جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳
۰۸:۵۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۷۰۶۶۱۲
فیلم و سینمای ایران

نجات سریال ها با ورود ژنرال ها

با بازگشت کارگردان های مطرح و مخاطب شناس به عرصه سریال سازی، وضعیت تغییر می کند. آیا تلویزیون برای این کارگردان ها، برآورد مالی بالاتری در نظر گرفته است. 

با ورود کارگردان های مطرح سینما به تلویزیون، سریال سازی به مرحله جدیدی پا گذاشته است. همایون اسعدیان، رضا میرکریمی، سیروس الوند، مازیار میری و... جزو کارگردان هایی هستند که این اواخر با تلویزیون قرارداد بسته و کارشان را شروع کرده اند. علاوه بر اینها کارگردان های دیگری سینما مثل جواد شمقدری و مجتبی راعی هم به تلویزیون آمده اند و آنها هم مشغول سریال سازی هستند. در کنار همه اینها حسن فتحی هم بعد از پایان تولید فصل سوم «شهرزاد» به تلویزیون بر می گردد تا مجددا در این رسانه سریال تاریخی بسازد.

 

با بازگشت این کارگردان ها به تلویزیون برای این کارگردان های سینمایی، برآورد مالی بالاتری در نظر گرفته است؟ این مسائل را بررسی می کنیم.

 

قطع رابطه در دوره سرافراز

در دوره ریاست محمد سرافراز، عملا پای کارگردان های مطرح سینما و تلویزیون از فعالیت در این رسانه قطع شد. سرافراز معتقد بود که برآورد مالی کارگردان های سینما نسبت به کارگردان های تلویزیونی بالاتر است اما کیفیت کار آنها با گروه دوم برابری می کند و استفاده از کارگردان های سینما فقط خرج اضافی روی دست آنها می گذارد. یعنی فرقی ندارد یک سریال را کارگردان مطرح و کاربلد سینما بسازد یا کارگردان جوان و تازه کار تلویزیونی.

 

برای همین بود که جلوی فعالیت کارگردان های سینمایی گرفته شد. حتی زمانی که شبکه دو سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میری را روی آنتن برد، روزنامه جام جم، نقدهای فراوانی درباره آن نوشت. این در حالی است که روزنامه جام جام، رسانه خود تلویزیون است. خلاصه این که با این اقدامات، در دوره این رییس، هیچ اثر قابل قبولی تولید نشد.

 

سریال های تلویزیونی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

بازگشت با برنامه ریزی دقیق

بعد از پایان دوره ریاست سرافراز، تیم عبدالعلی علی عسگری سیاست های پیشین را احیا کردند و الان چند وقتی است که مجددا پای کارگردان های مطرح به تلویزیون باز شده. نکته قابل توجه اینجاست که مدیران تلویزیون برای دعوت از این کارگردان ها هدف خاصی دارند و این طور نیست که صرفا بخواهند از اسم آنها در این رسانه استفاده کنند.

 

حسین کرمی، رییس مرکز امور نمایشی معاونت سیما روز چهارشنبه اطلاعاتی کلی درباره سریال های هرکدام از این کارگردان ها در اختیار رسانه ها گذاشته که نشان می دهد دعوت از هر کدام آنها با برنامه ریزی دقیق همراه بوده است.

 

اسعدیان، میرکریمی و الوند

اولین کارگردان سینما که بعد از این تغییر و تحولات به تلویزیون برگشت و شروع به ساخت سریال کرد، همایون اسعدیان بود. این کارگردان سال ۸۶ «راه بی پایان» را به عنوان اولین سریالش ساخت و بسیار مورد توجه قرار گرفت. او حالا مجددا با یک درام اجتماعی به تلویزیون برگشته و تصویربرداری سریال جدیدش «سوگند» را با حساسیت زیادی شروع کرده. آن طور که از تجربیات این کارگردان شواهد امر پیداست، احتمالا با اثر قابل قبولی رو به رو خواهیم بود.

 

سریال های تلویزیونی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

رضا میرکریمی، کارگردانی که تجربه موفق «بچه های مدرسه همت» را در تلویزیون داشت، بعد از سال ها دوری از این رسانه، در حال حاضر مشغول نگارش سریالی ۵۰، ۶۰ قسمتی برای تلویزیون است. این سریال، درامی عاطفی است که در اواخر دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی روایت می شود. درست است که میرکریمی، تجربه خاصی در ساخت اثر تاریخی ندارد اما با توجه به کارنامه قابل قبولش در سینما و تلویزیون می توانیم مطمئن باشیم که سریالش اثر موفقی از آب در می آید.

 

علاوه بر این دو، سیروس الوند، کارگران باتجربه سینما هم به سمت تلویزیون آمده و الان مشغول نگارش سریالی ۴۰ قسمتی برای این رسانه است. از آنجایی که الوند، جنس مخاطبان عام را به خوبی می شناسد، احتمالا اثرش برای تلویزیون هم به مذاق مخاطبان خوش می آید.

 

بازگشت فتحی و میرباقری با الف ویژه

در دور جدید بازگشت کارگردان های مطرح به تلویزیون، حسن فتحی و داود میرباقری هم به این رسانه بازگشته اند. آن طور که حسین کرمی اعلام کرده میرباقری فعلا بازنویسی ۲۰ قسمت ابتدایی سریال «سلمان فارسی» را به پایان رسانده و مشغول نهایی کردن متن ۲۰ قسمتی دوم این سریال است.

 

از طرف دیگر، حسن فتحی هم که بعد از سریال «زمانه»، تلویزیون را ترک کرده بود، حالا بعد از تجربه سه فصل «شهرزاد» قرار است مجددا با یک سریال تاریخی به تلویزیون برگردد. طبق گفته کرمی، او قرار است سریالی تاریخی درخصوص هفت پهلوان از قومیت های مختلف ایران را بسازد.

 

سریال های تلویزیونی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

کارگردان های دیگر سینما

علاوه بر اینها کارگردان های دیگر سینما مثل مجتبی راعی، جواد شمقدری و مازیار میری هم هستند که برای سریال سازی به سمت تلویزیون آمده اند. مازیار میری سه سال قبل، سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» را برای شبکه دو ساخت و حالا قرار است سریال «هیات مدیره» را برای شبکه پنج کلید بزند.

 

جواد شمقدری پیش از این تجربه ساخت سریال تاریخی «فرستاده» را برای تلویزیون داشت و حالا هم قرار است سریال «چراغ ملکوت» را درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بسازد. از میان همه این کارگردان ها، فقط مجتبی راعی است که تجربه سریالسازی نداشته و می خواهد برای اولین بار این عرصه را تجربه کند.

 

سریال های تلویزیونی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

برآورد مالی چگونه است؟

بازگشت کارگردان های مطرح سینما و تلویزیون و اعلام آمادگی برای ساخت سریال، اتفاق بسیار خوشایندی است و نشان از این دارد که تلویزیون بالاخره برای بازگشت به دوران اوج، استارت زده است اما هنوز به یک سوال پاسخ داده نشده؛ این که آیا برآورد مالی در نظر گرفته شده برای ساخت سریال در مورد این کارگردان های مطرح هم صدق می کند؟

 

یعنی آیا رضا میرکریمی، همایون اسعدیان و... هم برای ساخت یک سریال، همان دقیقه ای سه میلیون را دریافت می کنند یا تلویزیون برای حضور آنها شرایط ویژه ای در نظر می گیرد؟ قطعا بین این کارگردان ها با کارگردان های متوسط تلویزیون که اتفاق در این مدت تعدادشان هم بالا رفته، تفاوتی در نحوه برآورد مالی وجود دارد اما هنوز میزان این تفاوت مشخص نیست.

 

مشکل مالی تمام شد؟

باید این را در نظر داشته باشیم که سریال های کارگردان هایی مثل حسن فتحی، داود میرباقری و حتی رضا میرکریمی جزو سریال های الف ویژه تلویزیون هستند و به لحاظ مالی آثار گرانقیمتی به حساب می آیند. آیا تمام مشکلات مالی تلویزیون رفع شده و این کارگردان ها برای ساخت آثارشان به هیچ مشکلی بر نمی خورند؟

 

همه اینها جزو مسائلی است که باید به مرور زمان مشخص شود. فعلا همه ما از حضور این اسامی در تلویزیون خوشحالیم اما معلوم نیست در ادامه حضور آنها در تلویزیون با چه مسائلی رو به رو شویم.

مرجان فاطمی

 

 

۷sobh.com
  • 12
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش