پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۱۴:۳۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۳۳۸۴
فیلم و سینمای ایران

منیژه حکمت:

اجازه نمی‌دهم «جاده قدیم» را سانسورکنند/جای فیلمسازان زن خالی است

فیلم جاده قدیم,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
کارگردان «جاده قدیم» از اینکه فقط یک فیلمساز زن در جشنواره ملی فیلم فجر ۳۶ حضور دارد انتقاد و ابراز امیدواری کرد سیاست ها به گونه ای تغییر کند که زنان فرصت بروز بیشتری داشته باشند.

به گزارش مهر، فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر پذیرفته شده و این برای اولین بار است که منیژه حکمت در جشنواره فیلم فجر حضور می باید.

 

در این فیلم بازیگران چون مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، ترلان پروانه، محمدرضا غفاری، شیرین یزدان بخش، لیلی رشیدی، محمدرضا هدایتی، بهناز جعفری، بانیپال شومون، پوریا رحیمی، هدی زین العابدین‌ و پرویز پورحسینی حضور دارند و در خلاصه داستان آن آمده است: در شب سال نو مینو به خانه باز نمی‌گردد..

 

حکمت موضوع «جاده قدیم» را از مسایل مهم جامعه می داند و در این گفتگو درباره اثرش توضیح می دهد.

 

سومین فیلم شما با موضوع زن ساخته شده و سوژه ای را به تصویر کشیده که کم حاشیه نیست. چطور شد سراغ چنین موضوعی رفتید؟

 

فیلم جاده قدیم,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

زمانی که سعی کنیم به خوبی به جامعه ای که در آن زندگی می کنیم نگاه کنیم و وسعت دید خود را گسترش دهیم می توانیم معضل های متعدد اجتماعی را متوجه شویم و سپس یک موضوع را انتخاب کنیم و پیرامون آن تحقیق کرده و در نهایت ببینیم که امکان این وجود دارد که بتوان یک فیلم خوب و جریان ساز از آن موضوع بسازیم یا خیر.

 

درباره فیلم «جاده قدیم» هم بعد از تحقیقات اولیه متوجه شدم که درصد قابل اعتنایی از افراد درگیر این مشکل هستند ولی به علت پنهان کاری که به سبب وجود لایه های مختلف اخلاقی و رفتاری در جامعه ما وجود دارد این مشکل در لایه های تاریکی می ماند ولی اگر این مساله بیان نشود باعث ایجاد بحران و مشکلات بسیاری برای فرد از لحاظ روحی و روانی می شود.

 

فیلم مدعی این نیست که قشر تحصیل کرده جامعه خیلی خوب با فرد صدمه دیده برخورد می کند.

هنگام تحقیقات برای ساخت فیلم، خانواده را پیش از هرچیز محور قرار دادم و تلاش کردم نشان دهم زمانی که به یک خانواده صدمه ای در این سطح وارد می شود چگونه آوار بر سر خانواده و اطرافیان آن خراب می شود؛ آواری که می تواند بنیان یک خانواده را خراب کند.

 

از ابتدا برای داستان «جاده قدیم» تصمیم گرفتم یک خانوده از قشر متوسط را محور قرار دهم که در این خانواده یک زن قدرتمند حضور دارد و دیگر موارد موجود در فیلم به مرور کنار هم چیده شد.

 

فیلم جاده قدیم,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

تحقیقات لازم برای این فیلم کاملا میدانی بود و با تعدادی از افرادی که با چنین صدمه هایی مواجه شده بودند رو در رو شدیم. در این پروسه کادر بیمارستان روزبه بسیار به من کمک کرد. این بیمارستان بخشی دارد که مربوط به این گروه از صدمات است و خانم های دکتر روانشناس در این زمینه تخصص کامل دارند و تلاش بسیاری برای بهبود صدمه دیدگان انجام می دهند. البته در این زمینه نمی توانستیم به صورت مداوم تحقیق میدانی انجام دهیم اما با این حال توانستیم با سختی هایی که پیش روی ما بود کار خود را پیش بریم.

 

انتخاب بازیگران بر چه اساس صورت گرفت؟

یکی از مواردی که در زمینه انتخاب بازیگر برای من از اهمیت بسیاری برخوردار بود این بود که بازیگران معضل به تصویر کشیده شده در فیلم و لایه های زیرین آن را بشناسد. در این زمینه تحقیقات بسیاری صورت گرفت و موارد لازم به بازیگران منتقل شد تا بازیگران با شناخت وارد پروژه شوند زیرا در غیر این صورت هم فیلم و هم بازی ها در سطح باقی می ماند. مهتاب کرامتی به عنوان بازیگر اصلی فیلم تحقیقات بسیاری در این زمینه داشت و مواردی را از نزدیک مشاهده کرد تا این افراد از جامعه را شناخته و درک کند. همچنین یادداشت های مختلفی که از تحقیقات به عمل آمده در اختیار ما قرار می گرفت به بازیگران می دادیم تا همه با شناخت وارد بازی شوند.

 

شما برای اولین بار است که در جشنواره فیلم فجر حضور یافته اید. چطور شد که از بین فیلم هایتان این اثر پذیرفته شد؟

مهمترین دلیلی که باعث شد در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شرکت کنم این بود که یکی از مدیران سازمان سینمایی فضای مسموم و دردسرهای بسیاری برای من فراهم کرد

به دلیل نگاه ناعادلانه و غیرشفاف مجموعه مدیران سینمایی و جشنواره ای و کلمه ای به نام مصلحت و صلاح، حق بسیاری از فیلمسازان خوب ما در این جشنواره ها خورده شده است اما مهمترین دلیلی که باعث شد در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر شرکت کنم این بود که یکی از مدیران سازمان سینمایی فضای مسموم و دردسرهای بسیاری برای من فراهم کرد.

 

«جاده قدیم» را به این دوره از جشنواره فیلم فجر ارسال کردم تا بگویم که مدیران دولتی ما نباید چنین فضای ناشایستی را برای فیلمسازان فراهم کنند. حضور فیلمسازان در عرصه های اجتماعی است که این میزها را برای این دوستان فراهم می کند. دلیل دیگر حضور من در این دوره از جشنواره این بود که دوست داشتم تلاش بازیگران و همه عوامل فیلم دیده شود. همه عوامل «جاده قدیم» چه در صحنه و چه پشت صحنه تلاش بسیاری انجام داده بودند و می خواستم کار آنها به خوبی دیده شود.

 

حضور خود را به عنوان تنها زن فیلمساز در این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر چطور ارزیابی می کنید؟

 این مساله اصلا خوش آیند من نیست و بسیار متاسف هستم که تنها زن کارگردان این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر هستم. اگر قرار بود تناسب را رعایت کنیم حداقل در این جشنواره باید ۵ زن فیلمساز حضور داشته باشند.

 

مساله جالب این است که در این دوره از جشنواره امکانات خوبی به آقایان داده شده است که معمولا چنین امکاناتی به فیلمسازان زن ارائه نمی شود. شرایط تولید نیز بسیار سخت است و خانم ها نسبت به آقایان سخت تر می توانند دست به تولید فیلم بزنند. امیدوارم در سال های آینده فیلمسازان خوب خانم سینمای ایران حضور پررنگ تری در جشنواره داشته باشند و این علامت سوالی است که مدیران سینمایی باید پاسخگوی آن باشند.

 

فیلم جاده قدیم,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

با توجه به موضوع فیلم، آیا «جاده قدیم» با ممیزی هایی نیز همراه شد؟

خوشبختانه تا امروز هیچ مشکلی به عنوان ممیزی برای این فیلم رخ نداده است و امیدوارم در زمان اکران عمومی نیز فیلم دچار ممیزی نشود، چرا که در آن زمان حتما در مقابل آن می ایستم و تن به هیچ ممیزی نمی دهم.*همکاری

 

شما با کریستف رضاعی بر چه اساس صورت گرفت زیرا معمولا برای فیلم های خود از موسیقی استفاده نمی کنید؟

من در ۲ فیلم قبلی خود از موسیقی استفاده نکرده ام و چندان به موسیقی فیلم های ایرانی علاقه ای ندارم ولی در این فیلم تصمیم عوض شد و با کریستف رضاعی همکاری کردیم البته پیش از آن به این آهنگساز گفته بودم که اگر موسیقی «جاده قدیم» را نسازد من هم برای این فیلم موسیقی نمی گذارم. خوشبختانه آقای رضاعی هرچند یک کار دیگری را در دست داشت، ساخت موسیقی این فیلم را برعهده گرفت. کریستف رضاعی به خوبی سینما و موسیقی را می شناسد و بسیار خوشحالم که او موسیقی این فیلم را ساخت.

 

فیلم جاده قدیم,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

همکاری شما با مصطفی خرقه پوش در این پروژه چیزی بیش از تدوین بود.

-آقای خرقه پوش از چهار سال پیش به عنوان مشاور در کنار من حضور داشت و حتی در نگارش فیلمنامه نیز کمک های بسیاری کرد. در واقع تدوینگر برای من نقش بسیاری دارد و معتقدم از شروع یک پروژه سینمایی تدوینگر باید در کنار فیلمساز حضور داشته باشد.

 

نگارش فیلمنامه «جاده قدیم» چقدر طول کشید؟

دوستان مختلفی برای نگارش فیلمنامه «جاده قدیم» به من کمک کردند اما آن اتفاقی که می خواستم رخ نمی داد. نزدیک به ۴ سال طول کشید تا چهارچوب فیلمنامه شکل بگیرد اما در نهایت نگارش نهایی فیلمنامه ۶ ماه قبل از فیلمبرداری آغاز شد. تاکید می کنم که طرح اولیه و موضوع داستان و شکل دادن آن ۴ سال پیش آغاز شد.

 

طراحی گریم این فیلم براساس اتفاقاتی که رخ می دهد به خوبی اجرا شد.

 ساختار «جاده قدیم» در یک بستر طبیعی ناتورالیستی و رئالیستی قرار دارد و در همین راستا سعید ملکان و کیوان مقدم کارشان را انجام دادند. سعید ملکان گریم مورد نظر را به خصوص برای بازیگر نقش اول کاملا قابل باور و بدون هیچ خط اضافه ای طراحی کرد. تاکید می کنم که تیم حرفه ای تعریف خود را دارد که خوشبختانه من شانس همکاری در کنار این گروه را داشتم.

 

نیوشا روزبان

 

 

  • 14
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش