شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۰۷:۵۷ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۵۸۴۹
فیلم و سینمای ایران

محمدمهدی حیدریان عمل به وعده‌ها را جدی گرفته است

٢١ حکم در یک روز

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,محمدمهدی حیدریان

به گزارش شهروند، عمر حضور رئیس سازمان سینمایی در وزارت ارشاد به چند ماه نرسیده؛ این مقام، انجام وعده‌های روزهای نخست ورودش را آغاز کرده است. بعد از رفع توقیف چند فیلم که از میان آنها مادر قلب اتمی روی پرده آمده و زادبوم همزمان اکرانش مشخص شده؛ ظاهرا این‌بار محمدمهدی حیدریان به فکر همدل و هم‌جهت کردن زیرمجموعه‌اش با هدف شدت و سرعت بخشیدن به انجام وعده‌هایش افتاده است.

 

کلید خوردن تغییرات وسیع و پرتعداد مدیران میانی سازمان سینمایی را فقط و فقط با این دید می‌توان تحلیل کرد.رئیس سازمان سینمایی که مدت‌هاست وعده‌های بلندپروازانه‌ای در زمینه سینما می‌دهد، روز گذشته در نخستین قدم برای تسهیل و تسریع روند رسیدن به افق‌های مدنظرش سونامی عظیمی ایجاد کرد و مدیریت زیرمجموعه‌های مهمی را در سازمان سینمایی تغییر داد. تغییراتی که با توجه به شدت و گستردگی‌شان و این حقیقت که در یک روز ٢١ میز را با تلاطم مواجه کرده، می‌تواند خبر از اتفاقات و تصمیمات تازه‌ای در روزها و ماه‌های آینده‌ داشته باشد.

 

در واقع می‌توان گفت بنا به اخبار منتشر شده از تغییرات مدیران سازمان سینمایی، بیشتر شنیده‌های یکی، دو هفته اخیر درباره عزل و نصب‌های حتمی سازمان به واقعیت بدل شد و در مهمترین جایگزینی صورت‌گرفته، حبیب ایل‌بیگی که صحبت‌هایی درباره اختلافش با حیدریان شنیده می‌شد، از معاونت نظارت و ارزشیابی رفت و ابراهیم داروغه‌زاده جایگزین او شد.

 

ایل‌بیگی نیز به‌عنوان قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی به گفته حیدریان با هدف استقرار سازمان‌های تولید و راه‌اندازی معاونت یا بخش اقتصادی یعنی تامین سرمایه‌های مورد نیاز برای سینما، بخش کودک و استقرار و تجدید برنامه و تعریف سازمان سینمای کودک نقل مکان کرد.

 

داروغه‌زاده همان مدیری است که در دولت دهم مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری بود و ‌سال ٩٢ نیز از معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی استعفا کرده بود.

 

محمدمهدی حیدریان در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی در زمان اعلام این تغییر، البته کمترین اشاره‌ای به اختلافاتش با ایل‌بیگی نکرد: حبیب ایل‌بیگی از دوستان باسابقه‌ای است که در طول این سال‌ها با فاصله و بی‌فاصله با ما همکاری داشته است و در این مدت حملات، ناجوانمردی‌ها و بی‌انصافی‌های زیادی در حق وی شد، اما او از سینما دفاع و در بسیاری از جاها از سینما مراقبت کرد.

 

همان‌طور که مطلع هستید معاونت ارزشیابی و نظارت همیشه باید مواظب باشد، زیرا جای حساسی است که محصول کار و فرآیند تولید در سینمای حرفه‌ای در آن تبلور پیدا می‌کند و جایی است که باید بسیار با سینما رفاقت کند. به‌هرحال دکتر داروغه‌زاده را با وجود این‌که وی انجام کار را به خاطر جنس آن به سختی پذیرفتند، انتخاب کردیم.

 

همه ما باید به ایشان کمک کنیم تا در این امر از توانایی ایشان استفاده کنیم زیرا صیانت و حراست از چهره تصویری بخش فرهنگ، ایجاد تعادل، تنظیم بازار و مراقبت از جریان نیروی انسانی همه در این حوزه قرار دارد. همچنین تدوین و اتخاذ و نگارش سیاست‌ها در این‌جا شکل می‌گیرد و در این حوزه حاکمیت انتظاراتی دارد که باید به آنها واقف باشیم. باید با تعاملات به فهم مشترکی برسیم.

 

ایل‌بیگی البته تنها قربانی شتاب حیدریان برای رسیدن به روزهایی بهتر در سینما نبود. در همین جلسه مهدی یزدانی نیز حکم مدیرعاملی موسسه رسانه‌های تصویری را دریافت کرد و به عبارت بهتر فعالیت مصطفی ابطحی در این موسسه به پایان رسید.

 

در بخشی از حکم حیدریان به ماموریت ایجاد تعامل مهدی یزدانی در همراهی با نهضت تولید محتوا و تقویت نمایش خانگی، توسعه فعالیت سامانه VOD، ایجاد بازارهای جدید مکمل داخلی و خارجی و... اشاره شده است.

 

محمدمهدی حیدریان در این‌باره گفت: مهدی یزدانی که از دوستان باسابقه ما در رسانه‌های تصویری بود، به‌عنوان مدیرعامل این موسسه انتخاب شده است. کاری که دکتر مصطفی ابطحی در موسسه رسانه‌های تصویری انجام می‌داد درست بود، اما انتظارات ما با توجه به رویکرد جدیدمان خیلی بیشتر بود، لذا شرح وظیفه‌ای جدید نوشته شد.

 

رئیس سازمان سینمایی درباره انتظاراتش از این موسسه خاطرنشان کرد: بازارهای جدید و موجود، صیانت از مال و اموال و دارایی و حقوق مولفان و سرمایه‌گذاران حوزه تصویر از مهمترین ماموریت‌های موسسه رسانه‌های تصویری است و سر و سامان دادن و تنوع‌بخشی و البته افزایش کمی محصولات حوزه نمایش خانگی از وظایف جدی موسسه است.

 

در دو حکم دیگر نیز حیدریان با تقدیر از نصرت‌الله مرادی، رمضانعلی حیدری خلیلی را به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع منصوب کرد و البته محمود اربابی نیز به‌عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی منصوب شد تا ماموریت تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی سینمای ایران را در کنار ماموریت‌های مهم دیگر به سرانجام برساند.

 

حیدریان درباره تغییر انجام شده در توسعه مدیریت و منابع نیز گفت: ابتدا قصد داشتیم از نصرت‌الله مرادی در همین جایی که حضور داشت کمک بگیریم، اما نظر وزیر بر تغییر بود. وی در ستاد اقتصادی سازمان و هم به‌عنوان مشاور در کنار ما حضور دارند و رمضانعلی حیدری خلیلی به جای وی مستقر می‌شود. امیدواریم  با این تغییر به سازماندهی مورد نظرمان در سازمان برسیم.

 

در دیگر احکام صادر شده سیدرضا میرکریمی به‌عنوان عضو هیأت امنای موسسه رسانه‌های تصویری، مدرسه ملی سینما و مشاور امور بین‌الملل انتخاب شد. علیرضا تابش به‌عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی برای دو‌سال آینده در مقامش ابقا شد و همچنین عضو هیأت امنای مدرسه ملی سینما نیز شد.

 

حیدریان همزمان با ابقای تابش در ساختار فارابی گفت: فارابی متناسب با نیازهای جدید حرکت می‌کند و اگر پوست انداختن آن مانند سینما نشود مانند سایر پدیده‌ها که نمی‌توانند خود را بازتولید کنند به نتیجه نمی‌رسد.

 

به همین دلیل حبیب ایل‌بیگی را با مشورت‌هایی که داشتیم به‌عنوان قائم‌مقام در بنیاد سینمایی فارابی انتخاب کردیم. علاوه بر این تغییرات، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز به‌عنوان عضو هیأت امنای موسسه رسانه‌های تصویری و مدرسه ملی سینما انتخاب شد و محمد اربابی نیز به‌عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و عضو هیأت امنای مدرسه ملی سینما وظایف مهمی گردن گرفت.

 

این همه تغییرات وسیع و گسترده در سازمان سینمایی درحالی صورت می‌گیرد که تا زمان معرفی وزیر جدید برای کرسی وزارت ارشاد و کسب رأی اعتماد از مجلس کمتر از سه ماه فرصت باقی است.

 

در شرایطی که به‌طور قطع به یقین هنوز مشخص نیست آیا سیدرضا صالحی امیری بار دیگر حوزه ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی را از آن خود خواهد کرد یا خیر؛ باید دید ایجاد چنین سونامی تغییراتی می‌تواند سازمان سینمایی را بهتر به‌سوی اهدافش رهنمون کند یا این‌که بهتر بود حیدریان این تغییرات را سه ماه دیگر به انجام می‌رساند؟ زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد.

 

پولاد امین

 

 

  • 16
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش