دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۵:۳۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۰۷۵۵
فیلم و سینمای ایران

چرا ساعت ۵ عصرشروع موفقی در فروش داشت؟

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,ساعت 5 عصر

سرانجام پس از چند ماه کش‌و‌قوس فیلم سینمایی«ساعت ۵ عصر» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهران‌مدیری و هنرمایی سیامک انصاری، آزاده صمدی، امیر جعفری و نگین معتضدی روز جمعه به اکران عمومی در آمد.این فیلم توانست رکورد افتتاحیه سینمای ایران که پیش از این متعلق به فیلم«سلام بمبئی» بود را بشکند.

 

رکوردهای بیشترین تماشاگر، بیشترین سانس در یک سینما، بیشترین سانس در کشور، بیشترین سانس فوق‌العاده بامدادی، بیشترین فروش اینترنتی و بیشترین فروش روز اول اکران یک فیلم در سینمای ایران، توسط «ساعت پنج عصر» به کارگردانی مهران‌مدیری شکسته شد.بیش از ۶۴‌هزار و ۳۳۰ نفر در کل کشور، در روز اول اکران «ساعت پنج عصر» به تماشای این فیلم در ۵۲۰ سانس نشستند.

 

همچنین رکورد بیشترین تعداد سانس در یک سینما با ۵۴ سانس در یک سینما شکسته شد. از این نظر، فیلم مهران‌مدیری توانست رکوردهای قبلی درباره تعداد مخاطب در روز اول و همچنین سانس‌های اختصاص داده شده را از آن خود کند. علاوه بر این، «ساعت پنج عصر» که رکورد بیشترین فروش اینترنتی روز اول اکران یک فیلم را به‌دست آورده بود، توانست با مجموع فروش ۷۰۰‌میلیون تومانی، رکورد بیشترین فروش روز اول اکران فیلم‌ها را نزدیک به یکصد‌میلیون تومان افزایش دهد.

 

وقتی گیشه‌ها شلوغ می‌شوند

در چند سال گذشته با حمایت وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، مدیریت قابل‌قبول معاونت سینمایی وزارت‌ارشاد و همچنین افتتاح پردیس‌های سینمایی باکیفیت بالا و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب و نیز افزایش بهای بلیت شاهد اوج‌گیری سینمای کشور در گیشه‌ها بوده‌ایم.برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به فیلم‌هایی که در سال ۱۳۹۶ اکران شده‌اند و میزان فروش آنها بیندازید.

 

فیلم«گشت ارشاد دو» با هنرنمایی حمید فرخ‌نژاد، پولاد کیمیایی و ساعد سهیلی و کارگردانی سعید سهیلی توانست به رقمی در حدود ۲۰‌میلیارد تومان برسد، هرچند نقدهای فراوانی هم به این فیلم در طول جشنواره فجر و در برنامه«هفت»‌صورت گرفت که باعث ایجاد تنش‌هایی میان حمید فرخ‌نژاد بازیگر این فیلم و مسعود فراستی منتقد همیشه ناراضی برنامه هفت شد.

 

رکورد دومین فیلم پرفروش را هم«نهنگ عنبر دو» سامان مقدم به‌دست آورد.تولیدکنندگان این فیلم نیز مانند«گشت ارشاد» در ادامه موفقیت اکران قسمت اول، به سراغ ساخت قسمت دوم رفتند.هرچند«نهنگ عنبر دو» نتوانست از نظر کیفی در حد قسمت اول خود باشد، اما با فروش حیرت انگیز ۱۸ میلیاردی خود موفقیت بزرگی در گیشه به‌دست آورد.در این میان فیلم«خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی نیز توانست خود را به فروش ۱۷‌میلیارد تومانی برساند.

 

کمدی بساز، پول دربیار!

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، وجه اشتراک تمام فیلم‌های فوق با یکدیگر یعنی«کمدی بودن» آنان است.این‌گونه به‌نظر می‌رسد که فیلم‌های کمدی همواره با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده‌اند و حتی اگر از استانداردهای لازم نیز برخوردار نباشند، باز هم شاهد صف طویل علاقه‌مندان در مقابل گیشه‌ها خواهیم بود.اگر بخواهیم مقایسه‌ای ساده انجام دهیم، فیلم‌هایی چون«ماجرای نیمروز»، «برادرم خسرو»، «رگ‌خواب»، «آباجان» و حتی «ویلایی‌ها» که برخی از آنها در جشنواره فجر جایزه‌های گوناگونی را نیز به خود اختصاص دادند، نشان از فاصله افتادن میان سلیقه مردم با فیلم‌های جدی است.

 

وقتی حواشی به ما کمک می‌کنند

اولین حاشیه این فیلم از اولین نشست مطبوعاتی آن و ماجرای سیگار کشیدن مهران‌مدیری در طول این نشست آغاز شد.اما مهران‌مدیری با حضور در برنامه«هفت» که با ملایمت عجیب مسعود فراستی همراه بود، در مورد عوامل این فیلم، نام«خشایار الوند»‌را به عنوان نویسنده(یا حداقل یکی از نویسندگان اثر) به زبان آورد اما زمانی که اولین پوستر این فیلم منتشر شد، خبری از نام الوند به عنوان نویسنده این اثر نبود.خشایار الوند در این باره می‌گوید: «تعجب می‌کنم که مهران‌مدیری در یک برنامه تلویزیونی نام بنده را به عنوان نویسنده این اثر معرفی می‌کند.فیلمنامه‌ای که آن را نوشته‌ام، بابت آن دستمزد گرفته‌ام اما در زمان آغاز تبلیغات متوجه می‌شوم که آقای مدیری نام خودش را به عنوان نویسنده درج کرده است، اگر حتی فیلمنامه تغییرات زیادی هم داشته باشد، بازهم حذف نام نویسنده اصلی اثر کار حرفه‌ای نیست.»

 

در این میان نباید از اکران خصوصی اما پر سر و صدای این فیلم نیز غافل شویم.اکران خصوصی این فیلم با حضور هنرمندانی چون حسین پاکدل، سیما تیرانداز، عاطفه رضوی، مهران غفوریان، امید حاجیلی، نرگس محمدی، امیرمهدی ژوله، سام نوری، فرهاد اصلانی، مهرداد صدیقیان، علی انصاریان، کمند امیرسلیمانی و... به اندازه کافی فضا را برای استقبال مردم از این اثر آماده کرد.

 

چرا «ساعت ۵ عصر» در فروش موفق است؟

بدون تردید زمانی که نام سریال و برنامه کمدی در ایران به گوش کسی می‌رسد، ناخودآگاه او یاد هنرمندانی چون رضا عطاران، محسن تنابنده، پیمان قاسمخانی، رامبد جوان و در راس همه آنها«مهران‌مدیری» می‌افتد.مهران‌مدیری سال‌هاست که از برنامه«ساعت خوش» ورود خود به ژانر کمدی را اعلام کرده و در این سال‌ها با تولید برنامه‌ها و سریال‌های موفقی چون «جنگ ۷۷»، «پاورچین»، «نقطه چین»، «شب‌های برره»، «مرد‌هزار چهره»، «قهوه تلخ» و «دورهمی» خودش را به عنوان یکی از موفق‌ترین هنرمندان عرصه طنز به کشورمان معرفی کرد.

 

حال طبیعی است که مخاطبانی که این روزها چراغ سبز به فیلم‌های کمدی نشان می‌دهند، با حضور سردمدار این روزهای این ژانر برای اولین بار(در مقام کارگردان و نویسنده!) بر روی پرده نقره‌ای سر و دست شکسته و تمام رکوردها را جابه‌جا کنند.همچنین حضور بازیگران موفقی چون سیامک انصاری(یار همیشگی مدیری)، آزاده صمدی و امیر جعفری بدون تردید می‌تواند به موفقیت این فیلم کمک بیشتری کند.مهران‌مدیری هنرمند باهوشی است، او به‌خوبی از نقاط ضعف فیلم خود آگاه است و به همین دلیل با حضور در اکران روزهای نخستین، سعی دارد که به فروش پر سر و صدای این اثر کمک کند و نقاط ضعف را در هیاهو و صدای بلند جمعیت، ساکت کند، ترفندی که در گذشته توسط فیلمسازان دیگری به کار گرفته شد و موفق بود.

 

تمجید پاکدل و ژوله از فیلم

هرچند فیلم مهران‌مدیری تنها چهار روز است که روی پرده سینما رفته و شاید نقد آن کمی زود باشد، اما در این مدت هنرمندان و منتقدان درباره این فیلم نقد جدی مطرح نکرده‌اند.الیکا عبدالرزاقی فیلم مهران‌مدیری را فیلمی خوش ساخت می‌داند و اعلام می‌کند که آن را پسندیده است.امیر مهدی ژوله نیز در باره این فیلم می‌گوید: «از جمعه نمايش عمومی این فیلم آغاز شد. يک كمدي سرد و تلخ و دردناك.به سردي و تلخي و دردناكي روزگارمان... فيلمی يكدست وآبرومند با پلان‌ها و سكانس‌هایی كه يقه مخاطب را ول نمی‌کنند و بازي‌هايی درجه يك.

 

همان مديري دغدغه‌مند اين بار روي پرده سينما رفته است».حسین پاکدل چهره شناخته شده تئاتر، سینما و تلویزیون نیز درباره مهران‌مدیری و این فیلم می‌گوید: «هميشه باورم بود او در جعبه جادو يك پديده است. اما فكر نمى‌كردم تا اين درجه با اولين اثر سينمايى‌اش به ارتفاعى چنين بلند دست پيدا كند. پنج عصر فيلمى است كه آدم را شش‌دانگ درگير مى‌كند. نمى‌توانى خودت را به‌دست فيلم ندهى، به‌خود مى‌آيى و مى‌بينى حسابى غرق شده‌اى در واقعيت‌هاى ملموسِ پيرامونى، سخت و دردناك، مضحك و خنده‌دار، با شخصيت اصلى چنان همراه و همدل مى‌شوى كه خودت هم باور نمى‌كنى.

 

اولين اثر مهران مديرى او را از خودش جدا كرد و بر مدارى ديگر نشاند. هر چه از او مى‌دانيد فراموش كنيد. مهران مديرى ديگرى متولد شد. او فيلمى ساخته در قد و قواره سينماى مستقل امروز، سهل و ممتنع. خيلى سخت ولى به ظاهر ساده و بى‌ادعا. پنج عصر يك بند بازى ماهرانه بر لبه بايدها و نبايدهاى عادت شده است. فيلم كه تمام شد دقيقا خودت را مى‌بينى كه دارى خودت را مى‌بينى. در حقيقت ما در فيلم مهران مديرى حسابى به خودمان مى‌خنديم، همان‌قدر كه در خود مى‌گرييم. فيلمش را بايد ديد، چندين و چندبار هم بايد ديد.»

 

حال باید دید فیلم پر سر و صدای مدیری که شروعی طوفانی را رقم زده، تا چه اندازه می‌تواند در ادامه مسیر خود موفق باشد.هرچند تجربه ثابت کرده فیلم‌هایی که شروع خوبی در گیشه دارند، تا پایان این موفقیت را حفظ می‌کنند، حتی اگر فیلم کم‌وکاستی‌هایی داشته باشد.شاید آن روزی که مهران‌مدیری اعلام کرد در ساخت این فیلم تعجیل به خرج نداده و حتی اگر لازم بوده یک سکانس را بیست بار تکرار کرده، سطح توقع مخاطبان و منتقدان را بالا برد و از آنجایی که او معمولا انتقادها را بی‌جواب نمی‌گذارد، شاید به‌زودی شاهد اتفاقات حاشیه‌ای دیگری برای اولین فیلم سینمایی مهران‌مدیری در مقام کارگردان باشیم.

 

 

armandaily.ir
  • 14
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش