سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۰۰:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۶۱۵۷
فیلم و سینمای ایران

بهمن فرمان آرا:

«دل دیوانه» در مرحله ساخت موسیقی است/نگارش فیلمنامه زندگی «فروغ»

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,فرمان آرا
بهمن فرمان آرا گفت: فیلم دل دیوانه را در بهمن ماه تمام کردم که مونتاژ و صداگذاری آن به پایان رسیده و موسیقی آن در حال ساخت است.

به گزارش  مهر، بهمن فرمان آرا عصر چهارشنبه در نشست تخصصی سینما که به همت کانون عکس سینمای جوان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، در پاسخ به این سوال که حساسیت وی برای آثار اقتباسی از کجا ناشی می شود، اظهار داشت: برای نسل من کتاب دریچه‌ای به جهان بود چراکه رادیو فقط در ساعت خاصی برنامه داشت و تنها هفته ای یک بار به سینما می رفتیم.

 

وی با توجه به اینکه تحصیلات سینمایی خود را در سنین نوجوانی در آمریکا آغاز کرده است به این مطلب اشاره کرد که در سینمای آمریکا اقتباس متداول است و افزود: من به طور مداوم کتاب می خواندم و به دنبال نوشته ای خاص بودم تا اینکه سه نفر از بزرگان به من هم زمان شازده احتجاب نوشته گلشیری را پیشنهاد کردند.

 

کارگردان، نویسنده و تهیه کننده مطرح کشورمان با بیان اینکه پس از طی ماجراهایی اجازه ساخت فیلم شازده احتجاب را از  گلشیری دریافت کرده است که سند آن در موزه سینما وجود دارد، ابراز داشت: ما به اتفاق هم فیلمنامه شازده را نوشتیم و برخی شخصیت ها را حذف یا ادغام کردیم.

 

وی با بیان اینکه داستان شازده احتجاب بسیار سینمایی بود و پس از مطالعه علاقه به ساخت آن پیدا کردم، ادامه داد: به جز یکی دو سکانس از شازده احتجاب، مابقی فیلم  در خانه کنسولگری انگلیس در اصفهان ساخته شد. شیشه های خانه رنگی بود و یکی از دلایلی که خواستم فیلم سیاه و سفید باشد این بود که حس می کردم شیشه های رنگی فضا را می شکند.

 

فرمان آرا در پاسخ به این سوال که آیا فیلم های مستند خود را تحت تاثیر دهه ۴۰ که دوران خوبی در مستندسازی بود، ساخته است، تاکید کرد: من خود را جزو دوران طلایی مستتدسازی نمی دانم، من کارمند تلویزیون بودم و باید این نوع فیلمها را می ساختم در حالیکه علاقه و تحصیلات من در حوزه سینمایی بود.

 

وی به نحوه دریافت پروانه نمایش پرداخت و تصریح کرد: تا دو سال و نیم با وجود امتحان کردن اسم های مختلف نتوانستیم پروانه دریافت کنیم. پس از آن، فیلم با اسم یک گور برای دو زن پروانه ساخت گرفت.

 

کارگردان مطرح کشورمان با بیان اینکه نویسنده در این نسخه از فیلم به نام همسر من بوده است، اظهار داشت: این نسخه در موزه سینما موجود است، نکته جالب اینکه شازده احتجاب را با اسم و نویسنده دیگر توقیف کردند اما از همسرم تقدیر و پیشنهاد نگارش چند سناریوی دیگر را نیز به وی دادند.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس است که می خواهم به شما بگویم برای موفقیت در سینما ۲۵ درصد استعداد، ۱۵ درصد پارتی و ۶۵ درصد پوست کلفتی نیاز  است، اگر تحمل سختی ها را نداشته باشید، موفق نمی شوید.

 

فرمان آرا در پاسخ به این سوال که شما در زمان حکومت پادشاهی از رفتن شاهان در فیلم شازده احتجاب حرف زدید،  آیا پیش بینی توقیف آن را می کردید، گفت: خاطره جالبی در این ارتباط دارم، در آن زمان و پس از نمایش فیلم و دریافت جایزه در جشنواره، من را به شاه معرفی کردند. وی در این دیدار به من گفت که این تنها فیلم ایرانی است که سه بار مشاهده کرده است، وقتی وی متوجه نشود که این فیلم ضد وی بوده می توانستیم گرفتن پروانه آن را با نام دیگر انتظار داشته باشیم. 

 

وی درباره میزان همکاری خود با گلشیری در زمینه نوشتن این فیلمنامه گفت: ما در زمینه تغییر ساختار این داستان صحبت و دو سال با هم کار کردیم تا چهار صفحه اولیه فیلمنامه را به ۲۵ صفحه رساندیم و در ادامه نیز آن را ۸۵ به صفحه افزایش دادم.

 

کارگردان کشورمان با اشاره به اینکه برای ساخت فیلم شازده احتجاب نیازمند عکس های قدیمی بودم، گفت: آقای تهامی در میدان بهارستان عکاسی داشت و در ویترین آن عکسهایی قدیمی از برخی چهره ها داشت.

 

وی اضافه کرد: عکس های اولیه آن موقع به شکل شیشه عکس بود و وی تا یک ماه در روزهای میان هفته هر بار ۵۰ شیشه های عکس برای من می آورد که از آن میان تعدادی را انتخاب و  در ساخت فیلم استفاده کردم.

 

فرمان آرا در ارتباط با مقطعی که به عنوان تهیه کننده فعال بوده است، گفت: زمانی که شازده احتجاب را در فستیوال کن نمایش می دادند پس از جلسه سوال و جواب، فردی به من پیشنهاد داد مدیریت شرکت گسترش صنایع فیلم ایران را به عهده بگیرم اما تا دو سال نباید کار سینمایی کارگردانی می کردم، بدین ترتیب فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردم.

 

وی تصریح کرد: شاید ۹۹ درصد افرادی که جای من قرار می گرفتند به این پیشنهاد جواب رد می دادند اما این شرکت فرصتی در اختیار سینمای ایران می گذاشت که حاضر به گذشت از آن نبودم چراکه حاضر به تهیه امکانات جدید فیلمسازی بود.

 

کارگردان سینما اضافه کرد: روزی که کیارستمی پنج خط از داستان گزارش را تعریف کرد به وی گفتم که فیلمنامه آن را بنویسد و آن را می سازم، هنوز که هنوز است چهره وی را در این زمان فراموش نمی کنم که تعحب کرده بود که چگونه با بیان پنج دقیقه از فیلم حاضر به ساخت آن شده ام.

 

فرمان آرا با بیان اینکه تنها فیلمی که در مقام تهیه کننده چندبار بر سر صحنه ساخت فیلم حاضر شده است، ملکوت است، گفت: من همواره از این افراد حمایت می کردم چراکه کارگردان معتبر نیاز به تهیه کننده آشنا با این مسایل را نیز دارد.

 

وی با اشاره به اینکه با وجود حضور در سینمای آمریکا حاضر به ساخت فیلمی برای هالیوود نشده است، تاکید کرد: من دوست دارم برای ملت ایران فیلم بسازم و این در حالی است که آنجا باید حتما چیزی بر ضد ایران می ساختم.

 

کارگردان و تهیه کننده سینما  در ارتباط با شخصیت کیارستمی اظهار داشت: وی هنرمندی با استعداد و چندوجهی، نجار درجه یک و عکاس خوبی بود.

 

وی با بیان اینکه سینمایی که کیارستمی پس از خانه دوست کجاست سینمایی یک درصدی است چراکه ۹۶ درصد دوست داران سینمایی می خواهند فیلم داستانی بسته به سلیقه خود ببینند، بیان داشت: کیارستمی با این احساس که با نابازیگران کار کند فیلم می ساخت و انسانی استثنایی بود.

 

فرمان آرا تصریح کرد: مهربانی وی شاید محسوس نبود اما بسیار با ظرفیت بود و سینمای وی الفبای جدیدی برای سینما نوشت. 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با عکس و سینما گفت: عکس زیربنای سینماست، ممکن است ده نفر از یک صحنه فیلم بگیرند اما مهم ترین چیز در این میان زاویه دیدی است که قابل حس و زنده باشد.

 

کارگردان کشورمان عدم استقبال از سینمای اقتباسی را به دلیل عدم تمایل تهیه کننده ها و نبود درک درست از داستان برشمرد.

 

وی در ارتباط با احساس خود در ارتباط با گلشیری گفت: ۱۷ سال از مرگ گلشیری می گذرد اما زخم آن در دل من است، رفاقت تنها چیزی است که در یاد و خاطره ها می ماند.

 

فرمان آرا سینمای ایران را سیار موفق ارزیابی کرد و تاکید کرد: در سینمای جهان آمریکا همیشه حرف اول را می زند چرا که بازار نخست جهان را دارد، آمریکا ۳۵ هزار سینما دارد و بیشتر درآمد جهان از سینما را کسب می کند.

 

وی اضافه کرد: عشقی که در سینمای ما و استعدادی که وجود دارد بی نظیر است اما زبان ما مهجور است در نتیجه نمی توانیم جهانی شویم چراکه از فیلم زیرنویس دار استقبال چندانی نمی شود.

 

کارگردان کشورمان تصریح کرد: جایگاه سینمای ایران از نظر استعداد درجه یک است و چنین عشقی با سینما را همانند ایران را تنها در کوبا شاهد هستیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رنسانسی در مملکت ما از سال ۳۰ تا کنون رخ داده است، گفت: امروز جایگزینی برای برخی از این نویسندگان ادبی یا بازیگران نداریم، بزرگان فرهنگی ما در آن عصر رنسانس تکرار پذیر نیستند اما در مملکتی که این همه جوان دارد مثبت بیاندیشیم و کار کنیم.

 

فرمان آرا در ادامه با اشاره به آخرین فیلم هایی که کارگردانی کرده است، ابراز داشت: «دل می خواهد» از آخرین کارهای من و سه سال است پروانه دریافت نکرده است. همچنین «دل دیوانه» را در بهمن ماه تمام کردم که مونتاژ و صداگذاری آن به پایان رسیده و موسیقی آن در حال ساخت است. 

 

وی افزود: فیلمنامه ای اقتباسی به نام «زندگی فروغ» را نیز در دست دارم.  

 

این کارگردان کشورمان در بخشی از سخنان خود یادی از زاون قوکاسیان کرد و اظهار داشت: وی دوست نزدیک من و از چهره سینمایی مطرح اصفهان و کشور بود که جای وی همیشه خالی است، زاون سرزنده و مشتاق و شیفته کارهای هنری و آموزش به جوانان بود.

 

 

  • 15
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش