جمعه ۰۹ آذر ۱۴۰۳
۱۰:۰۷ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۶۲۹۸
فیلم و سینمای ایران

«هویدا،زندگی،زمانه و مرگ» مستندی بدون سانسور

مستند زندگی امیرعباس هویدا,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
کارگردان مستند هویدا،زندگی،زمانه و مرگ درباره این فیلم گفت که در مستند هویدا هیچ سانسوری صورت نگرفته است، در واقع نمی‌توان تاریخ را سانسور کرد. وقتی که حجم وسیعی از اسناد، تصاویر، فیلم و اطلاعات در اختیار است، چرا نباید از آن استفاده کرد!

جایزه شهید آوینی ویژه‌ی نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ی مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که برای چهارمین سال متوالی به عنوان بخش‌ ویژه جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود؛ یکی از فیلم‌هایی که امسال در این بخش از جشنواره حضور دارد، فیلم مستند بلند " هویدا" ساخته مصطفی شوقی است.

 

در این مستند نگاهی به زندگی، زمانه و مرگ امیرعباس هویدا می‌شود که نکته قابل توجه آن پخش قسمت‌هایی از دادگاهی شدن هویدا است که برای نخستین بار به نمایش گذاشته می‌شود.

 

مصطفی شوقی - کارگردان و نویسنده فیلم مستند بلند «هویدا» - در گفت‌وگو با ایسنا گفت: فیلم مستند بلند "هویدا، زندگی، زمانه و مرگ" پیش از حضور در این جشنواره برای پژوهشگران و تاریخ‌دانان زیادی پخش شد، همچنین چند اکران خصوصی و جلسات نقد نیز برای آن برگزار کردیم و حتی در مدرسه  علامه حلی که مختص دانش‌آموزان تیزهوش هم است، اکران شد تا از نظرات طیف‌های مختلف استفاده کنیم. برآیند همه نظرات از اکران در سینما حقیقت در کنار برخی از انتقادات، این بود که فیلم "هویدا" اثری است که بی‌طرفانه و بدون قضاوت ساخته شده است.

 

او ادامه داد: هویدا یک شخصیت خاص، بحث برانگیز و همواره همراه با افسانه‌سرایی‌های زیادی از سوی موافقان و مخالفانش بوده است. البته نوع دادگاهی شدن و سرانجام زندگی‌اش هم این مساله را تشدید کرده است. در همین راستا من و همکارنم سعی کردی که در میانه این دو گروه بایستیم و تنها روایت تاریخ کنیم.

 

شوقی با بیان اینکه دو نسخه تلویزیونی و سینمایی از این فیلم تهیه شده است، توضیح داد: نسخه‌ای که در جشنواره حقیقت پخش شده، یک نسخه ۸۳ دقیقه‌ای و سینمایی است که من به آن نسخه ژورنالیستی می‌گویم. نسخه تلویزیونی این مستند هم در چهار قسمت ۱۷۰ دقیقه‌ای تهیه شده است. نسخه تلویزیونی این مستند یک نگاه تحلیلی و تاریخی به ماجرا دارد  و ما در نسخه سینمایی بیشتر به مرگ هویدا می‌پردازیم و ۴۰ دقیقه آخر آن به نوع دادگاهی شدن، مرگ و حتی محل دفن او پرداخته است.

 

کارگردان مستند «هویدا» با بیان اینکه «بیش از یک سال بر روی پروژه هویدا کار کرده‌ایم» درباره میزان دسترسی به منابع  اصلی و معتبر برای ساخت این مستند، بیان کرد: در حوزه مستند های تاریخی آنچه که اهمیت دارد، این است که اگر راجع به یک شخصیت تاریخی  فیلمی ساخته می‌شود حتما باید ارزش افزوده‌ای داشته باشد. به نظر کارشناسان و دوستانی که کار هویدا را دیده‌اند، این اتفاق در مستند هویدا افتاده است. ما تصاویر منحصر به فردی را به نمایش گذاشتیم وبیش از ۵۰ درصد از آن برای بار اول است که پخش می‌شود. فیلم دادگاهی شدن او برای بار اول با همکاری آرشیو مرکزی صدا وسیما از محرمانگی خارجی شد.  آن چیزی که مستند هویدا را متمایز می‌کند تصاویر منحصر به فرد، عکس‌ها و  روایت‌های جدیدی است که برخی از آنها قرار بوده بعد از مرگ افراد منتشر شود، اما امروز بعد از سی سال اینها از آرشیو خارج شده‌اند.

 

مستند زندگی امیرعباس هویدا,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

وی اضافه کرد: نوع دادگاهی شدن و اعدام هویدا باعث شده که  بسیاری از زوایای زندگی او پنهان بماند و همین مساله توسط مخالفان و موافقان او باعث شده که زندگی نخست وزیر ۱۳ ساله حکومت پهلوی به درستی مورد ارزیابی قرار نگیرد. ما در مستند «هویدا» سعی کردیم در میانه روایت‌های بعضا مخالف و موافق قرار بگیریم و  همه روایات مستند و درست درباره هویدا را مورد بررسی قرار دهیم. هویدا شخصیت مهمی برای شیوه حکومت داری عصر پهلوی دوم است. در واقع بررسی دولت هویدا ، بررسی وقایعی است که درنهایت به سقوط شاهنشاهی در ایران منتهی شد. جالب است که در میان منتقدان انقلابی هویدا، منتقدان بسیار جدی در میان رجال عصر پهلوی دارد که می‌توان آن را در لابه لای خاطرات افرادی مثل دکتر علی نقی عالیخانی، داریوش همایون مشاهده کرد. از نگاه آنها هویدا، نهاد دولت در عصر پهلوی را به نازل‌ترین سطح خود پس از مشروطیت رسانده بود.

 

شوقی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات و یا حذفیاتی در ساخت این مستند صورت گرفته، گفت: در مستند "هویدا" هیچ سانسوری صورت نگرفته. در واقع تاریخ را نمی‌شود سانسور کرد. وقتی که حجم وسیعی از اسناد ، تصاویر، فیلم و اطلاعات در اختیار است، چرا نباید از آن استفاده کرد. مستندهای نباید  واقعیت‌ها را پنهان کنند. به نظر من برای نسل جدید باید واقعیت‌ها را گفت و آنها هستند که قرار است درستی و نادرستی را تشخیص بدهند.

 

او اظهار کرد: یکی از مهمترین قسمت‌های فیلم  بخش دادگاهی شدن و مرگ هویدا است که بر اساس اسناد و روایت‌هایی که به دست آمده نشان می‌دهد چندین گروه سیاسی اعم از حزب توده تا سازمان مجاهدین و فدائیان بر طبل دادگاهی شدن هویدا می‌کوبند و به نوعی تشدید کننده فضای پرتلاطم روزهای ابتدایی انقلاب بودند. در بخش دادگاهی شدن هویدا در کنار فیلم دادگاه که برای نخستین بار پخش میشود، روایت‌هایی از شاهدان عینی مثل مرحوم دکتر ابراهیم یزدی و مهندس توسلی و حجت الاسلام هادی غفاری که طبق روایت‌های متهم به اعدام هویدا خارج از رویه معمول دادگاه است وجود دارد.

 

شوقی تاکید کرد: ما سعی کردیم تنها راوی قصه هویدا باشیم و  بیننده، قاضی باشد. متاسفانه بعضی از مستندها در خدمت موج‌های سیاسی قرار می‌گیرد؛همه تاریخ باید گفته شود و قضاوت بر عهده مخاطب قرار بگیرد.

 

کارگردان مستند هویدا درباره حضور فیلمش در بخش شهید آوینی جشنواره حقیقت گفت: خیلی خوشحالم که در جشنواره حقیقت فیلم هویدا حضور دارد. آن هم در بخش شهید آوینی که نامش الهام بخش نسل پرتلاطم و پر از پرسش ماست. در چند روزی که در جشنواره حقیقت فیلم‌های دوستانم را دیدهام، از نظر کیفی فیلم‌های خیلی خوبی را دیده‌ام که نشان می‌دهد،جشنواره حقیقت  به خوبی میزبان بهترین فیلم‌های سال مستند ایران است.

 

مستند زندگی امیرعباس هویدا,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

 

  • 9
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش