سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۳۵ - ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۴۸۵۷
فیلم و سینمای ایران

علیرضا تابش:

بخشی از تجهیزات بنیاد فارابی به موزه سینما منتقل می شود

علیرضا تابش,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از انتقال بخشی از تجهیزات و ابزار فیلمبرداری بنیاد سینمایی فارابی همزمان با روز ملی سینما به موزه سینما خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از انتقال بخشی از تجهیزات و ابزار فیلمبرداری بنیاد سینمایی فارابی همزمان با روز ملی سینما با هدف حفظ و معرفی میراث ملی سینما و غنی سازی «موزه سینما» به این موزه خبر داد.

 

تابش با اشاره به اینکه این اقدام پیش از این نیز سابقه داشته و در پی تحولات سال‌های اخیر در فناوری فیلمسازی و با هماهنگی این موزه انجام شده است، گفت: تجهیزاتی که در این مرحله به موزه سپرده می شود شامل دوربین های فیلمبرداری ۳۵م‌م از نوع BL۲، BL۴، ۵۳۵، ArriCam و انواع تجهیزات مربوط به این دوربین‌ها هستند.

 

وی داد: بنیاد سینمایی فارابی طی ۶ ماه اول سالجاری با هدف تقویت توان فنی فیلمخانه ملی ایران نسبت به انتقال و راه‌اندازی دستگاه‌های تله سینمای موجود در این بنیاد در فیلمخانه ملی ایران اقدام کرده است.

 

تابش با تاکید بر اینکه ارزشیابی و ساماندهی اسناد و مدارک بنیاد فارابی با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با هدف حفظ میراث سینمایی طی ۲ سال اخیر انجام شده است، گفت: امیدوارم سال‌های آینده بر غنای آن افزوده شود. ضروری است مجموعه اسناد پراکنده در نهادها و مجموعه‌های مختلف سینمایی گردآوری و حفظ شود.

 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: برنامه ریزی و حمایت از ایجاد مرکز تخصصی- حرفه‌ایِ پردازش دیجیتالی فیلم‌های سینمایی در فیلمخانه ملی ایران و تهیه نسخه دیجیتال تعدادی از عناوین آثار شاخص سینمایی می تواند گام مهمی برای حفظ میراث ملی سینمای ایران محسوب شود.

 

تابش با بیان اینکه بنیاد سینمایی فارابی با همکاری فیلمخانه ملی ایران نسبت به طراحی و تاسیس «مرکز خدمات دیجیتال سینمای ایران» در فیلمخانه ملی ایران، اقدامات حمایتی را پیگیری کرده است، اظهار کرد: تاسیس مرکز خدمات به منظور نهادینه سازی شیوه های نوین فیلمسازی، گسترش، ترویج و تثبیت روش‌های علمی و حرفه‌ای، نگهداری و آرشیو نسخه های اصلی دیجیتالی آثار سینمای ایران به عنوان سرمایه تاریخی- ملی، متعلق به دوره های «فیلمسازی سنتی» و «فیلمسازی دیجیتال» با هدف حفظ و احیای میراث ملی سینمای ایران است.

 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه باتوجه به تحولات تکنولوژی، طی چند سال اخیر ۲ استودیوی «فیلمساز» و «بدیع» ناچار به تعطیلی شدند، گفت: گروه کارشناسان فارابی، سازمان سینمایی و فیلمخانه‌ ملی ایران از تجهیزات و وسایل این ۲ استودیو بازدید کردند و به این نتیجه رسیدیم بخشی از وسایل موجود در این مراکز می‌تواند به عنوان پشتیبانی، جایگزین و قطعات یدکی مورد استفاده لابراتوار فیلمخانه ملی ایران باشد. همچنین بخشی از تجهیزات مانند اسکنر و فیلم ریکوردر که جدیدتر هستند، در فیلمخانه ملی ایران نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند که با کمک بنیاد فارابی این وسایل خریداری و به چرخه‌ فعالیت‌های فیلمخانه‌ ملی ایران اضافه شد.

 

وی به دغدغه‌های بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و ادامه داد: تبدیل آثار سینمایی به دیجیتال برای به روز رسانی، مرمت و آماده سازی نسخه‌های دیجیتال فیلم‌های دهه‌های پیش سینمای ایران که به لحاظ پخش بین المللی مشکلی ندارند و حقوق آن متعلق به بنیاد و یا سازمان سینمایی است با هدف حفظ و نگهداری آثار شاخص ملی و بین المللی قدیمی سینما در قالب برنامه حفظ میراث ملی سینمای ایران، از مهمترین دغدغه‌های بنیاد سینمایی فارابی است.

 

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با گرامیداشت ۲۱ شهریور روز ملی سینما و با اشاره به اینکه بیش از یک قرن از حضور ارزشمند سینما در ایران می‌گذرد و هنرمندان و مخاطبان این مرز و بوم با اختصاص روز ویژه‌ای آن را گرامی می‌دارند، بیان کرد: طی ۱۱۷ سال گذشته، مردان و زنان فرهیخته‌ای با تکیه بر بضاعت خویش سنگ بنای این بنای باشکوه را در خاک این سرزمین هنرشناس پی ریخته‌اند. پس حفظ میراثی چنین سترگ که حالا دیگر با هویت ملی ما عجین شده است یکی از مهمترین و در عین حال اصیل‌ترین وظایف روزگار ما است.

 

علیرضا تابش، بنیاد سینمایی فارابی را نهادی برآمده از جنبش فکری و نهضت فرهنگی جامعه پس از انقلاب اسلامی دانست و گفت: این بنیاد در نهایت افتخار بیش از ۳ دهه همدوش و همسو با سینماگران ضمن پاسداشت مساعی فیلمسازان هنرمند و با بهره گیری از توان تخصصی خویش سعی داشته و دارد تا اسباب رشد فضایل و ارزش‌ها را در سینمای نجیب ایران فراهم کند.

 

وی در پایان ضمن گرامیداشت روز ملی سینما برای همه هنرمندان این عرضه آرزوی توفیق، عزت و سربلندی کرد.

 

 

 

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش