جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۲۷ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۷۴۷۹
فیلم و سینمای ایران

تفاوت‌های فکری سینمای حاتمی کیا با مسعود کیمیایی

حاتمی کیا و مسعود کیمیایی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

بی‌تردید سینمای ایران مخاطبان زیادی دارد؛ مخاطبانی که شاید در ابتدا با حضور در سالن سینما به سود این صنعت و دلگرمی عوامل سازنده فیلم فکر نمی‌کنند اما به‌طور حتم برای این مخاطبان پیامی که از فیلم سینمایی مخابره می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است. فیلم‌هایی که از وضعیت اجتماعی، فقر و فساد انتقاد دارد، مخاطبان بیشتری جذب می‌کند و صد البته اگر پیام‌های سیاسی از برخی فیلم‌ها به مخاطب برسد، تعداد بلیت‌های فروخته شده چند برابر خواهد بود.

 

در این میان باید به کارگردانان چنین فیلم‌هایی هم توجه داشت و تاریخ نشان داده نام آن دسته از کارگردانانی که دارای شخصیت سیاسی هستند و فیلم‌های سیاسی می‌سازند بیش از سایر کارگردانان در اذهان باقی می‌ماند.برخی اوقات همین کارگردانان سیاسی، فضایی را پدید می‌آورند که روزها بحث گعده‌های مختلف کشور در حوزه سیاست، اجتماع و فرهنگ را به خود اختصاص می‌دهد.

 

حاتمی‌کیا؛ سیاست‌ورزی عیان

ابراهیم حاتمی‌کیا از جمله کارگردانان سیاسی است که فیلم‌هایش فروش خوبی داشته‌اند. حاتمی‌کیا بی‌محابا نقد می‌کند و برای او اصلاح‌طلب و اصولگرا معنای مشخصی ندارد چنان‌که در بهمن ۹۴ جمعی از چهره‌های سیاسی و اصلاح‌طلب در اکران خصوصی فیلم بادیگارد با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا به تماشای تازه‌ترین ساخته این کارگردان شناخته شده سینمای ایران می‌نشینند و روز دیگر کارگردان فیلم سینمایی «چ» خطاب به اساتید و نخبگان جبهه متفکران سینمای انقلاب اسلامی می‌گوید: «تا می‌توانید این بحث‌ها را باز کنید چون تیرهای زهرآگینی که به افراد فعال در این حوزه زده می‌شود نیاز به اهل قلم دارد.»

 

اما رأی او در انتخابات‌های ۸۸ و پس از آن به کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان بود. بنابراین علقه سیاسی او اگرچه در اظهارات نوسان داشت اما تصمیم نهایی او جز به تفکر اصلاح‌طلبی نبود. حاتمی‌کیا علقه‌ای به ورود سیاسی به فیلم‌ها نداشت چنان‌که بیشتر فیلم‌های سیاسی او درباره دفاع مقدس، شهدا، مبارزه با منافقین و سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه است. آخرین فیلم او «به وقت شام» بود.

 

این فیلم او هم مانند برخی دیگر از فیلم‌هایی که کارگردانی کرده بود به محل چالش و بحث تبدیل شد که هنوز هم این چالش ادامه دارد. نکته قابل تامل این است که اصولگرایان و رسانه‌های آنان در تلاش هستند تا به‌نوعی حاتمی‌کیا را مصادره کنند که در این راه سیاست دایه مهربان‌تر از مادر را اجرا می‌کنند. چنان‌که در گزارش‌های خود تاکید بر آن دارند که برخی مخالف شهدای حرم هستند و به این سبب است که موجبات نارضایتی حاتمی‌کیا را فراهم کردند.

 

حاتمی‌کیا در مراسم اهدای جوایز جشنواره فجر تاکید کرد: «من وابسته‌ام»، بله، او وابسته است مانند بسیاری از اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که منافع ملی برای آنها در صدر قرار دارد و به کشور خودشان وابسته‌اند اما این جمله حاتمی‌کیا از سوی اصولگرایان مصادره شد و در صفحات مجازی با هشتگ «من وابسته‌ام» سعی کردند او را از طیف حامیان اصلاح‌طلبش جدا کنند اما حاتمی‌کیا جدا نشد و سکوت او پس از آن روز نشان داد اهمیتی به سوءاستفاده انقلابی‌نماها نداده و نخواهد داد. حاتمی‌کیا انقلابی بود و انقلابی و آزاده خواهد ماند.

 

کیمیایی؛‌ سیاست‌ورزی پنهان

مسعود کیمیایی کارگردان دیگر کشور است که مشی وطن‌دوستی او بر سیاست‌ورزی‌اش غلبه دارد چنان‌که بارها انگ‌های سیاسی زیادی از سوی دلواپسان به او زده شد اما کیمیایی کارگردانی نبود که عرصه را خالی کند بلکه با قوه بیشتری به مسیر خود ادامه داد و پولاد را به‌نحوی تربیت کرد که در صورت غیبت خودش جای خالی نماینده قشر مظلوم جامعه در سینمای ایران فراموش نشود.

 

فریدون جیرانی از فیلمسازان باسابقه کشور درباره این موضوع که پس از انقلاب مسعود کیمیایی توانست جایگاه خود را حفظ کند، توضیح داد: «جریان انقلاب و مقابله با شاه طوری بود که حتی کارگردان‌هایی که تفکر و عقبه چپ در آنها قوی بود هم موضع‌گیری‌شان علیه شبه مدرنیسم شاه یا زندگی مدرن موضع به‌شدت تندی بود و از حرکت انقلاب و نگاه سنتی حمایت می‌کردند. البته هر کدام به شیوه خودشان رفتار می‌کردند. بنابراین در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ چپ غیرمذهبی و چپ مذهبی و نیروهای مذهبی در تقابل با استکبار و امپریالیسم در کنار هم قرار گرفتند.»

 

رمز موفقت سیاسی استقلال او است و حاضر نیست زیر چتر گروه سیاسی تعریف شود. به همین دلیل بود که وقتی خبرنگار یکی از نشریات پرسید «درست است که قاتل اهلی به خاطر فضا و داستانش اشارات تند و صریح سیاسی دارد»، پاسخ داد: «نه؛ سیاسی نیست. من فیلم خودم را ساخته‌ام. البته من خودم هم این چیزها را شنیده‌ام. خودم شنیده‌ام که می‌گویند کیمیایی در این فیلم تند رفته و به بسیاری از شخصیت‌های سیاسی پرداخته است؛ در صورتی که این‌طور نیست.» آخرین ساخته او قاتل اهلی است.

 

فیلمی که مافیای اقتصادی و فساد قدرت سیاسی در جامعه را افشا می‌کند و نشان می‌دهد که برخی آقازاده‌ها‌ و سرمایه‌داران نوکیسه که با استفاده از رانت‌های مالی رشد کردند، چگونه بر سر سفره انقلاب نشستند.» کیمیایی تاکید دارد «انتخاب است که از یکی قهرمان می‌سازد و از یکی یک آدم خنثی» حالا او سیاست را انتخاب کرده اما سیاست پنهان! سیاستی که دهان دلواپسان را سال‌هاست که بسته و کلام سیاست‌دانان را به تحسین باز کرده است.

 

نمی‌شود از کیمیایی انتظار داشت سیاسی نباشد چنان‌که خودش هم گفته است: «ما در دل تمام ماجراهای ملی سی و دو را زندگی کردیم که همه چیز سیاسی بود. ما توده را دیدیم و سومکا را و ملی‌ها و ملی مذهبی‌ها را دیدیم. نه که ببینیم، زندگی کردیم.»

 

مطهره شفیعی

 

 

armandaily.ir
  • 16
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش