پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۰۹:۳۵ - ۲۱ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۵۶۴۹
فیلم و سینمای ایران

محسن قرائی: «سد معبر» روایتی بدون سانسور از واقعیت‌های جامعه است

محسن قرائی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

«سد معبر» ملودرامی اجتماعی است که این روزها بر پرده سینماهای کشور رفته  و با استقبال خوب مردم روبه‌رو شده است. این فیلم نشان داد هنوز موضوعات اجتماعی طرفداران خودش را دارد. کارگردانی که به همراه عوامل تیم، دغدغه اجتماع را دارد و فکر می‌کند فیلمش در نمایش واقعیت‌ها، بدون پرده و سانسور با مردم سخن می‌گوید. «سدمعبر» که دومین فیلم بلند محسن قرائی کارگردان جوان کشورمان است، داستان مامور شهرداری است که به واسطه شغلش، درگیر ماجرای دلارهای گم شده می‌شود.

 

گفت‌وگوی فرهیختگان با محسن قرائی کارگردان «سد معبر» را در ادامه بخوانید.

 

«سد معبر» با توجه به اتفاقات و جریان‌های اجتماعی چند وقت اخیر مطمئنا حساسیت‌هایی در مسیر ساختش داشته است. در رابطه با مسیر ساخت فیلم و مشکلات پیش آمده کمی صحبت ‌کنید؟

موضوعات اجتماعی؛ آن هم در ارتباط با سازمان‌ها و نهادها، حساسیت‌های خاص خود را دارد. گاهی سنگ‌اندازی‌هایی هم در مسیر ساخت فیلم برای ما رخ می‌دهد. در مرحله اخذ پروانه ساخت، اخذ مجوز فیلمبرداری در سطح شهر و در حوزه شهرداری که به نمایش زندگی ماموران سد معبر می‌پردازد، به تبع مسیر همواری را نداشتیم؛ حتی این فیلم به دلیل نبود‌سرمایه‌گذار و ریسکی که ناشی از پیامدهای پس از ساخت آن بود، سه بار در مرحله پیش‌تولید به بن‌بست رسید.

 

بعد از اخذ پروانه ساخت از ارشاد باید هماهنگی‌های لازم را با شهرداری انجام می‌دادیم. این کار به خاطر حساسیت‌هایی که در چند وقت اخیر بارها از طریق شبکه‌های اجتماعی شاهدش بودیم کار ما را کمی سخت‌تر کرد.

 

چقدر در انتخاب بازیگر حساسیت به خرج دادید و در این زمینه تهیه‌کننده چقدر نظرش با شما یکی بود؟

خوش‌شانسی‌ای که من برای ساخت این فیلم داشتم این بود که بهمن کامیار تهیه‌کننده فیلم دست مرا در انتخاب عوامل باز گذاشته بود؛ بنابراین آزادانه هر کسی را که می‌خواستم، انتخاب کردم. باید بگویم همه کسانی که در این فیلم بازی کردند جزء انتخاب‌های اولم بودند و با فکر به سراغ آنها رفتم. خوشحالم که در ایفای نقش‌شان هم خوب ظاهر شدند.

 

فیلم‌های ملودرام، ارتباط تنگاتنگی با جامعه دارد. می‌خواستم بدانم واقعیت‌ها، چقدر بی‌پرده و بدون سانسور در فیلم شما مطرح شده است؟

سعی کردم بخش مهمی از واقعیتی را که حول این مساله اجتماعی است در فیلم نشان دهم و هیچ چیزی را به نفع شخص یا سازمانی تغییر ندهم. بنابراین هر جایی را که مشاهده شد نقض قوانین توسط ماموران شهرداری وجود دارد،  بدون سانسور نمایش دادم؛ در واقع همان واقعیت‌هایی را که در جامعه با آنها روبه‌رو هستیم، بی‌پرده به تصویر کشیدم.

 

در مرحله پیش‌تولید و نگارش فیلمنامه چقدر شهرداری به شما کمک کرد؟

بالاخره وقتی شما لباس ماموران شهرداری را می‌پوشید، نظارت‌هایی صورت می‌گیرد. مشورت برای نقش به نتیجه کار کمک می‌کند و ما هم از کمک‌های آنها استفاده کردیم. اما هیچ وقت اجازه ندادیم این نظارت‌ها باعث تغییر رویکرد کاری گروه شود. البته در پیش‌تولید، تحقیقات میدانی نیز توسط من و سعید روستایی نویسنده کار از ماموران سد معبر و شاغلان در شهرداری انجام شد تا به هر چه بهتر شدن نتیجه کار کمک کند.

 

برخی معتقدند مردم آنقدر گرفتاری دارند که بیشتر ترجیح می‌دهند سراغ فیلم‌های کمدی بروند. چقدر با این نظر موافقید؟

 اینکه بگوییم مردم به علت مشکلات اقتصادی، اجتماعی و... به سراغ فیلم‌های کمدی می‌روند، حرف اشتباهی است. در همه جای دنیا فیلم‌های کمدی، خوب می‌فروشند؛ پس یعنی همه جای دنیا گرفتار مشکلات هستند. نه این‌طور نیست. فیلم کمدی خنده را بر لبان مخاطب جاری می‌سازد و برای مخاطب جذاب است. فیلم‌های ملودارم هم به زندگی روزمره مردم اشاره دارد. این ژانر هم برای عده‌ای از مردم جالب است؛ پس اینکه بخواهیم مطلق بگوییم دلیل تماشای فیلم‌های کمدی مشکلات مردم است را قبول ندارم.

 

 کامیار: مردم به جای طنزهای سخیف، فیلم‌های اجتماعی ببینند

بهمن کامیار تهیه‌کننده فیلم «سد معبر» هم ابراز امیدواری کرد که مردم با دیدن این فیلم و تبلیغ برای آن به تولید و فروش فیلم‌هایی که دغدغه اجتماع را دارند، کمک کنند تا آنان مجبور نشوند به سراغ فیلم‌های کمدی بروند.

 

بهمن کامیار تهیه‌کننده فیلم «سد معبر» در گفت‌وگو با فرهیختگان گفت: «فیلم قبلی محسن قرائی و موفقیت سعید روستایی فیلمنامه‌نویس و همچنین موضوع اجتماعی این فیلم، هر سه‌، ‌انگیزه من را برای ساخت این فیلم تشدید کرد.»

 

وی همچنین گفت: «امیدواریم همان‌طور که باید مردم خنده روی لبان‌شان بنشیند و شاد باشند به تماشای فیلم‌های اجتماعی از جنس سد معبر نیز که سعی دارند نگاهی متفاوت به معضلات جامعه داشته باشد، بنشینند.»

 

وی خاطرنشان کرد: «عموما فیلم‌های اجتماعی با بودجه خصوصی تهیه می‌شوند و مستقل هستند. بنابراین انتظار داریم مردم فیلم را ببینند و تبلیغ کنند و ما مجبور نباشیم سراغ فیلم‌های کمدی که فقط با نشاندن خنده بر لبان مردم پول در‌می‌آورند، برویم. ما دوست نداریم این کار را کنیم و خیلی علاقه‌مند به انجام آن نیستیم. ما دوست داریم فقط دغدغه‌های جامعه را بیان کنیم.»

 

کامیار زمان شروع این فیلم را همزمان با تشدید جریانات اجتماعی توسط پرسنل شهرداری اعلام کرد و گفت: «زمانی که این فیلم را آغاز کردیم برخوردهای پرسنل شهرداری با دستفروشان وجود داشت و حتی در ساخت فیلم فکر می‌کردند که ‌انگیزه سیاسی داریم. این مساله ما را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. ما صرفا با نمایش اتفاقات ناهنجار در جامعه سعی داشتیم مردم را با جنبه‌هایی از آسیب‌های اجتماعی که در گوشه و کنار زندگی آنها وجود دارد، آشنا کنیم. امیدواریم که وظیفه اجتماعی خودمان را به درستی انجام داده باشیم.»

 

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: «باید بگویم که در ساخت این فیلم هیچ‌گونه اهداف سیاسی نداشته‌ایم و فارغ از هر گونه سیاسی بازی، عملکرد شهرداری را در این اتفاقات نقد کرده‌ایم ولی با این وجود در تمام سینماهای شهرداری اکران گرفته‌ایم و حتی در جشنواره شهر به‌عنوان بهترین فیلم شناخته شده‌ایم و از شهردار وقت جایزه گرفته‌ایم.»

 

کامیار همچنین گفت: «دوست دارم با فیلم خوب اجتماعی مخاطبان را به سینما بیاورم. البته اگر فیلمنامه طنز ارزشمندی باشد که متکی به طنزهای سخیف نباشد، حتما از آن حمایت می‌کنم.»

 

افشین حیدری

 

 

  • 13
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش