سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۱۲:۵۵ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۳۱۷۴
فیلم و سینمای ایران

در گفت‌وگو با همایون اسعدیان و احمد نجفی

بررسی حواشی فیلم «من یک ایرانی‌ام»

همایون اسعدیان و احمد نجفی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

انتشار فیلم اعتراض‌های احمد نجفی، تهیه‌کننده فیلم «من یک ایرانی‌ام» به شورای صنفی نمایش درباره تعویق زمان اکران این فیلم، با واکنش‌های منفی همایون اسعدیان، رئیس این شورا همراه شد. هفته گذشته با نزدیک‌شدن به پایان اکران فیلم «خانه کاغذی»، صحبت‌هایی درباره اکران فیلم «من یک ایرانی‌ام» به سرگروهی سینما کورش مطرح شد اما این اکران طبق گفته رئیس شورای صنفی به خواست پخش‌کننده این اثر به تعویق افتاد، در نتیجه «خانه کاغذی» همچنان روی پرده ماند. با توجه به اینکه زمان اکران فیلم «من یک ایرانی‌ام» بنا به خواسته پخش‌کننده و تهیه‌کننده این فیلم به تأخیر افتاد تا بعد از جشنواره در زمان مناسب‌تری اکران شود اما نتیجه آن بی‌نظمی در برنامه اکران سینما شد. همچنین براساس آیین‌نامه اکران این فیلم به سال آینده موکول شده و این تاخیر نارضایتی نجفی را به همراه داشته است.

 

در ‌این زمینه همایون اسعدیان اعتراض نجفی را بی‌دلیل ارزیابی کرد و درباره این مسئله به وقایع‌اتفاقیه توضیح داد: «فیلم «من یک ایرانی‌ام» باید روز چهارشنبه اکران می‌شد اما پخش‌کننده فیلم ناگهان نسبت به زمان اکران معترض شد و برخلاف آنچه متعهد بودند عمل کردند. این تصمیم‌گیری برنامه‌ریزی ما را بر هم زد زیرا این فیلم را جایگزین فیلم «خانه کاغذی» در نظر گرفتیم. احمد نجفی حق اعتراض ندارد زیرا از تعهدات اکران سرباز زد و به این مسئله فکر نکرد که سینما کورش چه فیلمی را باید جایگزین کند. ما هیچ تصمیمی را در تضاد با آیین‌نامه شورا نگرفته‌ایم و اصلا امکان این کار را نداریم زیرا نمایندگان صنف‌های مختلف از جمله، تهیه‌کنندگان، کارگردان‌ها، پخش‌کننده‌ها و سینمادارها همگی در شورا حضور دارند.» 

 

اسعدیان مدعی است که تمام این شرایط از پیش به احمد نجفی بیان شده و درباره نوع واکنش‌های نجفی در اعتراض به شورای صنفی نمایش می‌گوید: «این تهیه‌کننده برخلاف قانون عمل کرده و اکنون با فحاشی فرار به جلو می‌کند. او گفته که در شورای صنفی نمایش را گل می‌گیرد، ما منتظریم آقای نجفی این کار را انجام دهد. فیلمی که از موعد مقرر اکران سرباز زند، طبق قانون سال بعد باید روی پرده رود و این روند قانونی است. شورای صنفی تحت‌تاثیر این رفتارها، غیر‌قانونی عمل نمی‌کند.»

 

رئیس شورای صنفی نمایش در پایان دلایل نارضایتی فیلم‌های اخیر از نحوه اکران و ایجاد حاشیه‌هایی با عنوان فیلم‌سوزی را به این‌گونه توجیه کرد: «سالانه ۱۲۰فیلم سینمایی تولید می‌شود و این درحالی است که ما ۶۰تا۷۰درصد ظرفیت برای اکران داریم و شرایط استاندارد نیست. من هم مثل سایر اهالی سینما بر این باورم که شاید آیین‌نامه ما ایرادهایی دارد که بهتر است سال آینده توسط پخش‌کننده‌ها، تهیه‌کننده‌ها و... تغییر کند اما هیچ یک از این مشکلات به معنای تخطی شورا از قوانین نیست.» در‌حالی‌که شورای صنفی نمایش از رویکرد نجفی گلایه می‌کند و مدعی است که زمان اکران از قبل به این تهیه‌کننده اعلام شده است، احمد نجفی منکر این روند می‌شود.

 

نجفی درباره این صحبت‌ها  می‌گوید: «هرگز صحبتی درباره اینکه اکران فیلم «من یک ایرانی‌ام» در روزهای جشنواره انجام می‌شود، مطرح نشده زیرا آنها می‌دانند هیچکسی این وضع اکران را نمی‌پذیرد. چه کسی می‌پذیرد که فیلم او همزمان با جشنواره فیلم فجر روی پرده برود؟ من اهل معامله نیستم و این هیاهو را با انگیزه کسب امتیاز برای «من یک ایرانی‌ام» برپا نکرده‌ام، بلکه تنها به‌دنبال حق هنرمندانی هستم که حقشان همچون من خورده شده است.»

 

نجفی در ادامه تاکید می‌کند: «اعضای این شورا با بی‌ادبی من را لمپن خطاب می‌کنند زیرا اهل سکوت نیستم اما خودشان را که در همین شورا درگیری‌های فیزیکی دارند، لمپن نمی‌دانند. این فیلم باید اکران شود و من به هر شیوه‌ای این کار را عملی می‌کنم. درحال‌حاضر جلسه‌ای با اتحادیه تهیه‌کنندگان داشتم و فعلا باید صبر کنم اما این وضع حل می‌شود.» گرچه عملکرد شورای صنفی نمایش طی دو فصل اخیر نارضایتی و حاشیه‌هایی از سمت دیگر فیلم‌سازان نیز به همراه داشته که شورا این بی‌نظمی را ناشی از مشکلات آیین‌نامه دانسته و به فکر چاره است اما بااین‌حال، ادعای احمد نجفی مبنی‌بر حمایت او از تمامی فیلم‌هایی که اکران مناسبی نداشته‌اند، ثمره و تاثیر مثبتی در جهت بهبود شرایط اکران فیلم «من یک ایرانی‌ام» به همراه نداشت زیرا این فیلم راهی برای اکران بعد از جشنواره پیدا نکرده و دیروز روی پرده رفت.

 

 

 

  • 10
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش