چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳
۱۰:۲۰ - ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۶۴۵۹
فیلم و سینمای ایران

کارگردان «تگزاس»: حمید فرخ‌نژاد وزنه سنگینی برای فیلم‌ها است

مسعود اطیابی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

فیلم «تگزاس» به نویسندگی بابک و میثم کایدان، کارگردانی مسعود اطیابی و بازی حمید فرخ‌نژاد، سام درخشانی، پژمان جمشیدی و گروهی از بازیگران برزیلی روی پرده سینماها رفته است. فیلمی کمدی که در کشور برزیل روایت می‌شود. این فیلم از جمله آثار مورد توجه مخاطب‌ها بوده است و حالا اکران آن وارد فضای ماه رمضان می‌شود. ماهی که قرار است بلیت نیم بهاء در اختیار سینماروها قرار بگیرد.

 

حاشیه‌هایی نیز برای تبلیغات میدانی فیلم «تگزاس» رخ داد که منجر به حذف «پاپیون» حمید فرخ‌نژاد از بیلبوردها شد. تبلیغات تلویزیونی فیلم‌های سینمایی نیز کمرنگ شده‌اند و این امر کار را برای سینماگران سخت کرده است. اطیابی تاکید می‌کند که به جای سقف فروش ۱۰ هفته‌ای باید آن را به مدت زمان ۱۲ هفته رساند تا فیلم‌های پر فروش بتوانند به خوبی در چرخه صنعت سینما به سود برسند. گفت‌وگوی ما را در ادامه بخوانید.

 

نظرتان درباره بلیت نیم بهاء سینماها در ماه رمضان چیست؟ آیا این کار می‌تواند به سود سینماگرها باشد و اکران را با فضایی داغ مواجه کند؟

به نظر من، در گذشته با کاهش شدید مخاطب در ماه رمضان روبه‌رو می‌شدیم، اما حالا به لحاظ تغییرات سبک زندگی مردم تبدیل به فصل مناسبی برای فروش فیلم‌ها شده است. پاساژها و مراکز خرید از جمله تغییرات این سال‌ها هستند. اگر مردم در ماه مبارک رمضان بیشتر تفریح کنند، عین عبادت است. حتی روایت داریم که خواب روزه‌دار هم ثواب دارد. چنین کارهایی باعث راحت‌تر شدن روزه‌داری مردم می‌شود و و تفریحاتی مانند سینما، فضایی با طراوت و شاد را ایجاد می‌کند. مردم می‌توانند به راحتی فیلم‌های روی پرده سینما را در ماه رمضان تماشا کنند.

 

با تمام این احوال، اکران ماه رمضان می‌تواند خیلی خوب باشد. اما باید به ساعت مراجعه مردم هم توجه کنیم. آن‌ها بیشتر علاقه دارند که بعد از افطار به سینما بروند. بنابراین باید تمهیداتی از سوی شهرداری‌، نیروی انتظامی و هنرمندان اندیشه شود که این کار برای مردم به سهولت انجام گیرد. بلیت نیم بهاء در روزها کمک جالب توجهی به فروش فیلم‌ها می‌کند. به هر حال مردم روزه‌دار هستند و شاید رفتن به سیما پیش از افطار برایشان سخت‌ باشد.

 

تیزرهای تبلیغی فیلم «تگزاس» در تلویزیون خیلی کم بوده است و حتی حاشیه‌هایی هم برای تبلیغات میدانی شما رخ داد. منظورم حذف پاپیون حمید فرخ‌نژاد از بیلبوردهای شما است. نظرتان چیست؟ تبلیغات فیلم شما به راحتی صورت می‌گیرد؟

صدا و سیما محبت کرده و به فیلم «تگزاس» تیزرهای تبلیغاتی داده است. قرار شده است که در ماه مبارک رمضان بیشتر هم بشود. در تلویزیون با مشکل آن‌چنانی روبه‌رو نبوده‌ایم. تعداد تیزرهای تلویزیونی برای همه فیلم‌ها کم است. بنابراین، ما هم تلاش کردیم آن را مدیریت کنیم. به احتمال فراوان از این هفته تیزرهای ما بیشتر پخش خواهد شد. از سوی دیگر، اداره کل ارشاد، سیاست‌های خودش را دارد. ممیزی‌های خاصی روی پوسترها اعمال می‌کند.

 

مسئله پاپیون اصلا مهم نیست. برای من هم اهمیت ندارد. خواسته مسئولین اداره کل ارشاد است. من هم اصراری نداشتم که بماند. ولی سوالم این است که چرا؟! واقعا این سوال برایم پیش آمده است که یک تکه پارچه که در فیلم هم نمایش داده می‌شود چه مشکلی دارد؟ واقعا تاکنون متوجه ایرادی که به پاپیون گرفته‌اند، نشده‌ام. در حقیقت، مجبور هستیم تن به چنین سانسوری بدهیم.

 

دوستانی که ممیزی می‌کنند باید ببینند کاری که انجام می‌دهند آیا مهم است و آیا ارزش دارد؟ باید به چیزهای مهم‌ توجه کنند. به آیات قرآن کریم هم اگر توجه کنید، متوجه می‌شوید که سفارش‌های کلی برای پوشش دارد. آن چیزی مهم است که شان انسان را حفظ کند. واقعا چرا برای اداره ارشاد پاپیون مهم شده است؟ من یک فیلم‌ساز هستم و این چیزها برایم اهمیت ندارد. خوب خطش بزنند. گیر بدهند. نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.

 

شما از دهه ۱۳۶۰ در زمینه تهیه‌کنندگی فعال هستید و فیلم «افسونگر» (۱۳۹۲) ساخته حسین تبریزی آخرین اثری است که تهیه کرده‌اید. بنابراین خیلی خوب است که درباره شیوه اکران فیلم‌ها هم صحبت کنیم. در واقع، اکران دور اول نوروز ۱۳۹۷ به پایان رسیده است. فیلم‌هایی مانند «تگزاس»، «خوک» و «چهارراه استانبول» در دور دوم روی پرده سینماها رفته‌اند. حاشیه‌های فراوانی را شاهد بودیم، به طوری که فیلم‌هایی مانند «تگزاس» تک‌سانس اکران شدند که لطمات فراوانی به فیلم‌ها می‌زند.

فیلم‌های دور اول هم همچنان با سانس‌های فراوان به اکران ادامه می‌دهند. چه راهکاری برای رفع این مشکل در نظر دارید؟

یکی دو بند از تغییرات آیین‌نامه جدید مورد وثوق ما نیست. هم گروه‌ها اضافه شده‌اند و هم یک هفته از اکران فیلم‌های نیمه اول سال کم کرده‌اند. این کار به فیلم‌های عید نوروز لطمه زده است. در واقع، فیلم‌های نوروز استحقاق اکران بیشتری دارند. اگر فروش هم دارند باید به اکران ادامه بدهند. من نمی‌توانم به فیلم‌هایی مانند «لاتاری» که فروش دارند و انیمیشن «فیلشاه» که مخاطبش هم بیشتر شده است، بگویم از روی پرده پایین بیایید. البته شاید به عنوان رقیب خوشحال بشوم که زودتر کنار بروند ولی باید منصفانه قضاوت کنیم. خودم را جای عوامل فیلم «مصادره» می‌گذارم. حقوق آن‌ها را باید در نظر بگیریم. وقتی فروش دارند، باید به اکران ادامه بدهند. اشکال اساسی به آیین‌نامه جدید برمی‌گردد. در حال حاضر به فیلم‌های عید نوروز یک هفته ارفاق کرد‌ه‌اند.

 

همین کار را برای اکران دور دوم هم باید انجام بدهند. مشکل اکران دوم این است که همچنان کیفیت فروش اکران اول نوروز ادامه دارد. فیلم «تگزاس» در ابتدا در ۲۰ سینما به صورت تک سانس اکران شد. اصلا دوست ندارم قضاوت یک‌سویه برای خودم داشته باشم. فیلم‌هایی مانند «عصبانی نیستم» و «چهارراه استانبول» هم لطمه دیده‌اند. باید بیشتر دیده بشوند. فیلم‌های خوبی هم هستند. همه این‌ اتفاق‌ها به خاطر اشتباه محاسباتی در آیین‌نامه رخ داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم بیشتر سالن‌های فیلم «تگزاس» پر شده است. فیلم‌های دیگر هم مانند «خوک» سالن‌هایشان پر شده است ولی ظرفیت فروش جواب نمی‌دهد. با تمام این احوال همه آیین‌نامه بد نیست. تنها یکی دو بند آن اشکال دارد. به نظرم فیلم‌های دور دوم اکران نوروز باید یک هفته دیرتر اکران می‌شدند. در حال حاضر باید به اکران ۱۲ هفته‌ای فکر کنیم.

 

فیلم «تگزاس» در یکی از نظرسنجی‌ها‌ فیلمی بود که با اختلاف فراوان در صدر فیلم‌های مورد انتظار مردم برای اکران بود. از شیوه اکران و فروش فیلم راضی هستید؟

خوشبختانه از واکنش‌های مردم راضی بودیم. تیزرهای تبلیغی را دیرتر نمایش دادیم. آن‌ها خیلی کم هستند. از تلویزیون خواهش داریم تیزرهای بیشتری به فیلم‌ها بدهند. به نظرم تبلیغ دهان به دهان بهترین تبلیغ است. مردم فیلم ما را حمایت کردند. ولی اتفاقات عجیبی هم داشتیم. برخی روزنامه‌ها و مجلات برای اینکه پوستر روی جلد به آن‌ها ندادیم به ما پیام داده‌اند که نقد منفی روی فیلم می‌روند. روزنامه‌ای بود که با مسئول روابط عمومی ما دچار مشکل شد و با اسامی غیر واقعی نقد منفی روی فیلم «تگزاس» چاپ کردند. حتی داستان فیلم ما را هم لو دادند. در دو خط گفته‌اند فیلم ما بد است و در ادامه داستان فیلم را لو داده‌اند.

 

امیدوارم این موضوع را پای همه اهالی رسانه نگذارید...

تلاش دارم این موضوع را نقد کنم. عجولانه به فیلم «تگزاس» حمله کرده‌اند. من به همه اهالی رسانه حتی نشریات زرد احترام می‌گذارم.

 

این اتفاقات دیده شدن فیلم را سخت‌تر نمی‌کند؟

نه کار ما را سخت نمی‌کند. تلاش کردیم فیلم مفرحی داشته باشیم. حتی یک دانه بدآموزی هم در فیلم نداریم. خانواده‌ها با پدربزرگ و نوه‌هایشان می‌توانند به دیدن فیلم ما بروند. فیلم «تگزاس» سالم و سرگرم‌کننده است.

زوج‌سازی در صنعت سینما مهم است. در چند سال اخیر زوج سام درخشانی و پژمان جمشیدی مورد توجه بوده‌ است.

در فیلم شما هم نقش کلیدی دارد. در سینمای پیش از انقلاب هم زوج‌های سینمایی باعث درخشش فیلم‌ها می‌شدند. درباره این پدیده بگویید؟

سینما، صنعتی کلان است. همه جور فیلمی در آن وجود دارد. حتی حضور نابازیگرها هم در برخی فیلم‌ها جذاب است. در فیلم‌های دیگر سوپراستارها را داریم که آن هم قشنگ است. ستاره‌سازی، زوج‌سازی و مثلث‌سازی در تاریخ سینما مهم بوده است. از «چارلی چاپلین» تا «لرل و هاردی» و «برادران مارکس» را در نظر بگیرید. این‌ مسائل جزو جذابیت صنعت سینما است. سام درخشانی و پژمان جمشیدی چند کار را با هم داشته‌اند.

 

حمید فرخ‌نژاد هم با آن‌ها در یکی دوتا فیلم بود که خیلی جالب بود. حضور فرخ‌نژاد وزنه سنگینی برای فیلم‌ها است. بازیگرهای برزیلی فیلم «تگزاس» هم جذابیت‌های خودشان را دارند. البته خوب نیست که همه فیلم‌ها با زوج‌‌سازی پیش بروند. مردم زوج‌سازی را دوست دارند.

 

در واقع، پدیده زوج‌سازی در سینما با توجه به اقبال مردم پیش می‌رود؟

بله. دقیقا اینگونه است.

 

 

 

 

ebtekarnews.com
  • 15
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش