دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۹:۳۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۰۲۲
فیلم و سینمای ایران

مصطفی کیایی: «چهارراه استانبول» درباره پلاسکو نیست

فیلم چهارراه استانبول,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
فیلم سه میلیاردی «چهارراه استانبول» درباره پلاسکو نیست، قصه‌ای است که با یک واقعه تاریخی گره می‌خورد که آن حادثه، پلاسکو بود.

به گزارش ایسنا، عصر امروز (یکشنبه ۱۵ بهمن ماه) نشست خبری عوامل فیلم «چهارراه استانبول» به کارگردانی مصطفی کیایی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.  

 

در ابتدای این نشست مصطفی کیایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که حجم اندوه و دردناکی فاجعه پلاسکو در فیلم کم بود، گفت: فیلم من درباره پلاسکو نبود، مثل هر فیلم دیگری که در دنیا ساخته می شود قصه‌ای داشتم که با یک واقعه تاریخی گره می‌خورد که آن حادثه در این فیلم پلاسکو بود، بنابراین به اندازه نیاز داستان و درام در این فیلم به این ماجرا ورود کردیم. اگر کسی انتظار دارد کل فیلم درباره پلاسکو باشد این انتظار برای او در این فیلم برآورده نمی‌شود.  

 

وی در ادامه افزود: مطمئنم اگر این فیلم را نمی‌ساختم تا سال‌ها کسی سراغ ساخت فیلمی درباره فاجعه پلاسکو نمی‌رفت. به هزینه شخصی حدود سه میلیارد تومان این فیلم را ساختم، اگر سراغ تهیه کننده می‌رفتم کسی حاضر نمی‌شد سه میلیارد هزینه فیلم کند، اگر هم سراغ ارگان‌ها می‌رفتم هر کدام سفارش‌های خود را داشتند. بنابراین در این فیلم سعی کردیم در حد و اندازه و توان سینمای ایران و بودجه‌ای که داریم کار کنیم.  

 

کیایی همچنین درباره ساخت فیلمی با محوریت ساختمان پلاسکو یادآور شد: بحثم از ساخت این فیلم تنها پلاسکو نبود، بلکه مساله اقتصادی مردم هم بود. به نظرم پلاسکو نماد اقتصاد ایران بود. مشکلات اقتصادی و تجارتی است که باعث شده ما حتی مهر و تسبیح هم از چین وارد کنیم. برای من دغدغه و لازم بود به این مساله هم اشاره کنم.  

 

کارگردان این فیلم همچنین درباره علت نام‌گذاری فیلمش، گفت: ابتدا فیلمنامه را با اسم پلاسکو ثبت کردم و مطمئنم اگر فیلم با این نام ساخته می‌شد فروش بیشتری داشت، اما نام فیلم را به چهارراه استانبول تغییر دادم تا مخاطب فکر نکند ما از نام پلاسکو سوءاستفاده می‌کنیم.  

 

در ادامه این نشست سوال‌هایی از سوی خبرنگاران در باره تکرار زوج محسن کیایی و بهرام رادان مطرح شد، که او پاسخ داد: انتخاب عوامل فیلمم بر اساس شایستگی‌های آنهاست و در این زمینه به گیشه فکر نمی‌کنم. ترجیح می‌دهم با سوپراستاری کاری کنم که برای خود و گروهش احترام قائل است و در کارم به این چیزها اهمیت زیادی می‌دهم.  

 

بهرام رادان نیز در پاسخ به این سوال گفت: اگر سابقه زوج فیلم "بارکد" در ذهن شما مانده است نشان می‌دهد که ما در آنجا کارمان را با موفقیت انجام داده‌ایم و این مساله چیز بدی نیست. شاید سال آینده تصویر کاراکترهای فیلم چهارراه استانبول در ذهن  بماند.  

 

همچنین رعنا آزادی‌ور درباره گزیده کاری‌اش در سینما گفت: مسیری که می‌روم انتخابم بوده و تقریبا در ۱۶ سال اخیر هر سال یک کار داشته‌ام، بجز امسال که در سه چهار فیلم بازی کرده‌ام. فکر هم می‌کنم کار خوبی نمی‌کنم، چون امکان تجربه‌ی عملی را از خودم گرفته بودم. آن هم در سینمایی که حواسشان نیست که تو به خودت سختی می‌دهی و گزیده کار می‌کنی.  

 

در ادامه خبرنگاری این سوال را مطرح کرد که در زمان وقوع حادثه پلاسکو چند نفر زیر آوار گیر افتاده بودند و با توجه به آن‌که شهردار وقت خود شخصا مسؤولیت عملیات را بر عهده گرفته بود، امکان بیرون آوردن آن‌ها مهیا نشد، این مساله در فیلم تحریف شده است. کیایی در پاسخ به این سوال گفت: فیلم را با دقت ندیده‌اید وگرنه ما سه بار به این مساله که در زیرزمین افرادی گرفتار شده‌اند اشاره کرده‌ایم.  

 

مهدی پاکدل نیز درباره ایفای نقش آتش‌نشان در توضیحی گفت: قطعا این نقش به دلایلی زیادی برای من ماندگار است. یکی این که از این ماجرا زمان زیادی نمی‌گذرد و هنوز هم برای ما زنده است و هم این‌که هنوز ما می‌توانستیم با بازماندگان حادثه از جمله آتش‌نشان‌ها گفت‌وگو کنیم. این نقش پیش از هر چیز برای من یک بار مسؤولیت داشت چون آن‌قدر مهم بود و به آن نگاه می‌شود و از آن توقع می‌رود. در این فیلم سعی کردم این توقع را را پاسخ دهم.

 

 

  • 10
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش