جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۰۸:۴۸ - ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۲۸۸۱
فیلم و سینمای ایران

اکران بدون تاریخ، بدون امضا در جشنواره ونیز واکنش رسانه‌های مشهور را برانگیخت;

فیلم ایرانی در کانون تحسین جهانیان

فیلم بدون تاریخ بدون امضا,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

فیلم سینمایی «بدون تاریخ، ‌بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند در هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و تحسین بسیاری از تماشاگران و منتقدان را برانگیخت. جشنواره فیلم ونیز قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا و یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان به‌شمار می‌آید. فیلم «بدون تاریخ»، «بدون امضا» در بخش افق این جشنواره و خارج از بخش اصلی یا رسمی جشنواره حضور دارد که این بخش اختصاص به فیلم‌هایی از گرایش‌های جدید دنیای سینما بدون توجه به ژانر یا مدت زمان آنها دارد. آثاری که سعی کرده‌اند هنر سینما را دوباره تعریف کنند در این بخش نمایش داده می‌شوند.

 

این بخش پذیرای تمام آثار از فیلم‌های بلند، نیمه‌بلند و کوتاه است و حداکثر ۲۱ فیلم را به‌صورت رقابتی و غیر رقابتی شامل می‌شود. روز گذشته و پس از نمایش این فیلم ایرانی منتقدان این اثر را تحسین کردند و دو نشریه مشهور درباره آن مطلب نوشتند. بازی نوید محمدزاده در این فیلم بیش از هر چیز دیگری مورد توجه منتقدان دو نشریه معتبر ورایتی و هالیوود ریپورتر قرار گرفته است. این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و هم توانست نظر منتقدان و تماشاگران را جلب کند و هم در چند رشته نامزد دریافت جایزه شود که در نهایت در سه رشته بهترین صداگذاری، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگرنقش مکمل مرد جایزه گرفت.

 

نکته قابل توجه این است که «بای» نوید محمد زاده در ونیز هم مورد توجه قرار گرفته و تحسین شده است. جلیلوند در گفت‌وگویی با نشریه روزانه این جشنواره مهم سینمایی جهان که همزمان با اکران فیلم منتشر شد، گفت: «این فیلم قطعا متاثر از جنونِ حافظ است.» داستان این فیلم درباره شخصیتی به نام کاوه نریمان یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی است که در محل کارش با جسدی مواجه می‌شود که وی را پیش از این می‌شناخته است. در این فیلم نوید محمدزاده، امیر آقایی و هدیه تهرانی بازیگران نقش اصلی هستند و فیلم‌نامه را علی زرنگار و وحید جلیلوند به‌صورت مشترک نوشته‌اند و تهیه‌کنندگی فیلم هم بر عهده علی جلیلوند بوده است.

 

ورایتی: درام ایرانی خوش ساخت

در همین رابطه روز گذشته ورایتی در یادداشتی درباره فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» که یک روز پس از اکران فیلم در جشنواره منتشر شد، نوشت: «بدون تاریخ، بدون امضا» یک درام ایرانی خوش‌ساخت با نقش‌آفرینی‌های فوق‌العاده است و با وجود چند حفره داستانی، تا پایان خوب پیش می‌رود. یک پزشک قانونی به شدت درگیر وسواس ذهنی می‌شود؛ چون فکر می‌کند ممکن است باعث مرگ یک کودک شده باشد. این فیلم که از ساخته قبلی کارگردانش وحید جلیلوند ساختار دقیق‌تر و حساب‌شده‌تری دارد، به اکتشاف در پاسخ به پرسش‌هایی در مورد گناهکار بودن و مسوولیت‌پذیر بودن در میان دسته‌ای از مردم می‌پردازد که همیشه در لبه قانون زندگی می‌کنند.

 

یک نقش‌آفرینی تمام‌عیار از نوید محمدزاده که در فیلم «ناهید» هم توانست در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را کسب کند، در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» دیده می‌شود و هسته احساسی‌ فیلم را شکل می‌دهد. جایگاهی که این فیلم توانسته در فستیوال ونیز به دست بیاورد، در کنار جایزه‌ای که جلیلوند در جشنواره فجر به عنوان بهترین کارگردان کسب کرد، می‌توانند باعث شود فستیوال‌های دیگر هم جذب این فیلم بشوند. داستان فیلم از جایی شکل می‌گیرد که دکتر کاوه نریمان (امیر آقایی) که شب به سمت خانه‌اش رانندگی می‌کند، توسط یک راننده بی‌احتیاط از جاده منحرف می‌شود و به یک موتوری می‌زند. مسافران این موتور یعنی موسی (محمدزاده)، همسرش لیلا (زکیه بهبهانی) آسیب‌ جدی نمی‌بینند؛ اما ممکن است ضربه‌ای آرام به سر امیرعلی ۸ ساله وارد شده باشد.

 

این نشریه در ادامه مطلب نوشته است: نریمان که به خاطر تمام شدن بیمه‌اش نمی‌خواهد به پلیس زنگ بزند، پیشنهاد می‌دهد خانواده را به بیمارستان ببرد؛ اما موسی قبول نمی‌کند. چند روز بعد، نریمان نام امیرعلی را در میان مردگانی که به محل کار او آورده شده‌اند، می‌شنود. مشخص می‌شود پسر مسمومیت غذایی حاد داشته و همین دلیل مرگ او بوده است. وقتی این مساله را به والدینش می‌گوید، آنها متوجه می‌شوند که احتمالا این به خاطر مرغی بوده که موسی از یک کارخانه خریده است. این حس گناه باعث می‌شود او کنترل خود را از دست بدهد و در بهترین صحنه فیلم، به کارخانه می‌رود تا با خشم با کسی مواجه شود که مرغ را به او فروخته است.

 

در عین حال، نریمان هم با حس گناه خود دست‌وپنجه نرم می‌کند و با وجود اینکه می‌داند در نهایت مسمومیت دلیل مرگ پسر بوده، دلیل فوری‌ترش گردن شکسته او از این سانحه بوده است. جذبه احساسی تمام شخصیت‌ها طی بحران‌هایی که پشت سر می‌گذارند قابل لمس است، مخصوصا اندوه پر از خشم لیلا و درد له‌کننده موسی. هر چهار بازیگر اصلی فیلم درجه یک هستند؛ اما محمدزاده است که با صحنه کارخانه مرغ بهترین نقش‌آفرینی را به نمایش می‌گذارد و مونولوگ درمانده‌اش یک کیفیت حماسی شکسپیری به خود می‌گیرد.

 

هالیوودریپورتر: یک بازیگر همه فن حریف

از سویی دیگر نشریه معتبر هالیوود ریپورتر نیز در مروری بر فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا»، که همزمان با نقد نشریه ورایتی منتشر شد، اثر تازه وحید جلیلوند را تریلری روانشناسانه با فیلمبرداری زیبا توصیف کرده است که به سنت فیلم‌هایی چون «جدایی نادر از سیمین» تقابل قشر ضعیف و مرفه جامعه را هدف می‌گیرد. دبورا یانگ، منتقد سرشناس در ادامه از نوید محمدزاده به‌عنوان بازیگری همه‌فن حریف و منعطف یاد کرده است که پس از فیلم «عصبانی نیستم» در نقش شخصیت پدری تندخو و تحت تاثیر غمی عمیق ظاهر می‌شود.

 

در انتهای مرور هالیوود ریپورتر بر فیلم آمده است: «فیلم لذتی بصری است، با فیلمبرداری پرظرافت و زیبا با تصاویر تقریبا سیاه‌وسفید که با ردپاهای ضعیفی از رنگ نمایان می‌شوند. طراحی صحنه و لباس محسن نصراللهی در خلق شخصیت‌ها و آماده کردن زمینه برای شکل گرفتن داستان؛ در هماهنگی با موسیقی پیمان یزدانیان، تاثیر بسزایی داشته است.» به نظر منتقد سینمایی نشریه تنها نقطه ضعف فیلم در نگاه تماشاگران غربی فیلم‌نامه‌ گیج‌کننده آن است که روی فرهنگ و سنت‌های بومی بنا شده است.

 

 

 

donya-e-eqtesad.com
  • 17
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش