جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۸:۵۱ - ۱۱ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۳۰۵۸
فیلم و سینمای ایران

سینمای اجتماعی این روزها ارتباطی با مردم ندارد

جشنواره عمار,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
آرش فهیم گفت: جشنواره عمار باید محل پرداخت به حوزه فیلم‌های داستانی، خصوصا جنبه اجتماعی آن باشد؛ چرا که جریان سینمای اجتماعی کشور به تکرار رسیده و با مردم ارتباط ندارد.

به گزارش ایسنا، نشست نقد و بررسی آثار داستانی سینمای اجتماعی در هشتمین دوره جشنواره مردمی عمار در حاشیه چهارمین روز این جشنواره با حضور حجت دهقان، کارگردان فیلم کوتاه «راه نما»، محمد نظمی ادیب کارگردان فیلم کوتاه «ژاکت» و آرش فهیم منتقد در لابی طبقه دوم سینما فلسطین برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مجری از کارگردانان پیرامون پیگیری و تماشای فیلم های سال گذشته جشنواره عمار پرسش را آغاز کرد و دهقان در پاسخ به مجری گفت: به دلیل عدم حضور خود در جشنواره‌های پیشین نتوانستم در سال‌های گذشته کارها را پیگیری کنم، اما آثار ارسالی امسال جشنواه دارای کیفیت مناسبی است و به لحاظ  تکنیکیقابل توجه‌اند که از جمله این فیلم ها می توانم به آثار گیت ویژه و فیلمی که در جاسک تولید شده اشاره کنم.

 

نظمی نیز در پاسخ به سوال مجری، حضور خود در بخش داستانی جشنواره در سال‌های گذشته را کمرنگ دانست و عنوان کرد: در بخش مستند در سال‌های گذشته فیلم های عمار پیگیری می‌کردم و از آن‌جایی که معیارهای جشنواره عمار را با دیگر جشنواره های روشنفکری و اجتماعی، متفاوت می‌دانم فیلم‌ها را بیشتر از لحاظ محتوایی نه فنی بررسی می‌کنم و از این حیث می توانم بگویم که امسال شاهد آثار با کیفیتی بوده ایم.

 

منتقد برنامه، در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این که "اوضاع آثار داستانی در جبهه فرهنگی انقلاب چگونه است؟" اظهار داشت: در طول هشت دوره گذشته، حدود ۲ الی ۳ سال است که شاهد حضور آثار داستانی در این جشنواره هستیم و این در حالی است که جشنواره عنوانی مردمی داشته و عموم مردم نیزآثار داستانی را بیشتر دنبال می‌کنند ومستندها معمولا مخاطب خاص و حداقلی خود را دارند.

 

تمرکز سینمای اجتماعی ایران روی موضوعات محدود

فهیم در ادامه اشاره کرد: جشنواره عمار باید محل پرداخت به حوزه فیلم‌های داستانی باشد، خصوصا جنبه اجتماعی آن باشد؛ چرا که جریان سینمای اجتماعی کشور به تکرار رسیده و با مردم ارتباط ندارد، افزون بر آن یک سری مؤلفه های خاص و محدود را در این‌گونهآثار همانند فیلم های اصغر فرهادی شاهد هستیم، همچنین در جشنواره امسال شاهد آثاری با محتوای اجتماعی بوده ایم اما ساختار و قالب آن با عمار فاصله دارد.

 

دهقان در پاسخ به سوال مجری مبنی بر علت دستمایه قرار دادن موضوعات اجتماعی برای ساخت فیلم، اظهار کرد: من از ابتدای فیلمسازی در ژانر اجتماعی فعالیت می‌کنم؛ چرا کهواقعیت‌های محل زندگی‌ام به درستی دیده نمی‌شود، به‌طور مثال بعضی از مردم ممکن است در کپر زندگی کنند اما خودشان را فقیر نمی‌دانند، من دنبال نمایش فقر نیستم ، من زندگی و فرهنگ و آداب و رسوم حاکم بر منطقه خود را به نمایش میگذارم.

 

نظمی نیز علت انتخاب موضوعی اخلاقی برای ساخت فیلم خود را این‌گونه بیانکرد: این برداشت در بیرون وجود دارد که جبهه فرهنگی انقلاب شاید نیاز به پرداختن به موضوعات اجتماعی را نداشته باشد، اما من بعنوان یک فیلمساز به دنبال ساخت فیلمی هستم که به دلم بنشیند ودر رابطه با ساخت این فیلم بعد از مطالعه فیلمنامه، از موضوع آن استقبال کردم، هرچند که به شدت مینیمالیستی بود و واتفاقاًیکی از نقدهای وارد بر کار من هم همین مینیمالیستی بودن آن است.

 

فهیم در پاسخ به این سوال که  "آیا اثار اجتماعی جایی بین جبهه فرهنگی انقلاب دارد؟" اظهار کرد: جشنواره عمار باید کارگروه هایی مطابق با شرایط فرهنگی تشکیل دهد، دو فیلمی که در این جلسه نقد و بررسی می‌شوند سیاست زده نبودند، اما نقد بنده این است که انتظار بیشتریاز آنان به‌عنوان یک فیلم اجتماعی می‌رفت و آن نقد صریح اجتماعی را در این دو اثر مشاهده نمی‌کنیم؛ البته زاویه‌ی دید شرافتمندانه، نگاه بومی و منطقه‌ای در هر دو فیلم قابل تحسین بوده و در آنان جلب توجه می‌کند، اما به‌طور کلی انتظار می‌رود آثار اجتماعی راه یافته به جشنواره عمار دارای نقد صریح‌تر نسبت به مسائلی همچون بی عدالتی و نابرابری در جامعه باشند.

 

روحیه مبارزه‌طلبی و امیدواری تفاوت سینمای اجتماعی و سیاه‌نمایی

وی در ادامه گفت: اصولاً سینمای اجتماعی جذابیت خود را از بازتاب بدون واسطه مشکلات مردم وام می‌گیرد و تفاوت آن با فضای سیاه نمایی در ارائه یک حس امید به آینده و روحیهمبارزه طلبی در آن است.

 

دهقان در پاسخ به نقد فهیم اظهار کرد: من این مسئله را تا حدودی در فیلم خود لحاظ کرده‌ام، از جمله این که نسبت به خشک کردن جازموریان واکنش نشان داده یا در پلان دوم خود تعدد ماشین‌های قاچاق را به نمایش گذاشته ام؛ البته نظر تهیه کننده هم در این مقوله بی اثر نبود.

 

سوال مجری برنامه در بخش دیگری از این برنامه از نظمی به عنوان کارگردان سخت‌فهم بودن اثرش سوال شد که او در پاسخ گفت: برای خودم تلفیق قصه با فرم و روایت جدید، جذاب بود. ضمن این که به دنبال آزمون و خطا هستم و چینش فرم خود را طبق محتوای قصه انجام می‌دهم.

 

فهیم در ادامه سخنان خود به عدم رعایت هماهنگی ریتم و ضرباهنگ در قصه در آثار فیلمسازان فیلم کوتاه اشاره کرد و افزود: جای کارگروه های فیلمنامه نویسی برای رفع این خلاء در بین جوانان فیلمساز را خالی می‌داند.

 

دهقان در پاسخ به این سوال که معمولا چه مقدار زمان صرف فیلمنامه میکند،گفت: من فیلمنامه را سال ۹۲ نوشته بودم و تا مرداد امسال و حدود ۳ ـ ۴ ماه درگیر ویرایش آن بودم.

 

درگیر موضوعات پیرامون خود هستم

دهقان در ادامه بیان کرد: فرم و محتوا باید در راستای هم باشند اما برای بنده موضوع اهمیت بیشتری دارد و همیشه در شهرستان خودم نیز درگیر موضوعات پیرامون خود هستم.

 

نظمی در پاسخ به نقد فهیم درخصوص ضرب‌آهنگ فیلم گفت: یک سری ایده ها در متن وجود داشته که در اجرا یا تدوین درنیامده، لذا مشکل ضرباهنگ و ریتم وجود دارد.

 

فهیم در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر علاقه کارگردانان فیلم کوتاه برای ساخت فیلم بلند، اظهار کرد: اگر این دو فیلمساز در مناطق بومی خود به فعالیت پرداخته و فرهنگ و آداب و رسوم را به نمایش بگذارند و همچنین با تمرین و مطالعه و حضور در فضای آکادمیک، می‌توانند موفق تر عمل کنند. مانند فیلم تنهای تنهای تنها که علاوه بر بومی بودن، مسئله‌ای ملی را نیز بازتاب داده و با حضور خانواده ی خارجی، لحن بین المللی نیز پیدا می‌کند.

 

دهقان در مورد برنامه آینده کاری خود بیان می‌دارد: روی دو موضوع متمرکز هستم، یکی مسئله عقرب که جان کودکان را در منطقه به خطر می اندازد و دیگری مسئله خشکسالی جازموریان.

 

نظمی نیز در همین رابطه می‌گوید: در حال حاضر مشغول تولید یک مستند هستم، اما چند فیلمنامه هم در دست مطالعه دارم و ترجیحم روی داستانی است. اگر هم قصد ساخت مستند داشته باشم، وجه درام آن را رعایت می‌کنم.

 

عمار باید با زبان هنر گفتمانی در سطح ملی شکل دهد

دهقان در پایان سخنان خود گفت: سیاست گذاری عمار باید به نحوی باشد که مخاطبینی از اقشار مختلف با تفکر متفاوت نیز داشته باشد و فضای گفتمانی شکل بگیرد و با زبان هنر گفتمانی در سطح ملی صورت بپذیرد.

 

 

 

 

 

  • 18
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش