جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۹:۳۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۵۳۱۸
فیلم و سینمای ایران

مهران احمدی: فیلم من سیاسی نیست/ افشاگری از پشت پرده آرای مردمی جشنواره فیلم فجر

مهران احمدی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
مهران احمدی گفت: فیلم «مصادره» سیاسی نیست بلکه سیاست بستری است برای تعریف کردن یک قصه.

به گزارش ایسنا، عصر امروز (جمعه ۲۰ بهمن‌) پس از اکران فیلم «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، نشست خبری این فیلم با حضور عوامل آن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده‌ی این فیلم در پاسخ به سوالی درباره علت اقدام به ساخت فیلم‌هایی در گونه‌های متفاوت، گفت: ما فیلمی را کار می‌کنیم که دغدغه‌مان باشد و فکر می‌کنم فیلم «مصادره» این ویژگی را داشت.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا در فیلم منظورتان از «مصادره»، مصادره انقلاب بوده است، گفت: هر کسی می‌تواند تعبیری از فیلم داشته باشد و این تنها یک برداشت از فیلم است.

 

علی فوقانی فیلمنامه‌نویس این فیلم نیز در توضیحی گفت: ما به دنبال این نبودیم که فیلمی راجع به مفهوم و معنی خاصی بسازیم. فیلم ترکیبی از خنده و گریه است، یک طنز تلخ و هرکس می‌تواند تعبیری از آن داشته باشد.

 

مهران احمدی نیز در پاسخ به سوالی درباره گوشه کنایه زدن به افراد داخل حاکمیت و خارج از آن نیز، گفت: من در این فیلم سعی کرده‌ام بی‌طرف باشم و وقایعی را که از همه دسته‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها دیده‌ام به‌عنوان آدم معمولی نگاه کنم و در فیلم بیاورم. سعی کرده‌ام چیزی که به واقعیت نزدیک‌تر است را در فیلم منعکس کنم. فیلم سیاسی نیست بلکه سیاست بستری است برای تعریف کردن یک قصه.

 

در ادامه پرسش‌هایی درباره بازیگری رضا عطاران و تکراری بودن نقش‌هایی که بازی می‌کند، مطرح شد که او در جواب گفت: بازیگر تلاش می‌کند این اتفاق در کارهایش نیفتد. من هم در این فیلم تمام تلاشم را کرده‌ام و در کارهای بعدی‌ام نیز این تلاش را بیشتر می‌کنم.

 

مهران احمدی در واکنش به این اظهارنظر گفت: عطاران یکی از بهترین کمدین‌های‌های ایران است. در تمام دنیا این رسم است که تمام کمدین‌ها یک نقش را بازی می‌کنند، از چاپلین تا باستر کیتون. اصلا برای این بازیگران فیلمنامه نوشته می‌شود. ضمن این‌که کجا آن‌بخش از بازیگری رضا عطاران که در سن بالا رخ می‌دهد را در فیلم‌های دیگر دیده‌اید؟

 

عطاران نیز درباره انتخاب این نقش که یک مأمور خرید ساواک است که پس از انقلاب مجبور به ترک ایران می‌شود، گفت: قصه اصلی فیلم برایم جذاب بود و فکر می‌کنم حرف‌های خوبی می‌شد در آن زد. در این فیلم به یک مأمور ساواک پرداخته شده است در صورتی که برای خانواده این افراد و اطرافیانشان هم مشکلات زیادی به‌وجود آمده است.

 

مهران احمدی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

او گفت: این‌که فیلمی درباره یک مأمور ساواک ساخته شود برایم جذاب بود و به خاطر همین آن را بازی کردم.

 

در ادامه سوالی درباره سرمایه‌گذار این فیلم مطرح شد که محمدحسین قاسمی در پاسخ گفت: مملکت قانون دارد. آقای امامی هم فیلم‌های دیگری در این جشنواره دارد و فیلم‌های دیگری که به جشنواره نیامدند.

 

در بخش دیگری از این نشست مهران احمدی درباره گروتسک بودن این فیلم و این‌که آیا این شیوه فیلم‌سازی می‌تواند بستر مناسبی برای گفتن برخی حرف‌ها باشد، گفت: من مبدع این سبک نبوده‌ام. فیلم‌های بهتری در این سبک ساخته شده است اما احساس کردم جای این گونه فیلم‌ها در سینمای ما کمتر شده است. معتقدم هر تراژدی غم‌انگیزی را می‌توان در قالب کمدی بیان کرد و برعکس.

 

احمدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال اصلاحیه خوردن به این فیلم گفت: فکر نمی‌کنم اصلاحیه‌ای بخورد.

 

او با شوخی گفت: اگر اتفاق بیفتد خودم را آتش می‌زنم.

 

هومن سیدی بازیگر این فیلم نیز در سخنانی از اتفاقاتی که در زمان نشست خبری فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رخ داده بود، عذرخواهی کرد و گفت:‌ سینما در درجه دوم اهمیت است و عشقی که بین ما وجود دارد از آن مهم‌تر است. اگر رفتار من باعث مکدر شدن حال کسی است از او عذرخواهی می‌کنم.

 

کارگردان فیلم درباره گفته شدن نریشن‌های فیلم با صدای ناصر طهماسب گفت: من هرچه را که در کودکی و نوجوانی برایم دل‌انگیز بوده در فیلم آورده‌ام. ناصر طهماسب برای من یادآور هارول لوید است. به همین سبب از او در این فیلم استفاده کرده‌ام.

 

در ادامه سوالی درباره سعی کارگردان برای بی‌طرف نشان دادن خود در این فیلم و ضربه خوردن فیلم‌اش از این ناحیه پرسیده شد که او در جواب گفت: منظورم از بی‌طرفی در مورد وقایعی است که در فیلم رخ می‌دهد. موقعیتی است که یک آدم مجبور به مهاجرت می‌شود. آدمی که مدام باید تغییر کند و نهایتا مجبور است به اسب تبدیل شود چون باید وجودش را مدام انکار کند.

 

در پایان این نشست مهران احمدی درباره اتفاقاتی که این چند روز درباره آرای مردمی در سینماهای اکران مردمی رخ داده و شایعاتی که در این باره مطرح شده است، گفت: من گروه منسجمی را در گروه سینماهای مردمی برده‌ام. متوجه شدم همه از این فیلم ناراضی‌اند و از فیلم بدشان می‌آید! ولی نمی‌دانم چرا مردم تا ساعت ۳ صبح برای دیدین این فیلم صف می‌کشند.

 

او گفت: چیزهایی را به چشم خودم دیده‌ام که این‌جا می‌گویم. تهیه‌کننده‌ای را دیده‌ام که در دستگاه پز ۱۰ میلیون برای سانس فوق‌العاده بلیت خریده است. دوستی را دیده‌ام که وقتی کد را وارد دستگاه کرده به او گفته شده است که این کد قبلا ثبت شده است. من دیده‌ام که ۵۰۰ سری بلیت خریده‌اند و به فلان جا داده‌اند.

 

احمدی گفت: فیلم ما از می‌پسندیم‌ها ضربه نخورده بلکه از نمی‌پسندم‌ها ضربه خورده است. مسئول همین ماجرا خود تأیید کرده و گفته ما قبول داریم که شیطنت‌هایی شده است. او گفته که قبول داریم که سیستم ما کارآمد نبوده است.

 

 

  • 16
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش