جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۲۲:۱۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۰۸۴۵
فیلم و سینمای ایران

چهره های معروف شده در طنزهای سیما، ارکان پرفروش ترین فیلم های سینما در سال های اخیر هستند

فخرفروشی کمدین های تلویزیون در گیشه!

اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران,عطاران
 از جمعه گذشته با آغاز اکران فیلم «ساعت پنج عصر»، دوباره بازار آمارها و ارقام پیرامون نحوه رکوردشکنی یک فیلم محبوب داغ شده است. اینکه فیلم مهران مدیری طی یک روز در تهران ۴۵۰ میلیون در روز نخست اکران و ۲۶۰ میلیون در شهرستانها فروخته است و رکورد فروش روز اول سینما را از «سلام بمبئی» قربان محمدپور ربوده و… .

به گزارش بانی فیلم،اما نکته مهم در مورد این فیلم و اکثر آثاری که در چند سال اخیر جزو پرفروش های اکران بوده اند، این است که همواره کمدین های تلویزیون جزو لاینفک پرفروش ترین فیلمهای سینمای ایران هستند.

 

به این معنی که وقتی سیامک انصاری کاراکتری را که در تلویزیون پر و بال گرفته، در فیلم مدیری امتداد می دهد و همچنان مقبول مردم می افتد، یعنی کمدین های تلویزیونی می توانند توفیق شان را در سینما و روی پرده عریض ادامه دهند. همان طور که رضا عطاران با گذر از برنامه های آیتمی محبوب همچون «ساعت خوش»، «سال خوش» و «سیب خنده» و سریال های پربیننده اش، در رجعت به سینما باز هم در مرکز توجه تماشاگران سینما قرار می گیرد. مسئله ای که شاید در دهه های ۶۰ و ۷۰ چندان محل بحث نبود و با گسترش شبکه های تلویزیونی و اوجگیری ساخت آثار پربیننده در دهه ۸۰، نمود بیشتری یافت. اکران داغ «ساعت پنج عصر» با محوریت سیامک انصاری به عنوان کمدینی تلویزیونی که در اغلب سریال های مدیری چه در تلویزیون و چه در شبکه نمایش خانگی حضور پررنگی داشته، بهانه ای شد برای مروری کوتاه بر توفیق طنازان قاب کوچک در سینما. هر چند خود سینما هم در چند سال اخیر در عرصه ارائه طنزهای پرفروش، دست و پا بسته نبوده که نمونه آن فیلم هایی کاملاً متعلق به همین حوزه از جمله «گشت ارشاد»، «آتش بس»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «بارکد» و… هستند. فیلم هایی که اکثر قریب به اتفاق عناصر تشکیل دهنده آنها سینمایی تلقی می شوند. جالب آنکه تلویزیون با وجود این مسئله، نتوانسته در چند سال اخیر از دستاوردهایش بهره ببرد یا دست کم آنها را حفظ کند.

 

 

عطاران یکه تاز

رضا عطاران دهه ۸۰ پس از چند سریال پربیننده، در سال ۸۷ با حاشیه های سریال «بزنگاه» ترجیح داد تلویزیون را به مقصد سینما ترک کند. البته نه آنکه او پیش از آن جایی در سینما نداشت، بلکه ۱۵ فیلم را تا آن سال بازی کرده بود. هر چند از آن میان تنها «خروس جنگی» توانسته فروش بالایی را تجربه کند.

 

غیبت عطاران در تلویزیون علاقه مندانش را به سمت سینما سوق داد و طولی نکشید که او بدل به یکی از کمدین های بی رقیب در سینما شد. اوج این اتفاق دو سال بعد با اکران «ورود آقایان ممنوع» رخ داد. زمانی که فیلم فوق در سال ۸۹ به فروش بیش از پنج میلیارد دست یافت و عطاران را در مرکز توجه گیشه قرار داد. ضمن اینکه او نیز به عنوان کمدینی بداهه پرداز در اکت و دیالوگ، فضای سینما را در قیاس با تلویزیون با قید و بند کمتری یافته بود. عطاران که در دهه ۸۰ رکورد بازی در پنج فیلم در یک سال را سه بار تجربه کرده بود، در دهه ۹۰ با عجله کمتری پیشنهادهای بازیگری را بررسی کرد و در آغاز این دهه نخستین فیلمش را هم با نام «خوابم می آد» کلید زد. «اخلاقتو خوب کن»، «طبقه حساس»، «نهنگ عنبر»، «من سالوادور نیستم» و این روزها «نهنگ عنبر۲» از جمله فیلم های پرمخاطب عطاران در دهه ۹۰ هستند که نام او را در مقام یک کمدین محبوب تثبیت کردند. حضور گرم عطاران در سینما به قیمت سرد شدن تنور ساخت کمدی های عامه پسند خانوادگی در تلویزیون بود که او در تولید آنها مهارت ویژه ای دارد. به ویژه آنکه اغلب سریال های او با پسوند مناسبتی در مقاطع خاص روی آنتن می رفتند و این کوچ اجباری، بیشتر به ضرر تلویزیون تمام شده. شاهد مثال این مسئله در سال جاری را می توان پخش سریال های سطحی و ضعیفی همچون «علی البدل» و «مرز خوشبختی» در مناسبت مهمی مثل نوروز دانست که حتی برای سازندگان و عواملشان نیز یک پسرفت کامل بودند. در حال حاضر نیز سریال الکن و بی محتوایی به نام «پنچری» که توانایی خلق یک لبخند را هم ندارد به نام طنز اجتماعی از شبکه سه پخش می شود. همان شبکه ای که زمانی عطاران بهترین سریال هایش را می ساخت حالا حتی با کمدین های معروفش هم کاری از پیش نمی برد!

 

 

پژمان جمشیدی، پژمان

پژمان جمشیدی با سریال «پژمان» در سال ۹۲ وارد عرصه بازیگری شد. مجموعه ای که اصولاً تا حدی بر پایه خصوصیات فردی و اجتماعی پژمان جمشیدی با میزان اغراق لازم جهت ایجاد بستری کمدی استوار شده بود. جمشیدی به جهت نزدیکی کاراکتر با خودش و ذهنیتی که از آن در فضای کمدی داشت، آن را حسابی پرورد و گسترش داد تا استقبال از آن جرقه ادامه زندگی آن کاراکتر را روی پرده سینما بزند. او با زوج هماهنگش در نسخه سریال، یعنی سام درخشانی امسال با «خوب، بد، جلف» جزو صدرنشین های گیشه بودند. جمشیدی البته همچنان در تلویزیون هم کار می کند و بهار امسال سریال پربیننده «دیوار به دیوار» (سامان مقدم) را روی آنتن داشت.

 

جواد عزتی، کمدین جدی

جواد عزتی با سری مجموعه «دردسرهای عظیم» و «سه دونگ سه دونگ» برای نخستین بار خود را در قامت کمدینی شناساند که می توان برای نقش اول به او اعتماد کرد. این اعتماد پاسخ خوبی از سوی تماشاگران داشت و جواد عزتی با ارائه تیپی کمتر دیده شده از یک کمدین که در ظاهری موجه و جدی، گرفتار موقعیت های طنز می شود، جای خالی این جنس از کمدی را پر کرد. عصبی شدن ها و بهت زدگی های خاصی که در بازی عزتی جاری است، در تلفیق با نوعی سادگی و ساده انگاری کودکانه موجب شده او در نقش هایش میدان وسیعی برای خلاقیت در اختیار داشته باشد. جالب آنکه او از این ویژگیهایش در فیلمهای جدی همچون «آفریقا» هم بهره برده است. نام عزتی با سه فیلم پرفروش این سال ها «در مدت معلوم»، «زاپاس» و «اکسیدان» گره خورده است. «در مدت معلوم» که سال ۹۴ اکران شد، با به هم زدن اغلب معادلات و پیش بینی ها، حدود چهار میلیارد فروش کرد و عزتی از رهگذر این گیشه امیدوار کننده، در «زاپاس» هم یکی از نقش های اصلی را گرفت تا این فیلم هم حدود پنج میلیارد بفروشد. این روزها او با «اکسیدان» در کنار امیرجعفری- یکی دیگر از کمدینهای برخاسته از تلویزیون- فروش رو به رشدی را نظاره می کند. با این تفاوت که عزتی از تلویزیون نبریده و همچنان در قاب کوچک هر از گاهی دیده می شود.

 

سیامک انصاری تیپ ساده لوح

سیامک انصاری در «ساعت پنج عصر» در امتداد همان مسیری قدم برمی دارد که در تلویزیون و در همکاری های مشترکش با مهران مدیری از او سراغ داشته ایم. او ابتدا در «پاورچین» در نقش سپهر مهتابی، پسری راحت طلب، خوشگذران و بی خیال ظاهر شد که پایه های شخصیت نمایشی او را شکل داد. از آن پس انصاری در قالب دلخواه مدیری با فاصله گرفتن از برخی خصوصیات سپهر مهتابی، مردی مودب و با نزاکت بود که در مواجهه با برخوردهای سلبی اطرافیان زروگو گاه بی فرهنگ باید تاب می آورد و صداقتش در این هیاهو، رنگی از ساده لوحی به خود می گرفت. مدیری اخیراً هم در دو سری مجموعه «در حاشیه» و «دورهمی» استفاده بهینه ای از این کاراکتر کرد. مدیری حتی در سری مجموعه «مرد دو هزار چهره» با عاریت گرفتن از این کاراکتر، خود در جلد مسعود شصتچی فرو رفت که نسخه بدل شناخته شده سیامک انصاری بود.

 

انصاری در «ساعت پنج عصر» با دُز بالاتری از شاخصه های رفتاری پیش گفته، تلاش کرده در ایجاد تناقض و تضاد با محیط و افراد پیرامونی، به خلق فضاهای کمیک، کمک کند.

 

 

 

 

  • 13
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش