سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۴:۳۳ - ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۴۷۰۱
فیلم و سینمای ایران

احسان عبدی‌پور:

سینمای من به سمت خمودگی نخواهد رفت+ تصاویر

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «تیک‌آف» با اشاره به اینکه سینمایش قرار نیست به سمت خمودگی پیش برود، گفت: سینمایِ مطلوبِ من سینمایی نیست که با اتمام تیتراژ فیلم و خارج شدن از سالن، مخاطبش حال بدی داشته داشته باشد.

به گزارش ایران آنلاین، فیلم سینمایی «تیک آف» قصه چهار دختر و پسری است که در پایان یک جشن، شوخی شوخی راه می‌افتند تا از عقده‌های چندساله شان کام بگیرند. شوخی تا سرحد جنون. هر شرطی به جز مرگ….

 

فیلم سینمایی «تیک‌آف» جدیدترین ساخته عبدی‌پور نمایش خود را از ششم اردیبهشت ماه در سینماهای کشور آغاز کرده است که به همین بهانه گفتگویی با کارگردان آن انجام داده‌ایم.

 

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,تیک آف

 

*«تیک‌آف» مانند فیلم قبلی شما در جنوب کشور تولید شده است،‌ علاقه شما به اینگونه لوکیشن‌ها و البته شهرهای جنوب کشور و تسلط بر فرهنگ آنان از چه نشات می‌گیرد؟

 

من در جنوب بزرگ شدم و سی و چند سال آنجا زندگی کردم. خب مسلم است که در دسترس‌ترین جهان واژه‌ها و کاراکترها و قصه‌ها در قسمت جنوبی مغز من ساکنند. تصویرم از جنوب جایی است که زندگی و ماجراها بیرون از خانه‌ها است و آدم‌ها هنوز هم ارتباطات پیچیده‌ای با هم دارند.

 

*استفاده از لوکیشن‌های بیرونی بر خلاف اکثر فیلم‌های امروزی که به اصطلاح آپارتمانی شده‌اند یک ویژگی به شمار می‌آید؟ و شما هم آن را ترجیح می‌دهید؟

فیلم آپارتمانی چه بدی‌ای دارد؟ دارند اسکار می‌گیرند و چیز بدی هم نیست؛ اما من خودم زیاد در یک محیط بسته جا نمی‌گیرم. آدم‌ها و قصه در سرم جنب و جوش بیشتری دارند. با همه این‌ها سینما، قصه و کشف لایه‌های زندگی انسان ورای دسته‌بندی داخل یا بیرون آپارتمان است.

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,تیک آف

 

درست است که این نوع فیلم‌ها خوش‌ عکس‌تر هستند، عکس در آن‌ها تولید می‌شود، اکت در آن‌ها تولید می شود. این‌ها همه سر جای خود؛ اما اینکه با نام آپارتمانی بودن یک دسته فیلم را نقد منفی کنیم برای من جالب نیست. به هر حال هر قصه‌ای الزاماتی دارد و الزامات قصه‌های من بیرونی و در فضای باز بوده است.

 

*ساخت فیلم در فضای بسته و آپارتمان با لوکیشن‌های محدود، کار فیلمبرداری را راحتتر می‌کند، ‌این که شما لوکیشن در فضای باز و بیرونی را ترجیح می‌دهید تا چه اندازه برای شما و گروه سختی ایجاد می‌کند؟

اجرای این فیلم و فیلم «تنهای تنهای تنها»،‌ برای من کار سختی نبود. مشکل خاصی در اجرا نداشتم.

الگوهایم ساخته شده‌اند و همان‌ها را دنبال می‌کنم. درست مثل خیاطی است، خیاط هم هر بار که الگوی برش یک پیراهن را در نمی آورد!

 

*می‌توان گفت که تا امروز ساختار سینمایی شما ساختاری بیرونی بوده است و همه چارچوب سینمای احسان عبدی‌پور را با این نوع فضاها می‌شناسند، ‌آیا در آینده نوع دیگری از سینما در آثار شما خواهیم دید؟

 

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,تیک آف

 

هیچ چیزی در مورد آینده نمی‌دانم و نمی‌دانم که سال آینده چه چیزی من را درگیر خواهد کرد؛ اما یک موضوع را می‌دانم، آن هم این است که جهان سینمایی من به سمت خمودگی نخواهد رفت. سینمای مطلوب من سینمایی نیست که با اتمام تیتراژ فیلم و خارج شدن از سالن، مخاطب حال بدی داشته داشته باشد. من آدم امیدواری هستم و امیدوار خواهم ماند.

 

*چه شد که مهتاب کرامتی سرمایه‌گذاری فیلم «تیک‌آف» را بر عهده گرفت؟

در گفتگویی که به واسطه دوستی- خانم خسروی که گریمور کار هم بودند- داشتم، این ایده را برای آنها مطرح کردم. آن‌ها دوست داشتند و پای این کار ماندند. مجوز فیلمنامه خیلی سخت صادر شد و اگر نبودند من اینقدر برای فیلمنامه پایداری نمی‌کردم.

 

*از ابتدای نگارش فیلمنامه همین بازیگران را در نظر داشتید؟

خیر، می‌خواستم با بازیگران بومی کار کنم؛ اما نتیجه جلساتمان با تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار منتج به این شد که از این بازیگران استفاده کردم.

 

 

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,تیک آف

 

*در ابتدا عنوان فیلم«آه ای عبدالحلیم» بود، چرا تغییر کرد؟

دفتر تولید و پخش چنین تصمیمی گرفت.

 

*از زمان اکران راضی هستید؟

فکر نمی‌کنم زمان خوبی باشد زیرا در زمان انتخابات و امتحانات مدارس قرار داریم و شروع ماه رمضان هم نزدیک است.

  • 9
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش