سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۱:۳۰ - ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۲۱۸۶
فیلم و سینمای ایران

داروغه زاده مطرح کرد؛

از ماجرای یک تحریم تا بازگشایی قفل فیلم‌ های توقیفی

داروغه زاده,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سینما در جدیدترین اظهاراتش درباره‌ی ترحیم حوزه هنری، پروانه ساخت ها، سرنوشت فیلم‌های توقیقی سخن گفت.

به گزارش ایسنا، داروغه زاده با تاکید بر اینکه طبق قانون سینماها مختارند که فیلم‌های مورد نظر خود را انتخاب و نمایش دهند، گفت: اگر حوزه هنری برخی فیلم‌ها را نمایش نمی‌دهد، نام تحریم نمی‌گیرد. حوزه هنری هم مثل شهرداری تعدادی سالن در اختیار دارد و براساس قوانین شورای صنفی، سینماها می‌توانند انتخاب کنند که چه فیلم‌هایی را اکران کنند.

 

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی و دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه ۹ شهریور ماه در برنامه‌ی «شهر فرنگ» که از شبکه خبر سیما پخش می‌شد حضور پیدا کرد و درباره‌ی اتفاقات اخیر در معاونت نظارت، نحوه صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم‌ها و روند سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توضیحاتی داد.

 

داروغه‌زاده در پاسخ به این سوال که گفته شده پروانه ساخت به فیلم‌هایی با موضوعات حساس و پر حاشیه داده نمی‌شود،گفت: ما در سال امکان اکران، حدود ۵۰ تا ۶۰ فیلم سینمایی در سراسر کشور را داریم و حدودا ۱۰۰ فیلم پروانه ساخت سینمایی می‌گیرند و حداکثر تا ۸۰ فیلم سینمایی نمایش عمومی خواهند داشت.

 

تعدادی از فیلم‌ها هم در گروه هنر و تجربه نمایش داده می‌شود و حتی بعضی فیلم‌ها ممکن است، فرصت نمایش پیدا نکنند.

 

او ادامه داد: سیاست اصلی سازمان سینمایی و شورای پروانه ساخت این است که این تعداد فیلمی که برای ساخت مجوز می‌گیرند تنوع ژانر داشته باشند. دراین میان فیلم‌های سرگرم کننده و کمدی بخش قابل توجهی از امکان نمایش را به دست خواهند آورد. فیلم‌های اجتماعی و دفاع مقدس و هم چنین ژانر کودک هم سهمی در نمایش دارند. در نتیجه ما در شورا این دستور العمل را نداریم که مثلا فیلم‌های اجتماعی را کمتر پروانه بدهیم، به طور طبیعی سعی می‌کنم تنوع ژانری را داشته باشیم.

 

معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی در تشریح دلایل رد شدن پروانه ساخت فیلم‌های کارگردانانی مثل مهدویان و پوران درخشنده، بیان کرد: شاید درست نباشد موضوعی و مصداقی راجع به فیلمنامه‌ها صحبت کنیم و مشکلات‌شان را بگوییم. چون این روال طبیعی است که فیلمنامه‌ها در شورای پروانه ساخت بررسی می‌شوند، گفتگوهایی با فیلمسازان صورت می‌گیرد و برخی وقت‌ها، دو طرف تصمیم می‌گیرند که فیلم نامه‌ای ساخته نشود و فیلم نامه‌ی دیگر جایگزین آن شود.

 

وی افزود: اگر بخواهیم روال بهتری برای شورای پروانه ساخت در نظر بگیریم و بخواهیم بگوییم چشم انداز اصلی‌مان برای شورای پروانه ساخت چیست، باید گفت که تا آنجایی که ممکن است نظارت به سینماگران داده شود و باید در مسیری حرکت کنیم که دغدغه‌های دولت و سینماگران همسو شوند. نگاهی که دولت به سینماگران دارد و نگاهی که سینماگر به سینما و فرهنگ دارد بتواند همدیگر را پوشش دهند و سینما بتواند بر خودش نظارت داشته باشد.

 

داروغه زاده با بیان اینکه " نگاه ما توسعه محور است" بیان کرد: ما باید به سمتی حرکت بکنیم که فیلمسازان‌مان منافع ملی را بر هر چیزی ارجح بدانند، امنیت ملی و فرهنگ ایرانی اسلامی برایشان محترم باشد. اگر دولت و سینماگران با هم همسو باشند خیلی از مسایل قبل از ورود به این شوراها حل و فصل می‌شوند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا دست اندرکاران این حوزه این صحبت‌ها را قبول می‌کنند؟ اظهار کرد: به طور مثال فیلمی که در سینمای آمریکا ساخته می‌شود در جهت تحقق اهداف ملی آن کشور است. در جشن‌های مختلف دنیا مثل اسکار جایزه را همسر رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند و کسی نمی‌گوید این فیلم سیاسی است یا به فیلم‌ساز انگ دولتی بودن نمی‌زند زیراکه فیلمساز در راستای اهداف کشور آمریکا کار می‌کند.

 

معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی با اشاره به اینکه "ما باید بتوانیم تعامل خوبی بین دولتمردان و سینما ایجاد کنیم و سطح افق دیدمان و انتقاد پذیری از خودمان را بالاتر ببریم" گفت: اگر فیلمسازی قصد ساختن فیلمی انتقادی داشته است را باید سعه صدر را بالاتر ببریم و همینطور از فیلمساز بخواهیم منافع کلان مملکت را در نظر بگیرد و خودش مراقب حفظ صیانت و امنیت ملی باشد.

 

باید یک همسویی نرم افزاری ایجاد شود آن وقت نیازی به معاونت ارزشیابی سینمایی نیست که بخواهد کسی باشد تا فیلمنامه را بخواند و بعد بگوید بسازید یا نسازید. ما باید به سمتی برویم که دیگر این معاونت وجود نداشته باشد.

 

داروغه زاده در ادامه به تشکیل کمیته‌ای که قرار بود به بازبینی مجدد فیلم هایی که مجوز نمایش نگرفته بودند بپردازد، اشاره کرد و افزود: این کمیته قرار بود با همفکری کارگردان، تهیه کننده و مشورت همدیگر به اصلاحاتی که به فیلم کمک می‌کند را صورت جلسه کنند و فیلم اصلاحی را در اختیار شورای پروانه نمایش قرار بدهند.

 

او افزود: ۱۲ فیلم در این کمیته بررسی شد که ۵ فیلم اصلاحاتش انجام شد و در اختیار شورای پروانه نمایش قرار گرفت. در نهایت این ۵ فیلم توانستند مجوز بگیرند و همانطور که می‌دانید مجوز نهایی و قانونی را فقط شورای پروانه نمایش می‌تواند برای فیلم‌ها صادر کند.

 

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی از نام بردن اسامی این پنج فیلم امتناع کرد و گفت: بهتر است که اجازه دهیم این فیلم‌ها در شرایط ارامی به نمایش در بیایند زیرا که معمولا حساسیت به فیلم‌ها توقیفی بیشتر از دیگر فیلم‌ها است. بعضی اوقات سخت‌گیری‌های بیشتری در بازبینی‌های مجدد فیلم‌ها صورت می‌گیرد و من از کارگردانان و تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها به خاطر همراهی‌شان با ما تشکر می‌کنم.

 

داروغه زاده درباره صحت گفته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس که بیان کرده بود "اکران فیلم‌های توقیفی در گرو موافقت مجلس است" اظهار کرد: این صحبت اصلا نبوده است. این کمیته فقط مشورتی است و شورای پروانه نمایش است که طبق قانون می‌تواند مجوز را صادر کند. آنها نگرانی‌شان فقط این بوده که نکند آن کمیته فرا قانونی است و همان می‌خواهد مجوزها را هم بدهد.

 

وی اضافه کرد: یک پیشنهادی به نمایندگان مجلس داده شد که می‌توانند برای دیدن فیلم‌ها همراه با خانواده در زمان اکران عمومی مهمان ما و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها باشند.

 

داروغه زاده در پاسخ به اینکه چرا تعدادی از فیلم‌ها در بعضی سینما مثل حوزه هنری پخش نمی‌شوند، گفت: طبق قانون سینماها مختارند که فیلم‌های مورد نظر خود را انتخاب کند و اگر حوزه هنری برخی فیلم‌ها را نمایش ندهد، نام تحریم نمی‌گیرد. حوزه هنری هم مثل شهرداری تعدادی سالن در اختیارشان است که البته مثل پردیس‌های سینمایی فروششان چندین برابر سالن‌های حوزه هنری است. بر اساس قوانین شورای صنفی سینماها می‌توانند انتخاب کنند که چه فیلمهایی را اکران کنند.

 

او یادآور شد: فیلم‌ها برای مخاطبان گوناگون ساخته می‌شوند و موضوعات هر فیلم برای طیف خاصی وجود دارد و این کثرت و تنوع جزو ذات سینما است و ما نباید به فیلمسازانی که دو ساعت شاد و مفرح را برای بینندگان ایجاد می‌کنند، مبتذل بگوییم و نباید اگر از فیلمی خوشمان نمی‌آید سعی کنیم سلیقه‌ی خود را به همه تحمیل کنیم.

 

معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان امور با بیان اینکه "انتخاب برای من بیننده وجود دارد و اگر نقد های منتقدان جدی و عمیق باشد من می توانم به نقدهای منتقدان توجه کنم" گفت: ما کمتر شاهد نقدهای کارشناسی و درست هستیم و به جای کمک به مخاطب، با حرف‌هایی کلی فیلم را مورد حمله و آماج کلمات زننده قرار می‌دهد. گاهی یک فیلم قبل از نمایش مورد نقد قرار می‌گیرد و این در حالی است که ممکن است خود شخص منتقد هنوز فیلم را ندیده است.

 

وی با اشاره به اینکه "اقتصاد سینما ما کوچک و فقیر است و کل فروش سینما ما در سال گذشته دویست میلیارد تومان بوده است" بیان کرد: به طور متوسط یک خانواده هر چهار سال یک بار به سینما می‌رود و نیاز داریم سینما به لحاظ محتوایی و تکنولوژیکی توسعه پیدا کند. هر ساله تعداد فیلم سازان و کارگردانان افزایش می‌یابد اما به خاطر محدودیت اکران، تعداد کم سالن، نداشتن بازارهای مثل نمایش خانگی، VOD و بازارهای خارجی در چنین سینمایی ، اختلاف نظرها به مناقشه تبدیل میشود.

 

داروغه زاده ادامه داد: این اتفاق می‌تواند به خاطر کم کاری ما باشد. ما باید فضای امنی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم اما این کار را هنوز نکرده‌ایم. می‌خواهیم شبکه  vod  را همگانی کنیم که از رسالت‌های این دوره مدیریتی ماست و باید به زیر ساخت‌های سینمایی توجه کنیم.

 

جادوی پرده سینما در فیلم‌های ایرانی بسیار کم است و این به دلیل فقر اقتصادی سینما ما است. چون ما صنعت سینمای قابل قبولی نداریم بنابر این جذابیت‌هایی که باید در هر فیلمی باشد تا مخاطب را به سمت خود بکشاند را هم نداریم.

 

این مدیر فرهنگی درباره‌ی رده بندی سنی فیلم‌ها در سینما گفت: این بحث جسته و گریخته وجود داشته اما برای مدون شدن این نظام با دو تن از استادان روانشناسی دانشگاه تهران صحبت کردیم و با مطالعه سیستم رده بندی که در تمام جهان وجود دارد، قرار است یک نظام رده بندی طراحی شود که تا هفته آینده این نظام رده بندی سنی مدون خواهد شد.

 

او با تاکید بر اینکه "باید خانواده‌ها را هم با این نظام رده بندی آشنا کنیم و فقط شورای پروانه نمایش رده سنی را اعلام می‌کند" گفت: خانواده‌ها با توجه به این نظام رده بندی باید در انتخاب فیلم‌ها دقت بکنند و همچنین تهیه‌کنندگان هم موظف می‌شوند رده بندی را در اعلان‌های سنی خود در نظر بگیرند و این گونه برخی فیلمسازان بهتر میتوانند مضمون‌های خود را در فیلم بیان کنند.

 

وی درپاسخ به چگونگی تهیه مجوز فیلمساز اول گفت: چند سالی می‌شود که هر کارگردان فیلم اولی رزومه خود را در اختیار شورای پروانه ساخت سینمایی در وزارت ارشاد قرار می‌دهد و هر سه ماه یک بار، شورا جلسه‌ی ویژه‌ای را برگزار می‌کند و از بین کسانی که داوطلب کارگردانی در سینما هستند انتخاب می‌شوند و توسط شورا به فیلمسازان اولی مجوز میدهند که البته ممکن بود این فیلمسازان چند ماهی معطل شوند.

 

ما تصمیم گرفتیم این وظیفه را به صنف واگذار کنیم و این اتفاق را ما با یک مکانیزم به صنف واگذار کردیم که کار طبق آیین‌نامه، سریع‌تر و تخصصی‌تر پیش برود. این آیین نامه با آیین نامه‌ای که در خود شورای پروانه ساخت وجود داشت تفاوتی ندارد و فقط انجام این آیین نامه به صورت دقیق و حرفه‌ای در خود صنف انجام خواهد شد.

 

Vod می‌تواند جایگزین dvd  شود!

داروغه‌زاده درباره شبکه نمایش خانگی و پخش فیلم‌های هالیوودی به این طریق، گفت: چشم انداز آینده صنعت نمایش خانگی، توسعه vod  به جای DVD است و ما راهی نداریم جز این که دسترسی همه مردم را به این پدیده که به راحتی، ارزان و فقط با یک کلیک صورت می‌گرد را ایجاد کنیم . باید خودمان را با این تکنولوژی وفق دهیم.

 

او با بیان اینکه "از سیاستهای وزارت ارشاد تشویق حوزه vod است" اظهار کرد: ما میدانیم که در حوزه فیلم کوتاه، فیلم مستند و فیلم‌های آموزشی هیچ بازاری نداریم و نمایش خانگی و شیوه‌های سنتی نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد و فقط vod است که می‌تواند با سرعت بالا و ارزان این امکان را در اختیار مخاطب قرار بدهد. البته این روند دلیل بر بی قانونی نیست و باید نظارت‌ها انجام شود، بحث حقوق مالکانه نیز حتما مد نظر است.

 

معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی درباره نقص‌هایی که در نظارت بر این حوزه‌ها وجود دارد بیان کرد: این‌ها خیلی جوان هستند و خود سازمان سینمایی و وزارت ارشاد هم در این حوزه نو پا است. به لحاظ فنی باید اینها را مد نظر بگیریم. نکته‌ی بعدی این است که در شبکه نمایش خانگی اگر پیش از تولید دقت نکنیم چند صد هزار DVD تولید می‌شوند که آسیب زیادی به تولید کننده می‌رسد ولی در VOD دیگر این اتفاق نمی‌افتد و حتی بعد از نمایش هم به راحتی می‌شود آن را حذف کرد و فضای نظارتی متفاوت است.

 

تغییر هرساله در جشنواره‌ها، ضعف است!

وی در ادامه صحبت هایش درباره تغییرات در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: دبیر جشنواره زیر نظر شورا سیاست‌گذاری جشنواره کار خواهد کرد و احتمالا تا اوایل هفته‌ی آینده احکام شورای سیاست گذاری آماده می‌شود. چه بهتر که به این سمت برویم که جشنواره‌ها دچار تغییر نشوند و این یک نقطه ضعف است که هر سال بپرسیم جشنواره امسال نسبت به سال گذشته چه تغییراتی دارد. باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که ثباتی در برگزاری جشنواره ایجاد شود تا مخاطبان تکلیفشان با جشنواره مشخص باشد.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: جشنواره فیلم فجر سال نو سینما ایران است و در ایام دهه فجر برگزار می‌شود بنابر این باید شان این دو اتفاق حفظ شود. بخش اصلی آن مسابقه سینمای ایران است و سازمان سینمایی پنج جشنواره تخصصی فیلم کوتاه، سینما حقیقت که مخصوص فیلم های مستند است، جشنواره ملی فیلم فجر، جشنواره بین المللی فیلم فجر و جشنواره کودک و نوجوان را برگزار می‌کند و اگر جشنواره فجر بتواند کمک اضافه‌ای به فیلم کوتاه و مستند داشته باشد خیلی خوب است اما اگر کمک نکند بهتر آن است که جشنواره به کار خود ادامه دهد.

 

وی در ادامه بیان کرد: زمزمه‌ها و پیشنهادهایی شده که جوایز فنی حذف شود و ما به این منظور با نمایندگان هر صنف جلسه خواهیم داشت و نظرشان را مبنی بر حذف یا ادامه آن جویا می‌شویم. هدف ما کمک به سینمای ایران است.

 

داروغه زاده در پاسخ به اینکه در جشنواره به دو شکل می‌توان همه را راضی کرد گفت: یکی این که به همه جایزه دهیم و یک شکل دیگر هم این است که جایزه‌ها درست اعطا شود. اگر در داوری و جایزه‌ها دقت شود،حتی اگر جمع کوچکی هم جایزه بگیرند همه خوشحال خواهند شد. ما نیازمند پیشرفت در مسایل فنی در سینمای کشور هستیم و به همین دلیل به جشنواره و فضای رقابتی آن نیاز داریم.

 

وی در خصوص جشنواره زدگی در کشور اظهار کرد: ما نسبت به کشورهایی که سینما و فرهنگ غنی دارند دچار جشنواره زدگی نیستیم. ما یک سری جشنواره تخصصی و حرفه‌ای مثل فجر، سینما حقیقت، فیلم کوتاه و جشنواره کودک داریم و در کنار آن یک سری جشنواره موضوعی نیز داریم و سازمان سینمایی در پی فراهم آوردن زمینه‌ای است که در آن بخش خصوصی علاقمند به سرمایه گذاری شود به تولید فیلم بپردازد تا گردش اقتصادی صحیحی ایجاد شود و به اعتقاد من فیلم‌های سفارشی خیلی هم موفق نمی‌شود که در نظر مخاطب جای گیرند.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر که دبیر جشنواره فیلم سلامت هم بود، افزود: جشنواره فیلم سلامت پل بسیار خوبی شده بین سینماگران و کارشناسان حوزه سلامت و سینماگران به خاطر اینکه توانسته‌اند رابطه بهتری با کارشناسان حوزه سلامت پیدا کنند از این جشنواره استقبال کردند.

 

ثبات مدیریتی وجود ندارد!

وی در خصوص تغییر احتمالی مدیران سینمایی با روی کار آمدن وزیر جدید ارشاد گفت: من یادگرفتم که به شایعات اهمیتی ندهم. در کشور ما مدیران ثباتی ندارند و ما یاد گرفتیم که در فضای بی ثباتی برنامه ریزی، هدف‌گذاری و اجرا کنیم و حتی اگر خود وزیر هم حکم را صادر کند، ممکن است فردا من نباشم و برای همان یک روزی که هستیم، برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

داروغه‌زاده در پایان بیان کرد: آن چیزی که من می‌دانم این است که هیچ تغییری در سازمان سینمایی انجام نمی‌شود اما برای شخص خودم باید بگویم که عادت کرده‌ام در فضای بی ثباتی کار بکنم.

 

 

  • 17
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش