاشت و یکی از عوامل ریزش ۲۰ درصدی مخاطبان سینما، همین میزان افزایش قیمت بلیت تلقی می شود. در این شرایط به نظر می رسید همه چیز تمام شده و با توجه به آسیب همین افزایش ۲۰ درصدی، شاهد افزای تازه ای در سال ۱۳۹۶ نباشیم اما این پیش بینی دقیق نبود. اکنون همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش امروز در گفت وگو با برنامه «سینما معیار» در رادیو به بحث شناور سازی، قیمت بلیت سالن های سینمایی اشاره کرد و گفت: «شناور شدن بلیت سینما خوب بود و می توانست به سینما کمک کند، اما فعلا این طرح را بخاطر آماده نبودن ذهن مردم متوقف کردیم!» با این اوصاف، بلیت های ۲۰ هزار تومانی سینما قطعی است و دعوا بر سر زمان گران کردن این کالای فرهنگی است.»!

 

حال با وجود اینکه قیمت بلیت شماری از سینماها ۲۰ درصد افزایش یافته، همچنان از گوشه و کنار شنیده ها حاکی از تلاش برخی اعضای شورای صنفی نمایش و سینماداران جهت بسترسازی برای این اقدام دست کم در نیمه دوم سال جاری است. این در حالی است که همین قیمت های پنج تا ۱۰ هزار تومانی در سینماهای مختلف هم برای تعدادی از خانواده ها به ویژه با لحاظ شمار اعضای آنها سنگین و غیرقابل هضم است. در واقع وقتی هزینه های جانبی، حمل و نقل و… را نیز به هزینه بلیت های فعلی بیفزائیم، شاید سینما رفتن برای یک خانواده چهار نفره تا مرز صد هزار تومان افزایش یابد. حال حساب کنید اگر همین خانواده بخواهد بلیت ۲۰ هزار تومانی در پردیس ها تهیه کند، تا چه میزان متحمل پرداخت پول خواهد شد.

 

افزایش ۲۰۰۰ برابری در ۳۵ سال اخیر

اگر این نکته را در نظر بگیریم که قیمت بلیت سینماها در سال ۱۳۶۱، پنج تومان بوده و امروز به ۱۰ هزار تومان رسیده است، پس شاهد افزایش ۲۰۰۰ برابری قیمت بلیت سینماها در طول ۳۵ سال بوده ایم. افزایش چشمگیری که برای این دوره زمانی بسیار بالا و قابل توجه است. در دهه ۶۰ قیمت بلیت سینماها شش برابر، در دهه ۷۰ این قیمت ۱۵ برابر، در دهه ۸۰ این افزایش هفت برابر و در دهه ۹۰ سه برابر بود. هر چند افزایش قیمت ها تأثیر فزاینده ای بر کاهش توجه مردم به سینماها داشته است، اما نمی توان از نقش کیفیت پایین فیلم ها هم در این زمینه گذر کرد که در درازمدت، سینماروها را از پیگیری آثار سینمایی در سالن تاریک، مأیوس می کند. در هر حال اگر افزایش قیمت بلیت سینماها حتی در پردیس ها به مرز ۲۰ هزار تومان برسد، قطعاً این مسئله بر کاهش شمار سینماروها و استقبال از فیلم ها تأثیر منفی خواهد گذاشت. نکته‏ ای که باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیرمجموعه های سینمایی اش مد نظر قرار گیرد.

 

 

 

 

 

banifilm.ir
  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش