شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۲:۴۷ - ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۶۰۷۲۵۲
فیلم و سینمای ایران

سینما در دهه ۶۰، ایرانی بود

به گزارش روزنامه آسمان آبی، با پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷، نه تنها بنیان های حکومت، همه ارکان حیات اجتماعی ایرانیان تغییراتی بنیادین و ماهوی یافت، شکل جدیدی از رفتارها بر زندگی روزمره ایرانیان حاکم شد و ارزش هایی جدید جایگزین قبلی ها شد و به این ترتیب، فرهنگ انقلاب که مبتنی بر ارزش های اسلامی است در زندگی ایرانیان ظهور پیدا کرد.

 

قطعا عرصه عمومی هنر به عنوان یکی از مراکز حساس بروز نظریه های هنری از این تحول در امان نمی ماند و انقلابیون بر مصدر امور قرار گرفته نقشه های فراوانی برای پالایش ساحت هنر از آلودگی های گذشته دارند.

 

سال های آغازین انقلاب حد فاصل ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ را باید سال های تثبت انقلاب و نهادهای آن دانست و در دهه ۶۰ کار قانون گذاری و برنامه ریزی برای حوزه های مختلف آغاز می شود؛ از جمله این حوزه های پرمخاطب سینماست که سیر تحول بی سابقه ای را طی می کند و به یکی از نشانه های شاخص تحول انقلاب در حوزه فرهنگ تبدیل می شود.

 

محمدرضا بهشتی- فخرالدین انوار

از محمدرضا بهشتی در مقام ریاست بنیاد سینمایی فارابی و فخرالدین انوار در مقام معاونت سینمایی ارشاد در دهه ۶۰ به عنوان معماران سینمای پس از انقلاب یاد می شود؛ البته سید محمد بهشتی در سال های بعد بیشتر در محافل عمومی دیده شد و به دفاع از عملکرد مدیریت سینمای دهه ۶۰ پرداخت.

 

شکل گیری مفاهیم جدید در سینمای ایران را که تابع شرایط انقلاب و البته سال های جنگ بود باید مرهون مدیریت این دو نفر بر سینمای ایران دانست که البته این روزها منتقدانی هم در میان هم نسلان شان پیدا کرده اند.

 

سینمای دهه شصت,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

حضور مجدد فیلمسازان قدیمی تر مانند داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، علی حاتمی و بسیاری دیگر در همین دوران شکل می گیرد؛ البته نسل جدید فیلمسازان بعد از انقلاب مانند محسن مخملباف، ابراهیم حاتمی کیا، رسول ملاقلی پور، احمدرضا درویش، جمال شورجه و بسیاری دیگر که سابقه ای در سینمای قبل از انقلاب نداشتند، با حمایت این تیم وارد عرصه فیلمسازی می شوند.

 

درباره دوران مدیریت این دو بر سینمای ایران در دهه ۶۰ حرف های ناگفته فراوانی وجود دارد که به بازخوانی دقیق و موجزی نیاز دارد که بتوان به یک برآیند دقیق از آن سال های مهم دست یافت.

 

مجله های «فیلم»، «سوره»، «سروش» و  دیگران

دهه ۶۰، دهه آغاز شکل گیری مجلات سینمایی در کشور بود؛ مجلاتی که تا سال ها به عنوان تنها مراجع معرفی جریان ها و جشنواره های سینمای جهان به ایرانیان ایفای نقش می کردند. ماهنامه «فیلم» با همکاری مشترک گلمکانی، مهرابی و یاری در یک سمت و ماهنامه «سوره» به سردبیری شهید مرتضی آوینی در سمتی دیگر، سینمای نوپای ایران را در سال های دهه ۶۰ تحلیل می کردند.

 

می توان مجله «سروش» را نیز به آن ها افزود که در آن سال های در میان علاقه مندان سینما و تلویزیون بسیار پرمخاطب بود. در مجموع، باید این دهه و دهه ۷۰ خورشیدی را دوران درخشان مطبوعات سینمای ایران نامید که اسامی سرشناس سال های بعد مانند زنده یاد ایرج کریمی، مسعود فراستی، خسرو دهقان و بسیاری دیگر از درون همین مجلات پا به عرصه نقد سینمای کشور گذاشتند. عده ای مانند این ها، سوابق محدودی در مطبوعات سینمایی قبل از انقلاب هم داشتند، اما قطعا دوران اوج کارشان را باید در مطبوعات سینمایی پس از انقلاب جست و جو کرد.

 

جشنواره فیلم فجر

با وقوع انقلاب، تغییر جهت بادبان فرهنگی کشور و تعطیلی جشنواره جهانی فیلم تهران، نیاز به راه اندازی یک جشنواره جدید سینمایی که حامل ارزش های انقلاب باشد، در کشور احساس می شد. در پی توافقات مدیریتی در بالاترین سطح در کشور، جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۱ متولد شد و در نخستین دوره خود از ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۲ به دبیری حسین وخشوری، به تماشای محصولات سینمایی ایران نشست.

 

این جشنواره پس از گذشت بیش از سه دهه همچنان از سوی بنیاد فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است. از آثار اکران شده قابل توجه در نخستین جشنواره فیلم فجر می توان به «مرگ یزدگرد» اثر بهرام بیضایی، «آفتاب نشین ها» از مهدی صباغ زاده، «خط قرمز» از مسعود کیمیایی و تعدادی اثر دیگر اشاره کرد.

 

 

سینمای دهه شصت,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

در دوره اول، فیلم ها در دو بخش حرفه ای و آماتور اکران شدند و بخش آماتور تنها بخش رقابتی نخستین دوره جشنواره فیلم فجر بود. بعدها با طراحی سیمرغ به عنوان تندیس جشنواره به وسیله ابراهیم حقیقی و شکل گیری بخش های جنبی دیگر از جمله اصلی و بین المللی، جشنواره فجر به عنوان ملاک و شاخص سینمای ایران در یک سال درآمد و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

سینمای دفاع مقدس

سینما در سال های جنگ ایران و عراق، طولانی ترین نبرد کلاسیک قرن بیستم، بی طرف و بی تفاوت نماند و با خلق آثاری در این حوزه که برآمده از فرهنگ و اعتقادات رزمندگان درون جبهه های جنگ بود، گونه ای از سینمای جنگی را شکل داد که پس از آن به سینمای دفاع مقدس معروف شد. در این گونه سینمایی، آثار درخشانی مانند «افق»، «بلمی به سوی ساحل»، «دیده بان»، «مهاجر»، «آخرین پرواز» و بسیاری دیگر خلق شد که با استقبال فراوان مخاطبان در سالن های سینما رو به رو شد.

 

سینمای دفاع مقدس را می توان یکی از شاخص ترین نمونه های آثار جامعه و حوادث روزگار بر شکل گیری یک گونه سینمایی دانست؛ این نظریه ای است که در مباحث ژانری در تاریخ سینما همواره به آن توجه می شود. سینما و جامعه در تعامل مستقیم با یکدیگر دست به تولید آثار ماندگاری در این حوزه زدند که همچنان پس از سال ها قابل استناد و بررسی است.

 

سینمای دهه شصت,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایرانبلمی به سوی ساحل

استقبال مخاطب

با آن که کشور در آن سال ها درگیر مسئله حیاتی جنگ بود، همچنان استقبال مردم از سینما در وضعیت خوب قرار داشت. با نگاهی به پرفروش ترین آثار سینمایی همه ادوار سینمای پس از انقلاب، به وضوح می توان دهه ۶۰ را پرمخاطب ترین دهه در همه این دوران دانست.

 

«تاراج»، «سفیر»، «سناتور»، «اجاره نشین ها» و «عقاب ها» تعدادی از این آثار پرمخاطب سینمای ایران هستند.دلایل فراوانی برای این استقبال وجود دارد که از جمله آن ها می توان به بی رقیب بودن سینما در آن سال ها اشاره کرد، با همه این تفاسیر، خاطره شکل گیری صف های سینمایی در سال های دهه ۶۰ که در سال های پایانی دهه ۹۰ به گوهری کمیاب تبدیل شده است، قطعا از یاد مخاطبان جدی سینما نخواهدرفت.

 

سال های پایانی

در سال های پایانی دهه ۶۰، مدیریت سینمایی کشور همچنان در دست انوار و بهشتی بود. تغییرات بنیادین در ماهیت فیلم ها حاصل شده بود و برگزاری چندین دوره از جشنواره فجر به متولیان امکان بررسی تولیدات هر ساله را می داد. حضور زنان در سینما به شکل جدی تر پیگیری شد و پوران درخشنده و رخشان بنی اعتماد در این دهه و به آرامی پا به عرصه سینما گذاشتند.

 

دقیقا در آخرین ساله دهه ۶۰ فیلم «عروس»، ساخته بهروز افخمی، جوان اول هایی با استاندارد سینمایی را مجددا روانه سالن های سینمای ایران کرد و روزهای بهتری را در دهه ۷۰ برای این نوع از فیلم های عامه پسند نوید می داد.

 

سینمای دهه شصت,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

در این دهه، شکلی از سینما که منتقدانی جدی در کشور داشت و به سینمای جشنواره ای معروف بود با حمایت های مدیران سینمایی شکل گرفت که در دهه های بعد، جوایز بسیار معتبر سینمای جهان را برای ایران به ارمغان آورد.

 

تغییرات در محتوا و فرم و ظهور دغدغه های جامعه در سینما و داستانگو بودن فیلم ها براساس قواعد ژانری را باید از ویژگی های سینمای دهه ۶۰ برشمرد که با آثاری که این روزها نوستالژیک به نظر می رسند، چراغ سینما را برای سال ها بعد روشن نگه داشت. به نظر میر سد دهه ۶۰ در سینمای ایران به دلیل این که بنیان های اصلی سینمای پس از انقلاب در آن بنا نهاده شد و پس از عبور سه دهه و در قید حیات بودن بیشتر نقش آفرینانش باید بازنگری جدی تاریخی شود.

 

پژمان نظرزاده

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش