شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۰:۴۵ - ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۷۱۱۱
فیلم و سینمای ایران

اکران افطار تا سحر، تجربه‌ای موفق که ...

 اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,جذب بیشتر مخاطبان در ماه رمضان
 شورای صنفی نمایش هنوز تصمیم قطعی برای اجرای طرح افطار تا سحر امسال اعلام نکرده است

طرح اکران افطار تا سحر در ماه رمضان امسال هنوز مشخص نشده است و در آخرین جلسه شورای صنفی اعلام شد که به زودی در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

 

 سال ۸۸ اولین دوره برگزاری طرح اکران «افطار تا سحر» در سینماهای کشور بود، طرحی که همانطور که از نامش پیداست به فیلم‌ها در ماه رمضان از بعد از افطار تا هنگام سحر فرصت اکران و به سینماداران اجازه می‌داد از زمان افطار تا سحر سینماها را باز نگه دارند و سانس‌های ویژه‌ای را برای حضور مردم در سینماها در نظر بگیرند.

 

این طرح به پیشنهاد علی سرتیپی و با هدف جذب بیشتر مخاطبان به سالن‌های سینما به شورای صنفی نمایش ارائه شد که در نهایت هم مورد قبول واقع شد. بر اساس این طرح فیلم‌های سینمایی که در حال نمایش عمومی بودند، در ماه مبارک رمضان در سانس‌های شبانه نیز به نمایش درمی​آمدند. ۷ سال از اجرای این طرح در ماه رمضان می‌گذرد و در این گزارش نگاهی داشتیم به اتفاقاتی که در ادوار گذشته در طول اجرای این طرح افتاده است.

 

سال ۸۸/ اجرای طرح

از سال ۸۸ بنا به تصمیم شورای صنفی نمایش این طرح که در همان سال با استقبال سینماروها نیز مواجه شد اجرا شد. گرچه در همان ابتدا مشکلاتی بر سر راه اجرایی شدن آن وجود داشت و تاییدیه گرفتن از اداره اماکن برای اجرای این طرح کمی اجرای آن را در ابتدا با مشکل رو به رو کرد اما پس از اجرا مورد استقبال واقع شد.

 

بسیاری از سینماگران که تا پیش از این، اکران ماه رمضان را فصل مرده می‌دانستند و تمایلی به اکران فیلم‌هایشان در این ماه به دلیل عدم استقبال مخاطبان نداشتند با اجرای این طرح حمایت و موافقت خودشان از اکران «اذان تا اذان» یا افطار تا سحر» را اعلام کردند و مخاطبان نیز با حضور در ساعات اجرای طرح نشان دادند که از این اکران ویژه خوششان آمده است.

 

سال ۸۹/ قهر حوزه هنری

سال ۸۹ که دومین سال اجرای این طرح بود نیز به خوبی سپری شد و استقبال از اکران فیلم‌ها تا ساعت ۳ نیمه شب همچنان ادامه داشت، با این تفاوت که با به اصطلاح جا افتادن این طرح میان مخاطبان سینما تعداد افرادی که از این طرح استقیال کردند نیز بیشتر شد و سینماها رونق تازه‌ای در ایام ماه رمضان به خود دیدند.

 

اما برخلاف انتظار بعد از پشت سر گذاشتن مشکلاتی که در اجرای طرح «افطار تا سحر» در سال اول به وجود آمد خیلی‌ها فکر می‌کردند این طرح امسال نیز بی سر و صدا ادامه پیدا می‌کند ولی با وجود استقبال مخاطبان حوزه هنری سالن‌هایش از سالن‌های اجراکننده این طرح کنار کشید.

 

حوزه هنری که در تهران پردیس سینمایی پرطرفدار آزادی و سالن‌های سینمایی چون استقلال، سپیده و بهمن را در اختیار دارد، از سالن‌های اجرا کننده طرح کنار کشید. با این حال یک اتفاق تازه دیگر در این طرح شکل گرفت و آن اکران فیلم‌های خاطره‌انگیز دهه ۶۰ و ۷۰برای نمایش در قالب این طرح بود و براساس هماهنگی​های صورت گرفته با اداره کل نظارت و ارزشیابی ابتدا اعلام شد هشت فیلم سینمایی «مادر» و «دلشدگان» به کارگردانی زند​ه ​یاد علی حاتمی، «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی، «اجاره‌نشین​ها»، «بانو» و«هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «یک بار برای همیشه» ساخته سیروس الوند، به صورت تک‌سانس در پردیس​های سینمایی اکران می​شوند، اما در نهایت فقط دو فیلم «مادر» و «هامون» به نمایش درآمدند که اکران این فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت با استقبال گسترده‌ای مواجه شد.

 

سال ۹۰/ شکستی غیرقابل باور در اکران

موافق‌ها و مخالف ها با طرح اکران «افطار تا سحر» همچنان بر سر مواضع خود بودند تا اینکه بنا بر اعلام علیرضا سجادپور رئیس اداره نظارت و ارزشیابی، قرار شد فیلم‌های جدید هم در این طرح اکران شدند و نتیجه این تصمیم اکران فیلم «یوسف پیامبر(ص)» بود که با فروش یک میلیون تومانی شکستی غیرقابل باور در این اکران را رقم زد. در مقابل این فروش ناچیز اما «ورود آقایان ممنوع» مخاطبان زیادی را در ماه رمضان به سالن سینماها کشاند.

 

سال ۹۱/ باز هم قهر حوزه هنری

شاید هیجان و شوری که مخاطبان سینما در سال‌های قبل برای تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌شان آن هم در نیمه شب داشتند کم کم فروکش کرد و به همین دلیل فیلم‌های اکران ماه رمضان در سال ۹۱ با وجود بلیت‌های نیم بها و سانس‌های ویژه نتوانست رمق چندانی را برای سینماها به همراه بیاورد. البته در این سال پیش از شروع اکران ویژه «افطار تا سحر» رئیس حوزه هنری اعلام کرد در طرح ویژه ماه‌رمضان سینماها شرکت نخواهد کرد.

 

سال ۹۲/ پرفروش شدن فیلم اصغر فرهادی

سال ۹۲ فضای کشور تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بود و طبیعی بود که پخش‌کننده‌ها تمایلی به اکران فیلم‌های مهم آن در ماه رمضان نداشته باشند. البته پیش از شروع ماه رمضان شورای صنفی نمایش قول اکران فیلم‌های خوبی را در این ماه داده بود که در نهایت این اتفاق تنها با نمایش فیلم «گذشته» اصغر فرهادی عملی شد و همین فیلم هم پرفروش ترین فیلم ماه رمضان نام گرفت. در این سال با توجه به اکران ضعیف و بی رمق که کم رونق شدن سینماها را به همراه داشت استارت ناموفق بودن طرح «افطار تا سحر» زده شد.

 

سال ۹۳/ استقبال از کمدی عطاران

بعد از تجربه نه چندان موفق سال ۹۲ و تنها پرفروش شدن فیلم اصغر فرهادی، «رد کارپت» رضا عطاران در میان فیلم‌های اکران ماه رمضان قرار گرفت تا گیشه سینما تکانی به خود ببیند. این فیلم با فروش نسبتا بالایش بار دیگر این معادله را که مردم از کمدی‌های خوب در هر زمانی استقبال می‌کنند مطرح ساخت.

 

اتفاق مهم دیگری که در سال ۹۳ و در فواصل اجرای این طرح افتاد اکران فیلم‌هایی غیر از فیلم‌هایی که سینماداران موظف به اکران آن هستند در سانس‌های ویژه بود. بر همین اساس غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد برای تنوع آثار اکران‌شده سینماها در روزهای ماه مبارک رمضان قرار شده که پس از خاتمه سانس موظف‌، سینماها فیلم دیگری را اکران کنند.

 

سال ۹۴/ رکوردشکنی «نهنگ عنبر»

اکران فیلم‌ها در سال ۹۴ بی حاشیه و بدون مشکل و مورد خاصی آغاز شد و در ادامه مخاطبان با استقبال بالایشان از «نهنگ عنبر» سامان مقدم که باز هم فیلمی کمدی بود نشان دادند که تمایلشان به این ژانر در سینما بیشتر است. بعد از استقبال از فیلم عطاران حالا نوبت سامان مقدم بود تا باعث شود سینماها با اکران بی‌رمق ماه رمضان خداحافظی کنند و سینمادارها تا پاسی از شب برای مخاطبان فیلم اکران کنند.

 

سال ۹۵/ همه چیز طبق روال گذشته

سال گذشته نیز شورای صنفی نمایش طبق روال سال‌های قبل اعلام کرد که سینماها می توانند علاوه بر نمایش فیلم هایی که به تازگی به اکران رسیده‌اند، فیلم هایی که از ابتدای سال ۹۵ در سینماهای کشور اکران شده اند و ۱۰ هفته نمایش آنها به پایان رسیده است ولی پرفروش بوده اند بار دیگر به نمایش گذارند.

 

البته این دسته از فیلم ها باید بعد از سانس های اصلی فیلم های روی پرده، نمایش داده شوند. همچنین بلیت سینماها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها فروخته شد و با این اوصاف سینما در این ماه نیز شاهد رونق خوبی بود و مخاطبان زیادی به تماشای فیلم‌های «اژدها وارد می‌شود» و «ایستاده در غبار» رفتند.

 

با وجود تمام افت و خیزهایی که اجرای طرح «افطار تا سحر» طی ۷ سال گذشته داشته اما بسیاری بر این عقیده‌اند که این طرح رونق را به گیشه سینما آن هم در ماه رمضان که سینماها معمولا خالی از تماشاگر بودند برگردانده است. باید منتظر ماند و دید با این اوصاف تصمیم شورای صنفی نمایش برای این طرح در سال ۹۶ چگونه است.

 

 

 

khabaronline.ir
  • 19
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش