دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۱:۴۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۳۵۸۹
فیلم و سینمای ایران

«تنگه ابوقریب» چطور نظر مخاطبان سینما را جلب کرد؟

تنگه ابوقریب,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 فیلم «تنگه ابوقریب» که روزهای آخر اکران را می‌گذراند، در فهرست فیلم‌های موفقی قرار می‌گیرد که در گونه دفاع مقدس توانسته‌اند تماشاگران زیادی را به سینماها بکشانند. کارگردان این فیلم بهرام توکلی است که پس از موفقیت فیلم‌های قبلی همچون «پابرهنه در بهشت»، «پرسه در مه»، «این جا بدون من» و... فیلمی کاملاً متفاوت با سبک و سیاق آثار پیشین خود ساخته است. «تنگه ابوقریب» جایزه بهترین کارگردانی را در سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر برای توکلی به ارمغان آورد.

 

ماجرای فیلم، آخرین روزهای جنگ تحمیلی در تیر سال ۶۷ را روایت می‌کند، زمانی که فقط پنج روز به تصویب قطعنامه و پایان جنگ باقی مانده بود. در آن روزها بعثی‌ها در یک غافلگیری یکی از تنگه‌های استراتژیک ایران را هدف حمله قرار می‌دهند و رزمنده‌های ایرانی برای دفاع از تنگه به منطقه اعزام می‌شوند و موفق می‌شوند با دستان خالی و نداشتن امکانات از آن جا دفاع کنند. اکنون با چهار میلیاردی شدن «تنگه ابوقریب» باید دید چرا این فیلم توانسته در فهرست انتخاب‌های علاقه‌مندان به سینما قرار بگیرد؟

 

از لحاظ فنی بدون نقص

«تنگه ابوقریب» از لحاظ فنی و استفاده از جلوه‌های ویژه میدانی بسیار موفق است و از بسیاری از کلیشه‌ها دوری می‌کند. فیلم از نظر تکنیکی، سینمای ایران را چند پله بالاتر برده و عملاً به اثری بیگ‌پروداکشن با استانداردهای سینمای روز دنیا، بسیار نزدیک شده است. صحنه‌های جنگی فیلم مرعوب‌کننده است و بدون تردید فیلم برداری، صدابرداری و چهره‌پردازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

 

دوربین، یک شخصیت است

در «تنگه ابوقریب» دوربین روی دست، خودش یک شخصیت است که همراه بازیگران به همه‌جا سرک می‌کشد. این دوربین مستندگونه، حس تشویش و نگرانی و حالات درونی بازیگران را به مخاطب منتقل می‌کند. کارگردان همچنین سعی می‌کند با نزدیک شدن به مردم، دوربینش را روی تصویر آن ها ‌زوم ‌کند تا کلوزآپ چهره‌های شیمیایی‌شده نیز جزئی از قهرمانان جنگ باشند.

 

تیم بازیگری خوب

تمام بازیگران فیلم تنگه ابوقریب به معنی واقعی کلمه، خوب بازی می‌کنند. از جواد عزتی که با نقش‌های کمدی عجین شده گرفته تا بازیگر نوجوان فیلم، مهدی قربانی و همچنین امیر جدیدی و حمیدرضا آذرنگ نیز به نوبه خود در نقششان خوش نشسته‌اند و تیم بازیگری با کمترین نقصان کار خوبی را ارائه می‌دهد. حتی مهدی پاکدل نیز که امسال با بازی معمولی در «چهارراه استانبول»، طرفدارانش را ناامید کرده بود، در نقش کوتاه خود در «تنگه ابوقریب»، درخشان ظاهر شده است.

 

ضدجنگ و نه ضددفاع

«تنگه ابوقریب» را می‌توان از این حیث که زشتی‌ها و پلشتی‌های جنگ را به تصویر می‌کشد ضدجنگ محسوب کرد. این خرده‌ای است که برخی به فیلم می‌گیرند، اما آیا این فیلم ضددفاع مقدس نیز هست؟ مطمئناً فیلم نمی‌خواهد دفاع مقدس هشت ساله را زیر سوال ببرد؛ بنابراین آن جایی که بازیگر نوجوان فیلم درباره جنگ سوال می‌کند، فرمانده او در پاسخ می‌گوید: «ما نمی‌جنگیم حواست باشه، ما داریم از خانه و کاشانه و سرزمین‌مون دفاع می‌کنیم!»

 

جمع قهرمان‌های ملموس

در برخی اظهارنظرها و نقدها درباره فیلم «تنگه ابوقریب» نداشتن قهرمان اصلی به عنوان عیب فیلم گفته شده بود، اما باید گفت سیر داستان در این فیلم به سمت یک روایت مستندگونه پیش می‌رود و اتفاقا قصه این فیلم تک‌قهرمانی نیست؛ بلکه تمام شخصیت‌های این فیلم پابه‌پای هم پیش‌برنده داستان هستند و به نوعی تمام بازیگران در کل یک قهرمان جمعی را تشکیل می‌دهند. مانند بسیاری از فیلم‌هایی که در این سبک و سیاق ساخته شده، از جمله فیلمی چون «نجات سرباز رایان». در آن جا نیز یک قهرمان فردی وجود ندارد بلکه مجموع شخصیت‌ها قهرمان‌های فیلم هستند. همچنین از این نکته نگذریم که قهرمان‌ها در فیلم «تنگه ابوقریب» خیلی خاص نیستند بلکه بسیار ملموس و قابل باورند.

 

ضعف فیلم نامه

و اما نقد جدی که به «تنگه ابوقریب» وارد است، نداشتن قصه خوب و فیلم نامه‌ای قابل قبول است که به ‌رغم تمام خوبی‌های فیلم، باید آن را پذیرفت و اذعان کرد که مشکل همیشگی سینمای ایران یعنی نداشتن فیلم نامه خوب و قصه‌گو، این بار گریبان یکی از بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس را گرفته است. متاسفانه بهرام توکلی هر چند توانسته اثری بیافریند که از لحاظ فنی چند سروگردن بالاتر از دیگر آثار سینمایی ایران قرار بگیرد، اما او مقهور فرم شده و از فیلم نامه عقب مانده است.

 

نسیم سهیلی

khorasannews.com
  • 14
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش