سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۱۷ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۷۶۲۷
فیلم و سینمای ایران

واکنش رضا درمیشیان به اکران نشدن فیلم جنجالی «عصبانی نیستم»

رضا درمیشیان,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
دیری نپایید که خوشحالی دوستداران سینما بابت اکران فیلم «عصبانی نیستم» فروکش کرد، چون طبق آخرین اخبار واصله، اکران این فیلم از آخر آذرماه به زمان دیگری موکول شده است. هرچند این فیلم سفر دورودرازی را تا امروز طی کرده تا بتواند فرصت اکران عمومی پیدا کند، ‌اما ظاهرا گره کور این فیلم هنوز باز نشده است.

به گزارش شرق، این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره فیلم فجر سال ١٣٩٢ به نمایش درآمد که برنده جوایزی شده بود، اما با تهدید و اعمال نظر گروه‌های فشار و همچنین عقب‌نشینی دبیر وقت جشنواره فیلم فجر، جوایز موردنظر را دریافت نکرد و حتی درمیشیان را وادار به انصراف کردند؛ اتفاقی که فردای آن روز از سوی یکی از اعضای هیئت داوران و به‌ویژه فرامرز قریبیان برملا شد. پس از آن، ایوبی، ‌

 

رئیس وقت سازمان سینمایی، بارها از اکران فیلم خبر داده بود تا اینکه قرارداد سینمایی «عصبانی نیستم» در گروه سینمای آفریقا برای پاییز ١٣٩٢ در شورای صنفی نمایش ثبت شد، اما کمیسیون وقت فرهنگی مجلس،‌ دکتر علی جنتی، ‌وزیر وقت ارشاد را تهدید کرد که در صورت نمایش این فیلم، ‌او را استیضاح خواهند کرد. جنتی، ‌ایوبی و سازمان سینمایی قاطعانه اعلام کردند این فیلم در تاریخ مقرر ثبت‌شده، ‌اکران خواهد شد، اما سه‌ شب مانده به اکران، از نمایش آن جلوگیری شد.

 

بعد با روی‌کارآمدن دولت دوم تدبیر و امید، دکتر صالحی‌امیری دستور راه‌اندازی کمیته رفع توقیف فیلم‌ها را داد. حیدریان و داروغه‌زاده هم قاطعانه اعلام کردند فیلم‌ها ‌از محاق توقیف درخواهند آمد. نتیجه عملکرد کمیته تحقیق و بررسی فیلم‌های توقیفی، ‌آزادسازی پنج فیلم، از جمله «عصبانی نیستم» بود و سازمان سینمایی برای پنجمین‌بار به این فیلم پروانه نمایش داد. در تاریخ ١٢ مهر ٩۶ قرارداد اکران فیلم ثبت شد.

 

با روی‌کار‌آمدن دکتر عباس صالحی، این کمیته همچنان به کار خود ادامه داد و دکتر صالحی نیز همچنان عنوان کرد که پای مجوز‌های فیلم‌ها خواهیم ایستاد. قرارداد نمایش «عصبانی نیستم» برای ١٢ مهرماه ١٣٩۶ ثبت شد که در نهایت سازمان ترجیح داد «خانه دختر» را به نمایش درآورد. سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، قرارداد نمایش فیلم برای ٢٩ آذرماه به ثبت رسید. همه شرایط برای اکران «عصبانی نیستم» آماده بود که ناگهان مصاحبه‌ای از علی سرتیپی مبنی‌بر انصراف اکران «عصبانی نیستم» بر خروجی خبرگزاری ایسنا منتشر شد. این مصاحبه بلافاصله با تکذیب علی سرتیپی روبه‌رو شد و سرتیپی تأیید کرد پای اکران فیلم خواهد ایستاد. علی سرتیپی درباره اکران فیلم «عصبانی نیستم» به ایسنا گفته بود: «با وجود آمادگی برای اکران فیلم طبق قرارداد منعقدشده در شورای صنفی نمایش به دلیل تراکم فیلم‌ها، تصمیم گرفتیم فیلم در تاریخ دیگری به‌جز ٢٩ آذرماه اکران شود، بنابراین با هماهنگی اداره کل سینمای حرفه‎‌ای و شورای صنفی نمایش، تصمیم به تعویق اکران «عصبانی نیستم» گرفتیم».

 

غلامرضا موسوی، ‌شریک سرتیپی در «فیلمیران»، هم اعلام کرده بود: « دفتر سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی، مجوزهای لازم برای نمایش فیلم‌های رفع‌توقیف‌شده را نمی‌دهد». همچنین اظهارنظر توییتری ابراهیم داروغه‌زاده، معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، در جای خود قابل‌تأمل است. داروغه‌زاده در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است: «فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» دارای پروانه نمایش قانونی است و با توجه به اصلاحات انجام‌شده، هیچ مشکلی برای اکران عمومی نداشته و ندارد و حتما در زمان مناسب اکران خواهد شد. مخالفان فیلم نیز حتما پس از نمایش عمومی متوجه اشتباه در قضاوت زودهنگامشان خواهند شد».

 

بااین‌حال نظر رضا درمیشیان، ‌کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» که سال‌هاست سکوت کرده و حتی از ابراز نظر درباره اتفاقات پیرامون فیلمش امتناع کرده،‌ در این روزها مهم است. او در پاسخ به سؤال «شرق» مبنی‌بر اینکه واکنش شما به عدم اکران فیلم چیست، ‌به این نوشته بسنده کرد و گفت:‌ «عصبانى نیستم!!!» اما بى‌نهایت ناامید، ناامید، ناامید، غمگین، دلسرد، تنها، تنها، تنهاتر، افسرده، تلخ، تلخ‌تر هستم. عصبانى نیستم!!! اما با اشک نوشتم، با اشک ساختم و با اشک شاهد اتفاقاتش هستم. صدهابار بازبینى در شوراهاى مختلف، دریافت پنج پروانه نمایش و سه‌بار ثبت تاریخ اکران در شوراى صنفى، بالاوپایین‌رفتن‌هاى مختلف و… و… . من به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «عصبانى نیستم!» به‌هیچ‌عنوان از اکران انصراف نداده‌ام و تمامى نقل‌قول‌هایى را که مى‌شود تکذیب مى‌کنم و همچنان پیگیر نمایش این فیلم هستم. عصبانى نیستم!!! هرچند فیلمم به‌راحتى ذبح و قربانى مى‌شود، چون سازنده‌اش در هیچ اردوگاه سیاسى‌اى نیست و هیچ پشتوانه‌اى ندارد. عصبانى نیستم!!!

 

 

 

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش