یکشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۳
۱۱:۴۴ - ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۳۲۴۹
فیلم و سینمای ایران

گلایه‌های کارگردان عاشق سینمای کودک؛ یاد گرفتم با پول کم فیلمی بسازم که مخاطب راضی باشد

حسین قناعت,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
حسین قناعت که با فیلم سینمایی «تپلی» در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان حضور دارد ضمن اشاره به استقبال از فیلمش می‌گوید اوضاع بد اکران تهیه‌کننده‌ها را هم نسبت به سینمای کودک دلسرد کرده است.

حسین قناعت کارگردان سینمای کودک است که البته آثار دیگری نیز در سینمای ایران در مقام کارگردان ساخته، او سال گذشته حضور موفقی را با دو فیلم «قهرمانان کوچک» و «دزد و پری ۲» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان تجربه کرد و امسال نیز با فیلمی جدید به نام «تپلی» در این رویداد سینمایی حضور دارد. قناعت نیز همچون برخی دیگر از همکارانش معنقد است بحث اکران فیلم‌ها یکی از مهمترین معضلات سینما کودک و نوجوان است که باعث دلسردی خیلی از کارگردانان نسبت به کار در این ژانر می‌شود. 

 

او در گفت‌وگو با خبرآنلاین، انتقادهایش به وضعیت سینمای کودک را بیان کرده و از جشنواره امسال و فیلمش نیز صحبت‌هایی به میان آورده است.

 

شما جزو کارگردان‌هایی هستید که در حوزه سینما کودک و نوجوان فعالیت‌های مستمر داشتید ولی خیلی از همکاران دیگر شما هم هستند که به کار در این ژانر علاقه‌مندند اما به دلیل مشکلات زیادی که در این حیطه وجود دارد عطای فیلم ساختن برای کودک و نوجوان را به لقایش بخشیدند، چه عاملی شما را همچنان برای ساخت فیلم برای بچه‌ها ترغیب می‌کند؟

ابتدا این نکته را بگویم که من به شخصه به غیر از فارابی نهاد دیگری را به عنوان حامی سینمای کودک سراغ ندارم. اما یکی از دلایلی که به فیلمسازی در این ژانر ادامه دادم این است که یاد گرفتم که با همان بودجه اندک فیلمی بسازم که بتواند مخاطب را راضی کند، البته کار سختی است. اما این شانس را داشتم که فیلم‌هایی که تا به حال ساختم خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفتند و هر سه فیلمم هم جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره فیلم اصفهان گرفته‌اند. ضمن اینکه من عاشق سینمای کودک هستم و نمی‌توانم تصور کنم روزی به هر دلیلی بخواهم این سینما را رها کنم.

 

فکر می‌کنید شرایط نامناسب اکران برای فیلم‌های سینما کودک و نوجوان چقدر در فاصله گرفتن کارگردان‌ها از این ژانر نقش دارد؟

به عقیده من مشکل اصلی سینمای کودک همین بحث اکران است. خیلی از فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند و در جشنواره به نمایش در می‌آیند نمی‌توانند موقعیت اکران پیدا کنند و همین قطع شدن چرخه تولید تا عرضه باعث شده تا هم خیلی از همکاران ما دلسرد شوند و هم به نوعی تهیه‌کننده‌هایی که می توانستند برای فیلم کودک سرمایه‌گذاری کنند عملا این ژانر را رها کردند. اما با اتفاقاتی که در چند وقت اخیر در شورای راهبردی که سال گذشته در فارابی بودند و امسال نیز بر روی فیلمنامه‌ها نظر می‌دهند و آنها را تایید می‌کنند، خوشبختانه سیاست خوبی در حال اجراست.

 

سیاست دوستان این شورا حمایت از فیلم‌هایی است که پرمخاطب‌تر هستند و می‌توانند اکران عمومی خوبی داشته باشند. همین رویکرد باعث شده تا سال گذشته ما تعداد فیلم‌های پرمخاطبمان در این ژانر نسبت به سال قبل‌تر بیشتر شود، این اتفاق امسال نیز تکرار شد و من امیدوارم خلایی که در این چند سال ایجاد شده برطرف شود و سینمای کودک از این قحطی که با آن مواجه شده و به عبارت از چشم تهیه‌کننده‌ها و سینمادارها افتاده نجات پیدا کند و ما دوباره به روزهایی برسیم که سینمای کودک بتواند مخاطب داشته باشد.

 

برنامه‌ای برای اکران «دزد و پری ۲» دارید؟

بله، من فکر می‌کنم مهرماه امسال این فیلم هم اکران شود.

 

قطعا دنیای بچه‌ها امروز تفاوت‌های زیادی با کودکان چند دهه قبل دارد و گسترش امکانات و رواج استفاده از فضای مجازی، بازی‌های کامپیوتری و رسانه‌های دیگر آنها را به روزتر از هم سن و سال های خودشان در مثلا دهه ۵۰ و ۶۰ ساخته. با این اوصاف به نظرتان یک فیلم خوب در سینمای کودک باید چه مولفه‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد که بتواند مخاطب امروزی با این سطح اطلاعات را اقناع کند؟

یادم می‌آید جایی خوانده بودم که مثلا صد سال قبل وقتی ترازو اختراع شد تحولی بزرگ در صنعت اتفاق افتاد و این وسیله به عنوان دستاوردی مهم به ثبت رسید. اگر ما قبول داشته باشیم که هر ده یا پانزده سال جهان تازه می‌شود با این اتفاقاتی که در این سال‌ها در فضای مجازی افتاده به راحتی ارتباط برقرار می‌کنیم. من احساس می‌کنم جهان هر روز در حال تازه‌تر شدن است و ما باید تلاش کنیم تا فاصله بین نسل‌ها را برطرف کنیم.

 

اگر افرادی مثل ما نتوانند این کار را انجام دهیم این فاصله زیاد می‌شود، اگر فیلمسازی نتواند خودش را به بچه‌های امروز برساند قصه‌هایی که در فیلم‌هایش برای بچه‌ها تعریف می‌کند ممکن است از نظر آنها تکراری و پیش پا افتاده به نظر برسد. من این نکته را هم می دانم که نزدیک شدن به بچه‌های امروز سخت‌تر از قبل شده است، اما فیلمساز ما باید خیلی مراقب باشد و سعی کند خودش را به روز کند.

 

حسین قناعت,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

شما سال گذشته دو فیلم «قهرمانان کوچک» و «دزد و پری ۲» را در جشنواره فیلم کودک اصفهان داشتید و امسال هم با «تپلی» در این رویداد سینمایی حضور دارید، امسال استقبال از فیلم‌تان چطور بوده؟

خوشبختانه در دو نمایشی که تا به حال داشتیم و یکی هم شب گذشته ( یکشنبه شب ۱۱ شهریور ماه) استقبال خوبی از فیلم صورت گرفته است و مردم با فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند. مهمترین نکته برای من در همه فیلم‌هایم همیشه این بوده که بتوانیم مخاطب را راضی نگه داریم.

 

فیلم «تپلی» به لحاظ ویژگی‌های ساختاری و محتوایی چه تفاوت‌هایی با فیلم‌های دیگری که برای کودکان ساختید دارد؟ 

تفاوت عمده این اثر این است که طیف مخاطب بزرگسال را هم در بر می‌گیرد، ما همیشه سعی می‌کنیم پدر و مادرهایی که بچه‌ها را با خودشان به سینما می‌آوردند راضی باشند اینبار فیلم‌مان طوری است که علاوه بر نوجوانان خانواده‌ها هم از تماشای این فیلم احساس رضایت خواهند داشت. «تپلی» فیلم نوجوان و خانواده است.

 

نژلا پیکانیان

 

  • 16
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش