جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۰۸:۲۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۲۲۲۹
فیلم و سینمای ایران

خانه دختر سانسور نشده، فقط تغییر شکل داده؛

حامد بهداد: مکانیزم قدرت در ایران می‌خواهد هنرمند را شبیه خودش کند

حامد بهداد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

آی سینما/حامد بهداد که این روزها فیلم «خانه دختر» با بازی او در سینماها در حال اکران است، درباره تغییرات نسخه اکران شده این فیلم صحبت کرده و گفته مکانیزم قدرت در ایران دوست ندارد درباره واقعیت‌های جامعه فیلم ساخته شود. او با اشاره به اتفاقی که اخیرا برای اهورا (پسر دو ساله‌ای که توسط ناپدری‌اش مورد تجاوز قرار گرفت) می‌گوید که فیلمسازان قبل از بروز چنین اتفاقاتی آگاهی جامعه را بالا می‌برند و در نهایت قدرت مجبور می‌شود که این‌گونه فیلم‌ها را به نمایش درآورد.

 

حامد بهداد درباره سانسور فیلم در حال اکران «خانه دختر» نسبت به آن فیلمی که در سی و سومین جشنواره فلم فجر به نمایش درآمد، به تی‌وی پلاس گفت: « تنها دو دقیقه از زمان فیلم «خانه دختر» نسبت به نسخه قبلی کم‌تر شده است و به مدت زمان این فیلم دست نخورده و مفهوم آن هم تغییر نکرده است.»

 

او در ادامه می گوید: «فکر می‌کنم تا یک حدی نق زدن و پیش پیش قضاوت کردن به عنوان یکی از عادت‌های رفتاری ما تبدیل شده و چون خشم و خشنوت را در بین تمامی افراد و سطوح لبریز می‌بینم، برخی به عناوین مختلف در نوشته‌ها و کامنت‌ها اعتراض را خود را با لحن‌ تندتری ابراز می‌کنند و من متوجه می‌شوم که آنها یا فیلم را ندیدند و یا به سهولت در مورد «خانه دختر» قضاوت‌ کردند.»

 

او همچنین تاکید می‌کند: «سانسور صدمه‌ای به این فیلم نزده است، به خاطر این‌که «خانه دختر» سانسور نشده و فقط تا حدی تغییر شکل داده. معنی فیلم مشخص است. »

 

او در ادامه با اشاره به اتفاقات تلخی که برای اهورا کودک دو ساله افتاده است، از ساخته نشدن فیلم‌هایی با این موضوعات انتقاد می‌کند و می‌گوید: «اخیرا قصه (اخبار) بسیار زشتی را شنیدم که حاکی از تجاوز یک ناپدری به یک فرزند دوساله بود که به نظر من همه ما قربانی این اتفاق هستیم. چه ما که این قصه را شنیدیم چه آنهایی که این بلا سرشان آمده است. چرا نباید این قضایا در فیلم‌ها وجود داشته باشد؟ که اتفاقا به نظر من در فیلم‌های ما این موضوع‌ها هست.»

 

او در ادامه افزود: « یعنی یک پدر می‌تواند در چه جهلی به سر ببرد و جامعه را تا این حد لبریز از زشتی کند و این اتفاق تلنگر بی فایده‌ای برای ما باشد. تلنگر بی فایده به این معنی است که ما از شنیدن چنین اخباری تلنگر می‌خوریم و هیچ وقت ری اکشنی نشان نمی‌دهیم. چون وقتی ری‌اکشن هم نشان می‌دهیم سلسه خشونت را ادامه می‌دهیم و فکری برای آن نمی‌کنیم و از روی خشونت صورت مسئله را پاک می‌کنیم و تمهیدی برای عدم بروز چنین اتفاقی را از پیش در نظر نگرفتیم زیرا جامعه را به آن هوشیاری که لازم بوده نرساندیم و وقتی می‌خواهیم درباره آن قصه‌ای بگوییم ما را محدود و سانسورمان می‌کنند.»

 

او همچنین تاکید می‌کند که مکانیزم قدرت می‌خواهد همه را شبیه خود کند، درحالی که نسل‌های آینده با ورود خودشان به اجتماع آموزه‌های پوسیده این مکانیزم را قبول نمی‌کنند: «در ایران مکانیزم قدرتی وجود دارد که می خواهد هنرمند را شبیه خودش کند و در واقع می‌خواهد همه مدل موها و لباس‌هایشان شبیه هم باشد و همه یونیفرم بپوشند. در واقع مکانیزم قدرت می‌خواهد آدم‌های جامعه را یکسان کند تا بتواند خودش روی نیرو و انرژی‌های موجود در جامعه مدیریت کند. اما نسل‌های بعدی بی محابا می‌آیند و این دیوار و اصول ساختگی را می‌شکانند و به نظر من در همه موارد همه چیز تحت الشعاع نسل‌های بعدی قرار می‌گیرد و مکانیزم قدرت دیگر نمی‌توان آموزه‌های پوسیده و کپک زده را به آنها تزریق کنید.»

 

بهداد در ادامه می‌گوید: «ممکن است فیلمساز فعلی به شدت محدود شود، اما فیلمساز بعدی فیلم‌اش را می‌سازد و جامعه را دچار شوک می‌کند. حال آن سیستم و مکانیزم می‌آید و برای فیلمساز جدید هم برنامه‌ای طرح می‌کند که آن را هم از مخروط خود عبور دهد، که بعد از آن هم دوباره فیلمساز بعدی می‌آید. اما کسانی که هنرمند تر هستند، نظریه‌های این مکانیزم را در نظر نمی‌گیرند و حرفشان را می‌زنند.»

 

بازیگر «سد معبر» همچنین معقتد است که مکانیزم قدرت نمی‌تواند جلوی فیلمی را که برای اصلاح جامعه ساخته شده است را بگیرد: « وقتی یک فیلمساز فیلمی را می‌سازد که از منظر مکانیزم قدرت، موضوع آن از پتانسیل بسیار زیادی برای سانسور بسیاری بهرمند است، نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، زیرا آن فیلم برای اصلاح جامعه ساخته می‌شود و قدرت هم در نهایت مجبور می‌شود که آن فیلم را نمایش دهد. اگر به نظر خیلی‌ها عمل می‌شد، «خانه دختر» هم نمی‌توانست اکران شود، اما مکانیزم قدرت مجبور شد که «خانه دختر» را به نمایش درآورد.»

 

 

 

  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۱۰
جدیدترین
قدیمی ترین
عجب مکانیزم مخوفی!
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش