دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۵:۴۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۱۱۲۲
فیلم و سینمای ایران

رخشان بنی‌اعتماد: اگر «کارستان» را نشان ندهید سراغ بی‌بی‌سی می‌روم

رخشان بنی اعتماد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
رخشان بنی اعتماد با بیان اینکه ساخت پروژه "کارستان" برایش یک آرزو بوده است، از بی‌توجهی مدیران مراکز علمی و همچنین تلویزیون برای استفاده نکردن از این مجموعه آثار انتقاد کرد و گفت: اگر تلویزیون ایران، فیلم‌های "کارستان" را پخش نکند، آنها را در شبکه بی بی سی نمایش می‌دهم.

به گزارش ایسنا، صبح شنبه پنجم اسفندماه به بهانه انتشار نسخه نمایش خانگی مجموعه فیلمهای مستند "کارستان"، نشستی با حضور دست اندرکاران این مجموعه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست که به عنوان آخرین جلسه و به نوعی جشن پایانی «کارستان» یاد می‌شد، مجتبی میرتهماسب (تهیه کننده)، رخشان بنی اعتماد (مشاور) و فیروزه صابر و طوفانی نماینده‌ای از دفتر پخش «شهر فرنگ» حاضر بودند.

 

رخشان بنی اعتماد پس از پخش فیلمی کوتاه از روند شروع به کار این پروژه، درباره چگونگی شروع کار بیان کرد: "کارستان" تلاشی بود برای اینکه نخواهیم باور کنیم در این مملکت قرار نیست کار درست و سخت انجام شود. اگر این مملکت هنوز برپاست به همین جنون‌های این چنینی است که سرخورده نمی‌شود و مسیرش را ادامه می‌دهد.

 

او افزود: این قصه را بارها گفتم که فکر این کار از  ۱۰ سال قبل بوده و بعد از اینکه بنیاد توسعه کارآفرینی شکل گرفت و من با فعالیت آن آشنا شدم، فکرکردم وجه دیگر جامعه که به عنوان فیلمساز اجتماعی باید مورد توجه قرار دهم، همین ارزش آفرینان هستند نه کارآفرینان چون اینها نگاه دیگری را به جهان به وجود می‌آورند.

 

این کارگردان سینما ادامه داد: پروژه "کارستان" برای من یک آرزو بود که در میانسالی عملی شد چون پیش از آن هرچه تلاش کرده بودم به نتیجه نرسید تا چند سال پیش که به همت مجتبی میرتهماسب طراحی صورت گرفت. هرچند آن طراحی هم با دست خالی، یک جنون بود و ما تمام آرزوهای خودمان را که  دوست داشتیم یک تهیه کننده برای ما فراهم می‌کرد، سعی کردیم خودمان برای گروهی دیگر فراهم کنیم.

 

بنی اعتماد با اشاره به فیلم کوتاه نمایش  داده شده از روند تولید این مجموعه و برخی برنامه‌ریزی‌ها و تصوراتی که برای آینده کار پیش‌بینی می‌کردند و در فیلم از آن ها صحبت شده بود، گفت: الان که این فیلم‌ را نگاه میکردم، می‌خندیدم چون این کار انرژی من را تمام کرد و برخی چیزهایی که فکر می‌کردیم اتفاق نیفتاد.

 

وی با اشاره به اینکه تلویزیون باید اعتبارش را با پخش این فیلم‌ها به دست آورد و دانشگاه‌ها برای نمایش آن اقدام کنند، افزود: این کار توان من را برد از بس که گفتم لااقل هوش استفاده از آن چه تولید شده را داشته باشید ولی دیگر انرژی ندارم. با این حال معتقدم "کارستان" یک نیاز است و امیدوارم به شکلی ادامه پیدا کند بویژه آنکه فکرهای ما بزرگ بود و ۲۶ فیلم را در ذهن داشتیم‌ که الان ۶ قسمت فقط ساخته شده است.

 

بنی اعتماد همچنین اضافه کرد: پروژه "کارستان" فقط ساخت چند فیلم نبود و دنبال برنامه‌های دیگر آن هم هستیم از جمله دو کتاب عکس که جغرافیایی از سرزمین‌ ماست و از محتوای تحقیقات علمی و تخصصی هم درنظر داریم ۲۰ کتاب کوچک درباره ارزش و اهمیت کار برای نوجوانان چاپ شود. ضمن اینکه براساس پژوهش های انجام شده و الهام از شخصیت‌های تحقیق شده قصد داریم در طول یک سال و نیم آینده با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و مدیریت فرهاد توحیدی پنج فیلمنامه نوشته شود. 

 

میرتهماسب هم در ادامه گفت: فیلم توران میرهادی هفتمین فیلم از این مجموعه است که از قبل شروع شده بود و تا آخر سال پس از یک بازنگری عرضه می‌شود.

 

فیروزه صابری در صحبت‌های خود تاکید کرد که "کارستان" توانسته جریانی را ایجاد کند و این را در دانشکده اقتصاد هم مشاهده کردیم که در مدت زمان اکران این مجموعه چه تغییراتی به گفته خود دانشجویان در آن ها ایجاد شد.

 

طوفانی هم که به گفته میرتهماسب خودش متقاضی توزیع این مجموعه در شبکه نمایش خانگی شده است، گفت: می‌دانم فرصت‌های به مراتب حرفه‌ای تری برای این گروه بود ولی این ریسک از سوی آقای میرتهماسب و خانم بنی اعتماد صورت گرفت و ما "کارستان" را به صورت سه ورژن عرض می‌کنیم که زیرنویس انگلیسی، و یک فایل پی دی اف با تحقیقات همان فیلم را هم با پشت صحنه همان قسمت شامل می‌شود. 

 

به گفته وی نسخه‌های دیگر این توزیع به صورت فیلمهای جمعی و نیز فیلمها بدون زیرنویس و با قیمت کمتر است.

 

در این نشست تهیه کننده "کارستان" همچنین اعلام کرد که این ۶ فیلم به صورت آنلاین هم دردسترس قرار می‌گیرند و وزارت علوم هم قرار شده این‌ها را در دانشگاه‌ها نمایش دهد.

 

میرتهماسب به عملکرد تلویزیون نیز اشاره کرد و گفت: در زمان اکران فیلم در گروه هنر و تجربه تیزرهای زیادی از تلویزیون پخش شد که باعث تعجب ما بود و بعد متوجه شدیم برای همه فیلم‌ها است اما با این حال برای پخش، نمی‌دانم این بی توجهی از سوی مدیران، پالس خاصی را برای ما می‌فرستد؟

 

او افزود: از ماه آوریل حضور خارجی این فیلم های کارستان در چند جشنواره‌ برنامه ریزی شده هرچند تمرکز بیشتر ما بر پخش فیلم است.

 

در ادامه این نشست، علی اصغر حاجی بابا که از جمله سوژه‌های یکی از فیلمهای کارستان بود، به تلاش خود برای کارافرینی در تمام سالهای زندگی اش که پیش از انقلاب هم بوده اشاره کرد و گفت: البته این تلاش‌ها پس از انقلاب منجر به زندانی شدن و رفتن من به زندان اوین و قصر هم شد که مورد تمسخر برخی قرار می‌گرفتم اما این تلاش را ادامه دادم و هنوز هم طرح های مختلفی برای کار در دست دارم.

 

شیرین پارسی یکی دیگر از ارزش آفرینان هم با اشاره به خستگی و ناامیدی رخشان بنی اعتماد که در صحبتهای خود گفته بود، بیان کرد: در یک ماه اخیر خیلی غصه‌دار بودم چون به محیط زیستی‌ها حرف‌های زده می‌شود که نباید گفته می‌شد. علی‌رغم ناامیدی می‌گویم که نسترن‌هایی در این‌ کشور باز هم جوانه می‌زنند و ما همچنان در ریل امید هستیم.

 

در پایان این نشست، بنی اعتماد در پاسخ به سوال ایسنا که توضیح بیشتری درباره پخش نشدن فیلمهای "کارستان" از تلویزیون مطرح کند چرا که با توجه به مشکلات متعدد به ویژه فرار نخبه‌ها از کشور پخش آن از رسانه ملی یا نمایش در دانشگاه‌ها اثرات مفیدی می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: چند نفر از مدیران تلویزیون فیلم‌ها را دیده بودند و هیچ مشکلی را در آنتن تلویزیون سراغ ندارم که برای پخش نکردن این فیلم‌ها وجود داشته باشد، مگر اینکه مشکل خود ما و تفکر ما باشد.

 

او با اشاره به شبکه‌های مختلفی که  متقاضی  پخش این  مجموعه هستند، گفت: اگر تلویزیون این فیلم‌ها را نشان ندهند به جد می‌گویم که هر شبکه‌ای آن را بخواهد برای پخش می‌دهم و اگر در اینجا نمایش ندهند در بی بی سی پخش می‌کنم و پای هر مسئله‌ای هم بابت آن می‌ایستم.

 

میرتهماسب هم در این باره افزود: با روسای دانشگاه‌ها صحبت شده بود و به معاونت فرهنگی وزارت علوم پیشنهاد کردیم که رایت دانشگاهی مجموعه را بخرد و مدیریت اکران را هم خودمان برعهده بگیریم اما هنوز خبری نشده است. دربارهتلویزیون هم باید بگویم  یک‌  بار هم آن‌ها بیایند و بگویند که حاضر به پخش هستند چون ما اعلام کرده‌ایم که متقاضی پخش آن از تلویزیون هستیم.

 

فرهاد توحیدی،منوچهر شاهسواری،امیر اثباتی از سینماگران حاضر در این نشست بودند.

 

رخشان بنی اعتماد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

  • 19
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش