چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۸:۴۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۳۲۰۳
فیلم و سینمای ایران

رییس سازمان سینمایی:

بعضی اتفاقات سینما صِفر نمی‌شود

محمدمهدی حیدریان,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
رییس سازمان سینمایی با اشاره به تعیین تکلیف زمان برگزاری دوره بعدی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: تا پیش از جشنواره فیلم فجر دستورالعمل مربوط به نمایش فیلم‌های سینمایی منتشر می‌شود و برای انتشار دفترچه سیاست‌ها نیز اقدام خواهد شد.

محمدمهدی حیدریان در گفت‌وگویی  با ایسنا درباره اینکه رسیدگی به فیلم‌های مشکل‌دار در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ بیان کرد: فیلم‌ها در جریان طی کردن روند خود هستند. یک کمیته اصلاح تعریف شد و عمده کارهای آن‌ها انجام شده است. البته اینها مساله‌ای نیست و اصل فیلم توقیفی را باید فراموش کرد؛ یک فیلم یا مجاز به نمایش است یا نیست. اگر شرایط اکران داشته باشد که مکانیزم خودش را دارد، یعنی در شورای اکران بررسی می‌شود که متناسب با چه سنی و برای کدام سینما و چه تعداد سینمایی نمایش داده شود.

 

او افزود: درواقع سازمان سینمایی دو کار انجام می‌دهد؛ اول اینکه ببیند فیلم قابل نمایش است یا خیر، که در آینده نزدیک تا قبل از جشنواره فجر این دستور العمل هم منتشر می‌شود. دوم اینکه همه فیلم‌ها باید رده سنی داشته باشند و ما توصیه می‌کنیم که چه فیلمی را چه کسانی ببینند، دیگر انتخاب با خود افراد است. بقیه مراحل اکران فیلم هم که در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد.

 

بررسی فیلم‌ها یک کار فرهنگی است نه پلیسی

وی با اشاره به اینکه آثاری که در مواجهه با عرضه دچار مشکل می‌شوند، همیشه بوده، هستند و خواهند بود، ادامه داد: تلاش ما این است که این مسائل را به حداقل برسانیم یعنی آثاری که با برآیند و وجه غالب انتظار جامعه همخوانی ندارند به حداقل برسند. این‌ یک کار فرهنگی است و اصلا پلیسی یا پاسبانی نیست.

 

حیدریان با تاکید بر اینکه «حوزه فرهنگ و هنر حوزه اغنا و آگاهی» است، بیان کرد: وظیفه ما تبدیل داده‌ها به اطلاعات و آگاهی است و البته کار رسانه‌ها هم اطلاع‌رسانی است. ارزش‌گذاری، سطحی‌ترین ناحیه را هدف می‌گیرد و تحریک می‌کند، اما این تحریک اگر متوجه تاثیر باشد، درست‌تر است. درفیلم‌ها هم همینطور است. هر میزانی که یک فیلم بیشتر مطالب قابل تعریف داشته باشد ارزشمندتر است. با این حال بعضی اتفاقات در سینما طبیعی است و ما هم تلاش می‌کنیم آن‌ها را به حداقل برسانیم. البته صفر نمی‌تواند بشود ولی سعی می‌کنیم به حداقل ممکن برسد. هر چقدر تعامل بیشتر باشد آگاهی‌افزایی بیشتری ایجاد می‌شود مثل کارهایی که ما در ایجاد هسته‌ها و گروه‌های تخصصی انجام می‌دهیم و باعث افزایش سطح آگاهی تولیدکنندگان سینمایی می‌شود.

 

او در ادامه گفت: خواهش من این است که مساله این‌چنین فیلم‌ها، ما را متوقف نکند. باید ببینیم صنعت سینما و تصویر در دنیا کجاست و ما کجاییم. متاسفانه ما در بخش‌هایی از برنامه‌های‌مان در تلویزیون تقریبا ۷۰ درصد مصرف‌کننده تولیدات خارجی شده‌ایم. آیا این خوب است که دیگر بخش‌های حوزه فرهنگ و هنر هم فقط مصرف‌کننده باشند؟ آیا این خطرش کمتر از این است که ما ماشین خارجی به کشور بیاوریم؟ پس باید از این پس از همه مسئولین فرهنگی متوقع باشیم که شما چه برنامه‌ای دارید تا بر تولیدات خودمان مستقر باشیم؟

 

رییس سازمان سینمایی با اشاره به سابقه حضورش در حوزه‌های فرهنگی کشور تصریح کرد: در ۲۰ - ۳۰ سال گذشته کشور دروازه‌ای داشت که می‌بستیم و نمی‌گذاشتیم کسی فیلمی را به کشور وارد کند و اگر این‌ کار صورت می‌گرفت آن را از او می‌گرفتیم و به فیلمی اجازه ورود نمی‌دادیم. بنابراین باید تولید خودمان را تقویت کنیم و برای رسیدن به آن باید مسیری را طی کنیم تا چیزی که قرار است متولد شود دارای کمترین اعوجاج نسبت به ارزش‌های ما باشد.

 

حیدریان با تاکید بر اینکه «من اعتقادی ندارم که تخاصمی بین ارزش‌های ما و تولیدکننده فرهنگی وجود دارد»، اظهار کرد: در ساخت آثار هنری دو اتفاق می‌افتد؛ یا کم‌اطلاعی سازنده است یا اشتباه گرفتن یک موضوع و متوقف شدن به سیگنال‌های سطحی و پرداختن به آن در عمقی که دیگر حقیقت ندارد. این می‌تواند به بیننده آدرس اشتباه بدهد و حق فرهنگی مخاطب نیست.

 

او اضافه کرد: برای این کار باید از ابتدا شروع کنیم و شرایط مطلع شدن و ایجاد آگاهی به تولیدکننده را فراهم کنیم. اصل کار ما این است که به اینجاها برسیم و درواقع سلیقه شخصی من این است که امیدوارم به این مهم دست پیدا کنیم. حق مردم نیست که از برداشت غلط شخصی من به عنوان یک فیلمساز آسیب ببینند.

 

انتشار دفترچه سیاست‌های سینمایی

رئیس سازمان سینمایی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا دفترچه سیاست‌های سازمان را به طور رسمی منتشر خواهد کرد؟ گفت: اولین چیزی که باید منتشر می‌کردیم برنامه جامع سینما بود، همچنین سیاست‌ها و برش‌های سالانه، اما اساسا نگاه ما در زیرساخت‌ها تهیه شده و آن را به تعداد کثیری از دست‌اندرکاران و انجمن‌ها فرستاده‌ایم و وقتی نظرات را بگیریم اول آن‌ها را منتشر خواهیم کرد. قاعدتا پس از آن برش سالانه را هم منتشر می‌کنیم.

 

زمان جشنواره جهانی فجر تغییر می‌کند؟ 

حیدریان همچنین در پاسخ به اینکه آیا زمان برگزاری جشنواره جهانی فجر که پیش‌تر گفته بود احتمال بررسی و برگزاری آن در زمانی نزدیک به جشنواره ملی هست مشخص شده یا خیر؟ گفت: جمع‌بندی‌ای که تاکنون انجام شده این است که باید یک سیر ارزیابی بین‌المللی طی شود و باید دو سال متمادی پشت سر هم اتفاق بیفتد. یک سال آن انجام شده و سال آینده هم بخش دوم آن انجام می‌شود. از آنجا که در این ارزیابی بین‌المللی یکی از نکات، ثبات در زمان است پس امسال برگزاری جشنواره در جای خودش یعنی اردیبهشت‌ماه خواهد بود تا مرحله رتبه‌بندی (گرید) بین‌المللی‌ انجام شود و بعد از آن هرچه را به نفعمان هست انجام می‌دهیم.

 

او در پایان با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات بیان کرد: این نمایشگاه زمینه حس فرهنگی مشترک را ایجاد و از کدورت‌ها کم می‌کند. اینجا مثل یک چهارراه فرهنگی است و با حضور در آن می‌فهمیم که دعوای جدی بین رسانه‌های کشور وجود ندارد؛ هرچند به نظرم اختلاف نظر باید وجود داشته باشد، چون وجود اختلاف نظرها به گونه‌ای برکت است و حضور نداشتن تعدادی از رسانه‌ها در نمایشگاه، هم به ضرر خودشان و هم به ضرر همه ماست. حضور تمام رسانه‌ها در این فضا باعث تعدیل شدن نمایشگاه می‌شود و اگر کسی حرفی برای گفتن داشته باشد نباید از حضور نگران باشد.

 

 

 

 

 

  • 17
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش