دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۸:۴۸ - ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۰۲۹۳
فیلم و سینمای ایران

گفت‌وگو با كمال تبريزی:

« مارموز» در سودای قدرت

كمال تبريزی و حامد بهداد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

كمال تبريزي يكي از چند كارگردانان سينماي ايران است كه ساخته‌هايش بيشتر با گرايش جناحي ديده مي‌شود تا اينكه بخواهد از بعد تكنيكي ارزيابي شود. فيلم‌هاي تبريزي حتي اگر هم ساده روايت شود تعابير گوناگوني به وجود مي‌آورد اگرچه برخي معتقدند تبريزي سال‌هاست از سينماي طنز انتقادي كه دلخواهش است فاصله گرفته اما خود او چنين نظري ندارد و مي‌گويد: «سعي من هميشه اين بوده كه از سينماي موردعلاقه‌ام فاصله نگيرم.»

 

فيلم «مارموز» جديدترين ساخته اين كارگردان اين روزها در بخش غيررقابتي جشنواره جهاني اكران مي‌شود. به بهانه نمايش اين فيلم در سي‌وششمين جشنواره جهاني فيلم فجر باكمال تبريزي گفت‌وگويي انجام داديم كه ازنظر مي‌گذرانيد:

 

فيلم چند كارگردان حرفه‌اي ازجمله شما و بهمن فرمان‌آرا به بخش مسابقه راه پيدا نكرد؛ اما فيلم شما به بخش بازار و بخش جنبي فانوس خيال راه پيداكرده است. اين امر را مزيت ارزيابي مي‌كنيد يا به اين بخش انتقاد داريد؟

همه جشنواره‌هاي جهاني در دنيا ماموريت از پيش تعيين‌شده‌اي دارند كه بر اساس آن دست به انتخاب فيلم‌ها در بخش‌هاي مختلف خود مي‌زنند. اين امري كاملا طبيعي است كه فيلم‌هاي مختلف بسته به نوع، فضا و ساختار امكان عبور از فيلترهاي جشنواره‌ها را به دست مي‌آورند و برخي ديگر از حضور در بخش‌هاي مختلف بازمي‌مانند.

 

عده‌اي با ديدن تيزر فيلم‌تان «مارموز» برداشت سياسي از آن داشتند شما به عنوان كارگردان چه نظري داريد؟

«مارموز» يك طنز انتقادي و كاملا اجتماعي است هرچند كه بستر روايت قصه آن سياسي به نظر برسد!

 

ممكن است كه به خاطر پيشداوري‌ها فيلم نتوانسته باشد به بخش مسابقه راه پيدا كند؟

تصور نمي‌كنم و بايد بگويم كه «مارموز» براي اكران عمومي و توجه اقشار مختلف مردمي ساخته ‌و پرداخته شده است.

 

اين سوال‌ها را پرسيدم كه نظر خود شما را براي شركت در جشنواره جهاني بدانم. جشنواره جهاني فيلم فجر دريكي دو سال اخير بين اهالي سينما جاي خود را به‌خوبي بازكرده و خيلي‌ها تمايل به رونمايي فيلم‌شان در اين رويداد دارند. شما به اين رويداد چه نگاهي داريد؟

آرزو و آمال ديرينه من برقراري ارتباط عميق بين جشنواره‌ها و مردم كوچه و بازار است! تافته جدابافته جشنواره‌ها از بدنه عاميانه و روزمره مردمي پاشنه آشيلي است كه ضرورتا بايد به آن توجه داشت! حس من از حضور در هر جشنواره‌اي كمك به ايجاد چنين پيوندي است! اتفاق عجيبي را كه دريكي از سفرهايم به كن پيش آمد فراموش نمي‌كنم! در صف يكي از فيلم‌هاي موردتوجه جشنواره با تعدادي از رفقا ايستاده بوديم كه ناگهان كسي كه سرووضعي كاملا معمولي و عاميانه داشت پيش آمد و از ما پرسيد: «اينجا چه خبر است؟!» و ما همگي با حيرت تمام پاسخ داديم كه: خبر جشنواره جهاني كن!

 

به نظر مي‌آيد مير كريمي مديريت و توان برقراري ارتباط با دو جناح را دارد و نگاه جهاني او باعث شده اهالي سينما اين رويداد را بيشتر بپذيرند شما چه عقيده‌اي داريد؟

به نظرم نوع برگزاري جشنواره جهاني فجر كاملا متفاوت و چشمگير شده است! مديريت توام با خلاقيت دبير جديد اتفاقاتي را رقم‌زده است كه كمتر در جشنواره‌هاي متداول كشور ديده مي‌شود و به‌اصطلاح مدل برگزاري و سليقه‌اي كه در آن اعمال و دقت مي‌شود مايه مباهات و دلگرمي سينماگران و شأني است كه لايق سينماي پرافتخار ايران تلقي مي‌شود! جديت و اهميت در برگزاري جشنواره است كه اهالي و عاشقان سينما را به خود جلب مي‌كند و همه آن را جدي‌تر از موارد مشابه مي‌پذيرند!

 

اساسا چرا با نگاه اغماض به ساخته‌هاي شما نگاه مي‌شود حال اينكه شما برادري خود را به‌نظام ثابت كرديد و فيلم‌هاي خوبي همچون «ليلي با من است» و «شيدا» را در كارنامه داريد.

منظورتان را از نگاه اغماض نمي‌فهمم! ولي يقين دارم از نگاهي كه به‌صورت نورچشمي باشد بدم مي‌آيد! فيلمسازي كه فيلم خوب بسازد ازنظرها دور نمي‌ماند حتي اگر منتخب جشنواره‌اي نباشد!

 

با توجه به اينكه مارموز سوژه حساسي دارد و پخش كليپ كوتاه از اين فيلم حال و هواي فيلم را تصور كرده است آيا نگران عدم اكران آن نيستيد؟

متاسفانه شرايط حال سينماي ايران به‌گونه‌اي است كه سينماگران بايد نگران همه‌چيز باشند!

 

برخي از منتقدين معتقدند «مار موز» بازگشت دوباره كمال تبريزي به سينماي موردعلاقه‌اش است... نظر شما چيست؟

سعي من هميشه اين بوده كه از سينماي موردعلاقه‌ام فاصله نگيرم به هر آنچه تاكنون ساخته‌ام علاقه هم دارم و هرگز كاري را كه دوست نداشته باشم انجام نداده و نخواهم داد!

 

شنيده مي‌شود براي نمايش فيلم شما بليت‌هاي زيادي رزرو شده و «مارموز» از الان علاقه‌مندان زيادي دارد... در مورد ميزان مخاطب اين فيلم هم كمي براي‌مان توضيح مي‌دهيد؟

«مارموز» اگر از سوي منتقدينش تحمل شود و خداي‌نكرده بلايي سرش نياورند موردتوجه بسياري قرار خواهد گرفت يا لااقل من اين‌طور فكر مي‌كنم!

 

« مارموز» در سوداي قدرت

هجدهمين فيلم كمال تبريزي با نام «مارموز» قرار بود به اسم «خودسر» به اكران عمومي درآيد؛ اما ساخت فيلم به «مارموز» تغيير نام داد. اين فيلم با مضموني كمدي روايتگر داستان زندگي شخصي به نام «قدرت» با بازي حامد بهداد است كه سوداي رسيدن به قدرت را دارد.

 

حامد بهداد، ويشكا آسايش، آزاده صمدي، رضا ناجي و ماني حقيقي و محمد بحراني، عيسي يوسفي‌پور، همراه با گروه موسيقي «بُمراني» و سياوش چراغي‌پور، مرتضي زارع، بهزاد قديانلو، فرهان معين‌زاده بازيگران «مارموز» هستند. آيدين سيار سريع، نويسنده اين فيلم و جواد نوروزبيگي در مقام تهيه‌كننده با تبريزي همكاري داشتند. كليه مراحل فيلمبرداري اين فيلم در شهر تهران و تركيه انجام شده است. پيش‌بيني‌ها از اين خبر مي‌دهد كه «مارموز»هم همچون برخي ساخته‌هاي كمال تبريزي با سر و صداي زيادي به نمايش عمومي درآيد.

 

تينا جلالي

 

 

etemadnewspaper.ir
  • 14
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش