پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۰۹ - ۰۹ تير ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۴۰۴۴۹
موسیقی

۲۱ راهکار برای پیشرفت در نوازندگی گیتار

۲۱ راهکار برای پیشرفت در نوازندگی گیتار

عدم پیشرفت، حس خوشایندی نیست. گاهی ممکن است در جستجوی منبع الهام، خود را در یک مرحله‌ گرفتار کنید و نه مسیری برای پیشرفت و نه راهی برای بازگشت داشته باشید. این وضعیت بسیار خسته‌کننده است و ممکن است زمانی فرا برسد که همین مسئله، شما را از ادامه راه منصرف کند. شاید هم اصلاً در حال درجا زدن نباشید، ولی دوست داشته باشید سریع‌تر پیشرفت کنید. در هر حال، راهکار پیشرفت نوازندگی معمولاً در رویکرد فلسفی شما به گیتار نهفته است، نه در ریزه‌کاری‌های تکنیکی. چه در حال درجا زدن باشید و چه قصد پیشرفت کردن و کاویدن ابعاد جدیدی از نوازندگی را داشته باشید، در این مقاله شگردهایی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که به شما کمک می‌کنند تا سطح مهارت خود را ارتقاء دهید.

۱- از پیک‌های مختلف استفاده کنید

اغلب ما به یک پیک گیتار عادت می‌کنیم و رفته‌رفته استفاده کردن از پیک‌های دیگر برایمان سخت می‌شود. اما پیک قیمت چندان زیادی ندارد و بی‌دلیل هم نیست که طراحی‌های مختلفی برای پیک صورت می‌گیرد. پیک گیتار را مانند لنز دوربین در نظر بگیرید. لنزهای گوناگون برای کاربردهای مختلف مانند ثبت تصاویر ماکرو، بزرگتر کردن سوژه‌هایی که در دوردست قرار دارند، ثبت پرتره، جلوه‌های بصری مانند فیش‌آی و موارد دیگر ساخته می‌شوند. پیک‌ها نیز به همین صورت هستند و برخی برای آکوردنوازی مناسبند، برخی کمک می‌کنند که ملودی‌های سریع را تمیزتر بنوازید و برخی نواختن پینچ هارمونیک را ساده‌تر می‌کنند. از مزیت قیمت پایین پیک‌ها استفاده کرده و انواع مختلفی را تهیه کنید. کمترین فایده این کار این است که وقتی قرار باشد با ساز و پیکی ناآشنا ساز بزنید، از آنجا که به نواختن با پیک‌های مختلف عادت کرده‌اید، دچار دردسر نمی‌شوید.

از پیک‌های مختلف استفاده کنید

۲- پیک را کنار بگذارید

بسیاری از گیتاریست‌ها، خصوصاً نوازندگان گیتار الکتریک، هرگز نواختن با پنجه را امتحان نمی‌کنند و مزایای این روش را از دست می‌دهند. ساز زدن با پنجه، امکاناتی استثنایی برای کنترل دینامیک را در اختیار شما می‌گذارد که شاید بیشتر شبیه به کنترل دینامیک توسط نوازندگان سازهای بادی باشد. همچنین صدای اتک آن نیز به گوش شما عجیب خواهد بود؛ زیرا به صدای برخورد پیک با سیم گیتار عادت کرده‌اید. کافیست به صدای ساز جف بک گوش کنید تا متوجه شوید بدون پیک ساز زدن می‌تواند چه صدای غریب اما انسانی و آوازگونه‌ای ایجاد کند.

۳- تمرین کردن در مقابل آینه

احتمالاً اولین کاری که پس از خرید گیتار الکتریک، بیس، گیتار آکوستیک یا حتی یوکللی انجام داده‌اید، این بوده است که با گیتار خود روبروی آینه ایستاده‌اید و محو تماشای خود با گیتار جدیدتان شده‌اید. اما با گذر کردن از مرحله شگفت‌زدگی اولیه، باز هم بد نیست که در زمان ساز زدن، به آینه رجوع کنید. این کار کمک می‌کند تا بسیاری از نقایص ساز زدن خود را بهتر بفهمید؛ نقایصی مثل بد نگه داشتن گیتار یا عدم توازن در اجرای ویبراتو. از آنجا که کوک ویبراتو ارتباط مستقیمی با میزان نوسان سیم دارد، استفاده از آینه به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا این تکنیک را به‌طور یکدست اجرا می‌کنید یا خیر.

تمرین کردن در مقابل آینه

۴- از خواننده‌ها الگوبرداری کنید

نحوه جمله‌بندی‌های موسیقایی خواننده‌ها ممکن است با رویکرد گیتاریست‌ها کاملاً متفاوت باشد. چند خواننده مورد علاقه خود را انتخاب کرده و ببینید چه چیزی باعث منحصربه‌فرد شدن جمله‌بندی‌های آنها می‌شود. آزی آزبورن نقطه شروع مناسبی است؛ زیرا جمله‌بندی‌های او به‌راحتی قابل انتقال به گیتار هستند. اما وقتی این کار را به‌خوبی فرا گرفتید، بد نیست که به سراغ خوانندگانی با تکنیک‌های منحصربه‌فردتر مانند دیوید بویی یا بیورک بروید. به کوچکترین ریزه‌کاری‌ها توجه کنید: مثلاً خواننده چگونه با گلیساندو به یک نت رسیده یا از آن فاصله می‌گیرد، چگونه به شدت و ولوم صدای خود تنوع می‌دهد، آیا از ویبراتو استفاده می‌کند یا نه، آیا کاملاً سر ضرب می‌خواند یا به‌طور تعمدی جمله‌ها را کمی زودتر یا دیرتر اجرا می‌کند، چگونه از از جابجایی‌های میکروتُنال استفاده می‌کند و الی آخر.

۵- تقلید کنید

همانطور که الگوبرداری از خواننده‌ها می‌تواند لذت‌بخش باشد، تلاش برای فکر کردن مانند نوازنده‌های محبوبتان نیز می‌تواند بسیار فرح‌بخش باشد. مجدداً سعی کنید به جزئیات جمله‌بندی‌های نوازنده توجه کنید. مثلاً یک راه میانبر مناسب برای رسیدن به جمله‌بندی‌های استیو وای این است که در هنگام سولونوازی، یک پینچ هارمونیک را چند فرت دورتر از نتی که واقعاً می‌خواهید اجرا کنید بنوازید (البته نتی که در گام آهنگ باشد)، سپس با یک اسلاید سریع به نت مورد نظر خود برگردید. با تمرین کافی، خیلی زود می‌توانید نکات لازم برای تقلید نوازندگی نوازنده مورد نظر خود را دریابید. اما وقتی به این هدف دست یافتید، آنچه را که یاد گرفته‌اید در گوشه‌ای از ذهن خود ذخیره کنید. این روند را به چشم یک پژوهش نگاه کنید؛ پژوهشی برای درک بهتر نحوه کنترل سیم‌ها و وادار کردن گیتار به اجرای خواسته‌های شما. بدین ترتیب هنگامی که قصد داشته باشید سبک نوازندگی خود را ایجاد کنید، دایرةالمعارف گسترده‌تری در اختیار خواهید داشت. برای شناخت ریزه‌کاری‌های نوازندگی بزرگانی چون استیو وای، جف بک، دیوید گیلمور، بی بی کینگ و جان پتروچی، پیشنهاد می‌کنیم سری به مجموعه ویدیوهای آموزش گیتار در وب‌سایت گیتار ایران بزنید و از این ویدیوها برای ارتقای مهارت خود در نوازندگی کمک بگیرید.

۶- سیم‌های اضافه

گیتارهای الکتریک هفت‌سیم و هشت‌سیم اغلب با سبک‌هایی مانند اکستریم متال و پراگرسیو متال شناخته می‌شوند؛ اما توانایی این سازها به همین چند سبک خلاصه نمی‌شود. مثلاً یک گیتار الکتریک هشت سیم با پیکاپ‌های سینگل کویل، امکان ایجاد صداهایی شبیه به گیتار بیس را برای شما فراهم می‌کند و در عین حال، در اختیار داشتن نت‌های بیشتر به این معناست که می‌توانید معکوس‌های گسترده‌تری را نواخته و یا در نوازندگی با پنجه امکان نواختن خطوط بیس گسترده‌تری را در اختیار داشته باشید. گیتاری که بیش از شش سیم داشته باشد، لااقل در ابتدای کار به شما کمک می‌کند بیشتر در قالب ملودی و فواصل فکر کنید تا الگوهای شناخته‌شده بر روی صفحه انگشت‌گذاری. سپس می‌توانید آنچه که در آزمون‌وخطا با ساز هفت‌سیم و هشت‌سیم فرا گرفته‌اید را به نوازندگی بر روی گیتار الکتریک شش سیم نیز تعمیم دهید.

گیتارهای الکتریک هفت‌سیم و هشت‌سیم

۷- سیم‌های کمتر

برعکس نکته پیشین نیز صادق است. کیت ریچاردز و بیلی کورگن، هر دو نوازندگی با گیتار ۵ سیم را امتحان کرده و وس بورلند و مکس کاوالرا نیز ریف‌نوازی با گیتار ۴ سیم را امتحان کرده‌اند. محدود کردن نوازندگی را می‌توان با گیتار شش سیم نیز امتحان کرد. کافیست با خود شرط کنید که حق نواختن هیچ نتی بر روی یک سیم را در طول تکنوازی یا آهنگ ندارید.

۸- گین را کم کنید

برخی افراد از دیستورشن به‌عنوان ابزار کمکی استفاده می‌کنند. دیستورشن، تفاوت دینامیک بین نت‌ها را کاهش داده و دریافت صدای مطلوب از ساز را ساده‌تر می‌کند. البته از یک نقطه نظر، این امر ایرادی ندارد و هدف ما باید دریافت صدای خوب باشد؛ اما دیستورشنِ بیش‌ازحد می‌تواند از تأثیر و کوبش صدای گیتار الکتریک بکاهد. این نکته خصوصاً در سبک‌های پانک و متال بارزتر است که گیتاریست‌ها گین زیادی را به صدای ساز اضافه می‌کنند تا از خشن‌تر شدن و کثیف‌تر شدن سیگنال به سود خود استفاده کنند؛ اما همین کار باعث می‌شود که اتک و کوبشی که به این قبیل سبک‌ها جان می‌دهد را از صدای ساز خود بگیرند. به‌عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت که بهتر است در هنگام تمرین در خانه، گین را تا حدی که از نظر شما خوشایند است بالا ببرید؛ اما در هنگام اجرای زنده، حدود یک‌ سوم از گین خود کم کنید. وقتی در خلوت خود با گین پایین ساز می‌زنید، ممکن است صدا به نظر شما بی‌جان برسد؛ اما در قالب صدای گروه، کم کردن گین باعث می‌شود که صدای گیتار الکتریک بهتر در قالب موسیقی حل شود و در عین حال بهتر جلوه کنید.

۹- امپلیفایر را خاموش کنید

با خاموش کردن امپلیفایر و ساز زدن به‌صورت آنپلاگد، می‌توانید نکات حائز اهمیتی را درباره صدای ساز خود بیاموزید. بلافاصله پس از خاموش کردن امپ، صدای گز فرت‌ها، نابرابر بودن اتک پیک و نقایص دیگر را خواهید شنید. این امر همچنین باعث می‌شود توجه بیشتری به ریتم نت‌های خود کنید؛ زیرا در زمان خاموش بودن امپ و عدم تقویت ساستین سیگنال، صدای برخورد پیک با سیم غالب‌تر خواهد بود.

آمپلی فایر گیتار الکتریک

۱۰- آواز بخوانید

آیا سعی دارید آهنگی با ریتم پیچیده یا یک سولوی سردرگم‌کننده را یاد بگیرید؟ پیش از اقدام به نواختن هر یک سعی کنید اول قطعه مورد نظر را با آواز بخوانید. این کار راهی مناسب برای درک عمیق ریتم قطعه است و به‌خصوص در هنگام فراگیری آهنگ‌هایی با کسر میزان نامتداول، مفید خواهد بود.

۱۱- آهنگی که دوست ندارید را یاد بگیرید

آهنگی که به آن علاقه ندارید نیز می‌تواند چیزهایی به شما بیاموزد. حداقل می‌توانید یاد بگیرید که چه کارهایی را نباید انجام دهید. گاهی ممکن است آکوردها، ریتم‌ها و ایده‌های ملودیک جدید را با فراگیری آهنگی خارج از دایره سلیقه مرسوم خود بیاموزید. سپس می‌توانید این تکنیک‌ها را به دایره موسیقی مورد علاقه خود تعمیم داده و در قالبی که می‌پسندید، اجرایشان کنید. اگر علاقه‌مند به سبک متال هستید، نواختن یک آهنگ کانتری را بیاموزید. اگر بلوز دوست دارید آهنگ‌های هیپ هاپ را امتحان کنید. یا مثلاً یک تنظیم متفاوت برای یک آهنگ پاپ درست کنید. نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که چه چیزهایی از این روند خواهید آموخت و دانستن یکی-دو آهنگ اضافه هرگز به ضرر شما نخواهد بود.

۱۲- بدون گیتار آهنگ بسازید

اگر قصد دارید واقعاً خود را از الگوهای صفحه انگشت‌گذاری خلاص کنید، یک نرم‌افزار آهنگسازی را باز کرده و شروع به آهنگسازی با خطوط MIDI کنید. ممکن است در حین کار، ملودی‌ها یا آکوردهایی را بنویسید که نواختن آنها بر روی گیتار دشوار است.

۱۳- معکوس آکوردها را یاد بگیرید

اینکه آکوردی مانند می ماژور را در موقعیت دست باز فرا گرفته‌اید، دلیل نمی‌شود که تنها در همین موقعیت باقی بمانید. هر ترکیب نتی که شامل نت‌های می، سل دیز و سی باشد، یک آکورد می ماژور به حساب می‌آید. همین نکته درباره تمامی آکوردها صادق است. حتی می‌توانید آکورد می ماژور را با نواختن سیم‌های سی و می به‌صورت آزاد و پرده‌گیری نت سل دیز بر روی سیم می بم هم ایجاد کنید.

۱۴- گام خود را ابداع کنید

بعضی از نوازنده‌ها گام‌ها را بسیار دوست دارند و برخی هم از آنها متنفر هستند. فارغ از اینکه نظر شما راجع به گام چه باشد، می‌توانید با خارج شدن از چارچوب‌های مرسوم، گام منحصربه‌فرد خود را ایجاد کنید. مثلاً دایمبگ درل و ادی ون هیلن با استفاده از تکنیکی به نام گام‌های متقارن به موفقیت بسیاری دست پیدا کردند. در این تکنیک، یک الگو (معمولاً الگوی سه‌نتی) را بر روی یک سیم گیتار نواخته و سپس همان الگو را بر روی تمام سیم‌های دیگر اجرا می‌کنیم. این کار خارج از چارچوب تمام گام‌هاست؛ اما صدای جالبی دارد. اسیر قوانین نباشید. اگر الگوی شما بر روی تمام سیم‌ها صدای خوبی دارد اما بر روی یک سیم به‌خصوص بدصدا از آب در می‌آید، می‌توانید یکی دو نت را تغییر دهید. هیچکس شما را به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین خودتان زیر سؤال نخواهد برد!

۱۵- صدای ساز خود را ضبط کنید

چه ویدیوی ضبط‌شده خود را در یوتیوب قرار دهید، چه ساز زدن خود را با تلفن همراه و برای مصرف شخصی ضبط کنید و چه در استودیو به ضبط موسیقی خود بپردازید، از طریق گوش کردن به ساز زدن خود می‌توانید نقاط قوت و ضعف و گاه شگفتی‌های ریز و درشتی را کشف کنید. بدین صورت می‌توانید بفهمید در کجای آهنگ از ضرب افتاده‌اید یا جمله‌بندی شما چندان جالب نبوده است. همچنین به خاطر داشته باشید که هرگز ذهن خود را درگیر فکر کردن به کامنت‌های انتقادی نکنید. این نظرات اغلب از جانب کسانی است که قصد دارند با بد جلوه دادن سایرین، خود را بهتر نمایش دهند.

کارت صدا استودیو خانگی

۱۶- در معرض دید باشید

وقتی از نوازندگی در خلوت خود احساس رضایت کردید، در صورت امکان برای عموم نیز اجرا کنید. حداقل سعی کنید با نوازندگان دیگر به‌صورت گروهی تمرین کنید. احتمالاً درخواهید یافت که فارغ از سطح نوازندگی شما در تمرین، مهارت شما در هنگام ساز زدن با سایرین کمی کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا در این مواقع، مؤلفه‌های دیگری برای در نظر گرفتن وجود دارند. مثلاً گروه متشکل از اعضای مختلفی است که هر یک درک متفاوتی از زمان دارند، صدا در سالن تمرین با صدایی که در اتاق خواب خود می‌شنیدید متفاوت است، دچار اضطراب ساز زدن در مقابل سایرین می‌شوید، نورهای استیج ممکن است شما را غافلگیر کنند، ممکن است بیش از حد معمول عرق کنید و الی آخر. این مسائل تقریباً غیرقابل شبیه‌سازی هستند و تنها وقتی می‌توانید آنها را تجربه کنید که با سایر نوازنده‌ها ساز می‌زنید. از آنجا که هدف اغلب ما این است که با سایرین و برای سایرین موسیقی تولید کنیم، صحنه اجرا یا محل تمرین جایی است که عمیق‌ترین نوع یادگیری در آن صورت می‌گیرد.

۱۷- با مترونوم تمرین کنید

تمرین با مترونوم شاید کسل‌کننده باشد؛ اما گوش کردن به ساز نوازنده‌ای که به ضرب تسلط ندارد، از تمرین با مترونوم هم کسل‌کننده‌تر است. بسیاری از نوازنده‌ها عجله دارند تا به نوازنده‌های سرعتی تبدیل شوند؛ اما اگر مهارت سر ضرب ساز زدن را به دست نیاورده باشید، تنها می‌توانید آهنگ‌های مختلف را سریع و بدون ریتم بنوازید. تلاش کنید تا یاد بگیرید سر ضرب ساز بزنید تا نوازندگی شما شکوفا شود.

با مترونوم تمرین کنی

۱۸- یک آهنگ مشهور را تغییر دهید

آهنگ Day of the Cow 2 از مایک کنیلی (Mike Keneally) را گوش کنید و ببینید که چگونه یک ریف آشنا از متالیکا را از گام مینور به گام ماژور منتقل کرده است. شاید در ابتدا به دلیل اینکه ذهن شما به شنیدن ریف مذکور در گام مینور عادت کرده است، کمی سردرگم شوید؛ اما با گذر کردن از این مرحله می‌توانید نکات جالبی درباره هارمونی بیاموزید. اگر دانش شما از تئوری موسیقی برای چنین کاری کافی نیست، کافیست یک آهنگ آشنا را انتخاب کرده و یک نت به‌خصوص را در تمام طول آهنگ کمی بالاتر یا پایین‌تر بنوازید.

۱۹- یک ملودی را بر روی یک سیم بنوازید

این روش، درک شما از رابطه بین نت‌ها و فواصل را ارتقاء می‌دهند. به مرور زمان این مهارت را پیدا می‌کنید که با شنیدن دو نت مجزا تشخیص دهید فاصله آنها چند فرت است. اگر بر روی شناخت صفحه انگشت‌گذاری کار کرده باشید، می‌توانید تجربیات حاصل از این تمرین را به نوازندگی بر روی چند سیم تعمیم دهید.

۲۰- ذهن خود را از موسیقی دور کنید

استیو وای همیشه می‌گوید که در هنگام تکنوازی، ذهن خود را کاملاً از ابعاد فنی و تئوریک آنچه می‌نوازد، فارغ می‌کند. او سعی می‌کند در هنگام ساز زدن، داستانی را برای خود تعریف کند تا مطمئن شود که آنچه از امپلیفایر او خارج می‌شود، بازسازی انتزاعی یک احساس یا مفهوم است، نه یک قطعه موسیقی که صرفاً برای موسیقی بودن خلق شده است.

۲۱- از گیتار فاصله بگیرید

گاهی بد نیست که برای مدتی دست از ساز زدن بکشیم. این نکته با نکته پیشین درباره دور کردن ذهن از موسیقی عجین است: بیرون بروید و از زندگی لذت ببرید، زندگی کردن را تجربه کنید و سعی کنید رابطه‌تان با گیتار به‌نحوی باشد که وقتی از او دور می‌شوید، دلتان برایش تنگ شود. اخیراً در یک مصاحبه از استیون ویلسون درباره تجربه ساز زدن با گاتری گاون پرسیدیم و او گفت: «گاتری یکی از بااستعدادترین نوازندگانی است که دیده‌ام. انگار اصلاً لازم نیست تلاش کند. من قبلاً با نوازندگانی همچون رابرت فریپ و جان پتروچی ساز زده‌ام و آنها وقتی که در تور کنسرت هستیم، روزی ۶-۷ ساعت تمرین می‌کنند. اما گاتری حتی به گیتار دست هم نمی‌زند! واقعاً خیره‌کننده است! از او پرسیدم که چرا تمرین نمی‌کنی؟ پاسخ داد که وقتی پا بر روی صحنه می‌گذارم، دوست دارم چنین حس کنم که انگار دوباره به یک دوست قدیمی برخورده‌ام و دیدار مجدد یک دوست قدیمی همیشه خوشایند است. برای سایر ما، اینکه قبل از پا گذاشتن بر روی صحنه حتی دستمان را هم گرم نکرده باشیم، غیرقابل باور است؛ اما گاتری واقعاً همین کار را هم نمی‌کند. تا وقتی که برای اجرا بر روی صحنه ظاهر شود، حتی به ساز دست هم نمی‌زند و این برای من نشانه‌ای است از یک موزیسین واقعی، خلاق و دارای استعداد طبیعی.»

  • 13
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش