دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۷:۲۳ - ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۲۰۲۴
فیلم و سینمای ایران

فیلم اصغر فرهادی ایرانی است یا اسپانیایی؟

فیلم همه می‌دانند,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

با نزدیک شدن به آغاز اکران جهانی فیلم جدید اصغر فرهادی، حجم گزارش‌ها و اخباری که رسانه‌های گوناگون درباره این فیلم درج می‌کنند، روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود و رسانه‌های معتبر دنیای سینما هر کدام از زاویه نگاه خود اخبار و تحلیل‌هایی درباره سرنوشت این فیلم در اکران و البته در تور فستیوال‌گردی که در پیش دارد، منتشر می‌کنند. تازه‌ترین مورد اخبار دنیای سینما درباره «همه می‌دانند» اصغر فرهادی که از سوی کمپانی ممنتو پیکچرز تاکنون به بیش از ۲۰ کشور جهان پیش‌فروش شده، سرنوشت این فیلم در جشنواره فیلم کن به‌عنوان معتبرترین فستیوال سینمایی جهان را مورد اشاره قرار داده است.

 

در آخرین روزهای ‌سال گذشته، روزنامه شهروند خبر از این داد که شاید فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی، به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سینمایی کن روی پرده برود و این درحالی است که تا آن زمان هنوز سایت‌های سینمایی و حتی سایت‌های معتبر دنیای سینما به چنین خبری اشاره نکرده بودند. در پی این گمانه‌زنی، در نخستین روزهای بعد از تعطیلات این سایت سینمایی کافه سینما بود که به نقل از کامنت یکی از کاربرانش از احتمال روی پرده رفتن فیلم فرهادی در افتتاحیه فستیوال کن خبر داد.

 

این سایت سینمایی با استناد به شنیده‌هایی که در میان سینماگران پیچیده، اشاره کرده بود که فیلم فرهادی نظر هیأت انتخاب جشنواره کن برای حضور در بخش مسابقه را جلب نکرده و به همین دلیل با پیشنهاد حضور در افتتاحیه جشنواره از سوی تیری فرمو، دبیر جشنواره روبه‌رو شده است.

 

آری یا نه؟!

اما خبر رونمایی فیلم به‌عنوان فیلم افتتاحیه می‌توانست دنباله‌هایی هم داشته باشد. درواقع این‌که «آیا فرهادی این پیشنهاد را خواهد پذیرفت یا نه» پرسش مهمی بود که پاسخ به آن به خیلی چیزها بستگی داشت. خصوصا که نظر تهیه‌کننده‌های اروپایی فیلم هم در این بین دخیل بود و این را همه دنیای سینما می‌دانند که فیلم‌هایی از جنس سینمای فرهادی که مستعد دریافت جایزه در فستیوال‌های معتبر جهانی هستند، کاملا حساب‌شده

 

در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند و با وجود این‌که اکران افتتاحیه فستیوال معظم کن هم کم اعتباری نیست، اما به ندرت تهیه‌کننده و کارگردانی را در این حد می‌توان یافت که با وجود شانس کسب جوایز فستیوال‌های رده الف جهانی دیگر با نمایش فیلم در افتتاحیه فستیوالی حتی در حد و اندازه کن شانس حضور در جشنواره‌های دیگر را از دست داده و به اصطلاح فیلم را بسوزاند.

 

اما نکته دیگری نیز در میان است و آن هم اکران فرانسه فیلم فرهادی است که مدت‌ها پیش اعلام شده بود در همان حوالی تاریخ برگزاری جشنواره کن اتفاق خواهد افتاد و این یعنی که جشنواره کن برای این فیلم اهمیتی حیاتی دارد.

فستیوال یا اکران؟!

 

اول‌بار حدود یک ماه پیش این نشریه اسکرین‌دیلی بود که خبر از حضور فیلم «همه می‌دانند» در فستیوال کن داد و این فیلم را یکی از شانس‌های اصلی حضور در این رقابت نامید. اسکرین‌دیلی با اشاره به این‌که «اصغر فرهادی سابقه روشنی در کن دارد و پیش از این با فیلم فروشنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را دریافت کرده و بازيگر این فیلم شهاب حسینی هم بهترین بازیگر مرد جشنواره شده»؛ خبر از این نکته مهم داد که تاریخ آغاز اکران عمومی این فیلم نیز در فرانسه ۹ ماه می خواهد بود که با زمان برگزاری جشنواره کن همخوانی دارد.

 

حالا به نظر می‌رسد این چالش مهم حل شده است و فیلم «همه می‌دانند» قطعا در روز افتتاحیه فستیوال کن به نمایش درخواهد آمد. این فیلم که به گفته سایت سینمایی الوسینما تنها رقیب فیلم جدید‌ تری گیلیام برای نمایش در افتتاحیه کن بود، در این رقابت موفق شده و به گزارش وب‌سایت رسمی جشنواره کن نمایش «همه می‌دانند» به‌عنوان افتتاح‌کننده این رویداد سینمایی قطعی شده است.

 

افتتاحیه فستیوال کن

روز گذشته گمانه‌زنی‌هایی قریب به یقین مبنی‌ بر انتخاب هشتمین ساخته بلند فرهادی به‌عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد‌و‌یکمین جشنواره کن منتشر شده بود، اما خبری که ورایتی منتشر کرده بود، قطعی نبود و به‌عنوان مثال وب‌سایت ددلاین گفته بود که این تصمیم هنوز نهایی نشده و تیری فرمو، دبیر جشنواره کن تا فردا به این انتخاب چراغ سبز نشان خواهد داد. این خبر اما در نخستین ساعات بامداد روز گذشته رسما تأیید شد و برگزارکنندگان جشنواره از نخستین تیزر این فیلم اسپانیایی‌زبان رونمایی کردند.

 

در خبر وب‌سایت رسمی جشنواره کن آمده: «همه می‌دانند» به کارگردانی فرهادی سه‌شنبه هشتم ماه مه در سالن گراند تئاتر لومیر در کاخ جشنواره به‌عنوان فیلم افتتاحیه و در بخش مسابقه روی پرده می‌رود. پیش از این فقط یک فیلم اسپانیایی‌زبان یعنی آموزش بد ساخته پدرو آلمودار فیلم افتتاحیه کن بوده است. سینماسینما ادعا کرده که معمولا فیلم‌های افتتاحیه کن یا به زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی هستند.

 

ایرانی یا خارجی؟

نکته مهم در این میان این است که وب‌سایت رسمی جشنواره کن «همه می‌دانند» را به‌عنوان یک فیلم اسپانیایی معرفی کرده است. این می‌تواند پاسخی باشد به این پرسش «شهروند» که در آخرین روزهای ‌سال پرسیده بود که «آیا فیلم فرهادی در مجامع و فستیوال‌ها فیلمی ایرانی محسوب خواهد شد یا اسپانیایی و به‌ طور کلی غیرایرانی؟»

این که یک فیلم به‌ عنوان فیلمی متعلق به ملیت خاص به فستیوال‌ها و مجامع سینمایی برود، قواعد و قوانین خاصی دارد و به‌ طور کلی هر کدام از مراسم و فستیوال‌ها با هم در این زمینه تفاوت دارند.

 

به‌ عنوان مثال در فستیوال‌هایی چون کن و برلین و... جوایزی که داده می‌شود، شخصی است و نه ملی؛ و این به این معناست که اگر فرهادی در کن جایزه بگیرد، برنده جایزه فرهادی است و نه مثلا سینمای ایران یا اسپانیا اما در اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان قوانین و قواعد مخصوصی حاکم است و مهمترین آنها این است که ملیت فیلم اولویت اصلی را دارد و اثبات ملیت هم عوامل خاصی نیاز دارد که زبان فقط یکی از آنهاست. مثلا فیلمی چون نامه‌های ایوو جیما که کلینت ایستوود آن را به زبان ژاپنی ساخته، در اسکار نتوانست در بخش فیلم‌های زبان خارجی رقابت کند.

 

دیگر این‌که اگر عناصر اصلی و خلاق فیلم متعلق به کشور معرف فیلم به آکادمی نباشند، یا کنترل خلاقانه و هنری فیلم متعلق به جایی غیر از کشور معرفی‌کننده باشد، فیلم مجوز حضور در رقابت اسکار را به دست نمی‌آورد. در‌ سال ٢٠٠٧ فیلم هوس، احتیاط به نمایندگی از تایوان به آکادمی معرفی شده بود اما تایوانی محسوب نشد.

 

حالا در مورد «همه می‌دانند» این‌که آیا این فیلم به‌عنوان نماینده ایران می‌تواند به اسکار معرفی شود یا اسپانیا، حکایتی بغرنج است. چند روز پیش نوشتم که این مشکل را فرهادی در فیلم گذشته نیز داشت که در آن زمان چون شخصیت اصلی فیلم ایرانی بود، فیلم با این ملیت به فستیوال‌ها رفت، اما در این یکی این یک عامل نیز نیست و در «همه می‌دانند» جز خود اصغر فرهادی نه عوامل اصلی‌اش ایرانی هستند، نه زبان فیلم فارسی است و نه این‌که در مورد داستان و معضل و مشکلی درباره ایران است. از همین رو است که خیلی‌ها این فیلم را ایرانی نمی‌دانند.

 

محمد اطبایی در گفت‌وگو با «شهروند»: «همه می‌دانند» فیلم فرهادی، ایرانی نیست!

محمد اطبایی، کارشناس سینما و پخش‌کننده جهانی| برای این‌که فیلمی در مراسم و فستیوال‌های جهانی متعلق به یک کشور خاص محسوب شود؛ نیاز به عوامل و عناصری دارد که شاید یکی از مهمترین این عوامل و عناصر ملیت عوامل خلاق فیلم و البته زبان فیلم باشد. از این نظر خیلی سخت بتوان فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی را یک فیلم ایرانی به شمار آورد؛ و حتی معرفی این فیلم به‌عنوان تولید مشترک نیز به این آسانی‌ها مقدور و ممکن نیست...

 

شاید خیلی‌ها بگویند خود اصغر فرهادی در فیلم گذشته هم چنین شرایطی را داشت. اما فراموش نباید کرد که در فیلم گذشته عوامل اصلی و خلاق فیلم بیشترشان ایرانی بودند. اصغر فرهادی به‌عنوان سناریست و کارگردان، محمود کلاری به‌عنوان مدیر فیلمبرداری، علی مصفا بازیگر اصلی و البته بابک کریمی بازیگر فرعی آن فیلم که در فرانسه ساخته شده بود ایرانی بودند. بگذریم این‌که در آن فیلم داستان و کاراکتر اصلی هم ایرانی بود و داستان ملیت ایرانی را هم در خود داشت.

 

در حقیقت در مورد آن فیلم اگر تنها مقررات اتحادیه اروپا را برای تعیین هویت ملی یک فیلم در نظر بگیریم، فیلم گذشته امتیاز لازم را برای یک تولید ایرانی بودن نداشت. این فیلم با کارگردانی (٣ امتیاز)، فیلمنامه‌نویسی (٣ امتیاز)، بازیگر اصلی (٣ امتیاز) و فیلمبردار ایرانی (١ امتیاز)، صدا (١ امتیاز) و حضور یک بازیگر فرعی ایرانی (١ امتیاز) ١٢ امتیاز داشت اما مقررات اتحادیه اروپا حداقل ١٥ امتیاز را برای تولید یک کشور در نظر می‌گیرد. ولی؛ اما بنابه مقررات آکادمی اسکار برای اسکار خارجی که تصریح دارد تنها کشور معرفی‌کننده فیلم باید تأیید کند که بخش عمده کنترل خلاقانه‌ فیلم توسط هنرمندان و دست‌اندرکاران تابع کشور مذکور صورت گرفته است فیلم گذشته هیچ منعی برای معرفی به‌عنوان نماینده ایران نداشت...

 

اما در مورد «همه می‌دانند» هیچ‌کدام از این موارد مصداق ندارد. «همه می‌دانند» از این نظر یک فیلم اسپانیایی است؛ با بازیگران، داستان، لوکیشن‌ها و زبان اسپانیایی؛ که فقط و فقط سناریست و کارگردان آن ایرانی هستند و بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان این فیلم را به‌عنوان یک فیلم ایرانی در مراسم و فستیوال‌ها شرکت داد. کما این‌که در وب‌سایت فستیوال کن نیز این فیلم را به‌عنوان دومین فیلم اسپانیایی تاریخ بعد از آموزش بد پدرو آلمودوار معرفی کرده‌اند که توانسته به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن انتخاب شود...

 

امین فرج‌پور

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 14
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش