دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۷:۳۷ - ۲۸ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۴۸۲
فیلم و سینمای ایران

فراز و فرودهای مردی که رئیس‌الوزرابود

مستند رئیس‌الوزرا,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

قوام‌السلطنه سیاستمداری است که از صدر مشروطه تا ‌سال ۱۳۳۱ در جریانات سیاسی کشور حضور موثر داشت. او سرانجام پس از پنج دوره رئیس‌الوزرایی یا نخست‌وزیری با فرمان آیت‌الله کاشانی علیه او در ۳۰تیر ‌سال ۳۱ با شعار مرده‌باد قوام از صحنه سیاست ایران کنار گذاشته شد. مصدق نخست‌وزیر پیش و پس از او نیز یک‌سال بعد با کودتا برکنار شد. واقعه ۳۰تیر بیش از هرچیز وجهه احمد قوام را زیر سوال برد.

 

او سیاستمداری بود که قواعد دیپلماسی را می‌شناخت و در ‌سال۱۳۲۴ کشور را از دست‌اندازی شوروی برای تصاحب نفت شمال حفظ کرد و ماجرای اشغال ایران و غائله آذربایجان را با درایت مدیریت کرد. محمدرضا‌ هاشمیان در مستند رئیس‌الوزرا براساس دوره چهارم نخست‌وزیری قوام به نقش او در حفظ و حراست از کشور و روحیه ملی قوام پرداخته و در این بین گریزی به کارنامه سیاسی او زده است. با این مستندساز درباره زندگی سیاسی قوام و مستند رئیس‌الوزرا گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

 احمد قوام پنج دوره نخست‌وزیر یا رئیس‌الوزرا بوده است. عنوان فیلم شما به یک دوره خاص از زندگی سیاسی قوام اشاره می‌کند و گویا دربرگیرنده دوران نخست‌وزیری او در دوران پهلوی دوم نیست. در زمان غائله آذربایجان که اتفاقا محل تاکید فیلم شما است؛ قوام نخست‌وزیر ایران بوده و در آن وقت واژه رئیس‌الوزرا مرسوم نبوده. با این حساب چرا این عنوان را انتخاب کردید؟

انتخاب نام فیلم خیلی قاعده و قانون خاصی ندارد. با این حال عنوان رئیس‌الوزرا را دوست داشتم.

 

احساس می‌کنم بی‌ارتباط به فضای فیلم نیست. اگر قوام، با پنج‌بار نشستن بر پست نخست‌وزیری رئیس‌الوزرا نیست، پس چه کسی می‌تواند دارنده این عنوان باشد؟

 درباره قوام منابع خوبی به فارسی وجود دارد. خود او خاطرات سیاسی‌اش را نوشته که اتفاقا به مذاکرات مسکو و غائله آذربایجان تأکید دارد.

 

در تیررس حادثه حمید شوکت نیز به زندگی او پرداخته شده است. این آثار چه اندازه مورد ارجاع بود؟ منابع شما چه بود؟

در واقع اساس پژوهشی فیلم بر پایه کتاب خاطرات خود قوام و کتاب در تیر رس حادثه شکل گرفته است. با این‌حال، ده‌ها کتاب دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است، به‌خصوص کتاب خاطرات بزرگان تاریخ معاصر.

 

 

 برای پرداختن به شخصیتی مثل قوام نیاز به اسناد بین‌المللی است. اسناد درباره قوام تا چه اندازه در آرشیوهای خارجی و به‌ویژه در روسیه قابل دسترسی است؟ چه چالش‌هایی در خرید اسناد یا منابع تصویری و آرشیوی داشتید؟

دستیابی به آرشیوهای خارجی دو بخش دارد؛ نخست جست‌وجو و یافتن منابع و دوم خرید آن. درواقع هر دو این مراحل سخت و طاقت‌فرساست، به‌خصوص این‌که کشورها برای در اختیار گذاشتن این اسناد به افرادی خارجی، محدودیت و معذوریت‌های خاصی دارند. به‌هرحال با مکاتبه و مذاکره توانستیم این منابع را خریداری کنیم که خیلی به پیشبرد فیلم کمک کرد.

 

 

 یکی از نکات و فرازو نشیب‌های زندگی سیاسی قوام رقابت و تضاد او با سیدضیاء است. این رقابت در کابینه سیاه به ضدقوام و زمانی که قوام به نخست‌وزیری رسید، به ضرر سیدضیاء تمام شد. چرا این رقابت تاریخی در رئیس‌الوزرا مغفول مانده است؟ همین‌طور روابط قوام و مصدق...

هر کدام از مواردی که ذکر کردید، بسیار پرکشش است و قابلیت تبدیل شدن به کنشی در فیلم را دارند، اما واقعیت را بپذیریم که هر بخش از لحظات زندگی قوام از این پتانسیل برخوردار است. به جز این موارد آن‌جا که در زندان قصر حکم رئیس‌الوزرایی را از احمد شاه دریافت می‌کند یا آن‌جا که در مونت کارلو با اشرف پهلوی سر بازگشت به قدرت مذاکره می‌کند هم قابلیت پرداخت زیادی دارد. ولی تصور یا بهتر بگویم برداشت من این بود که دوره چهارم نخست‌وزیری و ماجرای پیچیده اشغال ایران و آذربایجان در دوران پرالتهاب بعد از جنگ جهانی دوم از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش قوام در رفع این مشکلات بسیار پررنگ است. موردی که کمتر به آن پرداخته شده است.

 

 

 قوام یک شخصیت تاریخی است که متاسفانه در ۳۰تیر در تیررس حادثه قرار گرفت و تنها در پایان کار رستگار نشد. با وجود این نگاه منفی به قوام در جامعه سیاسی و به لحاظ تاریخی توجه و پرداختن به مستند قوام از کجا آمد؟ آیا قصد ارایه یک الگوی سیاست‌مرد را هم داشتید؟

قوام از نمونه سیاستمدارانی بود که تکیه‌گاهش بیش از آن‌که به مردم باشد، به لابی‌ها و احزاب سیاسی و بازی با عناصر قدرت همچون دربار و نیروی نظامی بود. برعکس آن ما سیاستمداری داریم مانند مصدق که پایگاه قدرتش را روی مردم متمرکز کرده بود، اما درنهایت هر دو این سیاستمدارها به نوعی ناکام شدند. اینها هر دو نمونه‌های قابل‌ ذکری است که در تاریخ سیاسی قابل‌ مباحثه هستند و می‌توان با مطالعه آنها به الگویی ایده‌آل رسید.

 

 

 چرا ۳۰ تیر و پایان زندگی قوام که از قضا او را مورد سوءظن‌های فراوان قرار داد و محل تاخت‌وتاز به او شده است، مورد تأکید و توجه شما نبود؟

در سوال‌های قبل به این موضوع اشاره شد. فرصت فیلم اجازه پرداخت دقیق و عمیق به داستان ۳۰ تیر را نمی‌داد.

 

 

 ایده بازسازی از کجا آمد؟ از دیدارهای قوام با استالین هیچ منبع تصویری یا صوتی در دست نداریم؟

تقریبا از آن دیدار هیچ منبع بصری وجود ندارد. تنها چند عکس از اتاق ملاقات استالین که قوام را به حضور پذیرفته است، وجود دارد. با این حال، براساس روایت اپیزودیک که برای کار در نظر گرفته شد، تصمیم به بازسازی گرفتیم. البته از اول بنا را بر این گذاشتیم که بازسازی‌ها از فیلم بیرون نزند و ترکیب فیلم و گرافیک کار یکدست جلوه کند.

 

 

 مجید برزگر فیلمسازی با کارنامه موفق داستانی در سینمای کوتاه و بلند است. چرا به او به‌عنوان گوینده متن فکر کردید؟ این تجربه چطور بود؟

رئیس‌الوزرا سومین فیلم من است و من برای هر سه فیلمم از صدای مجید برزگر به‌عنوان نریتور استفاده کردم. احساس می‌کنم صدای مجید طنین خاصی دارد که برای مدت طولانی حتی بالای۶۰دقیقه شنیدنی است و مخاطب را از روایت خسته نمی‌کند.

 

کامبیز حضرتی

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 15
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش