دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۱۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۰۱۳۴
فیلم و سینمای ایران

هاشم خان دماوندی از شهرزاد می گوید

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,مهدی سلطانی سروستانی
بازیگر نقش «هاشم خان دماوندی» معتقد است که کیفیت و منزلت ھر قسمت از «شھرزاد»، بدون ھیچ اغراقی بالاتر از برخی از فیلم‌ھای سینمایی است.

به گزارش میزان، «مهدی سلطانی سروستانی» درباره حضورش در این نقش‌ها اظهار کرد: قطعا انتخاب نقش‌ھای مسن، تنھا علاقه من نیست. البته بازیگری، یعنی ویژگی‌ھایی از یک شخصیت را ارایه دھی که ممکن است با خودت تفاوت‌ھایی داشته باشد و «سن» ھم یکی از آن شاخصه‌ھاست. اما اینکه یک بازیگر ممکن است بارھا نقش مسن‌تر از خودش را بازی کند، ممکن است دلایل متعددی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: اول اینکه پیشنھاد دھنده‌ھایی که بازیگر را نمی‌شناسند ممکن است با دیدن نقشی از او با گریم مسن‌تر، او را مسن تصور کنند. دوم ممکن است بازیگری در یک نقش قابل قبول عمل کرده باشد و چون پیشنھاد دھنده از طریق ھمان نقش با بازیگر آشنا شده است و از رزومه، سابقه و یا توانایی‌ھای دیگر او آگاھی ندارد، پیشنھاد ھمسان و مشابه می‌دھد.

 

سوم ممکن است نقشی نیاز به توانایی‌ھای جسمانی داشته باشد که برای افراد مسن دشوار است. این مورد بیشتر در تئاتر ممکن است رخ دهد، زیرا تئاتر به دلیل دارا بودن ویژگی‌ھای خاص، نیاز بیشتری به توانایی‌ھای جسمانی بازیگر دارد، برای ھمین شما در تئاتر بیشتر شاھد نقش‌ھای مسنی ھستید که جوانترھا بازی می‌کنند.

 

بازیگر نقش «هاشم خان دماوندی ادامه داد: مورد چھارم این است که برای مثال شاخصه‌ھای فیزیکی و رفتاری مثل طنین صدا و یا استیل، تمایل پیشنھاد دھنده‌ھا به دعوت از یک بازیگر در یک نقش خاص را بیشتر کند. اما، دلیل انتخاب نقش توسط من، به طور قطع کیفیت آن به لحاظ شخصیت پردازی بوده است و من ھیچکدام از آنھا را از سر اجبار و نیاز انتخاب نکرده‌ام.

 

البته نقش‌ھای ھمسن خودم ھم پیشنھاد می‌شوند و گاھی با توجه به کیفیت نقش و سلیقه خودم آنھا را پذیرفته‌ام، مانند سرگرد کامفر در سریال کیمیا، سرگرد امجد در فیلم سینمایی ملکه ، محسن پدیده در سریال ھفت سنگ، فیلم سینمایی سایه روشن در نقش دودکار و ...

 

سلطانی با اشاره به اینکه افرادی مثل ھاشم خان در ھر دوره‌ای وجود دارند، عنوان کرد: چنین افرادی در ھر دوره‌ای وجود دارند، ممکن است سبک زندگی‌شان فرق کنند ولی وجود دارند. اما اینکه من از کسی که ما به ازای خارجی دارد تقلید کرده باشم خیر اینگونه نیست.

 

من اصولا برای ارایه نقش‌ھایم از قوه تخیّلم استفاده می‌کنم. شرایط محیطیِ مفروضِ نقش، که توسط نویسنده و کارگردان پیشنھاد شده است را ارزیابی و سپس سعی می‌کنم دریافت‌ھای ذھنی‌ام را بازآفرینی و یا به عینیت تبدیل کنم، ھاشم خان ھم از این غائله مستثنی نیست.

 

این بازیگر با تاکید بر اینکه شخصیت هاشم در فصل دوم هیچ تغییری پیدا نمی‌کند، افزود: شخصیت ھیچ کسی تغییر نمی‌کند فقط ممکن است به واسطه قرار گرفتن در موقعیت‌ھای متفاوت، بخش پنھان دیگری از شخصیتش آشکار شود. ھاشم خان ھم با قرارگرفتن در موقعیت‌ھای جدید رفتارھای متناسب با شخصیتش را بروز می‌دھد، سورپرایزھایی ھم ممکن است داشته باشد اما جدا از کاراکترش نیست.

 

سلطانی ادامه داد: ایجاد فاصله زمانی میان فصل اول و دوم ممکن است وحدت و یکپارچگی نقش را از بین ببرد، اما سلطانی معتقد است این‌طور نیست و بیان کرد: بازیگرھا ممکن است یک دستیِ زندگیِ عادیِ خودشان را فراموش کنند، ولی زندگی نقش را ھرگز! آنھا اینگونه تعلیم دیده‌اند. بسیاری از بازیگرھا ٢ سال که سھل است ٢٠ سال ھم وقفه بیفتد محال است که یک دستی ِآنرا فراموش کنند، زیرا آن را آفریده‌اند و با آن ماه‌ھا بلکه سال‌ھا زندگی کرده‌اند. 

 

وی با بیان اینکه بازخوردهای مردمی نسبت به سریال شهرزاد مثبت بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه بازخوردھا خوب بوده‌اند و مردم لطف زیادی به مجموعه داشته‌اند. استقبال زیاد از این سریال نشانه رضایت بالای مردم از آن است که قطعا باعث افتخار سازندگانش است. البته گاھی نقدھایی ھم در رابطه با بخش‌ھای مختلف وجود داشته است که بعضا درست و بجا بوده‌اند که دست اندرکاران فصل دوم از جمله بازیگران و کارگردان قطعا به آن توجه خواھند کرد تا در فصل دوم بر کیفیت کار افزوده شود.

 

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال پیش‌بینی خودش از استقبال مردم نسبت به فصل دوم چیست، عنوان کرد: خوشبختانه سعی و تلاش سازندگان برای ارایه یک کار خوب و احترام گذاشتن به وقت و شعور بیننده در فصل یک، باعث شده متقابلا احترام و اعتماد از جانب بیننده ھم نسبت به این سریال و سازندگانش ایجاد شود.

 

این اتفاق بی‌اھمیتی نیست و به راحتی هم به دست نمی‌آید و قطعا تولید کنندگان قدر این را می‌دانند. اساسا ھمین امر باعث شد تا سازندگان دست به تولید فصل دوم بزنند. امیدوارم استمرار توجه به کیفیت و احترام به مخاطب در فصل دوم نیز باعث شود قسمت‌های بعدی مورد استقبال مردم قرار گیرد.

 

سلطانی دلیل مورد توجه قرار گرفتن شهرزاد را در روحیه و انرژی می‌داند که دست اندرکاران برای آن گذاشته‌اند، او دراین‌باره اظهار کرد: وقتی یک قصه خوب که توسط نویسندگان خوب نوشته شده و توسط کارگردانی خوب ساخته شده باشد و ھمکاران بازیگرم ھم به خوبی از پس نقشھای‌شان بر آمده باشند و گروه‌ھای طراحی، فنی، تولید و تبلیغات ھم کارشان را به خوبی انجام داده باشند، اگر آن کار با موفقیت مواجه نشود آن وقت است که جای تعجب دارد. 

 

وی ادامه داد:«شعر تحویل من نده» در شهرزاد تکه کلام هاشم‌خان بود، البته او در مجموعه‌های مختلفی که در آن ها ایفای نقش کرده است هم تکه کلام‌هایی داشته است، خودش درباره این تکه‌کلام‌ها که اتفاقا هم معروف می‌شوند، گفت: این تکه‌کلام‌ها از تعامل یا داد و ستدی بین نویسنده، کارگردان و بازیگر به وجود می‌آیند.

 

اما آن چیزی که در رابطه با تکه‌کلام بسیار اهمیت دارد، این است که خوب انتخاب شود و درست و به اندازه و در زمان مناسب نیز ارائه گردد. در غیر این صورت ممکن است به یک واژه لوس و نچسب تبدیل شود. 

 

این بازیگر که تجربه حضور در سینما، تئاتر و نمایش خانگی را دارد، درباره تفاوت‌های این مدیوم گفت: در تئاتر، لذت و فایده‌ای که بازیگر یا اجراکنندگان از اجرا می‌برند بیشتر از تماشاگران است. در سینما و تصویر این رویداد برعکس است، یعنی لذتی که بیننده می‌برد بیشتر از بازیگران است، مگر زمانی که بازیگر بعد از اتمام کار، خود در جایگاه بیننده قرار گیرد و این یکی از مھمترین تفاوت‌ھای بازیگری در مدیوم تئاتر و سینما و یا تصویر است. 

 

سلطانی خاطرنشان کرد: در قدیم به دلیل اینکه صفحه تلویزیون کوچک و صفحه سینما بزرگ بود، شاید ارایه بازی در این دو مدیوم تفاوت زیادی با ھم داشته باشد، اما امروزه گاھی به قدری صفحه‌ھای سینما کوچک و صفحه تلویزیون بزرگ شده‌اند که بازیگری در این مدیوم‌ھا تفاوت زیادی با ھم ندارند.

 

وی ادامه داد: در رابطه با شان یا رتبه و یا منزلت کاری، جایگاه سینما را بالاتر از مدیوم‌ھای دیگر تعریف و ارزیابی می‌کردند و می‌کنند. اما امروزه به نظر می‌رسد که تولیدات تلویزیونی یا رسانه‌ای قصد دارد جایگاه برتری پیدا کند. استقبال مردم، بازیگران و کارگردانان مطرح دنیا به تلویزیون و رسانه‌ھای تصویری و سود حاصله ناشی از آن، تھیه‌کنندگان را بیش از پیش به سوی این صنعت سوق داده است.

 

اما برای من محتوا و یا آنچه که قرار است توسط دوربین ثبت و ضبط شود، به مراتب مھمتر از مدیوم، اندازه و یا قیمت دوربین است، از این رو ھمیشه نقش، نوشته و کارگردان برای من اھمیتش بیشتر از مدیوم بوده است. 

 

سلطانی با بیان اینکه اعتقاد دارد، کیفیت و منزلت ھر قسمت از «شھرزاد»، بدون ھیچ اغراقی بالاتر از برخی از فیلم‌ھای سینمایی است، اظهار کرد: قطعا، سریال‌ھای خوبی که از طریق رسانه‌ھای خانگی در اختیار مردم قرار می‌گیرند اگر با حمایت مردم مواجه شوند، می‌توانند تولیدکنندگان را تشویق به ساختن آثار با ارزشی کنند که لیاقت مخاطبین‌شان را داشته باشند و از سوی دیگر رسانه‌ھا و تولیدکننده‌ھای دیگر را تشویق به ساختن آثار با ارزشی کنند که لیاقت مخاطبین‌های خود را داشته باشند و از سوی دیگر رسانه‌ھا و تولیدکننده‌ھای دیگر را ھم وادار کند که برای ارتقای کیفیت آثارشان در یک رقابت سالم بیش از پیش دست بکار شوند.

 

 

 

  • 16
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش