جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۵۶ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۳۹۰۱
فیلم و سینمای ایران

منیژه حکمت: دیگر فیلمی به جشنواره نمی‌دهم

منیژه حکمت,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

منیژه حکمت بعد از سال‌های طولانی با فیلم «جاده قدیم» در سی‌وششمین جشنواره فجر حضور دارد و همچنان با بیش از یک دهه دوری از سینما، فیلمی با موضوع اجتماعی و به‌طور خاص بحران‌های زنان در جامعه را ارائه می‌دهد.

 

حکمت در این فیلم به بحران‌های پیش‌روی زنان در جامعه اشاره دارد و به گفته خودش برای ساخت این اثر هفت سال تحقیق انجام داده است. او با تأکید بر سوژه اصلی که معضل زنان است، داستان‌های دیگری را پیرامون موضوع محوری بیان می‌کند. آغاز این فیلم با حضور اکثر شخصیت‌های قصه شکل می‌گیرد و به این صورت مخاطب با کاراکترها آشنا می‌شود و در ادامه به موضوع اصلی نزدیک می‌شود.

 

بازیگرانی از جمله مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، ترلان پروانه، محمدرضا غفاری، شیرین یزدان‌بخش، محمدرضا هدایتی، بهناز جعفری، لیلی رشیدی، بانی‌پال شومون، پوریا رحیمی و پرویز پور‌حسینی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

 

نشست خبری این فیلم با اعتراض‌های منیژه حکمت نسبت به فروش نیمی از بیشتر بلیت‌ها به ارگان‌های دولتی، حاشیه‌هایی در پی داشت و این کارگردان شرکت دوباره در جشنواره فیلم فجر را محال دانسته است. وقایع‌اتفاقیه در راستای موضع او درباره فیلم «جاده قدیم» در جشنواره امسال و زوایای مختلف این جشنواره با منیژه حکمت به گفت‌وگو می‌پردازد. 

 

***

فیلم «جاده قدیم» با توجه به حساسیت موضوعی که دارد، تا چه حد مطابق با فیلمنامه ساخته شده است؟ 

این فیلم گر چه به موضوعات زنان و زنی که مورد تعرض قرار گرفته اشاره می‌کند اما خوشبختانه هیچ دخل و تصرفی در فیلم صورت نگرفته است و سانسوری نداشتیم. من با ساخت این فیلم در برابر پنهان‌کاری‌های معمول جامعه نسبت به این موضوعات ایستادم و من بعد از هفت سال تحقیق در راستای ساخت این اثر، حذف و سانسور هیچ بخشی را ممکن نمی‌دانستم. رعایت برخی موارد مورد اشاره قرار گرفت که به نظرم فیلم را دچار آسیب نکرده است. 

 

انتخاب بازیگران و به‌طور خاص انتخاب بازیگر جوان بر چه معیاری انجام شد؟ 

طبیعتا همه بر ‌اساس فیلمنامه انتخاب شده‌اند، انتخاب مهتاب کرامتی برای بازی در نقش اصلی (مینو) به‌واسطه همکاری‌های اخیر من با این هنرمند اتفاق افتاد اما درباره نقش جوان من به دنبال بازیگری توانا بودم و ترلان با توجه به رزومه و ایفای نقش‌های اخیرش، بازیگر توانمندی در نظر من تلقی می‌شود و نتیجه نشان می‌دهد که انتخاب درستی داشته‌ام. 

 

شما در نشست رسانه‌ای اشاره کردید که برترین فیلم از نگاه مخاطب از سوی برنامه‌های پیشین انتخاب می‌شود، به نظرتان این صحبت در تغییر نتیجه برگزیدگان جشنواره تاثیری دارد؟ 

بلیت‌ها فروخته شده و هرگز فیلم من به‌عنوان فیلم برتر از نگاه مردم انتخاب نمی‌شود. در ضمن اعتراض من در راستای دیده شدن فیلم خودم نبوده بلکه برای جوانانی که به عشق سینما و برای تماشای فیلم در صف‌ها می‌ایستند، معترض شده‌ام. بلیت فیلم‌ها به فروش رسیده و آنها هرگز بر ‌اساس صحبت‌های من تغییر ویژه‌ای ایجاد نمی‌کنند. 

 

اجرای جشنواره فیلم امسال با توجه به تغییراتی که داشته، در مقایسه با استاندارد جشنواره‌های جهانی در چه سطحی قرار دارد؟ 

ما باید جشنواره را بر ‌اساس اصول جهانی بر پا کنیم، گرچه هنوز از خیلی جهات تفاوت‌هایی با استاندارد‌های جهانی داریم اما کاهش تعداد فیلم‌های جشنواره و انتخاب ۲۲فیلم برای رقابت متناسب با شرایط جشنواره‌های جهانی بوده است. جشنواره فیلم فجر بیشتر دور هم جمع شدن اهالی رسانه است و نتایج آن چندان تعیین‌کننده نیست. 

 

به نظرتان اکران فیلم‌ها در جشنواره امتیازی برای دیده شدن اثر محسوب می‌شود؟ 

خیر. بسیاری از کارگردان‌ها به طور خودخواسته فیلم‌های‌شان را در جشنواره اکران نکرده‌اند یا در مواردی جشنواره پذیرای آنها نبوده است اما ما شاهد استقبال بالای مخاطب از این فیلم‌ها بوده‌ایم و جشنواره‌های جهانی نیز به آنها توجه کرده‌اند. همان‌طور که گفتم جشنواره‌های ما بیشتر به معنای جشن اهالی سینما و دور هم جمع شدن آنهاست. 

 

شما از روز اکران فیلم گفته‌اید که از حضور در این جشن یا همان جشنواره فجر پشیمان هستید، اکنون در ادامه چه تصمیمی در واکنش به جشنواره در نظر دارید؟ 

من تصمیم خاصی ندارم. به‌زودی به مسافرت می‌روم و جشنواره را دنبال نمی‌کنم. امیدوارم فیلم همه همکاران به خوبی دیده شود. فیلم من همچنان در جشنواره حضور دارد اما خودم دیگر در پی این جشنواره نیستم و دیگر هیچ‌گاه فیلمی به جشنواره ارائه نمی‌دهم. به هر حال یک‌بار باید به این وضعیت واکنش دهم و تصمیم جدی بگیرم. 

 

جای خالی نسل گذشته همکاران سینمایی‌تان را در جشنواره چطور می‌بینید؟ 

نسل‌های مختلف در جشنواره حضور دارند، هنرمندان در جشنواره‌های متعدد می‌آیند و می‌رود اما نسل جوان آگاهانه با تکلیف روشن در سینما فعالیت می‌کنند و به نظر من می‌توانیم سینمای ایران را با خیال راحت بر دوش نسل جوان بگذاریم. همیشه ازحضور نسل جوان خوشحال هستم اما معتقدم امسال تفاوت تعداد فیلمسازان جوان و نسل گذشته چندان زیاد نیست اما اگر هم این‌طور ببینیم باز هم من از این جریان جوان خرسند هستم.

 

شهرزاد رویایی

 

 

vaghayedaily.ir
  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش