پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۱۷۹۹
فیلم و سینمای ایران

اظهارات «علیرضا داودنژاد» در پی حواشی «فراری» در رشت

علیرضا داودنژاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
علیرضا داودنژاد در پی حواشی اخیر فیلم «فراری» در شهر رشت،گفت: رشتی‌ها و اصولا گیلانی‌ها، مردمانی نیستند که خود را از سایر اقوام ایرانی جدا بدانند و ناهنجاری‌های اجتماعی را به بقیه نسبت بدهند و خودشان را مطلقا تافته جدابافته فرض کنند.

این کارگردان سینما در گفت‌وگویی با ایسنا، در پاسخ به این سوال که "از اتفاقاتی که در رشت برای فیلم «فراری» افتاده است چه برداشتی دارید؟" گفت: پدر من اهل گیلان است و خود من هم بخش زیادی از زندگی‌ام را در شمال ایران گذرانده‌ام و الان هم بیشتر ساکن شمال هستم و تعداد زیادی از فیلم‌هایم را در همین منطقه ساخته‌ام و در کنار مردم اینجا بیش از هر جای دیگری احساس آرامش می‌کنم. من مردم شمال را می‌شناسم و می‌دانم آن قبیل اتفاقات به آن‌ها مربوط نمی‌شود.

 

او تصریح کرد: مردم گیلان مخصوصا مردم رشت از آگاه‌ترین و باسوادترین مردم ایران هستند و در استقبال از هنر و هنرمند پیشتاز بوده‌اند و سوابق تاریخی آن‌ها در برگزاری تئاتر و کنسرت موسیقی و همچنین پیش تازی آن‌ها در روزنامه‌نگاری و فعالیت‌های ذوقی و ادبی بر اهل تحقیق پوشیده نیست.

 

داودنژاد گفت: رشتی‌ها و اصولا گیلانی‌ها، مردمانی نیستند که خود را از سایر اقوام ایرانی جدا بدانند و ناهنجاری‌های اجتماعی را به بقیه نسبت بدهند و خودشان را مطلقا تافته جدابافته فرض کنند. من اتفاقات اخیر مربوط به فیلم «فراری» را به مشکل اصلی سینمای ایران که در واقع مشکل اصلی، بازار کالاهای فرهنگی کشور است، مربوط می‌دانم و آن چیزی جز مشکل ناامنی بازار برای تولیدکننده داخلی نیست.

 

او تاکید کرد: پایین کشیدن فیلمی که دارای پروانه نمایش رسمی است با سروصدا و جوسازی از اکران یعنی خالی کردن زیر پای قانون و ترویج ناامنی. در شرایطی که تولیدکننده داخلی هنوز نمی‌تواند بر گیشه‌های فروش بلیت و نحوه نمایش فیلم در سالن‌ها کنترل و نظارت داشته باشد و کماکان در دسترسی به آمار دقیق فروش فیلم در سالن‌های سینما مشکل دارد، در شرایطی که گردش مالی در بازار سیاه قاچاق و تکثیر غیرقانونی فیلم‌های سینمایی چند برابر بازار رسمی نمایش در ویدئو خانگی است، در شرایطی که ماهواره‌ها فیلم‌ها و مخاطبان ایرانی را برای فروش کالاهای قاچاق به تاراج می‌برند، در شرایطی که سایت‌های اینترنتی داخلی فیلم‌های ایرانی را برای فروش پهنای باند به حراج می‌گذارند، در شرایطی که تولیدکننده داخلی هنوز نتوانسته است

 

دولت را متقاعد کند که برای قطارها، اتوبوس‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر مراکز اقدام به خرید حقوق نمایش کند و از نمایش غیرقانونی فیلم‌ها جلوگیری کند و بالاخره در شرایطی که هنوز در رسانه‌ ملی جایگاهی مطمئن برای حمایت موثر از تولید داخلی فیلم بدست نیامده است. این نوع اتفاقات و تسویه حساب‌ها و پایین کشیدن فیلم‌های دارای پروانه نمایش از اکران یا جلوگیری از نمایش آن‌ها همان طور که گفتم جز دامن زدن به ناامنی بازار برای تولیدکننده داخلی و آب ریختن به آسیاب قاچاق و بازار سیاه ماهواره و ویدئو خانگی چیز دیگری نیست.

 

داودنژاد در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به اینکه "اکران نوروزی «فراری» به کجا رسید؟" گفت: به همان جا که باید می‌رسید، اکران فیلم بدون معرفی و تبلیغ و شروع نمایش با ۱۵ سالن آن هم در سانس‌های مرده به چه نتیجه‌ای می‌توانست برسد؟ به همان نتیجه‌ای رسید که قابل پیش‌بینی بود و من قبل از اکران به همکاران و مسئولان عرض کردم. یک ماهه پرونده فیلم بسته شد بی‌آنکه من هنوز توانسته باشم به فهرستی از سالن‌ها و سانس‌های نمایش فیلم دست پیدا کنم.

 

جالب است بدانید که اکنون صحبت از انتشار ویدئو خانگی «فراری» است بی‌آنکه هنوز دیناری درآمد از نمایش فیلم در سالن و یا حتی یک ورق صورت حساب از اکران سینمایی آن به دستم رسیده باشد.

 

داودنژاد در پاسخ به این سوال که "سال گذشته در مراسمی که نشان داود رشیدی به شما اهدا شد، شاهد نمایش فیلمی کوتاه بودیم که بعضی از همکارانتان مثل آقایان کیانوش عیاری، ابوالحسن داودی، کیومرث پوراحمد و علیرضا زرین دست از شما به عنوان نظریه‌پرداز سینمایی ایران و یک فعال موثر صنفی یاد کردند. در بیست، سی  سال گذشته هم ما شاهد فعالیت‌ها و مقاله‌ها و مصاحبه‌های کارشناسی شما درباره مسائل گوناگون سینما از پژوهش و آموزش گرفته تا موضوعات مربوط به تولید، توزیع و نمایش فیلم بوده‌ایم، وقتی شما خود را با چنین وضعی مواجه می‌بینید، به دیگران و جوان‌ترها که تازه وارد عرصه تولید و نمایش فیلم می‌شوند، چه باید بگویند.

 

علیرضا داودنژاد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

ارزیابی شما از آنچه تحت عنوان فعالیت صنفی در سینما جریان دارد، چیست؟ گفت:ما در فعالیت صنفی با انواعی از گرایش‌ها مواجه هستیم. گرایشی که ذائقه سیاسی دارد و مصلحت را در تبدیل تشکیلات صنفی به ادامه تشکیلات دولتی می‌داند، گرایشی که دغدغه اقتصادی دارد و ترجیح می‌دهد تشکیلات صنفی در ارائه فعالیت دفاتر تهیه، توزیع و سینماداری فعال باشد و گرایش فرهنگی که متکی به اکثریت اعضا و بیشتر منتقد و مطالبه‌گر است.

 

او ادامه داد: من اغلب نمایندگان این گرایش‌ها را می‌شناسم و با آن‌ها از زمانی که وارد سینما شدم آشنا هستم و در طی سه، چهار دهه، شاهد سیر تحول فعالیت‌های  سازمانی و حرفه‌ای و صنفی آن‌ها بوده‌ام. آنچه می‌توانم در این مجال و به طور خلاصه به شما عرض کنم این است که آنچه می‌توانست همه این گرایش‌ها را در کنار هم فعال کند و به هر کدام از آن‌ها نقشی سازنده در همکاری با آن دیگری بدهد و فضای دوستانه و شاداب در سینما ایجاد کند دستیابی سینمای ملی به بازاری امن و امان بود که در آن انواعی از فیلم‌ها برای انواعی از مخاطبان تولید شود و ابتکار عمل را در فضای دیداری و شنیداری کشور و در مقابل انبوه واردات رسمی و غیررسمی در دست تولیدکننده داخلی حفظ نماید.

 

اما متأسفانه تقویت بازار سیاه توزیع و نمایش فیلم اعم از سالن و نمایش‌ غیرقانونی و ماهواره و ویدئو خانگی به ناامنی بازار برای تولید داخلی منجر شد و با تضعیف منظومه هنری و رسانه‌ای داخلی، منظومه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را در فضای دیداری و شنیداری کشور مسلط کرد و نهایتا آنچه را ما تحت عنوان فعالیت صنفی شاهد آن هستیم به میان داری گرایش‌ دولتی و انحصارجویی گرایش اقتصادی و سرخوردگی گرایش فرهنگی کشانده است. اگر بگویم ما امروز در نوعی کُمای صنفی به سر می‌بریم، گزافه نگفته‌ام.

 

«فراری» علیرضا داودنژاد که به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران به دلیل شرایط نامناسب اکران به فروش شایسته‌اش دست نیافت، در روزهای اخیر، خبری عجیب در فضای مجازی درباره‌ی آن منتشر شد، خبری که طی چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد، حکایت از این داشت که عده‌ای در رشت به اکران این فیلم معترض شده‌اند.

 

این فیلم حکایت دختری با بازی ترلان پروانه است که از شمال کشور به تهران سفر می‌کند تا ماشین «فراری» را ببیند. محسن تنابنده دیگر بازیگر اصلی فیلم است. 

 

 

  • 11
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش