سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۰۹:۱۸ - ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۳۱۴۵
فیلم و سینمای ایران

گفت‌وگو با سعید سهیلی، کارگردان فیلم جنجالی این روزها

سیلی‌ای را که خوردم، با «گشت٢» پاسخ دادم

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,فیلم سینمایی گشت٢

 به گزارش روزنامه شرق، «گشت ٢» از آغاز اکران تا به امروز توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را کسب کند؛ عنوانی که پیش‌تر به فیلم اخیر اصغر فرهادی «فروشنده» داده شد و این‌بار عاید فیلمی شده که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را با سینمای اصغر فرهادی قیاس کرد.

 

این نخستین‌بار نیست که تحلیلگران سینما، از واکنش مخاطبان به فیلم‌های روی پرده غافلگیر می‌شوند و نمی‌توانند تحلیل درستی از مخاطبانی که دو فیلم «فروشنده» و «گشت ٢» را انتخاب می‌کنند، ارائه دهند؛ اما قدر مسلم این است که علاقه‌مندی مردم به تماشای فیلم‌های طنز و مفرح نسبت به‌ گونه‌های دیگر سینمایی بیشتر است و ظاهرا اگر فیلمی با شوخی‌های خاص و کنایه‌های اجتماعی و بعضا سیاسی بتواند مخاطبانش را راضی کند، شرایط خوبی در اکران خواهد داشت.

 

با همه اینها هنوز چندهفته‌ای به پایان اکران فیلم‌های نوروزی سینماها باقی است و فیلمی مثل «گشت ٢» منتظر است رکوردشکنی‌اش را جشن بگیرد. باید دید تا پایان سال چه اتفاقی در انتظار سینمای ایران خواهد بود. در روزهای منتهی به پایان اکران «گشت ٢» با سعید سهیلی، کارگردان این فیلم سینمایی گفت‌وگویی کردیم و از دلایل پرفروش‌شدن «گشت ٢» پرسیدیم؛ اتفاقی که گویا برای سهیلی هم خیلی پیش‌بینی‌پذیر نبوده.

 

‌ «گشت ٢» به‌نوعی در اکران رکوردشکن شد. این میزان فروش فیلم را پیش‌بینی می‌کردید؟

پیش‌بینی نمی‌کردم فیلم رکوردشکن شود، البته پیش‌بینی می‌کردم فیلم فروش خوبی در اکران داشته باشد و مخاطبان بسیاری را جذب خواهد کرد. خوشحالم که «گشت ٢» با تمام سنگ‌اندازی‌ها و کارشکنی‌ها دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت.

 

من در جریان اکران «گشت ١» به دلیل شرایط نامطلوب اکران سیلی خوردم و این سیلی را با فروش «گشت٢» پاسخ دادم. فروش این فیلم سیلی‌ای بود به بدخواهان؛ اما امیدوارم در ماه‌های آینده فروش «گشت ٢» نیز به واسطه فیلم دیگری شکسته شود. درست است که ما افتخار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از دست خواهیم داد؛ اما طبعا مثل تمامی اهالی سینما، موفقیت این حرفه را می‌خواهیم و هر قدر فروش فیلم‌ها بیشتر شود، می‌توان به موفقیت‌های بیشتر سینمای ایران امیدوار بود.

 

 

‌ فکر می‌کنید دلیل موفقیت «گشت ٢» چیست؟

قطعا موفقیت این فیلم یک دلیل مشخص ندارد. گاهی بازیگری که در یک فیلم دیده می‌شود و عاملی برای فروش فیلم محسوب می‌شود، در فیلمی دیگر چندان موفقیتی کسب نمی‌کند یا سایر مواردی که می‌تواند یکی فیلم را به فروش بالایی برساند. عید نوروز چند فیلم اکران شد و در‌این‌میان تنها دو فیلم «گشت ٢» و «خوب، بد، جلف» به فروش خوبی دست پیدا کرد؛ به‌هر‌حال همیشه ژانرها و گونه‌های مختلفی از فیلم‌ها ساخته و اکران می‌شود؛ اما من معتقدم دو نوع فیلم وجود دارد.

 

فیلم‌هایی که در کنار مردم هستند و فیلم‌هایی که در مقابل آنهاست. فیلم‌هایی که در کنار مردم است، از نظر من فروششان تضمین‌شده است و فیلم‌های مقابل مردم محکوم به شکست‌اند. فیلم‌هایی از جنس «گشت ٢» که سعی کرده دغدغه‌های مردم را نمایش دهد و در کنار آن فضای شاد و مفرحی را ایجاد کند، طبعا بازخوردهای خوبی هم از مخاطب خواهد گرفت؛ چراکه مخاطب با فیلم همذات‌پنداری می‌کند و دغدغه‌هایش را در فیلم می‌بیند و بُغض‌شان فروخورده نشده. «گشت ٢» به مردم امید و لبخند می‌دهد و این اتفاق خوشایندی است.

 

 

‌ این موضوع که فیلم «گشت ٢» نماینده سینمای بدنه و تجاری است، تا چه حد برای شما خوشایند است؟

سینمای آماتور، تجربی و بدنه یا به‌نوعی حرفه‌ای از دسته‌بندی‌های انواع گونه‌های سینماست. سینمای آماتور یا هشت‌میلی‌متری قدیم یا فیلم‌های کوتاه، سینمای تجربی که اساسا دارای مضمون و ساختارهای متفاوتی هستند و درنهایت سینمای بدنه یا حرفه‌ای که بی‌راه نیست، اگر بگوییم سینمای دنیا به‌اصطلاح روی کاکل سینمای بدنه سوار است و به‌هرحال فیلم‌هایی از جنس «گشت ٢» نیز متعلق به همین سینماست و مخاطبان خودش را دارد.

 هدف شما شکستن رکورد فروش «فروشنده» بود؟

 

 

حقیقتا هدفی که بر مبنای آن فروش فیلم خاصی را بشکنیم، نداشتیم. هدف این بود که فیلم خوب دیده شود و فروش مناسبی داشته باشد.

 

اگر این فیلم در زمان اکرانش فروش خیلی از فیلم‌ها را شکسته، به دلیل استقبال تماشاچی بوده. حالا که صحبت از فیلم «فروشنده» شد، بگوییم که اگر هر فیلم دیگری رکورد فروش «فروشنده» را بزند یا اگر «فروشنده» با رقمی کمتر از چیزی که هست، می‌فروخت؛ هیچ‌چیز از شایستگی سینمای اصغر فرهادی و فیلم بی‌نظیرش کم نمی‌کرد. اینجا تنها بحث مخاطب مطرح است. سینمای اصغر فرهادی در سال‌های اخیر نماینده شایسته سینمای ایران در عرصه‌های بین‌المللی است و فروش بالای هیچ فیلمی در اکران از شایستگی فیلم‌های اصغر فرهادی کم نمی‌کند.

 

 

به‌هر‌حال در شرایط نابسامان اکران سینمای ایران، بحث آمار و ارقام فروش یکی از دغدغه‌های صاحبان فیلم‌ها است و بعضا اتفاقات و حواشی اکران فیلم‌ها و مسابقه بر سر رکورد‌شکنی همیشه بوده و خواهد بود، چقدر فتح‌کردن گیشه سینمای نوروز برای شما مهم بود؟

 

دیگران را نمی‌دانم و اساسا خیلی درباره کارگردان‌هایی که با این نیت به رقابت اکران وارد می‌شوند، کاری ندارم؛ اما فروش بالای «گشت٢» برای من مهم بود؛ به‌‌ دلیل‌ اینکه این فیلم مورد بی‌مهری بسیاری از مسئولان فرهنگی و هنری کشور قرار گرفت و به حقش نرسید.

 

«گشت ٢» بدون داشتن تیزر تلویزیونی و تبلیغات ماهواره اکرانش را آغاز کرد؛ بنابراین مشخص است که این فیلم پتانسیل خوبی برای فروش داشته. فیلم‌های دیگری که وارد عرصه رقابت نوروزی شدند، امتیازات ویژه‌ای داشتند؛ مثل فیلم «ماجرای نیمروز» که شاید روزی صد تیزر تلویزیونی داشت و مردم مدام نام این فیلم را از رسانه ملی می‌شنیدند یا فیلم «یک روز بخصوص» که تبلیغات داشت.

 

حتی سال گذشته فیلم «٥٠ کیلو آلبالو» با پخش تیزرهای ماهواره‌ای توانست بسیاری را متوجه اکرانش کند و فروش خوبی داشت؛ اما «گشت ٢» امکان تبلیغی مناسبی نداشت و به نظر من رسیدن به چنین فروشی جای افتخار دارد. اگر فیلم ما به اندازه «٥٠ کیلو آلبالو» تیزر ماهواره‌ای داشت، قطعا با فروش بالای ٢٥‌ میلیارد تومان به اکرانش پایان می‌داد و این فیلم با تکیه بر پتانسیلش در اکران می‌درخشید. متأسفم که «گشت ٢» از شرایط مساوی تبلیغات برخوردار نبود و پیش‌بینی من ردکردن رقم ٢٠‌ میلیارد در پایان اکران است و رسیدن به همین رقم رکورد عظیمی در سینمای ایران خواهد بود.

 

 

 

 

 

  • 9
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش