دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳
۰۷:۲۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۴۶۶۰
فیلم و سینمای ایران

پیگیری یک اتفاق؛ چرا فقط فیلم‌های مورد انتقاد یک جریان خاص قاچاق می‌شود؟

تمام جنجال‌های سینمایی این سال‌ها...

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,قاچاق فیلم‌ها
ذبح، گردن زدن و آمپول هوا برای فیلم‌هایی که باید متضرر شوند!

بعد از دوران پُرتب و تاب قاچاق فیلم‌ها در دو‌سال آغازین دهه ٩٠، اگر چه یکی، دو فیلم دیگر نیز در سال‌های اخیر قربانی حرص برنامه‌ریزی‌شده قاچاقچیان شده بود، اما در کل به نظر می‌رسید از شیب این ماجرا کاسته شده و اقدامات انجام‌یافته برای جلوگیری از ادامه روند قاچاق مثمرثمر واقع شده است.

 

ماجرای قاچاق گشت ٢ و اتفاقات بعد از آن اما نشان داد که موضوع حل‌نشده قاچاق فیلم‌های سینمایی آتش زیر خاکستر است و هر لحظه می‌تواند به جنجال تازه‌ای منجر شود؛ جنجالی از جنس برخورد گزینشی و جناحی قاچاقچیان با فیلم‌هایی که روی پرده می‌آید. در سال‌های اخیر جدی‌ترین جنجال‌های ایجاد شده پیرامون قاچاق فیلم‌ها مربوط بوده است به فیلم‌هایی چون گشت ٢، فروشنده، عصبانی نیستم، ابد و یک روز، یک دزدی عاشقانه به کارگردانی امیرشهاب رضویان و ٥٠ کیلو آلبالو و این احتمال را که قاچاقچیان هدفی به‌جز کسب درآمد دارند و می‌خواهند به هر ترتیب ممکن به فروش برخی فیلم‌ها لطمه بزنند، برجسته‌تر و آشکارتر پیش چشم می‌آورد.

 

نکته جالب این است که این اتفاق در فاصله رسیدن فیلم به شبکه نمایش خانگی، زمانی که به دلایل مختلف فیلم به برخی ارگان‌ها ارایه می‌شود، رخ می‌دهد. در مورد فیلم‌های قاچاق‌شده در یک‌سال اخیر نکته مهم دیگر فروش بسیار بالای این فیلم‌هاست. درواقع در یک‌سال اخیر گشت ٢ همزمان با فروش نزدیک به ٢٠‌میلیارد تومان و فروشنده و ٥٠ کیلو آلبالو نیز با فروش بیش از ١٥‌میلیارد تومان به صورت غیرقانونی منتشر شده‌اند.

 

نکته مشترک بین این سه فیلم هم این‌جاست که هر سه فیلم‌ در زمان اکران با سروصدا و جنجال‌هایی از جانب یکی از طیف‌های سیاسی کشور مواجه بوده‌اند و چه پیش از نمایش عمومی و چه در زمان اکران انگ‌ها و برچسب‌های مختلفی را به خود دیده‌اند. فراموش نکرده‌ایم ماجراهای گشت ٢ را که به آتش زدن کارت کارگردانی سعید سهیلی هم انجامید؛ که فیلم چگونه در زمان نمایش در جشنواره جنجال‌ساز شد و بعد از آن نیز مسعود فراستی چگونه در مجلس با مستهجن نامیدنش خواستار توقیف آن شد.

 

این را هم فراموش نکرده‌ایم که گشت ارشاد اصلی هم در زمان اکران چگونه جنجالی شد و درحالی‌که داشت تک‌تک رکوردها را پشت سر می‌گذاشت، به‌ناگاه با نظر کمیسیون فرهنگی مجلس از پرده‌ها پایین کشیده شد. شاید به این دلیل باشد که از همان نخستین روز قاچاق این فیلم، سعید سهیلی حاشیه‌سازی‌های قبلی را با صراحت تمام با قاچاق فیلمش مرتبط دانسته و مدعی است چهره‌های آشنایی پشت این جریان هستند که حمایت بسیاری نیز از آنها می‌شود. از آن عجیب‌تر مسائلی بود که درباره فیلم ٥٠ کیلو آلبالو اتفاق افتاد و نسخه قاچاق این فیلم درست پیش از ارایه آن به شبکه نمایش خانگی به بازار آمد.

 

فراموش نکرده‌ایم روزهای اکران این فیلم را که چگونه برخی رسانه‌ها به این فیلم لقب فیلم مبتذل و مستهجن دادند؛ یا چگونه در زمان اکران فیلم بسیج دانشگاه امام صادق کاسه آلبالوی فاسدی را به حجت‌الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی پیشکش کرد و بعد از آن علی جنتی، وزیر ارشاد بعد از دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی دستور توقف اکران فیلم را داد. نکته جالب در مورد قاچاق این فیلم این‌که ٥٠ کیلو آلبالو که جزو فیلم‌های پرفروش به حساب می‌آمد، انتشار نسخه قاچاق آن سیل دانلود و کلیک‌های بسیاری را روانه سایت‌های ارایه‌دهنده این‌ نسخه‌های غیرقانونی می‌کرد، اما قاچاقچیان تا صدور مجوز شبکه نمایش خانگی فیلم صبر می‌کنند تا آسیب ملموس‌تری به سازندگان فیلم وارد کنند.

 

درباره فروشنده نیز می‌شود با این تحلیل مواجه شد. هنوز این فیلم به نمایش درنیامده بود که رسانه‌های مختلف یک طیف شروع به موضع‌گیری علیه آن کردند. درواقع به گفته سایت آی‌سینما زمانی که هیچ‌کدام از این منتقدان سرسخت این فیلم‌ را ندیده بودند، آخرین ساخته فرهادی متهم به سیاه‌نمایی و ترویج بی‌غیرتی شده بود؛ اتهام‌هایی که کمتر از سوی منتقدان به‌اصطلاح باکلاس جدی گرفته شد. نکته جالب این‌که در مورد این فیلم نیز مسعود فراستی، سردمدار نقدها علیه این فیلم به قول خودش ماقبل بد شد و بعدتر هم با تمسک به مورد نرمالی چون حضور خواهر امیر قطر به‌عنوان سرمایه‌گذار، بهانه دیگری دست منتقدان سیاسی افتاد.

 

این انتقادات اما کارگر نیفتاده بود و فروشنده اصغر فرهادی با فروش بیش از ١٥‌میلیارد تومان عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌ سال را از آن خود کرده بود که آن اتفاق افتاد و نسخه قاچاق آن منتشر شد. آن‌طور که منطق حکم می‌کند با همه تدابیری که صاحبان آثار به خرج می‌دهند، اوایل اکران فیلم و در طول آن احتمال دسترسی قاچاقچیان به فیلم بعیدتر از روزهای پایانی اکران است. به‌خصوص که در این مدت، فیلم باید به ارگان‌های مختلف یا برای تبلیغات به برخی نهادها ارایه شود. به همین دلیل است که با وجود مراقبتی که علی سرتیپی، پخش‌کننده «فروشنده» از آن صحبت کرده بود، باز هم نسخه‌ای از این فیلم کمی قبل از ارایه آن به شبکه نمایش خانگی وارد بازار شد.

 

درباره عصبانی نیستم نیز می‌توان همین حرف‌ها را زد و حتی فیلم‌های قدیمی‌تری چون مارمولک و... راستی دلیل این‌که فیلم‌های قاچاق شده بیشتر متعلق به فیلمسازان مرتبط با یک جناح دیدگاهی و نگرشی هستند، چیست؟ آیا گزینش خاصی در کار است یا این اتفاق فقط به این دلیل ساده رخ می‌دهد که در بین فیلم‌ها و فیلمسازان آن طیف دیگر نمی‌توان فیلمی یافت که نسخه قاچاقش مورد توجه مردم قرار گیرد و به قولی به ریسک قاچاق بیارزد؟

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 16
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش