دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۱:۳۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۳۰۴۵۲۰
فیلم و سینمای ایران

بیشترین حمایت ها را از فارابی و رسانه‌های تصویری کدام سینماگران دریافت کرده‌اند (+جدول)

رسانه های تصویری,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
انتشار آمار و ارقام حمایت‌های پرداختی به سینماگران از سوی موسسه رسانه‌های تصویری بنیاد سینمایی فارابی فرصتی است برای ارزیابی این نکته که کدامیک از سینماگران بیش از باقی در سال‌های اخیر از کمک‌های دولتی بهره‌مند بوده‌اند.

سیاست مدیریت دولتی سینما مبنی بر علنی کردن آمار رو ارقام پرداختی‌ها به سینماگران اقدامی در جهت شفاف‌سازی است که می‌تواند نشان دهد آنچه از سینماگر مستقل و یا فیلم و تولید مستقل تاکنون شنیده‌ایم چقدر با حقیقت انطباق دارد. آیا سینماگری که سال‌ها خود را در جمع فیلمسازان مستقل سینمای ایران جای می‌داد به واقع از دولت و حمایت‌های دولتی بی‌بهره بوده یا نه این‌ها عناوینی بوده دست‌ساز برای بهره‌مندی از هر دو موهبت: نمایش استقلال و جلب نظر مطبوعات و از سوی دیگر تامین هزینه‌ها از بودجه دولتی.

 

واقعیت آن است که با توجه به نقش دولت در سینمای ایران دریافت کمک‌های دولتی عملا عیب و عاری به حساب نمی‌آید: زمانی که سینماگر برای ساخت اثر خود نیازمند حداقل دو مرحله دریافت مجوز از دولت است، یکبار در مرحله پروانه ساخت و بار دیگر بعد از تولید و کسب پروانه نمایش، اینکه دولت دست در جیب خود کند و سینماگری که در چارچوب قرار داده مورد حمایت قرار دهد امری چندان دور از انتظار نیست، اما ماجرا زمانی از این خط صاف قابل درک خارج می‌شود که برخی سینماگران با سرپوش گذاشتن و یا نادیده گرفتن کمک‌های دریافتی از دولت عنوان مستقل را کنار نام خود می‌گذارند. در چنین شرایطی است که صداقت زیر سئوال می‌رود و این پرسش پیش می‌آید اگر سینماگری که از کمک دولتی هم بهره‌مند شده خود را مستقل می‌داند، پس آنانی که نه نامشان در فهرست فارابی دیده می‌شود و نه در فهرست منتشر شده از سوی موسسه رسانه‌های تصویری «چه» هستند؟

 

در مورد حمایت فارابی و معنا و مفهوم کمک‌های این نهاد نیاز به توضیح نیست: این بنیاد از ابتدای شروع به کار در نقش حمایتگر تولید در سینمای ایران ظاهر شده است، دامنه حمایت‌ها هم از پرداخت پول تا امکانات تولید را در برمی‌گیرد، اما در مورد موسسه رسانه‌های تصویری.

 

اینکه موسسه رسانه‌های تصویری و کسب حمایت این بخش جزو حمایت‌های دولتی محسوب می‌شود به این دلیل است که اغلب این موسسه زمانی یک اثر سینمایی را برای عرضه خریداری می‌کند که این اثر چندان از سوی موسسات خصوصی فعال در شبکه نمایش خانگی مورد استقبال قرار نگرفته باشد. در این شرایط است که موسسه به نوعی برای جبران خسارت‌های وارد شده به یک فیلم وارد میدان می‌شود و از بودجه دولتی که در اختیار دارد حق پخش فیلم‌ها را خریداری می‌کند.

 

این از حق پخش در شبکه نمایش خانگی، اما براساس آنچه که در جدول منتشر شده از سوی موسسه رسانه‌های تصویری آمده حمایت‌های این بخش فقط شامل خرید حق رایت نیست، بلکه در برخی موارد مشارکت در تولید، حق مالکیت و مشارکت در توزیع را نیز شامل می‌شود. براساس جدول منتشر شده از سوی موسسه چهار فیلم «برلین منفی ۷» در سال ۱۳۸۹، «قلاده‌های طلا» در سال ۱۳۹۰، «آفتاب، مهتاب، زمین» در سال ۱۳۹۱ و «اعترافات ذهن خطرناک من» در سال ۱۳۹۳ از حمایتی با عنوان مشارکت در تولید بهره‌مند شده‌اند و تصور می‌شود این سیاست تولید جزو اصلی‌ترین برنامه‌هایی بوده که در دولت روحانی تغییر کرد.

 

برای رسیدن به درکی درست‌تر از سینماگرانی که مورد حمایت‌های دولتی قرار گرفته‌اند با ملاک قرار دادن اسامی موجود در جدول موسسه رسانه‌های تصویری، مجموع حمایت‌هایی که شامل حال این سینماگران از سوی موسسه و بنیاد سینمایی فارابی شده به دست آمده است. براساس جمع این حمایت‌ها محمد خزاعی فقط برای دو فیلم «قلاده‌های طلا» و «امپراطور جهنم» بیشترین حجم دریافتی را از موسسه و فارابی داشته است. او در سال ۹۰ برای ساخت «قلاده‌های طلا» حدود ۲٫۷ میلیارد تومان از موسسه دریافت کرده و در سال ۱۳۹۵ کمک ۱ میلیاردی فارابی برای ساخت «امپراطور جهنم» شامل حال او شده است.

 

رتبه بعدی به سعید سعدی اختصاص دارد که چهار بار از فارابی و دو بار از موسسه پول دریافت کرده است. اختلاف مجموع دریافتی او با محمد خزاعی چیزی حدود ۷۰۰ میلیون تومان است و نفر بعد جواد نوروزبیگی است: تهیه‌کننده‌ای که از اوایل دهه ۹۰ حضوری فعال در سینمای ایران داشت و بیش از اغلب تهیه‌کنندگان با فیلم اولی‌ها همکاری می‌کرد. او برای فیلم‌ها «یک سطر واقعیت»، «خرس»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «سوگ» از موسسه و «من و زیبا»، «مروارید»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «ربوده شده» و «جاودانگی» از بنیاد سینمایی فارابی حمایت دریافت کرده است.

 

یکی از اسامی قابل توجه در میان صدرنشینان وحید موسائیان است. سینماگری که اویل دهه ۸۰ با فیلم‌های مستقل و کم‌هزینه خود شناخته می‌شد، در سال ۱۳۹۰ فیلمی با بودجه فارابی با دریافت کمک هزینه ۲٫۳ میلیارد تومانی ساخت. «فرزند چهارم» البته در اکران نتوانست آنطور که موجب صرف هزینه شده بود سودی داشته باشد. او برای ساخت «قشنگ و فرنگ» هم در سال ۱۳۹۴ از فارابی حمایت دریافت کرد. موسسه رسانه‌های تصویری هم برای خرید حقوق «گلچهره» ۱۶۰ میلیون تومان به این فیلمساز پرداخت کرد.

 

محمد احمدی هم از آن اسامی است که شاید تصور نمی‌شد در این جدول میان صدرنشین‌ها قرار بگیرد، اما کمک‌هایی که او برای فیلم‌های «آزمایشگاه»، «گهواره‌ای برای مادر»، «دو ساعت بعد مهرآباد»، «به دنیا آمدن»، «جنجال در عروسی»، «حلزون» (رقص پا) و «اسکی‌باز» دریافت کرده او را بالاتر از تهیه‌کننده «برلین منفی ۷» قرار داده است. سیامک پورشریف برای ساخت یک فیلم ۲٫۴ میلیارد تومان بودجه دریافت کرده است.

 

منوچهر محمدی در سال ۱۳۹۳ حق رایت «مارمولک» را به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان به موسسه فروخته و برای فیلم‌های «بوسیدن روی ماه»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «امکان مینا» و «اکسیدان» از فارابی حمایت جذب کرده است. محمدحسین قاسمی هم برای ساخت «نفس» ۱ میلیارد و برای تولید «آبجی» ۵۶۰ میلیون از فارابی دریافت کرده و حق رایت «آبجی» را به موسسه ۱۵۰ میلیون تومان فروخته است.

 

محسن امیریوسفی حقوق «آشغال‌های دوست داشتنی» را به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان به موسسه رسانه‌های تصویری واگذار کرده و برای حقوق «خواب تلخ» هم ۵۰ میلیون از موسسه دریافت کرده است. او همچنین ۶۹۵ میلیون برای ساخت «آشغال‌های دوست داشتنی» و ۳۰۰ میلیون برای ساخت فیلمی به اسم «جنگ‌زده» از فارابی بودجه دریافت کرده است.

 

نفر دهم فهرست علیرضا رئیسیان است. او برای ساخت فیلمی به اسم «لطفا بدون گناه» در سال ۱۳۹۰ حدود ۴۰۰ میلیون تومان از فارابی بودجه گرفته؛ فیلمی که نمی‌توان ردی از آن در تولیدات سینما یافت و «دوران عاشقی» را با بودجه ۴۵۰ میلیون تومانی فارابی ساخته و برای تولید فیلم دیگری به اسم «مردی بدون سایه» در سال ۱۳۹۶، ۵۱۰ میلیون تومان بودجه دریافت کرده است. او همچنین حقوق «چهل سالگی» را به مبلغ ۵۰ میلیون تومان در سال ۱۳۹۲ به موسسه رسانه‌های تصویری واگذار کرده است.

 

از دیگر سینماگرانی که برای فیلم تحویل داده نشده بودجه از موسسه رسانه‌های تصویری دریافت کرده می‌توان به محمدرضا عرب اشاره کرد. او فیلم «تنهایی» را موسسه رسانه‌های تصویری تحویل نداده است و براساس جستجوهای صورت گرفته اطلاعاتی از ساخت این فیلم در دست نیست.

 

ردیف

نام سینماگر

دفعات دریافت حمایت از فارابی

مجموع دریافتی از فارابی

(ارقام به ریال)

دفعات دریافت حمایت از موسسه

مجموع دریافتی از موسسه رسانه‌های تصویری

(ارقام به ریال)

مجموع کل دریافتی

(ارقام به ریال)

۱

محمد خزاعی

۱

۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۲۷٫۲۱۲٫۱۲۱٫۲۱۳

۳۷٫۲۱۲٫۱۲۱٫۲۱۳

۲

سعید سعدی

۴

۲۴٫۷۱۴٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۵٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۹٫۹۱۴٫۰۰۰٫۰۰۰

۳

جواد نوروزبیگی

۵

۱۷٫۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳

۱۲٫۲۷۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۹٫۶۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۴

وحید موسائیان

۲

۲۵٫۷۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۱٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۷٫۳۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵

محمد احمدی

۷

۲۴٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۱٫۶۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۵٫۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶

سیامک پورشریف

۰

۱

۲۴٫۷۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۴٫۷۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷

منوچهر محمدی

۴

۱۷٫۵۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰٫۰۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸

محمدحسین قاسمی

۲

۱۵٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۱٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۷٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹

محسن امیریوسفی

۲

۹٫۹۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۶٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۵٫۹۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰

علیرضا رئیسیان

۳

۱۳٫۶۴۲٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۴٫۱۴۲٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱

محمدحسن نجم

۲

۹٫۸۶۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۳٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۳٫۳۶۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۲

ابراهیم اصغری

۱

۱۰٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۳

امیر سمواتی

۳

۹٫۶۲۲٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۱٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱٫۱۲۲٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۴

فرشته طائرپور

۱

۵٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰

۵٫۳۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰٫۸۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۵

علیرضا داودنژاد

۳

۵٫۹۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰٫۴۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۶

محمدحسین فرحبخش

۱۰

۵٫۲۸۴٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۴

۴٫۴۲۳٫۰۰۰٫۰۰۰

۹٫۷۰۷٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۷

محمدرضا عرب

۱

۷٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۲٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۸

محسن دامادی

۳

۸٫۳۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۱٫۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹٫۵۹۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۹

رضا میرکریمی

۱

۷٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰

پناه برخدا رضایی

۱

۸٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۱٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۱

ناصر رفائی

۳

۸٫۴۴۹٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸٫۹۴۹٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۲

محمد پیرهادی

۰

۱

۸٫۵۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸٫۵۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۳

منیژه حکمت

۳

۷٫۴۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸٫۱۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۴

پروانه مرزبان

۳

۷٫۲۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۷۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۷٫۹۶۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۵

محسن آقاعلی‌اکبری

۱

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۶٫۵۴۴٫۷۶۱٫۴۵۰

۷٫۱۴۴٫۷۶۱٫۴۵۰

۲۶

علی رویین‌تن

۳

۷٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷٫۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۷

آزیتا موگویی

۱

۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۸

نادر مقدس

۲

۵٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۱٫۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۹

علی لدنی

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۶٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۰

فرامرز قریبیان

۰

۲

۷٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۱

سیدامیر پروین حسینی

۲

۳٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۳٫۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶٫۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۲

مقصود جباری

۱

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۳

محمدرضا شفیعی

۱

۴٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۴

علی قوی‌تن

۳

۳٫۹۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵٫۹۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۵

ابوالفضل صفاری

۲

۴٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۱٫۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵٫۹۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۶

مهدی گلی‌زاده

۱

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۴٫۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵٫۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۷

علی شاه‌حاتمی

۱

۴٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۸

رضا درمیشیان

۱

۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۲۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۹

مونا زندی حقیقی

۰

۱

۴٫۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴٫۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۰

محمد حیدری منفرد

۱

۱٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۳٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۱

محمدعلی حسین‌نژاد

۱

۳٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۲

همایون رضا عطاردی

۱

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰۰

۱

۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۳

سیداحمد نجفی

۲

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۱٫۶۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴٫۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۴

ابوالفضل جلیلی

۱

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸

۱٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۵

علی حضرتی

۱

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۱٫۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳٫۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۶

علیرضا شجاع‌نوری

۱

۱٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴

۲٫۶۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳٫۷۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۷

فریدون رسولیان

۱

۲٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۸

شراره رخام

۰

۲

۳٫۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳٫۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۹

فاطمه پوررحمانی

۰

۲

۳٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰

سیدمحسن جاهد

۱

۱٫۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۱٫۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۱

علی انصاریان، شهرام دانش‌پور

۰

۱

۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۲

وحید اشتری تلخستانی

۱

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۳

یاسمن نصرتی

۲

۲٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۴

جمال گلی

۰

۴

۲٫۶۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۶۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۵

محمد قهرمانی

۰

۲

۲٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۶

عباس رافعی

۱

۱٫۸۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۵۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۷

محمدتقی مرادی، ساسان سالور، شعله مرادی

۰

۱

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۸

روح الله شمقدری

۰

۱

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۹

نسیم رفیعی قهفرخی

۰

۱

۲٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۰

امیر فلک‌انگیز، قاسم فهیم‌خواه

۰

۱

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۱

مهدی رحمانی، سعید عصمتی

۰

۱

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۲

احمد اطراقچی، محمود محمودی

۰

۱

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۳

حبیب‌الله کاسه‌ساز

۰

۱

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۴

محمد صدری

۰

۱

۱٫۸۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۸۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۵

مسعود اطیابی

۱

۱٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۶۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۷۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۶

شفیعه آرزو اسحاقیان

۰

۱

۱٫۷۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۷۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۷

عباس جهانبخش

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۸

سعید آرمند

۰

۱

۱٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۹

محمدعلی انوشه

۰

۱

۱٫۵۴۶٫۴۰۰٫۰۰۰

۱٫۵۴۶٫۴۰۰٫۰۰۰

۷۰

حامد کلاهداری

۰

۱

۱٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۱

مجید توکلی

۱

۱٫۱۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۲۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۲

محسن زارعیان

۰

۱

۱٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۳

مجتبی پیری

۰

۱

۱٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۴

سامان سالور

۱

۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۵

حبیب کاوش

۰

۳

۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۶

کیومرث رکنی

۰

۱

۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۷

مجید اسماعیلی

۰

۱

۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۸

مهدی اللهیاری

۰

۱

۱٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۹

سعید شاهسواری

۰

۱

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۰

حسین بنی‌احمدی

۰

۱

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۱

علیرضا عزیزی

۰

۲

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۲

عباس میردامادی

۰

۱

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۳

محسن مرادی دهفولی

۰

۱

۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۴

حبیب احمدزاده

۰

۳

۸۱۴٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۱۴٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۵

منوچهر زبردست

۰

۱

۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۶

احمد عبدالهیان بلوچی

۱

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۷

رضا سلامی

۰

۲

۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۸

رخشان بنی‌اعتماد

۰

۱

۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۹

بایرام فضلی

۰

۱

۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۰

حسین صابری

۱

۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۱

علیقلی امیراحمدی

۰

۱

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۲

محمدمهدی مسگران

۰

۱

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۳

فرشاد فرشته حکمت

۰

۱

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۴

نادر طریقت

۰

۲

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۵

مژگان ایلانلو

۰

۱

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۶

کریم آتشی

۱

۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۷

فرامرز نورالهی

۰

۴

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۸

عبدالرضا منجزی

۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۹

حسن ناظر

۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۰

حسن توکل‌نیا

۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۱

آلما فاضلی

۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۲

هوتن زنگنه‌پور

۰

۱

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۳

محمدمهدی دادگو

۰

۳

۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۴

غلامرضا گمرکی

۰

۲

۴۰۳٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۰۳٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۵

سیدحسین میرشهابی، رضا پدری

۰

۱

۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۶

سعید جهانیان

۰

۱

۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۷

محسن شایان‌فر

۱۱

۳۲۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۱

۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۵۵٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۸

وحید اسماعیلی

۰

۱

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۹

مرضیه خطیب نقندری

۰

۱

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۰

سهیلا پورمحمدی لویه

۰

۱

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۱

رقیه حسینی

۰

۱

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۲

عباس پوربافرانی

۰

۱

۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۳

عباس فکری دورباش

۰

۱

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۴

رامتین لوافی پور

۰

۱

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۵

مهدی افضلی

۰

۱

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۶

بابک محمدی‌املشی

۰

۱

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۷

علیرضا حیدری

۰

۱

۱۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۸

داود آتش افروز

۰

۱

۱۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۱۹

محسن مسافرچی

۰

۱

۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۲۰

منوچهر شاهسواری

۰

۲

۱۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۲۱

محمدرضا بادکوبه

۰

۱

۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۲۲

ضیاءبخش شجاعی‌مهر، کامبوزیا پرتوی

۰

۱

۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۲۳

محمدرضا رئیسی

۰

۲

۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۱۲۴

مصطفی نظری‌زاده کرمانی

۰

۱

۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰

 

 

سمیه علیپور

 

cinemacinema.ir
  • 18
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش