چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳
۲۲:۲۵ - ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۶۹۷۲
فیلم و سینمای ایران

چرا یک نهاد دولتی باید نماینده ایران را به اسکار معرفی کند؟

بنیاد سینمایی فارابی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
بنیاد سینمایی "فارابی" در گزارشی رسمی درباره‌ی روند انتخاب فیلم توسط این بنیاد برای معرفی به اسکار سخن گفته است و به این پرسش که چرا یک نهاد دولتی باید نماینده ایران را به اسکار معرفی کند؟ پاسخ داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، انتخاب نماینده ایران برای حضور در اسکار در ۲۴ دوره اخیر با حواشی و گفت و شنودهای مختلفی روبه‌رو بوده و منتقدان و موافقان انتخاب فیلم‌ها، آثار منتخب و نهاد معرفی کننده نماینده ایران به فرهنگستان، اظهارات متفاوتی را در این باره بیان کرده‌اند.

 

انتخاب آثار سینمایی برای معرفی به آکادمی اسکار به شکل منظم و روشمند به منظور رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان عمری بیش از دو دهه دارد.

 

در این ادوار اظهارات بسیاری درباره فیلم‌های انتخاب شده وجود داشته و بسیاری از اهالی سینما گاه بر فیلم‌های انتخاب شده نقد داشته و یا انتخاب‌ها را تحسین کردند.

 

در این میان برخی نیز همواره پرسش‌هایی را درباره افرادی که نماینده ایران را برای اسکار انتخاب می‌کنند مطرح کرده و از دوره‌های نخست این پرسش‌ها و گاه نقدها وجود داشته است. همانند انتخاب فیلم‌ها برای جشنواره فیلم فجر و یا برگزیدگان این رویداد که هر سال منتقدان خود را دارد.

 

در ۲۴ دوره اخیر به جز یک دوره، بنیاد سینمایی فارابی در اجماع اهالی سینما، فیلم نماینده ایران را برای حضور به اسکار معرفی می‌کرده است. در عین حال در یک دوره نیز انتخاب نماینده ایران برای اسکار به دور از رعایت قواعد و از سوی مدیریت سینمایی وقت اتفاق افتاد و هیاتی صوری، فیلم نماینده ایران را برای حضور در اسکار انتخاب کرد.

 

اخیراً این موضوع مورد طرح است که چرا یک نهاد دولتی باید نماینده ایران را به اسکار معرفی کند؟

 

به استناد مقررات فرهنگستان، معرفی فیلم باید از طریق یک سازمان مورد تایید، یک کمیته انتخاب و یا یک هیات داوری صورت پذیرد که اهالی هنر و صنعت سینما را نیز در بر بگیرد. با توجه به آنکه از آغاز این روند، فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با بنیاد سینمایی فارابی در مقام سازمان مورد تایید در ارتباط بوده است، همواره به شکل رسمی از بنیاد سینمایی فارابی برای معرفی فیلم ایرانی دعوت به عمل آورده و فرم‌ها را برای بنیاد ارسال کرده است – حتی در دو موردی که بنیاد میزبان نبوده، فرم‌ها برای بنیاد ارسال شده است.

 

حتی اگر به اشتباه و بدون مطالعه اساسنامه، بنیاد سینمایی فارابی را یک نهاد دولتی درنظر بگیریم باید به این مهم توجه کرد که در بسیاری از کشورها از جمله در فرانسه و هند نیز سازمان‌های رسمی سینمایی متولی این امر هستند، لیکن با ترکیبی غالباً دولتی این انتخاب را انجام می‌دهند. در صورتی که افرادی که آثار سینمای ایران را در تعامل سازنده بنیاد فارابی با خانه سینما و سازمان سینمایی برای اسکار انتخاب می‌کنند، جزء سینماگران نامی سینمای ایران هستند.

 

رخشان بنی‌اعتماد، ملک جهان خزاعی، فاطمه معتمدآریا، عزت‌الله انتظامی، محمد مهدی دادگو، غلامرضا موسوی، علی معلم، امیر اثباتی، بهرام دهقانی، جمشید مشایخی، فرشته طائرپور، عبدالله اسفندیاری، کمال تبریزی، علیرضا رئیسیان و... تنها بخشی از افرادی هستند که در همه این سال‌ها نماینده ایران را برای اسکار انتخاب کردند.

 

این سینماگران، افرادی حقیقی و نه حقوقی هستند و عموماً به عنوان کارشناس فرهنگی هنری و سینماگر برای برگزیدن نماینده ایران در اسکار در مذاکرات سه جانبه سازمان سینمایی، خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی انتخاب می‌شوند.

 

نگاهی به ۲۴ دوره انتخاب فیلم‌های سینمایی برای اسکار که به جز دو دوره به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی صورت پذیرفته است می‌تواند به شناخت هرچه بیشتر از ترکیب هیات‌های انتخاب و آثار انتخاب شده کمک کند.

 

معرفی فیلم ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) از طریق تشکیل هیأت انتخاب از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۷ عبارت است از:

 

سال ۱۳۷۳ (مراسم اسکار ۱۹۹۵) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: زیر درختان زیتون

هیات انتخاب: رخشان بنی‌اعتماد، ملک جهان خزاعی، فاطمه معتمدآریا، عزت‌الله انتظامی، محمدمهدی دادگو، محمود کلاری، ابراهیم ابراهیمی‌نژاد، محمدحسین حقیقی و علیرضا شجاع‌نوری

 

۱۳۷۴ (مراسم اسکار ۱۹۹۶) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: بادکنک سفید

هیات انتخاب: دکتر محمد رجبی، تورج منصوری، علیرضا شجاع‌نوری، محمود کلاری، یدالله صمدی، علی‌اکبر قاضی‌نظام، بهرام دهقانی، امیر اثباتی، سیروس ابراهیم‌زاده و منوچهر شاهسواری

 

۱۳۷۶ (مراسم اسکار ۱۹۹۸) | میزبان: خانه سینما

انتخاب فیلم: گبه

خارج از روال کمیته – اخذ فرم‌ها توسط فیلمساز برای بررسی، برگزاری جلسه‌ای در خانه سینما و اقدام مستقیم از طریق آن نهاد که در نتیجه هیچ مدرک موثقی از نحوه معرفی در سوابق موجود نیست

 

۱۳۷۷ (مراسم اسکار ۱۹۹۹) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: بچه‌های آسمان

هیات انتخاب: غلامرضا موسوی، علی معلم، امیر اثباتی، بهرام دهقانی، جمشید مشایخی، تورج منصوری، مهدی سجاده‌چی، کامبیز روشن‌روان و امیراسفندیاری

 

۱۳۷۸ (مراسم اسکار ۲۰۰۰) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: رنگ خدا

هیات انتخاب: یدالله صمدی، محمد بزرگ‌نیا، مهدی سجاده‌چی، امیر اثباتی، سعید پورصمیمی، بهرام دهقانی، عزیز ساعتی، مسعود بهنام و کامبیز روشن‌روان

 

۱۳۷۹ (مراسم اسکار ۲۰۰۱) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: زمانی برای مستی اسب‌ها

هیات انتخاب: فرشته طائرپور، عبدالله اسفندیاری، کمال تبریزی، ایرج رامین‌فر، بهرام دهقانی، کامبیز روشن‌روان، نظام کیایی، جهانگیر الماسی

 

۱۳۸۰ (مراسم اسکار ۲۰۰۲) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: باران

هیات انتخاب: علیرضا رئیسیان، علیرضا قاسم‌خان، بهروز افخمی، امیر اسفندیاری، عزت‌الله انتظامی، تورج منصوری، علی معلم، احمدرضا درویش و یدالله صمدی

 

۱۳۸۱ (مراسم اسکار ۲۰۰۳) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: من ترانه پانزده سال دارم

هیات انتخاب: جواد طوسی، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داودی، مجید مجیدی، داود رشیدی، بهروز افخمی، هارون یشایاییان، محمد آلادپوش و امیر اسفندیاری

 

۱۳۸۲ (مراسم اسکار ۲۰۰۴) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: نفس عمیق

هیات انتخاب: ابوالحسن داودی، امیر اثباتی، بهرام دهقانی، فریدون جیرانی، منوچهر شاهسواری، فرهاد توحیدی و امیراسفندیاری

 

۱۳۸۳ (مراسم اسکار ۲۰۰۵) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: لاک پشت‌ها پرواز می‌کنند

هیات انتخاب: امیر اثباتی، امیر اسفندیاری، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داودی، بهرام دهقانی، رسول صدرعاملی، کیانوش عیاری، مجید مجیدی، سیدضیاء هاشمی

 

۱۳۸۴ (مراسم اسکار ۲۰۰۶) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: خیلی دور، خیلی نزدیک

هیات انتخاب: منوچهر محمدی، سیدضیاء هاشمی، محمدعلی نجفی، علیرضا رئیسیان، فرهاد توحیدی، کمال تبریزی، امیر اسفندیاری، مجتبی راعی و رسول صدرعاملی

 

۱۳۸۵ (مراسم اسکار ۲۰۰۷) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: کافه ترانزیت

هیات انتخاب: رویا تیموریان، مجید مجیدی، سیروس الوند، امیر اسفندیاری، محمدرضا سکوت، رضا درستکار، مرتضی شایسته و محمدرضا هنرمند

 

۱۳۸۶ (مراسم اسکار ۲۰۰۸) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: میم مثل مادر

هیات انتخاب: محمد بزرگ‌نیا، کمال تبریزی، مجتبی راعی، محمدرضا سکوت، علیرضا شجاع‌‎نوری، رسول صدرعاملی، تقی علیقلی‌‎زاده، اکبر نبوی و امیر اسفندیاری

 

۱۳۸۷ (مراسم اسکار ۲۰۰۹) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: آواز گنجشک‌ها

هیات انتخاب: فاطمه معتمدآریا، رسول صدرعاملی، علیرضا شجاع‌نوری، محمد سریر، محمد داودی، عزیزالله حاجی‌مشهدی، فرهاد توحیدی، محمد بزرگ‌نیا و امیر اسفندیاری

 

۱۳۸۸ (مراسم اسکار ۲۰۱۰) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: درباره الی

هیات انتخاب: کیانوش عیاری، محمد داودی، امیر اسفندیاری، علی معلم، مرتضی رزاق کریمی، سیدجمال ساداتیان، کمال تبریزی و ایرج تقی‌پور

 

۱۳۸۹ (مراسم اسکار ۲۰۱۱) | میزبان: سازمان سینمایی

انتخاب فیلم: بدرود بغداد

در این سال، خارج از روال کمیته نماینده ایران به اسکار اعلام شد. فیلم از طریق نظارت و ارزشیابی وقت انتخاب شد و سپس تشکیل کمیته‌ای صوری در دستور کار قرار گرفت. در نهایت، کپی فیلم در مهلت مقرر ارسال نشد. مضافاً فیلم به دلیل تعدد به کارگیری جملات انگلیسی نیز با مقررات مطابقت نداشت.

 

هیات انتخاب: سیدضیاءالدین‌ دری، سیدناصر هاشم‌زاده، محسن علی‌اکبری، حبیب‌الله کاسه‌ساز، حمید بهمنی، ابوالقاسم طالبی، محمد درمنش، علی درفشی و حبیب‌الله بهمنی

 

۱۳۹۰ (مراسم اسکار ۲۰۱۲) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: جدایی نادر از سیمین و موفقیت این اثر سینمایی در اسکار

هیات انتخاب: رویا تیموریان، پوران درخشنده، محمد بزرگ‌نیا، شهرام جعفری‌نژاد، محمد داودی، علیرضا شجاع‌نوری، مهدی صباغ‌زاده، رسول صدرعاملی و امیر اسفندیاری

 

۱۳۹۱ (مراسم اسکار ۲۰۱۳) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: یه حبه قند

انتخاب فیلم «یه حبه قند» و تحریم حضور در اسکار از سوی وزیر وقت علیرغم آنکه کلیه اقدامات از سوی کمیته انتخاب معمول انجام شده بود. هر چند که فرم‌ها و مدارک به دست فرهنگستان رسیده بود، کپی فیلم با ممانعت حوزه هنری ارسال نشد.

 

هیات انتخاب: شهرام اسدی، امیر اسفندیاری، فریدون جیرانی، پوران درخشنده، حسین زندباف، علی شاه حاتمی، حمیدرضا صدر، نیکی کریمی و علی معلم

 

۱۳۹۲ (مراسم اسکار ۲۰۱۴) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: گذشته (و درج نامزدی این فیلم در مراسم گلدن گلوب به نام ایران)

هیات انتخاب: مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین‌دست، حسین معززی‌نیا، امیر اسفندیاری و فاطمه معتمدآریا

 

۱۳۹۳ (مراسم اسکار ۲۰۱۵) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: امروز

هیات انتخاب: حبیب احمدزاده، امیر اسفندیاری، احمد امینی، آرش امینی، امین تارخ، ایرج تقی‌پور، پرویز شیخ‌طادی، محمدباقر قهرمانی و مجید میرفخرایی

 

۱۳۹۴ (مراسم اسکار ۲۰۱۶) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: محمد رسول الله (ص)

هیات انتخاب: محمد بزرگ‌نیا، رسول صدرعاملی، محمدرضا هنرمند، فرشته طائرپور، شادمهر راستین، شهرام جعفری‌نژاد، سید روح‌الله حسینی، آرش امینی و امیراسفندیاری

 

۱۳۹۵ (مراسم اسکار ۲۰۱۷) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: فروشنده و موفقیت این فیلم در اسکار

هیات انتخاب: محمد بزرگ‌نیا، محمد حیدری، پوران درخشنده، سعید عقیقی، امیرحسین علم‌الهدی، شهرام مکری، تورج منصوری، اکبر نبوی و امیر اسفندیاری

 

۱۳۹۶ (مراسم اسکار ۲۰۱۸) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: نفس

هیات انتخاب: سیروس الوند، مجید انتظامی، محمد بزرگ‌نیا، کمال تبریزی، سیدجمال ساداتیان، رسول صدرعاملی، جواد طوسی، رضا کیانیان و امیر اسفندیاری

 

۱۳۹۷ (مراسم اسکار ۲۰۱۹) | میزبان: بنیاد سینمایی فارابی

انتخاب فیلم: بدون تاریخ، بدون امضاء

هیأت انتخاب: محمد آلادپوش، امین تارخ، فرهاد توحیدی، رامین حیدری فاروقی، محمد مهدی عسگرپور، رائد فریدزاده، آتوسا قلمفرسایی و قاسم قلی پور

 

 

  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش